Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor kan man kjøpe skvettlapper til trilling?

Startet av sn0le, mandag 25. august 2014, klokken 13:05

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: JLafton på mandag 06. oktober 2014, klokken 08:26
Kommer aldri til å kjøre i det feltet, å håper den fordelen forsvinner så går flyten bedre.

Er din definisjon av "flyt" at køen går saktere?
Selv på E18 mellom Asker og Lysaker som sannsynligvis er den strekningen i verden med høyest andel elbiler gjør bruke av kollektivfeltet at det blir mindre kø.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Sigurd

Sitat fra: JLafton på mandag 06. oktober 2014, klokken 08:26
Kjørt flere ganger på Mosseveien inn mot Oslo, å jeg ligger i vanlig fil med mye røk å napp i køen mens andre elbiler passerer i kolektivfelten. Da kolektivfeltet er slutt å alle bilen går i ei fil igjen, går det glatt som bare det. Helt til neste kolektivfelt da elbilene legger seg ut å skal inn igjen etterpå. Kommer aldri til å kjøre i det feltet, å håper den fordelen forsvinner så går flyten bedre.
Har du tenkt over at flyten på Mosseveien kanskje kan ha en sammenheng med at det er lyskryss på flere av de stedene kollektivfeltet flettes sammen med det ordinære feltet?
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

sn0le

Rundt 100 stemmer, og hvis dette er omtrent sånn det er så viser det at mange elbilister sjelden/aldri benytter kollektivfeltet, rett og slett fordi det ikke er kollektivfelt der de bor.
Det slår jo hull i myten om at de fleste elbilene kjøpes for å "snike" i kollektivfeltet fra Oslo Vest. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Mr.Zero

Nyter daglig kollektivfeltet på Mosseveien. Der går det stort sett som en drøm selv om jeg ca en gang pr uke opplever at en bilist ikke vil slippe meg inn ved Ulvøya. Gjør ingen ting da jeg har spart en evighet av tid så langt. Nyter feltet så lenge det varer!  :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

hippo

Sitat fra: JLafton på mandag 06. oktober 2014, klokken 07:24
Aldri.
Den fordelen håper jeg dem fjerner. Den skaper mer kø for di andre trafikkantene.

Når jeg kjører Mosseveien i fossilbil midt i rushtiden, så har jeg vel egentlig ikke helt skjønt hva problemet med EL-biler i kollektivfeltet er.
Det kommer en buss, kanskje med en EL-bil hengene etter. Så går det noen minutter, så kommer det en fire-fem EL-biler kjørende. Så noen nye minutter, og en ny buss kommer kjørende med en EL-bil etter seg.
Så er det tomt på flettefeltene når kollektivfeltet opphører, evt så står det en eller to biler er.

Det er nå min erfaring med Mosseveien.

Powerflux

Sitat fra: hippo på søndag 14. desember 2014, klokken 17:07
Sitat fra: JLafton på mandag 06. oktober 2014, klokken 07:24
Aldri.
Den fordelen håper jeg dem fjerner. Den skaper mer kø for di andre trafikkantene.

Når jeg kjører Mosseveien i fossilbil midt i rushtiden, så har jeg vel egentlig ikke helt skjønt hva problemet med EL-biler i kollektivfeltet er.
Det kommer en buss, kanskje med en EL-bil hengene etter. Så går det noen minutter, så kommer det en fire-fem EL-biler kjørende. Så noen nye minutter, og en ny buss kommer kjørende med en EL-bil etter seg.
Så er det tomt på flettefeltene når kollektivfeltet opphører, evt så står det en eller to biler er.

Det er nå min erfaring med Mosseveien.
Omtrent som mine erfaringer dette! Etter nattvakter kjører jeg alltid Fiskevollbukten. 8/10 ganger med El tralla!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Tor med Leifen

Sitat fra: OleT på torsdag 21. august 2014, klokken 13:10
Jeg er daglig "kollektivfeltbruker". Fra Sandsli til Lagunen er det 3,4 km flerbruksfelt, og ganske ofte er det stillestående kø hele veien i "normalfeltet". Det er grenser for å være snill!

Forresten er alternativet mitt ikke buss, men motorsykkel. Da kjører jeg også i flerbruksfeltet, men i tillegg kjører jeg i "MC-filen" de siste 400 meterne frem til rundkjøringen.

Dette er det flerbruksfeltet jeg også bruker når retur fra jobb passerer 14.30. Men jeg kjører sakte. Har hatt to  bremsetester i dette feltet i år.

OleT

Sitat fra: Tor med Leifen på mandag 15. desember 2014, klokken 10:34
Sitat fra: OleT på torsdag 21. august 2014, klokken 13:10
Jeg er daglig "kollektivfeltbruker". Fra Sandsli til Lagunen er det 3,4 km flerbruksfelt, og ganske ofte er det stillestående kø hele veien i "normalfeltet". Det er grenser for å være snill!

Forresten er alternativet mitt ikke buss, men motorsykkel. Da kjører jeg også i flerbruksfeltet, men i tillegg kjører jeg i "MC-filen" de siste 400 meterne frem til rundkjøringen.

Dette er det flerbruksfeltet jeg også bruker når retur fra jobb passerer 14.30. Men jeg kjører sakte. Har hatt to  bremsetester i dette feltet i år.

Da flerbruksfeltet her ble innført, var det merket "3+". Etter omtrent ett år ble det endret til "2+", fordi det ikke var NOK biler i det. Hvis kollektivfeltet er tomt, hjelper det ikke på trafikkavviklingen.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Ellebille

Nissan leaf mars 2014. 2600 km. Dale - Bergen hver dag.
Super fornøyd har fått frem skilpadden 2 ganger og gått tom 1 gang. Feilberegning nå i kulden. :) ingen lademuligheter på jobb avhengig av hurtig lading i Bergen.

Philip Marlowe

Det er ikke så ofte jeg kjører i kollektivfeltet, og når jeg gjør det så må det være når jeg virkelig har nytte av det. Jeg legger meg ikke ut i kollektivfeltet bare for å komme forbi 2-3 fossilbiler. Vil unngå å irritere de andre bilistene unødvendig.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

sn0le

Det er sånn jeg gjør og.
Hvis det er fin flyt i trafikken så ligger jeg i de vanlige feltene.
Hvis det er mye kø og ting går sakte så bruker jeg kollektivfeltet.
Pga hvor jeg kjører og siden det er kun ved IKEA Furuset på tur til jobben at det faktisk er kollektivfelt jeg kan benytte så blir det en sjelden gang i blandt.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

arthur

Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 20. desember 2014, klokken 14:41
Vil unngå å irritere de andre bilistene unødvendig.

Folk som lar seg irritere over slikt tror jeg ikke man kan klare å unngå at skal gå gjennom livet som irriterte!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Powerflux

Sitat fra: arthur på lørdag 20. desember 2014, klokken 15:32
Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 20. desember 2014, klokken 14:41
Vil unngå å irritere de andre bilistene unødvendig.

Folk som lar seg irritere over slikt tror jeg ikke man kan klare å unngå at skal gå gjennom livet som irriterte!
Det tror jeg også!!

For el biler er kollektivfeltet til bruk som et hvilket som helst annet felt og jeg bruker det deretter!
Kjører noen for sakte etter min smak så kjører jeg forbi i kollektivfeltet!
Motsatt så hender det jeg legger meg over i kollektivfeltet fordi jeg kjører saktere enn resten, da fordi jeg må tyne rekkevidde ved å kjøre jevnt sakte.
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA