Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Da var jeg plutselig elbil eier for første gang - trenger hjelp til handleliste

Startet av Kannu14, mandag 25. august 2014, klokken 12:31

« forrige - neste »

K

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 15. august 2014, klokken 08:05
Enda en tråd som endte opp i enkelt vs dobbelt lader diskusjon  :P

Kan vel summere opp med: Folk har forskjellig behov. Tenk selv og gjør deg opp en mening.

Enig.

Følelsen av hva man har "behov" for er også en subjektiv sak delvis frakoblet det rasjonelle og faktabaserte. Har noen "behov" for lyse skinnseter? Har noen "behov" for 400 hk? Har noen "behov" for rød farge som koster det samme som en dobbeltlader? Det handler mye om at det "føles bra" å ha vissheten om at man kan lade med dobbel hastighet når det kniper tror jeg. :-)

Det hender jo at det å legge ruten via en superlader blir en omvei også.

Car-El

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 15. august 2014, klokken 07:57
En annen ting er at den ekstra laderen veier vel ~20 kg, noe som påvirker 0-100, kjøredynamikk og forbruk. (Ikke med veldig mye, så klart.)

Ja...   Så du mene at ekstra vekt på 20kg har mye å si på en bil rundt 2200kg...    Hvis du kommer med et tips på at æ må slanke mæ så... så... så..?

:P
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Øyvind.h

20kg? Veier en lader virkelig like mye som to fulle bøtter med vann?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Sitat fra: Car-El på lørdag 16. august 2014, klokken 01:17
Hvis du kommer med et tips på at æ må slanke mæ så... så... så..?
No more soup for you!

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 16. august 2014, klokken 07:45
20kg? Veier en lader virkelig like mye som to fulle bøtter med vann?

Det tror jeg ikke. Jeg har stått og sett på at de byttet en i bilen min. Jeg tipper på 8-10kg, 20kg var det neppe om den ikke var laget av bly ;)

Skulle kanskje lagt den på vekta...;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Teslaeier

Kjøpte bilen i fjor. Siden det var min første "premium" bil tenkte jeg det var greit å gjøre det skikkelig. Tok med alt unntatt +, barneseter, soltak og stemningslys. Droppet disse fordi jeg ikke ønsket dem.
Jeg valgte bort karbonspoiler selv om det fulgte med i P versjonen fordi jeg liker bilen bedre uten. Kunne selvfølgelig tatt den av og solgt den....
Skulle jeg kjøpt bilen igjen nå hadde jeg droppet P. Ellers hadde jeg vel valgt omtrent som før. Det er drit kult med sinnsyk aks den første uka. Etter det er det kult bare når du skal vise det fram for kompiser. For meg er ikke dette verdt de 100.000 ekstra. Tror også man skal kjenne veldig godt etter for å merke forskjell på M og P. Begge går mer enn bra nok. Når jeg kjøpte bilen var det veldig mye man kun fikk hvis man valgte P (skinnseter, karbon interiør, alcantara headliner). Tror mye av dette kan velges uten P nå? Har aldri brukt dobbeltlader, men tenker det er det siste jeg vil spare penger på. Det og tech pakken.
Bruker nesten aldri dab siden signalet i mitt område er helt elendig. Hører mest på egen musikk fra USB eller fm radio. Hadde jeg bestilt i dag hadde jeg nok alikevel valgt dab med tanke på at fm nettet skal stenges/selges til annet bruk.
Jeg har aldri hatt bruk for luftfjærene, men synes det er en kul gimmick.
Også kjekt å ha den gangen jeg skal inn på en ferje, kjøre i mye snø osv.

Har heller aldri brukt de oppvarmere setene i vinterpakken siden sneipen sitter i barnestol, men han vil nok nyte godt av muligheten når han blir litt større.
Ser også det er flere i forumet her med 60kWt som synes å være strålende fornøyd med det. Har fått inntrykk av at disse har lenger rekkevidde enn man skulle tro. Opptil 40 mil? Personlig hadde jeg nok valgt 85 igjen hvis jeg hadde råd.

På første service ble speilene byttet pga korrosjon i festene. Fikk da tilbud om elektrisk infellbare speil til 5000. Kjøpte det og har aldri hatt bruk for det heller.

Jeg ser at det er veldig mye av det jeg tok med som jeg aldri har hatt bruk for, men som jeg uten noen god grunn ville valgt igjen. Det finnes nok ingen fasit på hva man må/bør ta med.
Kjøp det du har lyst på/råd til.
Jeg ville ikke tatt mye hensyn til gjensalgsverdien. Tror ikke du får igjen ekstrainvesteringen uansett. Nesten uansett hva du velger vil jeg tro det er flere som har samme smak og behov som deg og vil kjøpe bilen av deg når den dagen kommer.

Performance71

Er det noen av dere som ser på overskriften i tråden før dere begynner å "prate" her inne egentlig..?;)



Teslaeier

Sitat fra: Performance71 på mandag 18. august 2014, klokken 02:28
Er det noen av dere som ser på overskriften i tråden før dere begynner å "prate" her inne egentlig..?;)
Vet ikke om det er meg du sikter til.
Praten min var ment som svar på siste punkt i trådstarters innlegg. Om det er noe annet enn DAB, tech pakke og dobbeltlader han bør velge. De andre punktene er vel besvart utfyllende i tidligere innlegg. Ser at det ble mye preik, men meningen var å gi mine refleksjoner på valg av tilleggspakker etter å ha hatt bilen et snaut år.

Performance71

Hei,

Var ikke nødvendigvis til deg, men etter at noen ganske få tråder inneholdt diskusjoner om forskjeller på 2014/2015-modeller (som faktisk var overskriften for diskusjonen) så skiftet alt en helt annen retning av en eller annen grunn..
Falt bare av etterhvert..;)



Havebigfun

Trådstarter spør under punkt 4 hva som er viktig å ha med i en bestilling- detter gir nødvendigvis de bidragene  som er i denne tråden- punkt 1-3 var det ikke så mye å skrive om- jeg oppfatter ikke disse diskusjonene som noen problem selv om de ikke passer helt under overskriften.
Sitat fra: Kannu14 på mandag 11. august 2014, klokken 00:27
Hei, vi ønsker å kjøpe denne superbilen men hadde noe spørsmål. Er det noen som kan hjelpe :)?

1. Burde vi vente på 2015-model S? Vil det være noen nye funksjoner?
2. Hvis vi bestille nå, er levering i slutten av desember. Det betyr at kjøretøyets registreringskort viser 2014 i stedet for 2015, noe som betyr umiddelbar reduksjon i januar 2015 for da er bilen "ett år gammel". Bør vi utsette levering til Jan eller februar 2015?
3. Hvis vi bestille nå og regjeringen inkluderer avgift i mellomtiden, betaler vi fortsatt den gamle prisen på bilen, eller vil prisen bli forandret?
4. Trenger vi DAB-radio? Vi tenker å kun ha tech Pakke, Parkeringsassistent og dobbel lader - mangler vi noe annet som er viktig?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA