Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Roman, mandag 25. august 2014, klokken 21:50

« forrige - neste »

Karbon

En på jobben lånte en Golf og vi har samme strekning til og fra jobb.  Vi kjørte sammen en tur etter jobb for å se forskjellen.  Resultate ble knusende nederlag for meg,  BMW= 130km mens Golf=180km.  Begge kjørte Comfort med varme og radio, langkjøring ca.85km/t for det meste bortsett fra noen 60 soner. 

Nå i dag får jeg 110km når utetemp er på 6grader.

Karbon

Sitat fra: LMOR på lørdag 13. september 2014, klokken 09:41
e-Golf er tyngre og mindre energieffektiv på mange områder, så det er urealistisk at den kan kjøre mye lengre. Forskjellen er at BMW ikke går ut med den teoretiske rekkevidden på 19mil.

Ellers står det mye om radar vs kamera basert ACC i andre tråder her. Kamera har noen fordeler, bl.a bruker den mindre strøm, som igjen slår ut på rekkevidde.

Hvis du leser brukermanualen så står ulempene klart forklart, så jeg tviler på at det kan være noe grunnlag for å heve kjøpet.

Jeg fikk ingen brukermanual når jeg bestilte bil.  Jeg krysset av for funksjoner som bilen skulle ha.  Jeg driter i om acc bruker det ene eller det andre, acc virker ikke. Ferdig med det.  Selger påstod også at bilen hadde funksjon som slo ned til nærlys fra fjernlys automatisk.  Som de aller fleste andre biler har nå til dags.  Det viser seg å være feil. 

Når jeg kjører til jobb om morgenen kjører jeg mot sola, samme hjem igjen.  Dermed vil ikke acc fungere i det hele tatt for meg.  Dessuten slår den ut når sola er fraværende også.

skritt

Vurderer å døpe om bilen til pessismisten. Rekkevidde start: 37 km, rekkevidde stopp: 9 km, kilometer kjørt: 42 km. Eco+ og litt frossen med passiv kjøring fram til 10 kilometer hjemmefra, godt og varmt og litt "rægging" siste 10. Får sjelden mer enn 115 km antatt rekkevidde fullada etter sw-oppdatering.

Acc har fortsatt noen nykker, sliter noen ganger med å få den til å slå seg på første gang om morgenen.

Men, bikka 10k kjørte igår og like nyforelska!

bromm

Sitat fra: Karbon på lørdag 13. september 2014, klokken 09:47
En på jobben lånte en Golf og vi har samme strekning til og fra jobb.  Vi kjørte sammen en tur etter jobb for å se forskjellen.  Resultate ble knusende nederlag for meg,  BMW= 130km mens Golf=180km.  Begge kjørte Comfort med varme og radio, langkjøring ca.85km/t for det meste bortsett fra noen 60 soner. 

Nå i dag får jeg 110km når utetemp er på 6grader.
Hei Karbon,

Du holder vel ikke på med å sammenligne hva som står på rest-rekkevidde på målerne (det har i såfall INGENTING med FAKTISK rekkevidde og gjøre)...

Når det gjelder dine tildels utbasunerte problemer med ACC så er det viktig å få med seg at dette systemet er selvkalibrerende - det vil si at du trenger minst 1500-2000 km før du kan forvente at det begynner å bli noenlunde stabilt. Det er også viktig at du gir systemet tilbakemelding på at det kutter ut på feil tidspunkt, og dette gjøres ved å trykke RES så fort som mulig (maks 5 sek.) etter at det har tatt uriktig utkobling. Vi som har kjørt noen tusen km har sett helt tydelig at ACC blir mer stabilt over tid, så du kan bare glede deg ;)

Klykken

Sitat fra: Karbon på lørdag 13. september 2014, klokken 09:47
En på jobben lånte en Golf og vi har samme strekning til og fra jobb.  Vi kjørte sammen en tur etter jobb for å se forskjellen.  Resultate ble knusende nederlag for meg,  BMW= 130km mens Golf=180km.  Begge kjørte Comfort med varme og radio, langkjøring ca.85km/t for det meste bortsett fra noen 60 soner. 

Nå i dag får jeg 110km når utetemp er på 6grader.
Sammenlignet dere forbruk? GOM lyver alltid.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Den målingen er nærmest sensasjon, og du burde selge testen til et bilblad. Det å ikke få mer ut av bilen enn 130km på langtur er godt gjordt.
Det tilsvarer 145Wh/km, som høres ut som bykjøring. Jeg har 134 typisk i gjennomsnitt på bykjøring, og mange korte turer med kald bil.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Karbon

Sitat fra: bromm på lørdag 13. september 2014, klokken 12:26
Sitat fra: Karbon på lørdag 13. september 2014, klokken 09:47
En på jobben lånte en Golf og vi har samme strekning til og fra jobb.  Vi kjørte sammen en tur etter jobb for å se forskjellen.  Resultate ble knusende nederlag for meg,  BMW= 130km mens Golf=180km.  Begge kjørte Comfort med varme og radio, langkjøring ca.85km/t for det meste bortsett fra noen 60 soner. 

Nå i dag får jeg 110km når utetemp er på 6grader.
Hei Karbon,

Du holder vel ikke på med å sammenligne hva som står på rest-rekkevidde på målerne (det har i såfall INGENTING med FAKTISK rekkevidde og gjøre)...

Når det gjelder dine tildels utbasunerte problemer med ACC så er det viktig å få med seg at dette systemet er selvkalibrerende - det vil si at du trenger minst 1500-2000 km før du kan forvente at det begynner å bli noenlunde stabilt. Det er også viktig at du gir systemet tilbakemelding på at det kutter ut på feil tidspunkt, og dette gjøres ved å trykke RES så fort som mulig (maks 5 sek.) etter at det har tatt uriktig utkobling. Vi som har kjørt noen tusen km har sett helt tydelig at ACC blir mer stabilt over tid, så du kan bare glede deg ;)

Jeg har hatt bilen siden februar og kjørt 14149km, og trykker RES og prøver å aktivere så fort som råd er hver gang.  På en typisk tur til jobb på 45km må jeg til slutt stoppe bilen og starte den igjen for å få resatt og aktivisert ACC. 

Karbon

Sitat fra: LMOR på lørdag 13. september 2014, klokken 18:34
Den målingen er nærmest sensasjon, og du burde selge testen til et bilblad. Det å ikke få mer ut av bilen enn 130km på langtur er godt gjordt.
Det tilsvarer 145Wh/km, som høres ut som bykjøring. Jeg har 134 typisk i gjennomsnitt på bykjøring, og mange korte turer med kald bil.

Skal jeg få mer km må jeg holde farta ned mot 70km/t og ikke bruke klima (eco pro+).  Prøvde dette en dag det var 23grader ute og kjørte 150km og det var 12 km igjen på bilen da jeg parkerte.  Fikk til og med Mail om at jeg måtte sette bilen på lading :-) .

LMOR

ACCen i i3 er som vårt øye. Det kommer aldri til å takle å kjøre mot sollys. Jeg har gjentatte ganger trodd det begynner å fungere bedre, med sjeldne avbrudd, og så kommer en ettermiddag i motlys, og jeg får samme problemer som du beskriver. Radar har andre problem, så vi trenger en fusjon, men det trekker for mye strøm og koster for mye.
Det kommer om noen år når batterien bir "større" med samme vekt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Karbon på lørdag 13. september 2014, klokken 19:04
Sitat fra: LMOR på lørdag 13. september 2014, klokken 18:34
Den målingen er nærmest sensasjon, og du burde selge testen til et bilblad. Det å ikke få mer ut av bilen enn 130km på langtur er godt gjordt.
Det tilsvarer 145Wh/km, som høres ut som bykjøring. Jeg har 134 typisk i gjennomsnitt på bykjøring, og mange korte turer med kald bil.
Skal jeg få mer km må jeg holde farta ned mot 70km/t og ikke bruke klima (eco pro+).  Prøvde dette en dag det var 23grader ute og kjørte 150km og det var 12 km igjen på bilen da jeg parkerte.  Fikk til og med Mail om at jeg måtte sette bilen på lading :-) .
Det høres riktig ut, det som ikke høres riktig ut er at kollegaen lett får 180km ut at eGolf under samme forhold og samme innstilling som du bare får ut 130.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på lørdag 13. september 2014, klokken 19:06
ACCen i i3 er som vårt øye. Det kommer aldri til å takle å kjøre mot sollys. Jeg har gjentatte ganger trodd det begynner å fungere bedre, med sjeldne avbrudd, og så kommer en ettermiddag i motlys, og jeg får samme problemer som du beskriver. Radar har andre problem, så vi trenger en fusjon, men det trekker for mye strøm og koster for mye.
Det kommer om noen år når batterien bir "større" med samme vekt.

For mye strøm? Disse radarbaserte systemene er vel ikke på hundrevis av watt heller?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Det er spart på alle områder der det kan spares strøm, så dette ville vært en "tung" bruker av støm. En fusion sak vil kanskje brukt 100+watt, men en "normal" radar bruker en god del mer enn det, siden er er diskusjoner i USA om å begrense strålen til maks 100watt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Karbon

Sitat fra: LMOR på søndag 14. september 2014, klokken 07:39
Det er spart på alle områder der det kan spares strøm, så dette ville vært en "tung" bruker av støm. En fusion sak vil kanskje brukt 100+watt, men en "normal" radar bruker en god del mer enn det, siden er er diskusjoner i USA om å begrense strålen til maks 100watt.

Tja 100w eller 1000w, ikke vet jeg men eGolf har radar.  Og den funker.  Fikk beskjed om at den kunne feile i slapsføre da den er montert litt lavt på bilen.

Nå har BMW påstått at ACC på bilen og vindusvisker-motoren på venstre side er software-problemer.  Faktum er vel at det er hardware feil.

Så lurer jeg på om alle har fått sorte biler i skjermen etter sw.oppdateringen?

Jeg har flest feilmeldinger på ACC når det ikke er biler forran meg.  Eksempel når jeg ligger i 90 i venstre felt og det ligger en trailer i ca. 60 i feltet ved siden av.  Da bremser bilen min ned som om traileren skulle ligge forran meg.  Bilen bak meg henger på fløyta selvfølgelig og tenker nok sitt om Bmwi3 eller idioten som kjører.  For ordens skyld hadde jeg sola stående inn på skrå bakfra.  Og dette har skjedd etter siste sw.oppdatering.  Er det da sånn at i3 registrerer skyggen av traileren i mitt felt?  For bilen bremser/ kobler ofte ut når jeg kjører inn i skygger på veien.  Eksempelvis bomstasjoner, gangbroer, tunneler osv.

Og dette skal jeg bare godta? 

LMOR

Ingen tvil om at radar "i gjennomsnitt" fungerer bedre enn den ACCen vi har. At den fungerer bedre med en bil foran fikk jeg et bevis for i dag. Det var tykk tåke, og alle kamerabaserte systemer ga feilmelding/advarsler. Men når jeg havnet bak en trailer, så fungerte ACC. For så vidt forståelig siden den da kan se en bil, men uten var alt hvitt.

Jeg ville foretrukket en i3 med rader/fusion, men en i3 med disse problemene scorer i hvert fall hos meg langt over en eGolf med radar :-)

Men vår løsning fungere mye bedre i en rundkjøring (så lenge den står på kartet), og den fungerer når det er snø/slaps på veien, da radaren gir opp.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Kjenner meg ikke igjen i de problembeskrivelsene dere har har av ACC i det hele tatt. Hos meg fungerer systemet så godt som 98,5% perfekt (kjører i områdene i og rundt Trondheim). For meg kan det se ut som det rett og slett er en feil på Karbons kamera. Det er kun i "sol rett i mot" at jeg har problemer - men da er lyset så jævli sterkt at man ikke kan stole på slike system uansett, fordi man må også følge med på hva andre bilførere gjør, samt konsentrere seg for og faktisk holde bilen i kjørefeltet...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA