Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor kan man kjøpe skvettlapper til trilling?

Startet av sn0le, mandag 25. august 2014, klokken 13:05

« forrige - neste »

sn0le

Er interessert i å høre hva andre EL-bilister gjør.
Selv har jeg svært lite kollektivfelt der jeg bor, og kun en liten del av veien inn til Oslo (jeg jobb-pendler) har kollektivfelt.
Dog har jeg kun eid bilen siden slutten av juni, og trafikken har vært så lett pga fellesferien at jeg ikke har kjørt en eneste meter i kollektivfelt så langt.

Men hvordan er det for dere 30-ish tusen andre EL-bilister?  :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Ona IX

Svarer for hva jeg kommer til, siden jeg ikke har elbil enda. Jobber turnus, så det er aldri kø når jeg skal til eller fra jobb :) tenker jeg heller vil ligge som alle andre bilene når det ikke er rushtid, så bussene slipper å vike ved bussholdeplassene.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

eHaakon

Har også kun hatt elbil en kort periode, og da med lite kø.  Men jeg har en tanke om at jeg helst vil holde meg unna kollektivfeltet; miljømessig er det viktig at flest mulig tar buss, og da ønsker ikke jeg å bidra til å gjøre det alternativet dårligere ved å sinke bussen.  Vil heller ikke helle bensin på hatbålet mot elbiler.

På den annen side: Den dag jeg blir stående i kø med resten av kjørelaget i bilen inn mot Kristiansand østfra, ingen buss i sikte og køfritt felt felt på høyre side, så vil kanskje prinsippene være vanskelige å holde...
17´Leaf Tekna Pearl White 30kWh

Anders Heibø

Sitat fra: eHaakon på mandag 11. august 2014, klokken 04:10
Har også kun hatt elbil en kort periode, og da med lite kø.  Men jeg har en tanke om at jeg helst vil holde meg unna kollektivfeltet; miljømessig er det viktig at flest mulig tar buss, og da ønsker ikke jeg å bidra til å gjøre det alternativet dårligere ved å sinke bussen.  Vil heller ikke helle bensin på hatbålet mot elbiler.
En veldig god tanke jeg er enig i. Selv har jeg supplert med at så lenge bussen ikke forsinkes vil det lette på køen i det andre feltet hvis elbilene ligger i kollektivfeltet. Så i bunn og grunn bør ICE førere være takknemlig for elbiler som ligger i kollektivfeltet da de også kommer raskere frem, noe som igjen reduserer tiden motoren er i gang og forurenser. Men prøv å selg den du...
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Ona IX

Sitat fra: Anders Heibø på mandag 11. august 2014, klokken 06:28
Så i bunn og grunn bør ICE førere være takknemlig for elbiler som ligger i kollektivfeltet da de også kommer raskere frem, noe som igjen reduserer tiden motoren er i gang og forurenser. Men prøv å selg den du...

Jeg leste i kommentarfeltet i en avis en mann som mente at elbilene skulle ut av kollektivfeltet også kunne heller vanlige bensin og dieselbiler kjører fritt der!
Syntes nesten man burde ha en veldig kjapp iq test før man kan legge ut kommentarer på sosiale medier.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Willow

Jeg har ikke så mye kollektivfelt å kjøre på der jeg kjører til daglig, så det er ganske sjeldent.
(Og de gangene det skjer hadde jeg garantert kjørt der med bensinbilen og på grunn av trafikkbildet med helt tomt kollektivfelt som stopper 50meter lenger framme der jeg skal ta av til høyre  :-X  )

Mippen

Jeg måtte krysse av av og til da det egentlig er veldig begrenset jeg bruker dette da det er svært få kollektivfelt der jeg bor. Det eneste jeg bruker er et 700 meter langt kollektivfelt dersom jeg skal slippe unna køen i rundkjøringen hvis jeg skal til venstre. (Kollektivfeltet er på venstre side i forhold til vanlig) Det er ikke akkurat tett mellom busser eller elbiler, så det er ikke noe hindring for andre. Eneste jeg må passe på er at kollektivfeltet slutter med rundkjøringen og en del vanlige billister hiver seg gjerne ut litt for tidlig i dette feltet for å unngå køen også. Da kan det gå galt.
Fremtiden er elektrisk.

Vind

Jeg kjører daglig (i ukedagene) i kollektivfeltet.  Kjører fra Høvik til Oslo sentrum.  Synes faktisk kollektivfeltet fungerer noe bedre nå med ganske mange biler der, da ligger det ganske jevnt i 80 km/t.  Kulturen i feltet har også blitt mye bedre - med glidlås i påkjøringene og god respekt for bussen.  Irriterer meg litt over elbiler som hopper ut og inn av kollektivfeltet.  Raskere for den ene bilen, men skaper mere kø bakover.

Selv sparer jeg 10-15 minutter til jobb og 20 minutter ut på de verste kø dagene.  Jeg personlig vil ikke gråte veldig om denne fordelen forsvinner, men det mange glemmer i diskusjonen er at veldig mange med el-bil trenger bil i jobb, og det at det er noen 1 000 biler ekstra i kollektivfeltet reduserer køen i de vanlige feltene.  Problemene er der kollektivfeltet forsvinner, det er noe av det som skaper kø.  Vestfra burde det vært kollektivfelt forbi Lysaker og Bygdøylokket, det hadde redusert køen noe voldsomt.

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

hkaspenberg

Hver dag fra Lysaker og inn Frognerstranda om ettermiddagen. Sparer endel tid på dette da det ofte står kø innover i de to andre feltene. Sjelden noen problemer bortsett ifra ved bussholdeplassen på Lysaker hvor det ofte er så mange busser at de fyller holdeplassen og vel så det... ::)
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

ZerOmancer

Det er ikke mye elbil-hensiktsmessige kollektivfelt i Bergen, men det er en stripe på noen hundre meter før jobben til madammen. Så jeg antar at det setter oss i "ukentlig bruk" statistikken, selv om det ikke blir mange milene/minuttene i kollektivfelt på et år... :D
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

OleT

Jeg er daglig "kollektivfeltbruker". Fra Sandsli til Lagunen er det 3,4 km flerbruksfelt, og ganske ofte er det stillestående kø hele veien i "normalfeltet". Det er grenser for å være snill!

Forresten er alternativet mitt ikke buss, men motorsykkel. Da kjører jeg også i flerbruksfeltet, men i tillegg kjører jeg i "MC-filen" de siste 400 meterne frem til rundkjøringen.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

sn0le

@OleT:
Det er helt fair. Du og de andre som benytter kollektivfeltet gjør at det blir mindre kø i de vanlige feltene. :)

Har ikke fått mere enn litt over 50 stemmer her, men over 50% kjører sjelden eller aldri i kollektivfelt.
Og noe av grunnen er at det rett og slett ikke er kollektivfelt der disse folkene bort.
Det viser at elbiler ikke utelukkende kjøpes for å snike i køen fra Asker & Bærum og inn til Aker brygge. ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

JLafton

Aldri.
Den fordelen håper jeg dem fjerner. Den skaper mer kø for di andre trafikkantene.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

emil

Sitat fra: JLafton på mandag 06. oktober 2014, klokken 07:24
Aldri.
Den fordelen håper jeg dem fjerner. Den skaper mer kø for di andre trafikkantene.

Elbiler i kollektivfeltet skaper mindre kø for de andre trafikkantene, men det er utfordringer enkelte steder i forhold til påkjøringsramper og steder der kollektivfeltet avsluttes.

Burde ha en aksjon på E18 Asker-Skøyen og Mosseveien inn mot Oslo der alle elbilistene legger seg inn i de vanlige kjørefeltene og så se hvor mye treigere køen da går og om det er noen praktisk forskjell i kjøretid for bussene.

JLafton

Kjørt flere ganger på Mosseveien inn mot Oslo, å jeg ligger i vanlig fil med mye røk å napp i køen mens andre elbiler passerer i kolektivfelten. Da kolektivfeltet er slutt å alle bilen går i ei fil igjen, går det glatt som bare det. Helt til neste kolektivfelt da elbilene legger seg ut å skal inn igjen etterpå. Kommer aldri til å kjøre i det feltet, å håper den fordelen forsvinner så går flyten bedre.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA