Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Roman, mandag 25. august 2014, klokken 21:50

« forrige - neste »

LMOR

Alt dette slettes etter en "grundig" SW oppgradering. Men ikke en stund etterpå. Så dette høres merkelig ut, hvis det ikke er så enkelt som nøkkelen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: LMOR på mandag 15. september 2014, klokken 14:26
Foreslår vi venter på eGolf vs i3 til EPA testen er klar. Den betyr mye for salget i USA, så jeg tviler på at VW vil godta at denne ikke blir riktig satt.
Før det blir det bare synsing utover den testen jeg refererte til der i3 kjørte lengre enn eGolf. Det er et stort sprang fra det, til at eGolf kjører 40% lengre på 30% større batteri.
Da er EPA testen klar. Som forventet er i3 mer effektiv, og dermed kan vi slå fast at eGolf ikke kan kjøre 40% lengre enn i3 under samme forhold. Forskjellen er 2,5%... Og med mest bykjøring og mye opp/ned, så vil i3 kjøre lengst.
Hvis du tar med at ingen eGolf så langt er levert med varmepumpe, så vil ikke de som er levert til Norge kunne kjøre lengre enn en i3 mesteparten av året.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

#152
Jeg laget denne tabellen for noen dager siden (annen topic). Tok også med andre biler på det amerikanske markedet. Merk spesielt MB som flere venter på. Den er særdeles lite effektiv.

EPA (Environment Protection Agency, USA) tester biler på rulle i lab, korrigert for luftmotstand, simulert landevei, og by og tester forbruk. Disse testene er langt mer realistiske enn tilsvarende europeiske. Her er tallene i tabells form for en del biler på det amerikanske markedet. Det gir et meget godt sammenligningsgrunnlag og også indikasjon på bruk, lav fart mye start stopp som i by, eller mye landevei.

Offisielle EPA(US Environment Protection Agency) sertifiserte tall satt inn i tabell:









bilmerke...........rekkevidde by(km)...rekkevidde landevei(km)...kombinert(km)...kwt pr. 10 km
Kia Soul166 1281492,0
Nissan Leaf147 1181341,85
BMW i31421151301,69
Mercedes B142 1381392,51
Fiat 500E147 1301391,81
VW e-golf142 1221331,82

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#153
Husk at produsentene kan bli saksøkt i USA dersom oppgitt forbruk/rekkevidde ikke er mulig å oppnå. Dermed er de også litt mer konservative med tallene.
Dette i motsetning NEDC (eller NEFZ på tysk) i Europa der noen skryter på seg lang kjørelengde som det er omtrent umulig å oppnå.

LMOR

Sitat fra: Finnøy på torsdag 23. oktober 2014, klokken 14:08
Husk at produsentene kan bli saksøkt i USA dersom oppgitt forbruk/rekkevidde ikke er mulig å oppnå. Dermed er de også litt mer konservative med tallene.
Dette i motsetning NEDC (eller NEFZ på tysk) til i Europa der noen skryter på seg lang kjørelengde som det er omtrent umulig å oppnå.
Dette er ikke tall fra produsentene, men målte tall. Disse tallene er påkrevd for å kunne selge en bil i USA, og står klistret på alle bilene. Tror vi kan stole på at disse stemmer.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

AndesiteSilver_i3

Er det noe i disse testnormene som sier noe om utetemperatur ved testen?
Og hva med de forskjellige økonomimodusene (Comfort, eco osv)?

Når rekkevidden i utgangspunktet er så lav som det den er i dag så vil jo alle sånne ting også slå ut ganske merkbart på sånne tester. Eller?
BMW i3 kontrakt 11.01.2014, prod. 12.05.2014, registrert 20.06.2014

moonbuggy

#156
Sitat fra: LMOR på torsdag 23. oktober 2014, klokken 14:12

Dette er ikke tall fra produsentene, men målte tall. Disse tallene er påkrevd for å kunne selge en bil i USA, og står klistret på alle bilene. Tror vi kan stole på at disse stemmer.
http://www.torquenews.com/2250/how-epa-determines-electric-vehicle-s-range-not-simple-it-sounds
og mer om a city cycle (UDDS or FTP-75), a gentle highway cycle (HWFET or HFEDS), an aggressive higher-speed cycle (US06), an air conditioning cycle (SC03) and a cold-start cycle (cold UDDS). Often only the UDDS and HWFET are run, and correction factors are applied to estimate the effect of the other three cycles.
her:
http://en.wikipedia.org/wiki/FTP-75
Som man ser, dette er komplisert. Men, EPA gjør en god jobb og tallene er vel ganske representative ?

LMOR

Kanskje vi burde starte en egen tråd hvis en ønsker å diskutere EPA testen videre. Poenget et at det er sammenlignbare tester, som gir et riktigere bilde. Tilsvarer vel normal bruk hvis det ikke er for kaldt.
Gjennom en norsk vinter spiller andre faktorer inn, som f.eks. hvor effektiv varmepumpen er, og hvor godt batteriet temperaturreguleres. Derfor vil f.eks. ikke en eGolf uten varmepumpe kunne kjøre lengre enn en norsk i3.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Pendleren


Oddemann

har oppdatert software i dag - den umiddelbare endringen jeg kan se er at rekkeviddeindikatoren er høyere enn noengang. 183 kilometer til rest i eco pro. Ble fortalt at den gamle softwaren var for konservativ i forhold til reell rekkevidde.

Noen som vet noe mer om dette?

Klykken

Denne normaliserer seg etter et par dager kjøring. Når jeg hentet bilen etter oppdateringen viste GOM godt og vel 20 mil til rådighet de første turene. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Vind

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: Vind på onsdag 29. oktober 2014, klokken 15:04
Sitat fra: LMOR på fredag 24. oktober 2014, klokken 20:48
Med iOS8 får jeg endelig inn SMSer!
Hvorda da?
Jeg gjorde ingenting utover å oppgradere til 8.1. Men har 6 pluss (tror ikke det er nødvendig).
Men du får bare innkommende SMS, og bare hvis de kommer mens du sitter i bilen. Så sjekk det først.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

BOStrand

#164
Sitat fra: BOStrand på mandag 20. oktober 2014, klokken 10:01
3. Kan vinterdekk også gjøre en forskjell? Jeg fikk montert disse samtidig med SW oppdateringen.

Etter å ha kjørt noen mil har regen endret karakter og blitt mer lik som før. Flere har tidligere skrevet at nye vinterdekk er glatte. Dette har antakeligvis resultert i at traction control har grepet inn. Nå slipper regen stort sett bare i krappe svinger. En annen observasjon er at "80-talls turbo-lag'en" ( http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11323.0.html ) er nesten borte. Dette gjør at bilen er mye mer responsiv når en tråkker "gassen" i bånn. Dekkbudsjettet må nok økes, men bilen er blitt enda morsommere å kjøre :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA