Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Da var jeg plutselig elbil eier for første gang - trenger hjelp til handleliste

Startet av Kannu14, mandag 25. august 2014, klokken 12:31

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: toppi på torsdag 14. august 2014, klokken 12:24
Ser den Øyvind, poenget mitt er nettopp at det er unødvendig å kjøpe dobbeltlader når en aldri drar på slike turer.
Var på tur selv i sommer vi, og brukte kun saktelading på natta. Flere etapper på 20-30 mil om dagen, og det holder lenge for både voksne og barn hos oss.
Så her gjelder det å se på egne behov, eller være føre var om man er usikker på sine fremtidige behov  :)
Ja kjører man aldri mer enn 30 mil på en dag er ikke dobbeltladeren veldig nyttig :)
Selv hadde jeg egentlig ikke noe valg i sommer. Hyttenøkkelen måtte leveres på lørdagen, alle ferger var fulle (den vi booket grunnstøtte og var tatt ut av trafikk). Vi kunne tatt inn på hotell en ekstra natt og tatt ferge på søndagen når noe var ledig, men det hadde blitt enda en reisedag og rundt 3-4000,- dyrere. Alternativt kunne vi kjørt til Kiel og tatt båten, men da hadde vi endt i Oslo istedenfor på hytta, til en kost på ca 6000,-. Så en todelt dag med lang pause i midten og fortsatt ankomst på et fornuftig tidspunkt var beste løsning. Gikk veldig bra for barna også, men variabel stemning de siste milene :)

Det var uansett utrolig artig at bilen kan brukes helt problemfritt ned til grensa til Tyskland og tilbake, og i tillegg problemfritt utenfor SC-dekningen når fergen ikke gikk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sjøhyene

Og skulle man mot formodning ha lyst til å kjøre så langt nord er det vel i løpet av ett år eller to supeladere hele veien.

Har sagt det  før men sier det gjerne igjen: Type 2 er gårsdagens lade standard. :)
Ser så klart at noen har behovet per dags dato, men tror behovet kommer til å forsvinne fullstendig i løpet av få år.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

sigurdi

Ser at folk som har valgt dobbeltlader ikke klager.
Men i trådene hva man angrer på at en ikke tok med av utstyr, uavhengig av bilmerke, er det raskere innebygget lading som går igjen både i norske og utenlanske forum.

Spesielt med tanke på at bilene får et større og annerledes bruksmlnster en det som var påtenkt i utgangspunktet.

USA så er det og svært mange hotellet som har Tesla sin hjemmelader til bruk av kunder.

Denne har vi ikke ennå, men tanken der er at dersom flere og flere overnattingsteder tilbyr hurtuglading ala 22kW og da slipper du å kjøre omveg for å nå innom en SC.
Men 400v 16A gjør jobben fint her, så blir ikke samme problemstilling.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Amoss

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 14. august 2014, klokken 12:39
Og skulle man mot formodning ha lyst til å kjøre så langt nord er det vel i løpet av ett år eller to supeladere hele veien.

Har sagt det  før men sier det gjerne igjen: Type 2 er gårsdagens lade standard. :)
Ser så klart at noen har behovet per dags dato, men tror behovet kommer til å forsvinne fullstendig i løpet av få år.

Så du venter superladere langs kystveien som det her var spørsmål om?

Kan nok være enig i at behovet for Type 2 vil bli stadig mindre de nærmeste årene, men ikke at behovet forsvinner. Det vil alltid være noen områder med så lite trafikk at ingen, selv ikke Tesla, finner det formålstjenlig å sette opp dyre superladestasjoner. Da kan Type 2 være ett greit supliment. Også på overnattningssteder - hotell, motell, camping etc - kan dette være greit (skjønt der kan selv Type 2 være "overkill"). Selv der det er ett reelt alternativ med superladere, om man har ett behov for ett lengre opphold ett sted kan det da være vel så greit å stå på en Type 2 å lade som å bruke superladeren for så å måtte flytte bilen etter en halvtime/time?

Uansett, å lade litt når man likevel er på ett shoppingsenter eller lignende er kjekt enten man trenger ladingen eller ei.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

janmb

Sitat fra: Anew på mandag 11. august 2014, klokken 01:04
Tesla praktiserer ikke modellår. De oppgraderer produksjonslinjen fortløpende. Dermed er det ingen 2015-modell å vente på.

Det betyr dessverre ikke at markedet ikke gjør det.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

BMW850

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 14. august 2014, klokken 12:39
Og skulle man mot formodning ha lyst til å kjøre så langt nord er det vel i løpet av ett år eller to supeladere hele veien.

Har sagt det  før men sier det gjerne igjen: Type 2 er gårsdagens lade standard. :)
Ser så klart at noen har behovet per dags dato, men tror behovet kommer til å forsvinne fullstendig i løpet av få år.

Type 2 er ett utmerket supplement til SC og gir større frihet. Kan ikke skjønne at det er noe å diskutere engang. Når man kjøper en Elektrisk bil til 700000,- er 9700 kroner for en dobbeltlader vel verdt pengene spør du meg  8)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Sjøhyene

Man må se på sitt eget bruk så klart. Jeg bort på østlandet og beveger meg sjelden eller aldri utenfor en omkrets gitt av ca kristiansand i sør, geilo i vest, hamar i nord og gøteborg i sør/øst.

Kommer nok til å lade med type2 sjeldnere enn en gang per år sånn SC  situasjonen er nå. Med flere SC``ere grenser det mot sjeldent eller aldri.
Type2 faller mellom to stoler. Det for tregt for on the go lading og for kjapt (aka dyrt) for overnattings-lading. Derfor jeg ikke har noe særlig tro på det. Tror 100kW vil være minimums hastighet som vanlige folk etterhvert aksepterer. Tenker da noen år fram i tid.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

cairnz

Skulle nok tatt med sikkerhetspakken - kun for enklere installasjon og "tyveri" av strøm for dashkamera...
Elbilist

jkirkebo

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 14. august 2014, klokken 13:30
Type2 faller mellom to stoler. Det for tregt for on the go lading og for kjapt (aka dyrt) for overnattings-lading. Derfor jeg ikke har noe særlig tro på det. Tror 100kW vil være minimums hastighet som vanlige folk etterhvert aksepterer. Tenker da noen år fram i tid.

Vi brukte det ikke til fullading i sommer, men for å strekke rekkevidden litt. En time gir 100km rekkevidde, det kan ofte være det som trengs for å få en god margin til å rekke fram. En time er en grei stopp mens man f.eks spiser middag eller handler litt, to timer blir ofte veldig lenge (unntak: steder som Inspiria der det også ligger badeland ved siden av). Ikke klarte vi å fullade hver natt heller, ble endel 16A. Da var 22kW punktene til eRoute71 veldig kjekke å stoppe ved på veien.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Jeg ser på dobbeltladeren som ganske unødvendig om man tidligst skal på langtur en eller annen gang uti 2015. Innen da er superladerne oppe på ett slikt nivå at behovet er minimalt. Og om man overnatter på ett hotell får man fullt batteri med 11 kW.

Men så klart, noen har spesielle behov, dobbeltladeren er bra for:

- De som kan finne på å kjøre i 200-400 km, se en fotballkamp, konsert, e.l. i 2-3 timer, for så å dra hjem.
- De som kjører enormt mye og må lade så mye som mulig overalt.
- De som er avhengig av å kunne bruke en offentlig Type 2 med 230V 32A (7,2 kW), og som ikke vil klare seg med kun 16A.
- De som skal steder der det ikke vil komme hurtigladere på veldig lang tid.
- De som har 22 kW i garasjen eller på hytta og syns det kan være greit å kunne benytte seg av denne muligheten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sigurdi

Samtidig er jeg helt enig med BMW850 er tross alt en dyr bil, bruker glatt 16000 på litt bedre lyd og DAB, 25-30 000 på litt feitere dekk og felger, mens 9700kr for dobbeltlader det er lurt å spare. Koster jo bare 30-40 000 å ettermontere om en skifter mening.

En får desverre ikke redundans heller, siden det er Master og Slave oppsett.
Dør master får en ikke ladet, dør slaven får en ladet som singellader.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sn0le

Sitter i "ødemarka" og lader på 7,4kW Type 2 lader.
(E-route 71 laderen på Namsskogan Hotell og Camping).
Er veldig glad for at jeg har dobbeltlader nå.
Enkeltlader ville gjort at jeg hadde betalt Kr 1.040,- for et hotellrom
pga økt ladetid for å få nok elektroner til å komme meg til Trondheim og 22kW-laderen hos Tesla på Lade.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. august 2014, klokken 14:33
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 14. august 2014, klokken 13:30
Type2 faller mellom to stoler. Det for tregt for on the go lading og for kjapt (aka dyrt) for overnattings-lading. Derfor jeg ikke har noe særlig tro på det. Tror 100kW vil være minimums hastighet som vanlige folk etterhvert aksepterer. Tenker da noen år fram i tid.

Vi brukte det ikke til fullading i sommer, men for å strekke rekkevidden litt. En time gir 100km rekkevidde, det kan ofte være det som trengs for å få en god margin til å rekke fram.
De fleste Tesla-kjøperne velger dobbeltlader (iht statistikk her på forumet), så det virker som om de fleste enten har behov eller tar den med for sikkerhets skyld.

Men det må være helt forskjellige bruksmønstre ute å går når det hevdes at 22kW ikke holder/ikke er bra nok til noe som helst. Med dobbeltladeren får man:
- Delvis redundans
- Høyeste ladefart på den europeiske standarden for lading (type 2, som er den vi må påregne at bygges ut "over alt" fremover).
- Raskeste rekkevidde-forlenger på turer over 40 mil utenfor SC-dekning (å tro at alle strekninger blir dekket av SC i løpet av et par år er temmelig optimistisk)
- Og som jeg i sommer oppdaget: på en dagsetappe på 75 mil med et godt avbrekk i midten (for barna) medførte dobbeltladeren at vi ikke brukte noe ekstra tid på turen.

Som nevnt før: For elbilen er det per i dag to ting som gjelder: ladetid og rekkevidde. Jeg ville ikke kuttet i noen av delene.
Men klart - kjører man aldri mer enn 30 mil, aldri utenfor SC-dekning, aldri et sted det er/vil komme 22kW punkter og aldri tar pause et sted det finnes 22kW, så ser man ikke behovet. I hvert fall ikke før den dagen man skal selge bilen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 15. august 2014, klokken 07:30
- Delvis redundans
Med master/slave er det ingen redundans. Om man antar at det er 50% sjanse for at en lader feiler over 15 år, så er det med en lader 50% sjanse for at man ikke kan lade på ett eller annet tidspunkt i løpet av de 15 årene og må på service. Med to ladere er det faktisk også 50% sjanse for å ikke kunne lade en dag, når master tar kvelden. Den ekstra laderen er helt irrelevant for om du får ladet eller ikke.

En annen ting er at den ekstra laderen veier vel ~20 kg, noe som påvirker 0-100, kjøredynamikk og forbruk. (Ikke med veldig mye, så klart.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sjøhyene

Enda en tråd som endte opp i enkelt vs dobbelt lader diskusjon  :P

Kan vel summere opp med: Folk har forskjellig behov. Tenk selv og gjør deg opp en mening.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA