Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ladekabel i-on, kjøp, lån eller tips om kjøp av ny eller deler

Startet av TRM, mandag 25. august 2014, klokken 23:55

« forrige - neste »

TRM

Sitat fra: TRM på lørdag 03. oktober 2015, klokken 21:40
Sitat fra: hoffa på lørdag 03. oktober 2015, klokken 16:58
Har hatt denne tlf holderen et halvt års tid og den fungerer fint, selv med min store Sony Xperia ultra. Slapp også unna forstyrrelsene med denne plasseringen.

www.abstractocean.com
Så veldig bra ut!
Noen som vet om noen "discount code" som virker hos Abstract Ocean? Kommer litt over momsgrensa på det jeg har i handlekurven...
Da er denne bestilt fra Abstract Ocean. Til info får man kjøpt nøyaktig samme produktet til en langt rimeligere penge på ebay. Inkludert frakt. Fant det ut akkurat litt for sent...
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

hoffa

Sitat fra: TRM på søndag 04. oktober 2015, klokken 00:01
Har hatt denne tlf holderen et halvt års tid og den fungerer fint, selv med min store Sony Xperia ultra. Slapp også unna forstyrrelsene med denne plasseringen.

www.abstractocean.com
Så veldig bra ut!
Noen som vet om noen "discount code" som virker hos Abstract Ocean? Kommer litt over momsgrensa på det jeg har i handlekurven...
Da er denne bestilt fra Abstract Ocean. Til info får man kjøpt nøyaktig samme produktet til en langt rimeligere penge på ebay. Inkludert frakt. Fant det ut akkurat litt for sent...
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Anderwin

Hva slags dashcam er det folk velger? Er de lette å montere :)?

Havebigfun

lunitiks

Den AbstractOcean-magneten var fin, men er det noen eiere som har prøvd denne samtidig som man kjører en app som beror på kompasset i telefonen? Ifølge "ekspertene" kan slike magneter forstyrre f.eks. GoogleMaps m.h.t. hvilken retning telefonen peker..?

http://www.digitaltrends.com/mobile/how-magnets-really-affect-phones-hard-drives/
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Da kom den Brodit-dingsen endelig i posten. Virker rådyrt for denne simple plastdingsen med over 220 kroner levert, men den er virkelig bra. Man må bruke en del krefter for å få den inn i ventilåpningen, men når den først er der sitter den skikkelig. det er også dobbeltsidig tape i kontaktflatene.

Jeg kjøpte en holder på biltema, kappet av svanehals, boret et hull og festet den til proclip``et med en skrue. I tillegg la jeg på en dæsj Shoe Goo. Fornøyd med resultatet. Dette var egentlig tiltenkt nybilen, men siden leveringen er utsatt temmelig mye monterte jeg i den gamle. Bestilte naturligvis en til :)

lunitiks

Sitat fra: Muffinman på torsdag 08. oktober 2015, klokken 22:20
Da kom den Brodit-dingsen endelig i posten. Virker rådyrt for denne simple plastdingsen med over 220 kroner levert, men den er virkelig bra. Man må bruke en del krefter for å få den inn i ventilåpningen, men når den først er der sitter den skikkelig. det er også dobbeltsidig tape i kontaktflatene.

Jeg kjøpte en holder på biltema, kappet av svanehals, boret et hull og festet den til proclip``et med en skrue. I tillegg la jeg på en dæsj Shoe Goo. Fornøyd med resultatet. Dette var egentlig tiltenkt nybilen, men siden leveringen er utsatt temmelig mye monterte jeg i den gamle. Bestilte naturligvis en til :)

If you didn't pic it, it didn't happen!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Sitat fra: lunitiks på fredag 09. oktober 2015, klokken 18:05

Jeg kjøpte en holder på Biltema, kappet av svanehals, boret et hull og festet den til proclip``et med en skrue. I tillegg la jeg på en dæsj Shoe Goo. Fornøyd med resultatet. Dette var egentlig tiltenkt nybilen, men siden leveringen er utsatt temmelig mye monterte jeg i den gamle. Bestilte naturligvis en til :)

Kanskje jeg husker å gjøre det når det skal monteres på nybilen når den engang kommer. Uansett er det gått uker siden jeg bestilte et nytt Broditclip, og det er tydligvis tomt igjen da det stadig kommer inn mailer om forsinket levering. Nuvel, sånn går nu dagen.

Angående kjøp av ting og tang til bilen, kjøpte for litt siden et chademo-adapter. Da slo det meg at jeg etterhvert må ha samlet opp temmelig mye ladeutstyr, og her er lista:

1.   UMC + blått og rødt adapter
2.   Mennekes 13A m/16A CEE + adapter til 32A CEE
3.   Type 2 kabel 4m
4.   Chademo-adapter
5.   16m skjøtekabel 4mm2 32A CEE
6.   20m skjøtekabel 16A 400v
7.   32a CEE til schuko
8.   32a CEE til komfyrstikk
9.   32a CEE til 16a CEE
10.   32a CEE til 32A blå trefase
11.   32a til 16a blå trefase
12.   16a 400v til 32a 400v

Det snodige er at jeg har hatt bruk for alt, bortsett fra chademo-adapteret og type2 kabelen. Nå har jeg riktignok brukt sistnevnte da det ofte har vært mulig å velge mellom type 2 og industri/schuko-kontakt.

HelectriC

Sitat fra: Muffinman på fredag 23. oktober 2015, klokken 09:31
Sitat fra: lunitiks på fredag 09. oktober 2015, klokken 18:05

Jeg kjøpte en holder på Biltema, kappet av svanehals, boret et hull og festet den til proclip``et med en skrue. I tillegg la jeg på en dæsj Shoe Goo. Fornøyd med resultatet. Dette var egentlig tiltenkt nybilen, men siden leveringen er utsatt temmelig mye monterte jeg i den gamle. Bestilte naturligvis en til :)

Kanskje jeg husker å gjøre det når det skal monteres på nybilen når den engang kommer. Uansett er det gått uker siden jeg bestilte et nytt Broditclip, og det er tydligvis tomt igjen da det stadig kommer inn mailer om forsinket levering. Nuvel, sånn går nu dagen.

Angående kjøp av ting og tang til bilen, kjøpte for litt siden et chademo-adapter. Da slo det meg at jeg etterhvert må ha samlet opp temmelig mye ladeutstyr, og her er lista:

1.   UMC + blått og rødt adapter
2.   Mennekes 13A m/16A CEE + adapter til 32A CEE
3.   Type 2 kabel 4m
4.   Chademo-adapter
5.   16m skjøtekabel 4mm2 32A CEE
6.   20m skjøtekabel 16A 400v
7.   32a CEE til schuko
8.   32a CEE til komfyrstikk
9.   32a CEE til 16a CEE
10.   32a CEE til 32A blå trefase
11.   32a til 16a blå trefase
12.   16a 400v til 32a 400v

Det snodige er at jeg har hatt bruk for alt, bortsett fra chademo-adapteret og type2 kabelen. Nå har jeg riktignok brukt sistnevnte da det ofte har vært mulig å velge mellom type 2 og industri/schuko-kontakt.

hvor mye har du betalt for hele pakken? det er kanskje noe som skulle tas med i kalkylen over hva det koster å kjøpe/kjøre elbil.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

TRM

Sitat fra: TRM på søndag 04. oktober 2015, klokken 00:01

www.abstractocean.com
Så veldig bra ut!
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Muffinman

Sitathvor mye har du betalt for hele pakken? det er kanskje noe som skulle tas med i kalkylen over hva det koster å kjøpe/kjøre elbil.

Det ble kjøpt over tid og adapterene har jeg laget selv så kostnaden er vel litt diffus. Så må det vel også fordeles på to biler etterhvert, og da blir det ikke så ille. Type-2 kabelen ble kjøpt før bilen kom og kostet 2000. Chademo 3500. Enfase skjøtekabel fra Kirkebø. Rød skjøtekabel fra Biltema, noen hundrelapper. Kostnad til overganger ligger vel omkring 150-250 pr stk. Laget de fleste noen uker før bilen kom. Mennekes-kabelen fikk jeg av Tesla første vinteren da de ikke fikk lading med UMC til å fungere  skikkelig.

Samlet kostnad rundt 8000 eller deromkring kanskje, altså mindre enn en dobbeltlader kostet som tilvalg.  Men ikke mange som har behov for dette, husk at jeg brukte bilen i jobb lenge før det fantes type2 punkter, superladere eller chademo hvor jeg kjørte. Her var det skjøtekabler og overganger i kombinasjon med UMC som gjorde at bilen kunne brukes - når Tesla etterhvert fant det passende å etterlevere blå/rød adapter. Dette er blitt mindre komplisert etterhvert som tiden har gått, og nå bruker jeg overganger bare unntaksvis. Men kunne ikke tenkt meg å dra uten å ha alt med.

De fleste kan nok begrense ladeutstyret svært mye i forhold til dette.

GOS

Sitat fra: HelectriC på fredag 23. oktober 2015, klokken 10:11

hvor mye har du betalt for hele pakken? det er kanskje noe som skulle tas med i kalkylen over hva det koster å kjøpe/kjøre elbil.
[/quote]

Jeg tror det vil være veldig misvisende om det skal fremstilles om dette er nødvendig.

For min del har jeg kun;
1) UMC kabelen+ rødt og blått adapter fra Tesla
2) Type 2 kabel fra tesla (Som er brukt 1-2 ganger for å teste at den virker da Type 2 stasjonene jeg har brukt har fastmontert kabel)
3) Overgang fra 400 V 32 A til 400 V 16A slik at jeg kan lade hjemme med det røde adapteret og UMC kabelen

Det blå adapteret bruker jeg ikke lenger.

EDIT
Glemte å liste opp at jeg også kjøpte 400V 16 A og vanlig 230 V 16A (32A?) skjøteledning, men ingen av disse er noen gang blitt brukt
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

cra

På generelt grunnlag er det vanligvis lurt å ikke kjøpe noe (dyrt) utstyr før du vet (eller er nokså sikker på) at du trenger eller har nytte av det. Jeg hadde nok ikke kjøpt komplett adaptersett i dag, men mest trolig et par enkeltadaptere som jeg vet jeg har nytte av innimellom. Utover det er det et glimrende adaptersett av god kvalitet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Krigil

Foliert nedre del av nosecone. Hva synes dere?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA