Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbiler er skadelig for miljøet

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 26. august 2014, klokken 01:31

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Mye av diskusjonen rundt ekstrautstyr til e-Golf dukker opp som undertema i helt andre tråder, og for den som søker informasjon senere kan det bli vanskelig å finne det man søker etter uten å starte en helt ny tråd.

Her er derfor et forsøk på å samle mest mulig fakta, kommentarer, kritikk og anbefalinger om det tilgjengelige ekstrautstyret.

Til å være en tysk bil, er listen over tilvalg ganske kort:

PAKKER
Lys & Sikt pakke inkluderer regnsensor, aut. avblendbart innvendig speil og Coming Home/Leaving Home  kr. 1 500

Keylesspakke inklusiv nøkkelfri åpning/lukking, startknapp, tyverialarm med innvendig bevegelsessensor kr 5 900

INNVENDIG UTSTYR

Sidekollisjonsputer for baksetet, inkl. automatiske beltestrammere og beltevarsler bak kr. 2 200
Keyless Access med startknapp kr. 2 900

Dynaudio 400 Watt soundsystem med subwoofer i bagasjerommet kr. 4 900

Skinninteriør Vienna med sportsseter foran kr. 14 400

Varmepumpe. Utnytter avgitt varmeluft fra elmotoren til oppvarming av kupéen. Størst virkningsgrad mellom 0  og -10 grader. Kan bidra til å øke rekkevidden med inntil 20% kr. 6 500

UTVENDIG UTSTYR

Fjernlysassistent. Må kombineres med lys&siktpakke kr. 1 100

Fjernlysassistent inkl Lane-Assist og trafikkskiltgjenkjenning. Må kombineres med lys&siktpakke kr. 4 400

Ekstra mørke ruter bak kr. 2 100

Elektrisk innklappbare speil m/lys  kr. 1 200

Parkeringssensorer foran og bak kr. 4 200

Parkeringsassistent kr. 5 500

Ryggekamera kr. 1 600

Ambientebelysning inkl lys i fotrom og blått lys i dører og på dørterskel kr. 1 700

Stoffmatter med blå søm kr. 500

Link til norsk prisliste her.

Link til tysk prisliste, mål og vekt samt tekniske spesifikasjoner her.

Gordon Retriever

Ambientebelysning:

Her lurer jeg på om det er en feil i beskrivelsen:

SitatAmbientebelysning inkl lys i fotrom og blått lys i dører og på dørterskel

Den blå lysstripen på terskelen er tilstede på alle e-Golfer, er den ikke?

Den tyske prislisten sier at ambientepakken inkluderer 2 LED-leselys foran og 2 bak, 2 LED-lys i fotrom foran, innstegslister foran i edelstål, lyslister i dørdekoren foran, belyste døråpnere og armlener i dørene.

Ambientepakken kan bestilles sammen med alle interiøroverflater og -farger unntatt skinn Vienna i Shetland.  Kanskje fordi det blålige lyset ikke harmonerer sammen med det grå-beige skinnet?

Gordon Retriever

Varmepumpe:

Den berømte ventepumpen som ingen egentlig har sett eller hørt, men som kjøpere i hopetall er villige til å vente i lang tid for å få lov til å betale.  ;D

Fun fact om ventepumpen:  Oppført for kr. 6500 i prislisten, men koster egentlig kr. 6100.

Ohm

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 11. august 2014, klokken 17:40

Den blå lysstripen på terskelen er tilstede på alle e-Golfer, er den ikke?

Det er ikke blå ledlyslist på min egolf, så dette er ikke standard.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Sonus

Parkeringsassistenten er inkludert ryggesensor foran og bak slikat man da betaler kun 1300 ekstra for at bilen lukeparkerer seg selv.

Gordon Retriever

Sitat fra: Ohm på mandag 11. august 2014, klokken 18:29

Rart. Demoen jeg kjørte hadde ikke lys i dørpanelet, og definitivt ikke fotromsbelysning. Men blå lysende stripe i terskelen hadde den.  :o

Gordon Retriever

Dynaudio, utvidet lydanlegg:

Standardanlegget i e-Golf gir lyd som er grei nok, men kanskje ikke veldig mye mer.
I Fossilgolfen ligger basselementet i Dynaudio-pakken i reservehjulsbrønnen. Siden e-Golf ikke har reservehjulsbrønn, opptar derfor basselementet noe plass i bunnen av bagasjerommet. Er det noen som har tilgang på et bilde av bagasjerommet i en Dynaudio-e-Golf som viser hvor mye plass som går bort? :)

230V

Sitat fra: Sonus på mandag 11. august 2014, klokken 19:52
Parkeringsassistenten er inkludert ryggesensor foran og bak slikat man da betaler kun 1300 ekstra for at bilen lukeparkerer seg selv.
Så når man velger parkassistent, så behøver man ikke huke av for parkeringsensorer foran og bak?

Gordon Retriever

Det går ikke an - valget for sensorer foran og bak faller bort når man krysser av for parkeringsassistent: :)

Sonus

Sitat fra: 230V på tirsdag 12. august 2014, klokken 00:10
Sitat fra: Sonus på mandag 11. august 2014, klokken 19:52
Så når man velger parkassistent, så behøver man ikke huke av for parkeringsensorer foran og bak?
Det var det jeg fikk beskjed om fra selger iallefall. Parkeringsassistenten trenger vel sensorene for å fungere.

Edit: og som Gordon Retreiver bekrefter med screen dumpen

stefse

Når det gjelder denne varmepumpa finnes den allerede i bilen i form av et aircondition anlegg  ;)
Et par ventiler og man kunne snudd prosessen til varming istedet for kjøling, slik du gjør med varmepumpa hjemme.
Bestilte nå ikke bilen med varmepumpa, men hvis jeg fremdeles har bilen ved garantiens utløp er dette noe jeg vil undersøke nærmere. Kanskje før også  :P
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Ohm

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 11. august 2014, klokken 23:55
Sitat fra: Ohm på mandag 11. august 2014, klokken 18:29

Rart. Demoen jeg kjørte hadde ikke lys i dørpanelet, og definitivt ikke fotromsbelysning. Men blå lysende stripe i terskelen hadde den.  :o
Dobbeltsjekket i går, ikke noe blå lysstripe hos meg :D
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

e-Golfer

Slik jeg har forstått det, så er blå LED lysstripe i innsteget standard uansett.

Dersom man kjøper Ambiente belysning får man i tillegg opplyst fotrom foran, belyste dørhåndtak på innsiden, samt en blå LED lysstripe i dørpanelet.

Når det er mørkt, ser man ikke lysstripen i innsteget når døren er lukket.
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

iAnders

Ingen lysstripe i innsteget på min bil, så dette er nok endel av ambinente-pakken.

e-Golfer

Lysstripen i innsteget lyser bare når det er mørkt.

Alt dette er koblet mot lyssensoren som slår på og av hovedlysene.

Har du sjekket når det er mørkt?

Var en eller annen som sa i en tidligere tråd at det var lys i innsteget også på biler uten Ambiente pakken. Derfor min antagelse. Min bil har Ambiente, og jeg har en blå stripe som lyser i innsteget når jeg åpner døren og det er mørkt ute. I tillegg til den stripen som er i selve døren. (Den siste har jeg lagt bilde av i "Inntrykk etter prøvekjøring" tråden.
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA