Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Roman, mandag 25. august 2014, klokken 21:50

« forrige - neste »

moonbuggy

Når software kan styre regen, så hvorfor kan vi ikke da få en mulighet for å sette regen ?
Det ville gitt oss muligheten til mindre regen ved langkjøring/motorvei osv., og ellers muligheter til å sette regen til egen kjørestil.

Olemann

Ja, synd det med mindre regen.  Minner mer om trilling etter dette, overgangen til i3 var stor, men når jeg endelig vente meg til dette og likte det, så blir det borte igjen med SW update....

Håper det kommer tilbake, eller at det blir en opsjon i menyen, burde ikke være noe teknisk som gjør det umulig, men kanskje BMW fikk klager fra kunder som ikke likte enpedal stilen, for dette er en vanesak som krever litt tid.....

Håper BMW leser dette og melder tilbake til Tyskland :-)

Mvh Ole

BOStrand

#122
100% enig med Ole.
Kan dette være på grunn av skriveriene i USA om ACC som kobler seg ut i tide og utide?
BMW vil sikkert ikke bli saksøkt fordi noen blir påkjørt bakenifra på grunn av umotivert oppbremsing.
Bør bli en egen meny for regen:
Høy
Medium
Lav (anbefalt for dem med ACC)
Slik bilen er nå er det umulig å kjøre den med en pedal. Aktiv økonomisk bykjøring er også en saga blott. Dette må dere fikse BMW. Samme regen som en Leaf i B modus er for dårlig (Leaf har også ekstra regen når en bremser)!

LMOR

"problemet" rundt ACC kan løses enklere. Det er bare å la være å kjøre regen med en gang, slik som for eksempel når det er glatt. Jeg mener det er tydelig forskjell allerede (uavhengig av annen regn), at den glir litt etter at ACC kobler ut, og før regen slår inn.
Kjørte ellers 26 mil på lørdag, uten at ACC slo ut en eneste gang.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Nå har jeg vært ute for å teste. Jeg mener den regenererer like mye (eller bare ubetydelig mindre totalt), men i stedet for å gi et rykk med en gang, så er bilen en forlengelse av kropp og hjerne :-), slik som BMW skal være, og gir en mykere overgang, avhengig av hvilken hastighet du kjører. Kjører du sakte så stopper den raskt, kjører du fort så tar det litt lengre tid før full effekt oppnås.

Før var det slik at jeg måte slippe gassen gradvis inn mot en rundkjøring, men nå kan jeg slippe opp uten at jeg lager problemer for bilen bak. Men så vidt jeg kan se, regenererer den like mye som jeg gjorde før uten å få et ubehagelig rykk i bilen. (Altså stopper på samme strekning som før)

Så jeg stemmer for å beholde det slik det er. Jeg vil ikke ha for mange innstillinger, og forstår ikke hvorfor noen vil ha "mindre" regenerering. Det er bare å holde foten på gassen eller bruk ACC/CC.

Hvis jeg tar feil, og det er mulig å få mer regenerering uten at det betyr å få tilbake ubehagelige rykk i starten, så stemmer jeg for det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jgilberg

Jeg får ladefeil hver dag (slimbox ladestasjon) og lav km.... Kan ikke være riktig?
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

Olemann


Når jeg vente meg til å slippe foten bevisst av pedalen var det ikke noe ubehagelig rykk.  Tvert imot ga bilen mulighet til å bremse aktivt ved kun å slippe foten.

Nå er dette borte, og bilen må kjøres mer som en vanlig bil ved også bruk av bremsen.  Jeg vil tro at det også betyr mindre energisparing og dermed kortere rekkevidde, spesielt ved bykjøring der regen nå ikke er sterk nok, men aktiv bremsing også må til om man ønsker holde flyten i tett trafikk.

Skulle gjerne unngått denne "oppgraderingen", eller fått et menyvalg, det er jo ikke komplisert å gi brukere et slikt valg i en allerede ryddig og omfattende meny.

Mvh Ole

Sitat fra: LMOR på torsdag 16. oktober 2014, klokken 20:23
Nå har jeg vært ute for å teste. Jeg mener den regenererer like mye (eller bare ubetydelig mindre totalt), men i stedet for å gi et rykk med en gang, så er bilen en forlengelse av kropp og hjerne :-), slik som BMW skal være, og gir en mykere overgang, avhengig av hvilken hastighet du kjører. Kjører du sakte så stopper den raskt, kjører du fort så tar det litt lengre tid før full effekt oppnås.

Før var det slik at jeg måte slippe gassen gradvis inn mot en rundkjøring, men nå kan jeg slippe opp uten at jeg lager problemer for bilen bak. Men så vidt jeg kan se, regenererer den like mye som jeg gjorde før uten å få et ubehagelig rykk i bilen. (Altså stopper på samme strekning som før)

Så jeg stemmer for å beholde det slik det er. Jeg vil ikke ha for mange innstillinger, og forstår ikke hvorfor noen vil ha "mindre" regenerering. Det er bare å holde foten på gassen eller bruk ACC/CC.

Hvis jeg tar feil, og det er mulig å få mer regenerering uten at det betyr å få tilbake ubehagelige rykk i starten, så stemmer jeg for det.

LMOR

OK, da er vi forskjellige. Jeg kjører også en dieselbil, og i3 er ikke i nærheten av en vanlig bil. Med i3, er det sjelden jeg er borte i bremsen, enten det er bytur eller langtur. Bruker ikke bremsen mer nå enn før oppdateringen. Eneste forskjellen er at jeg holder foten på gassen mindre når den regenererer. Så lenge jeg ikke bruker bremsen mer enn før, bør ikke det kunne gå ut over rekkevidden.
Er heller ikke i tvil om at første versjon var en risiko for påkjørsel bakfra. Det er ikke riktig at dette først og fremst var et ACC-kamera problem. Det samme rykket i bremsen kom i høy fart, med biler rett bak, når du slapp gassen uten CC/ACC og når du skrudde av CC/ACC med knappen eller bremsen. Rykkene pga ACC i seg selv var derfor bare en liten del av det jeg vil kalle for ubehagelig avvik fra god flyt i kjøringen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

Merket at regen har blitt slappere etter oppdateringen jeg også, da spesielt etter at vinterdekk kom på, av en eller annen grunn (selv om det ikke er frost og glatt). Men det er ikke en "kjempeforandring" i den grad at det er vanskelig å tilvenne seg. Det er blitt litt mykere overgang ved kjappe endringer i fartspedalen hos meg også.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Olemann

Ja, man har nok ulik kjørestil, derfor kan et menyvalg være løsningen som gjør at alle får den bilen de ønsker seg.

Kjører også en moderne dieselbil, og i3 er ikke som den, det jeg sa var at den er blitt mer som den, altså mindre ulik enn den var før oppgraderingen.

Rykket når jeg slapp gassen hadde jeg lært meg å unngå. Men måtte jeg bremse så kunne man før bremse ved å slippe gassen brått, da kommer det selvsagt et rykk, som det alltid gjør ved bremsing.
Nå er denne bremsemuligheten nesten borte, det er det jeg synes er uheldig.   (Jeg har ikke ACC så det er noe jeg ikke har forholdt meg til annet  enn med lånebil.)

Mvh Ole

Klykken

Enig i dette med menyvalg, men da må det være en eller annen form for standard som går tilbake etter at bilen er slått av, slik som det er kjøremodus (comfort og ECO). Det kan være farlig om regen står på "coast" når samboeren har kjørt og jeg forventer full regen når jeg tar over bilen f.eks..
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Pit

Sitat fra: BOStrand på torsdag 16. oktober 2014, klokken 12:54
Har nå fått oppgradert SW for "forbedret kjøreopplevelse".
Mye svakere regen. Må bruke brems mer nå. For meg vil dette resultere i kortere rekkevidde.
Har ikke funnet andre forskjeller. Det ble ikke gjort noe med viskerne.
Hvilken versjon av sw førte til ny regen?
Synes det ble en litt mykere (tidsforsinket?) regen etter august oppgraderingen som fikset AC problemet.
Er det kommet ny sw oppgradering etter august?
Tror vi bør holde orden på versjonsnr når vi diskuterer ulike erfaringer med ny sw i denne tråden...

Klykken

Er AC-fiksen det er snakk om ja. Var vel mer på trappene som ble tatt i samme slengen, deriblant endring av oppførsel til regen.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

esselt

#133
Det var vel snakk tidligere om at AC-problemene kom av en sensor som fikk/gav for mye spenning og derfor valgte å gå i nødmodus. Har ikke sikre kilder på dette, men mener å huske dette var et tema.

Vi hadde vår bil innom for å fikse AC med en tekniker fra Tyskland, her var første gang jeg opplevde at regen hadde blitt "slappere". Da hadde de BARE sørget for at AC skulle fungere. Dette gjør at min teori er at regen gav for mye spenning som gjorde at denne sensoren gikk i stå.

EDIT: Skal dog sies at jeg ikke synes regen er svakere på sitt sterkeste, men mykere ved start og ikke har samme regen ved stopp så jeg kan ikke stoppe helt i kryss med regen alene.
BMW i3 Solar Orange/Lodge (Mars 2014)

Melhus, Sør-Trøndelag

ganton

Jeg har en bil med "ny" software og har hele tiden hatt en følelse av at regen i bilen er svakere enn i demobilen jeg kjørte en hel dag i april.  Særlig ifb å stoppe inn lyskryss 50sone. Mulig antagelsene er riktig da...?

En annen ting er at jeg synes regen også er blitt noe mindre "etter hvert", mulig det er tilvenningen som gjør et puss her.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA