Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Da var jeg plutselig elbil eier for første gang - trenger hjelp til handleliste

Startet av Kannu14, mandag 25. august 2014, klokken 12:31

« forrige - neste »

Kannu14

Hei, vi ønsker å kjøpe denne superbilen men hadde noe spørsmål. Er det noen som kan hjelpe :)?

1. Burde vi vente på 2015-model S? Vil det være noen nye funksjoner?
2. Hvis vi bestille nå, er levering i slutten av desember. Det betyr at kjøretøyets registreringskort viser 2014 i stedet for 2015, noe som betyr umiddelbar reduksjon i januar 2015 for da er bilen "ett år gammel". Bør vi utsette levering til Jan eller februar 2015?
3. Hvis vi bestille nå og regjeringen inkluderer avgift i mellomtiden, betaler vi fortsatt den gamle prisen på bilen, eller vil prisen bli forandret?
4. Trenger vi DAB-radio? Vi tenker å kun ha tech Pakke, Parkeringsassistent og dobbel lader - mangler vi noe annet som er viktig?

Sense

#1
Har ikke hørt om store endringer til 2015 modellen. De oppdaterer litt stadig vekk, også i samme år. Har hørt rykter om at det kommer mer aktiv sikkerhetsutstyr rett rundt hjørnet.
Det vil alltid være en fordel å selge en 2015 kontra 2014 modell, men forskjellen på bilen er nokså ubetydelig.
Mange produsenter leverer neste års modell, lenge før neste år er ankommet, men ikke så hos Tesla.

Min bil ble produsert i desember 2013, levert i februar 2014 som 2014-modell.
Du kan bare be Tesla vente med å registrere den til over nyttår, om bilen er klar rett før.

Bestiller du i dag, så betaler som avtalt etter bestillingsdato, når bilen leveres. Da står Tesla for svingningene i valutakurs. Men hvis avgiftene endres etter nyttår, så må du nok sørge for å få bilen levert før nyttår.
Men jeg tror ikke på omfattende endringer for elbil-avgiftene. Kanskje de gradvis endres, men det vil skape rystelser hvis blå-blå regjering øker bilavgiftene over natta.
Men du kan jo bare vente til statsbudsjettet er klart i september før du bestiller.

Dab radio ville jeg absolutt inkludert, siden FM skal skrus av i 2017 og internettradio er mer ustabilt.
Jeg nyter daglig av lydpakken. Og om vinteren lyspakken (interiør).
Kanskje jeg også ville valgt sportsetene.


Sense

ehh, ja og luftfjærer, dobbellader og vinterpakke. Velg også med Type 2 ladekontakt.
Ikke vurder 60 kw batterietm, engang. Det kommer du enten til angre mens du eier bilen eller når du skal selge den.

Anew

Tesla praktiserer ikke modellår. De oppgraderer produksjonslinjen fortløpende. Dermed er det ingen 2015-modell å vente på.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Øyvind.h

Sitat fra: Anew på mandag 11. august 2014, klokken 01:04
Tesla praktiserer ikke modellår. De oppgraderer produksjonslinjen fortløpende. Dermed er det ingen 2015-modell å vente på.
Men det er mange som ikke har fått med seg dette (selv her på forumet), så det kan ha en psykologisk effekt den dagen man skal selge. Selv om det har nada å si ift. hva slags produkt man får.

Bruker nesten utelukkende nettradio i bilen. Ikke sikkert FM-nettet blir slukket i 2017 heller, for salget av DAB er visstnok i ferd med å flate ut. http://www.digi.no/929587/fm-slukking-kan-bli-utsatt

Tech og parksensorer er lurt å ta med! Skinn er ikke så viktig. Dobbeltlader kan være veldig lurt både pga bilens bruktverdi og eget kjøremønster, men må du kutte helt til beinet er det ikke sikkert du bør ta den med.
Luft har jeg ikke hatt på biler før, men synes det er kjekt ekstrautstyr (ikke viktig, men praktisk og komfortabelt). Vinterpakken er ikke viktig om ikke du har folk i baksetet ofte. I så fall ville jeg tatt den med. Litt synd at man bare kan styre setevarmen bak fra skjermen foran, men knappeantallet skulle holdes nede.
Ellers ville jeg kun hatt 85kWh bilen selv. 60kWh ville ikke dekket mitt behov, men vurder ditt behov selv :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lokführer

Dobbeltlader er kun viktig for de som har et slikt kjøremønster. Har aldri hatt behovet, det er superlader som gjelder.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

VigdisA

Sitat fra: Lokführer på mandag 11. august 2014, klokken 08:22
Dobbeltlader er kun viktig for de som har et slikt kjøremønster. Har aldri hatt behovet, det er superlader som gjelder.
Ved kjøring utenfor superladenettverket - Hendig å ha for å slippe å stå i mange timer på en 22kW lader (dobbelt så fort med en dobbeltlader)
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

Sjøhyene

Tror jeg kanskje ville hatt litt is i magen nå og ventet et par måneder med å bestille. Sjansen for at elbiler får moms eller andre avgifter over nyttår tror jeg er omtrent 0%.

Luftfjærer er veldig kjekt å ha. Og tenk over om du virkelig trenger dobbeltlader. Jeg har aldri hatt bruk for det og sannsynligheten for at jeg får bruk for det kommer til å minske betraktelig nå som det kommer SC``ere overalt.
DAB er også kjekt å ha. Hører klart mest på DAB og syns kvaliteten er god selv om jo softwaren har sine bugs per i dag.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øyvind.h

Sitat fra: VigdisA på mandag 11. august 2014, klokken 08:40
Sitat fra: Lokführer på mandag 11. august 2014, klokken 08:22
Dobbeltlader er kun viktig for de som har et slikt kjøremønster. Har aldri hatt behovet, det er superlader som gjelder.
Ved kjøring utenfor superladenettverket - Hendig å ha for å slippe å stå i mange timer på en 22kW lader (dobbelt så fort med en dobbeltlader)
22kW lader gjør at man kan kjøre med fornuftig ladetid utenfor SC-nettverket, og det er i all overskuelig fremtid mange strekninger som ikke får SC. Men man må selv avgjøre om man er villig til å betale litt ekstra for bedre bruktverdi og bedre fleksibilitet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kannu14 på mandag 11. august 2014, klokken 00:27
Hei, vi ønsker å kjøpe denne superbilen men hadde noe spørsmål. Er det noen som kan hjelpe :)?

1. Burde vi vente på 2015-model S? Vil det være noen nye funksjoner?
2. Hvis vi bestille nå, er levering i slutten av desember. Det betyr at kjøretøyets registreringskort viser 2014 i stedet for 2015, noe som betyr umiddelbar reduksjon i januar 2015 for da er bilen "ett år gammel". Bør vi utsette levering til Jan eller februar 2015?
3. Hvis vi bestille nå og regjeringen inkluderer avgift i mellomtiden, betaler vi fortsatt den gamle prisen på bilen, eller vil prisen bli forandret?
4. Trenger vi DAB-radio? Vi tenker å kun ha tech Pakke, Parkeringsassistent og dobbel lader - mangler vi noe annet som er viktig?
1. Som sagt opererer Tesla ikke med modell-år. Men det er forventet at adaptiv cruise control, autobrems, blindsonevarsling, mm kan være like rundt hjørnet. Du får mest trolig med noen av disse tingene om du har levering i Desember, men om du vil være sikker på å få de med kan du vente litt før du bestiller.
2. Om du har tenkt til å selge bilen etter noen år er det nok lurt å vente til Januar. Akkurat som det er lurt å selge bilen med akkurat under 100k km eller akkurat under 50k km. Når folk leter etter biler sorterer de ofte med en grov sil, og da er det lurt å være på riktig side av disse runde tallene. Og være "1 år" nyere.
3. Om du bestiller nå, får levering i januar og det har kommet mva og engangsavgift, så må du nok pent betale. (Eller si ifra deg depositumet og bilen.) Jeg tror det er lite trolig at det kommer mva og engangsavgift. Det er ikke politisk selvmord, akkurat, men jeg kan ikke se en måte å se på det annet enn løftebrudd, avgiftsløft og anti-miljø. Det går i mot alle partienes forskjellige platformer. Andre insentiver er det nok større sjanse for at forsvinner.
4. Nå vet ikke jeg om du listet opp alle tilvalgene du ville gå for, men jeg ville i hvert fall ha gått for matt Abechi eller karbonfiberinteriør, Type 2 ladekabel, vinterdekk, rødt ladeadapter og så klart 85 kWh eller superchargertilgang. De andre tingene kan man argumentere for og i mot utifra hvilke behov man har.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Flere anbefaler luftfjærer som kjekt å ha. Kan så være det.
Men kombinasjonen luftfjærer + 21 tommers dekk er antakelig årsaken til de fleste problemene med skeiv- og hurtigslitasje.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.


Espen Hugaas Andersen

#12
Sitat fra: Muffinman på mandag 11. august 2014, klokken 09:41
Fordi?
Mengden negativ camber økes når bilen senker seg, og reduseres når bilen hever seg. Med vanlig fjæring er dette alltid likt. Men helst start en ny tråd om du vil diskutere dette!
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Muffinman

Skulle tro det var motsatt. Camber forandres litt ved endret bakkeklaring, det er korrekt. Men luftfjæring holder bakkeklaringen konstant, i motsetning til stålfjæring hvor den endres med last. Med mindre man kjører bilen i "low" er med andre ord sannheten det motsatte. De største årsakene til feilslitasje er feil hjulinnstilling og dårlige dekk (Continental). Tesla har akseptert reklamasjoner på begge.

Med 19" får ikke feil hjulstilling like store konsekvenser, og man slipper også å få utlevert Continental - dekkene.

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 11. august 2014, klokken 09:24
om du har levering i Desember, 
lurt å vente til Januar.
AVSPORING:
Morsomt å se anglosaksisk rettskriving erobre stadig større plass i skriftlig norsk!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA