Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Roman, mandag 25. august 2014, klokken 21:50

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: bromm på søndag 14. september 2014, klokken 12:58
Kjenner meg ikke igjen i de problembeskrivelsene dere har har av ACC i det hele tatt. Hos meg fungerer systemet så godt som 98,5% perfekt (kjører i områdene i og rundt Trondheim). For meg kan det se ut som det rett og slett er en feil på Karbons kamera. Det er kun i "sol rett i mot" at jeg har problemer - men da er lyset så jævli sterkt at man ikke kan stole på slike system uansett, fordi man må også følge med på hva andre bilførere gjør, samt konsentrere seg for og faktisk holde bilen i kjørefeltet...
Tror vi har samme, jeg har kun hatt problemer i sol rett imot etter kalibrering, og nå altså i tykk tåke. Da er det også samme utfordring at du må konsentrere deg om å holde deg på veien.
Da kommer det nok ann på hvor en kjører, Karbon sier at han kjører imot lav sol både på vei til og fra jobb. Det betyr i så fall 45km mot øst om morgenen, og 45km mot vest om ettermiddagen. I så fall er det naturlig at det ofte blir litt irriterende.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Karbon

Radar virker dårlig i slaps og rundkjøringer.
Og jeg har kun hatt anledning til å sammenligne med eGolf en dag.  Jeg har nå kjørt over 14000 km i3 og av alle turene mine inn og ut av Trondheim fra Orkanger er det vel en tur da jeg har opplevd at ACC ikke har koblet ut.

Det er jo blitt litt bedre fra da jeg fikk bilen.  Da hadde jeg normalt 8 til 10 utkoblinger på 45 km.  Nå er det nede i 2 til 4. Og mye mykere tilpassing.

Må kjøpe meg kamera og filme kjøringen tenker jeg.  Håpløs diskusjon.  Jeg har kjøpt en funksjon og driter om det sitter kamera, radar, laser i fronten.

Karbon

Sitat fra: LMOR på lørdag 13. september 2014, klokken 09:27
It's the BMW which went furthest on a full charge, in the test. Light weight helped the BMW stretch its 22 kWh battery pack for a 105-mile range.

The 24.2 kWh Golf followed with 102.5 miles, and the 24 kWh Leaf struggled on 90 miles, despite Nissan claiming the longest range in official testing--in Europe, it's rated at 123 miles, compared to the 118-mile BMW and Volkswagen.

Hvor har du funnet ut at BMW har 22kw, I3 har nemlig 18,8 kw.  Noe som gjør rekkevidde dårligere på langkjøring da forbruket er ganske likt mellom bilene.

BMW 18,8/1,47 = 12,8 mil
Golf 24 / 1,47 = 16,3 mil

Vekten på bilen har mest å si med mye start, stopp og motbakker.

jkirkebo

Sitat fra: Karbon på søndag 14. september 2014, klokken 17:30
Sitat fra: LMOR på lørdag 13. september 2014, klokken 09:27
It's the BMW which went furthest on a full charge, in the test. Light weight helped the BMW stretch its 22 kWh battery pack for a 105-mile range.

The 24.2 kWh Golf followed with 102.5 miles, and the 24 kWh Leaf struggled on 90 miles, despite Nissan claiming the longest range in official testing--in Europe, it's rated at 123 miles, compared to the 118-mile BMW and Volkswagen.

Hvor har du funnet ut at BMW har 22kw, I3 har nemlig 18,8 kw.  Noe som gjør rekkevidde dårligere på langkjøring da forbruket er ganske likt mellom bilene.

18,8kWh er utnyttbar kapasitet, batteriet er større.
e-Golf har 24.2kWh total kapasitet, utnyttbar kapasitet er mindre (21-22kWh et sted tror jeg).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. september 2014, klokken 17:45
18,8kWh er utnyttbar kapasitet, batteriet er større.
e-Golf har 24.2kWh total kapasitet, utnyttbar kapasitet er mindre (21-22kWh et sted tror jeg).

Meg bekjent har e-Golf 26,5 kWh total kapasitet, og 24,2 kWh utnyttbar.

Det passer også med at forbruk skal være 12,7 kWh/100 km og rekkevidden 190 km (24,2 / 0,127 = 190,5 km).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

LMOR

EU tallene til i3 gir også 190km. Men testen jeg henviste til tidligere var en real life test, der i3 vant over eGolf under samme forhold, det eGolf altså burde ha mer å gå på.
Kommer sikkert flere tester, og snart kommer vel EPA testen også, men det blir sensasjon hvis den blir bedre enn i3:

As of July 2014, the BMW i3 is the most fuel efficient EPA-certified vehicle of all years regardless of fuel type.

180 vs 130km under samme forhold betyr at eGolf er mer ca 10% mer effektiv, selv med 300kg ekstra. (I det regnestykke er 30% mer batteri tatt hensyn til).
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olemann


Tipper at den store vektforskjellen gjør at i3 gjør seg best i by med mye start/stopp, mens Golfen har en fordel av den større batteripakken på langkjøring der man holder konstant fart.

I tillegg kommer at Golfen ikke frister til fresh kjøring slik i3 gjør, siden kreftene er vesentlig mindre og tyngden gjør det mindre gøy.

Blir spennende å se med mer erfaring om Golfen kommer lenger på E18 kjøring, mens i3'en vinner der det kreves mer bevegelse, og ikke minst til vinteren der manglende varmepumpe på nåværende Golf krever sitt.

Ole

Karbon

Ja, ja så var det denne sw.oppdateringen.
Parkeringssensorer slår seg på etter jeg er ferdig med å parkere, mot at det begynte å pipe rett etter fronten passerte portåpningen på garasjen tidligere.
Så lurer jeg på om alle har fått sorte biler på skjermene deres?

bromm

Sitat fra: Karbon på søndag 14. september 2014, klokken 20:45
Ja, ja så var det denne sw.oppdateringen.
Parkeringssensorer slår seg på etter jeg er ferdig med å parkere, mot at det begynte å pipe rett etter fronten passerte portåpningen på garasjen tidligere.
Så lurer jeg på om alle har fått sorte biler på skjermene deres?
Ser ikke ut som du vil fortsette med å diskutere rekkevidde på i3 vs eGolf, Karbon... Har du rett og slett slengt ut noen tall (130 og 180) i luften ??? Dette er fysikk, og de tallene er mildt sagt oppsiktsvekkende. Hvorfor ? Jo fordi vi vet at den med større batteri også er 300 kg tyngre. Like tung som Leaf, faktisk - og selv med nesten like stort batteri som Golfen, så har den ikke sjans mot i3 i det virkelige liv...

Om P-sensorene virker bedre eller dårligere etter sw-oppgradering har vel også fint lite med om de slår ut "på vei gjennom portåpningen "din"". Hadde det vært meg så hadde jeg sett på det som en forbedring, da jeg ikke ønsker at det piper på vei gjennom slike porter ... ;)

Og den svarte bilen....? Hva er det du snakker om, egentlig ? Du kan vel sikkert forklare hvor den dukker opp (hvilket display), og hvor/når...

Ferry

Sitat fra: Karbon på lørdag 13. september 2014, klokken 09:47
Begge kjørte Comfort med varme og radio,

Dette har ikke spesielt med deg å gjøre Karbon, så du får ha meg unnskyldt, men radio? Hva har det med rekkevidde å gjøre? Det bruker så lite strøm at det kan de se helt bort i fra. Jeg tipper at selv 10 W på radioen er ubehagelig høyt. Det tar typisk 2 timer å kjøre tom en i3. 10 W i 2 timer er 20 Wt, eller 0,02 kWt. Det blir ganske lite i forhold til batteriet på 18,8 kWt. Og om du så hadde brukt 100 W så er det fremdeles nada i forhold til alt annet. Jeg lurer på om det i det hele tatt vil være mulig å merke forskjell på å kjøre med eller uten radio. Er det praktisk mulig å kjøre to turer så identisk likt at radioen gjør noe utslag?

Olemann


Radio er umulig å merke på kjørelengde.  Har selv hørt stereoanlegg med 5 W forsterkere som blåser vinduer ut, rett nok med lettdrevne høyttalere.
Moderne biler har digital forsterkere med høy virkningsgrad, så motvind, lavt dekktrykk, bagasje og svigermor med på turen er derimot det som teller.
Tråden om SW har fått en ny sidesti ser jeg, men enig i at påstander/testen(?) med Golf vs. i3 bør avrundes på en mer ferdig måte enn det som så langt er status.

Ole

LMOR

Foreslår vi venter på eGolf vs i3 til EPA testen er klar. Den betyr mye for salget i USA, så jeg tviler på at VW vil godta at denne ikke blir riktig satt.
Før det blir det bare synsing utover den testen jeg refererte til der i3 kjørte lengre enn eGolf. Det er et stort sprang fra det, til at eGolf kjører 40% lengre på 30% større batteri.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Karbon

Sitat fra: bromm på søndag 14. september 2014, klokken 22:02
Sitat fra: Karbon på søndag 14. september 2014, klokken 20:45
Ja, ja så var det denne sw.oppdateringen.
Parkeringssensorer slår seg på etter jeg er ferdig med å parkere, mot at det begynte å pipe rett etter fronten passerte portåpningen på garasjen tidligere.
Så lurer jeg på om alle har fått sorte biler på skjermene deres?
Ser ikke ut som du vil fortsette med å diskutere rekkevidde på i3 vs eGolf, Karbon... Har du rett og slett slengt ut noen tall (130 og 180) i luften ??? Dette er fysikk, og de tallene er mildt sagt oppsiktsvekkende. Hvorfor ? Jo fordi vi vet at den med større batteri også er 300 kg tyngre. Like tung som Leaf, faktisk - og selv med nesten like stort batteri som Golfen, så har den ikke sjans mot i3 i det virkelige liv...

Om P-sensorene virker bedre eller dårligere etter sw-oppgradering har vel også fint lite med om de slår ut "på vei gjennom portåpningen "din"". Hadde det vært meg så hadde jeg sett på det som en forbedring, da jeg ikke ønsker at det piper på vei gjennom slike porter ... ;)

Og den svarte bilen....? Hva er det du snakker om, egentlig ? Du kan vel sikkert forklare hvor den dukker opp (hvilket display), og hvor/når...

Ok.  Golf 24,2kw 115hk, BMW 18,8kw 170hk.
Vektforskjellen gjør lite forskjell på langkjøring, da er det luftmotstand som teller.  Skulle vi testet på småkjøring hadde kanskje ting sett anderledes ut.  Jeg var ikke klar over at Golfen ikke hadde varmepumpe.  Det vil nok merkes ganske snart når tempen kryper nedover.   Nå tror jeg min kollega bestilte eGolf, så når han får bilen skal det nok bli testet mer på dette.

Nå har min sambo kjørt bilen de siste dagene, og jeg leser forventet rekkevidde er 113km.  Og da er det turer på 5 til 10km. 

P-sensor slår nå ut etter jeg har stoppet bilen, litt sent kanskje?  Tidligere startet pipingen rett etter jeg passerte portåpningen.

Grafikken har fått andre farger, og da tenkte jeg når de først skulle gjøre det at man fikk bilens farge.  Smak og behag, men jeg syns det så bedre ut før.

Karbon

Neida, radio er uvesentlig.  Det var bare for å poengtere at ingen kjørte på sparebluss. 

Comfort = normal
ecopro = du kunne kjøpt en billigere bil
ecopro+ = nødmodus

LMOR

Det står i hvert fall varmepumpe på prislisten til eGolf.

Ellers blir det vel helt feil å si at Eco programmene gjør at du kunne kjøpt en annen bil, når du sammenligner med en daff eGolf? Tvert imot er det vel opplagt at du ikke skal ha det gøy med i3'en hvis du vil sammenligne.

Ellers burde en vel snart opprette en egen tråd for dette. Blir litt feil å ha så mye om eGolf i en tråd om ny software på i3.

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA