Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Roman, mandag 25. august 2014, klokken 21:50

« forrige - neste »

moonbuggy

http://www.bmwblog.com/2014/10/15/bmw-i3-overactive-active-cruise-control/
BMW bloggeren Tom Moloughney tar opp dette i sin blogg datert 15.10.14.
Litt rart at ikke en eventuell SW update på regen har nådd det amerikanske markedet. Særlig der er det "farlig"
med slike klare svakheter, med muligheter for søksmål i milliardklassen.

LMOR

I dag var det betydelig mindre regen, med det er kaldt og regner. Så det kan være det blir sterkere igjen til våren, og at høsten er årsaken til mindre regen.

Ellers så synes jeg (kan være jeg innbiller meg det), at det virker som jeg kan aktivere sterkere regenerering raskere når jeg kjører 50+, ved å trykke rask/lett på bremsen og slippe den.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

eirikjac

For å gjøre forvirringen total: Jeg synes også regen har blitt svakere, men jeg har ikke fått oppdatert software.

Det kan være flere grunner til dette: Jeg kan ha blitt mer vant til kraftig regen, regen blir automatisk svakere når temperaturen synker mot null (men da burde jeg ha merket det sist vinter) eller BMW kan ha sendt ut en automatisk oppdatering til bilene (noe jeg egentlig ikke tror noe på). Jeg konkluderer med at jeg innbiller meg at den har blitt svakere fordi jeg har blitt mer vant til at jeg kan stoppe uten å bruke bremsepedalen, og dermed tøyer strikken litt mer enn før.
BMW i3 60ah
Polestar 2 (Skal erstatte fossilbilen)

LMOR

Jeg tror du har rett. Jeg kjørte en i3 som ikke var oppgradert for 3 uker siden, og kan ikke huske at jeg merket at den regenererte mer enn min.

Jeg fant også en artikkel fra tidlig i vår, der noen beskrev den dynamiske regenereringen i forhold til fart, som jeg nå har, altså før oppgraderingen.

Dette forklarer også hvorfor noen med ny bil i oktober i USA beskriver for mye regenerering, selv når de sannsynligvis har oppgradert SW. Kanskje fordi det er varmere der borte?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#139
Husket at jeg hadde sett noen tester, fant ikke alle men begge disse er fra før AC oppgraderingen:

http://insideevs.com/bmw-i3-regenerative-brakes-stopping-distance-test-video/
litt nede på siden.
http://insideevs.com/bmw-i3-regenerative-brake-light-test-video/
ca 07:37 - 07:48
Begge disse viser at bilen stopper nøyaktig like raskt som jeg testet i går og i dag...

Og en video fra februar, der han sier at det bare er når du kjører sakte, at du får raskt sterk regenerering:



Case closed?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Chrisp


Vind

Jeg har ikke oppdaget noe forskjell i regenerering - den er like sterk som før
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

moonbuggy

BMW i3, A2's første verdige arvtager
Kanskje, men jeg holder en knapp på A2. Et fantastisk prosjekt, kompromissløs og elegant. Bare synd at markedet ikke var modent nok for bilen. :) (litt off topic!)

Olemann


Jeg er rimelig sikker på at min erfaring med svakere regen etter oppdatering ikke skyldes kun psykologi/tilpasning til bilen etc.
Har et par steder der jeg i ukesvis har kjørt i 50 Km/t, sluppet "gass" pedalen på samme sted, og da akkurat kommet sakte nok over en fartsdump.   
Nå må jeg enten kjøre saktere enn 50 Km/t eller bremse aktivt i tillegg til å slippe "gassen" for å komme ned i passende fart før denne fartsdumpen.
Jeg oppdaterte mens det enda var sensommer og varmt, så tror ikke temperatur kan være forklaringen på lavere regen.

Mvh Ole

LMOR

Jeg tror at kurven er endret noe, uten at jeg er sikker. Den stopper ned til 2-3 km like raskt som før, men begynner litt svakere, men er sterkere fra "midten og ut".

Det er kanskje det som treffer deg Olemann, fordi du mistet noe i starten.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

haggen

Fikk ny software forrige uke:
Erfaring så langt: Regenerering merker jeg liten forskjell på, mulig noe annen fordeling fra start enn før??
Når du rygger i motbakke, så kan du ikke skli fremover ved å slippe effektpedalen.
Programmert forvarming ser ut til å virke hver dag ( endelig!)
Syns at auto program på visker fortsatt er alt for treg :(
ACC: Tja, omtrent som før vel? Men litt bedre under noen forhold.Nå blir det mørkere om morgenen, og i visse lysforhold ser den ikke bilen foran, den kobler ut i sterkt motlys, og er treg å komme i gang på morgenen. Og det var den tidligere også. Vanskelig å vurdere i og med at forholden endres med årstid. Men i alle fall ikke dårligere en før er min konklusjon.

BOStrand

Jeg tror det er flere faktorer som spiller inn her.
1. Vi (i3 eiere) kjører med forskjellig SW versjon. Er det noen som vet hvordan vi kan se SW versjon(er) på Drive modulen? Jeg finner bare versjonene på Media og Phone (se vedlegg). Jeg fikk AC-fix versjonen 14.08 og "Forbedret kjøreopplevelse" versjonen 15.10 etter å ha blitt kontaktet av Bavaria.
2. Vi har forskjellig kjørestil og preferanser. Det er derfor andre bilprodusenter lar brukerne velge hva de liker best. Jeg mener i3 tidligere kunne kjøres som en eUP i B, nå er den som en eUP i D med fuzzy logic.
En av årsakene til at jeg kjøpte i3 var kraftig regen (som eUP i B).
3. Kan vinterdekk også gjøre en forskjell? Jeg fikk montert disse samtidig med SW oppdateringen.
4. Temperatur kan virke inn, men vi har hatt opp i 14 varme i helgen og regen er fortsatt svak.

Det er lett å finne ut om du har ny eller gammel SW. Ole har beskrevet forskjellen. Slipper du "gassen" brått med gammel versjon får du et nykk. Regulerer du gassen korrekt er det mulig å ha full kontroll på bilen og forbruket. Ny versjon lever sitt eget liv. Slipper du gassen brått blir det først veldig svak regen (for å unngå nykk), deretter blir den sterkere men aldri så sterk som før etter min mening.



LMOR

Oppfordrer de som er opptatt av regenerering til å gjøre noen målinger så vi får ryddet dette av veien. Se egen tråd.
Se ellers filmen jeg la inn med reelle målinger, og min bil har siste versjon, og stopper like raskt.

Hvis vi får på plass noen målinger, kan vi sammenligne med nye versjoner og andre modeller.

Rykket var trafikkfarlig, og måtte forsvinne, men jeg mener jeg har høyere maks regenerering, og dermed stemmer det at den stopper like raskt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Pendleren

Litt på siden av tema. Men gjelder siste SW versjon. (Ble oppdatert første uken i august med tanke på air con feil.)
I dag opplevde jeg at "alt" som ligger i memory var slettet. Alle radio kanaler og alle hurtigtaster var borte. Varmen stod også på 16 grader, selv om den alltid er på 19 grader. (Men telefonen var fortsatt tilkoblet.)
Noen som har opplevd tilsvarende/ vet hva grunnen kan være?

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA