Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Da var jeg plutselig elbil eier for første gang - trenger hjelp til handleliste

Startet av Kannu14, mandag 25. august 2014, klokken 12:31

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 13. august 2014, klokken 11:21
Lurer på om noen noen gang har angret på et valg av ekstrautstyr på dette forumet. Folk er glade i forsvare sine valg. ;)

Greit å ha i tankene for folk som leser og ennå ikke har bestilt.
Går så klart begge veier.
det er jo endel som kommer med balanserte meninger- også om ting de har bestillt men ikke trenger/bruker.
bruker man tiden til å lese gjennom trådene vil man som regel få med både fordelene og ulempene ved ting :)

Muffinman

Sitat fra: laumb på onsdag 13. august 2014, klokken 10:30
Jeg har unger og angrer ikke på at jeg kuttet barnesetene.
Ville angret mer om jeg hadde svidd av 10k på dem og måtte tatt dem ut fordi plassen er verdifull. :)
Ville vel angret mer om du tok med dobbeltlader ;)

Zanka

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 13. august 2014, klokken 11:21
Lurer på om noen noen gang har angret på et valg av ekstrautstyr på dette forumet. Folk er glade i forsvare sine valg. ;)

Greit å ha i tankene for folk som leser og ennå ikke har bestilt.
Går så klart begge veier.

Veldig enig i dette  :)

Usikker på om jeg hadde valgt vinterpakke og sikkerhetspakken hvis jeg skulle kjøpt på nytt. Ser frem til at vi kan benytte barnesetene, regner med at ungen er stor nok om ca. 6mnd. Plass er det nok av i bilen, så det lille rommet under luka klarer jeg meg uten.

Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

laumb


Sitat fra: toppi på onsdag 13. august 2014, klokken 10:44
Ungene digger å sitte i "bagasjen", veldig praktisk med møkkete barn hjem fra barnehagen, og de kan tas enkelt helt ut av bilen om man trenger større bagasjeplass  :)

Jeg forstår punktet meg barnehage VELDIG godt - de blir grisete. For ordens skyld er barnehagen 50m unna, så ikke det store problemet. Helt subjektivt der altså.

laumb


Sitat fra: Muffinman på onsdag 13. august 2014, klokken 18:12
Sitat fra: laumb på onsdag 13. august 2014, klokken 10:30
Jeg har unger og angrer ikke på at jeg kuttet barnesetene.
Ville angret mer om jeg hadde svidd av 10k på dem og måtte tatt dem ut fordi plassen er verdifull. :)
Ville vel angret mer om du tok med dobbeltlader ;)

Tja - uten korrekt info stiller ting seg litt skevt ut ja. ;)

Car-El

Dobbellader er gull verd for meg/oss. Nå er det fint å lade i 2 timer for å komme seg hjem, isteden for 4 timer.

(Noe de to ekstra barna i ekstrabarnesetene (som jeg ikke har) også ville ha satt pris på.)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

BMW850

#51
Dobbeltlader er ett must mener nå jeg. 80-120 km/t kontra 40 km/t på en 22kW lader synes jeg taler for seg sjøl  8)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

toppi

Ser at dobbeltlader kan være nyttig for de som trenger å kjøre mer en 40 mil om dagen.
For meg er det helt uaktuelt å lade noe annet sted enn SC eller i forbindelse med overnatting, om jeg skal på langtur.
Alt annet er for tregt. Da går ruta et annet sted, eller jeg benytter fly.

Jeg tror også at om noen år så er det så mange SC at det dekker de fleste behov.
Tesla har jo sluppet patentene sine, så jeg tror og håper dette blir standarden om noen år, og SC stasjoner som kan benyttes av mange merker (med eller uten betaling)
Skal elbilen ha noen fremtiden er det jo hit vi må komme.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

OddB

Sitat fra: toppi på torsdag 14. august 2014, klokken 11:36
Ser at dobbeltlader kan være nyttig for de som trenger å kjøre mer en 40 mil om dagen.
For meg er det helt uaktuelt å lade noe annet sted enn SC eller i forbindelse med overnatting, om jeg skal på langtur.
Alt annet er for tregt. Da går ruta et annet sted, eller jeg benytter fly.

Jeg tror også at om noen år så er det så mange SC at det dekker de fleste behov.
Tesla har jo sluppet patentene sine, så jeg tror og håper dette blir standarden om noen år, og SC stasjoner som kan benyttes av mange merker (med eller uten betaling)
Skal elbilen ha noen fremtiden er det jo hit vi må komme.
Da har du tydeligvis ikke tenkt deg på ferie langs nordlandskysten og i Troms og Finnmark noen gang..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sigurdi

Hva folk angrer på og ikke angre på er helt indeviduelt.

Ta det som passer for deg.

Det eneste jeg ser går igjen uavhengig av bil, er folk har angret på at de ikke tok kraftigere lader ved bestilling.
Dette har jeg sett fra både Leaf og Tesla eiere.

Bakgrunnen at de ikke har sett behovet ved kjøp og daglig bruk, men etter å ha fått bilen er daglig bruk blitt omdefinert og bilen blir brukt til mye mer en det den var tenkt til i utgangspunktet.

Dermed så blir de sittende å vente på lading og iritere seg over "små" kronene som ble spart på at ladetiden kunne vært halvert. ;-) 
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

OddB

Sitat fra: sigurdi på torsdag 14. august 2014, klokken 11:48
Hva folk angrer på og ikke angre på er helt indeviduelt.

Ta det som passer for deg.

Det eneste jeg ser går igjen uavhengig av bil, er folk har angret på at de ikke tok kraftigere lader ved bestilling.
Dette har jeg sett fra både Leaf og Tesla eiere.

Bakgrunnen at de ikke har sett behovet ved kjøp og daglig bruk, men etter å ha fått bilen er daglig bruk blitt omdefinert og bilen blir brukt til mye mer en det den var tenkt til i utgangspunktet.

Dermed så blir de sittende å vente på lading og iritere seg over "små" kronene som ble spart på at ladetiden kunne vært halvert. ;-)
Sjansen for at du angrer på å ha kjøpt for rask lader er vel liten ;)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Øyvind.h

#56
Sitat fra: BMW850 på torsdag 14. august 2014, klokken 10:48
Dobbeltlader er ett must mener nå jeg. 80-120 km/t kontra 40 km/t på en 22kW lader synes jeg taler for seg sjøl  8)
Kjørte 75 mil fra Vejers Strand via København opp til hytta i sommer (syd for Strømstad). Tre korte stopp på SC (hvorav ett egentlig bare for benstrekk for gravid kone), samt en litt lengre lunsjpause med bilen tilkoblet 22kW punkt gjorde turen perfekt.

Vi skulle kjøre via København for å dele den lange turen i to (for barnas skyld), men avstanden fra Middelfart via København opp til Falkenberg over Helsingborg-Helsingør ruten er 37-38 mil. Alt for langt om man vil kjøre i normalt tempo (og minimere tiden i bilen), og å lade til 100% på SC i middelfart ville i tillegg vært tidkrevende på et sted vi ikke ønsket å tilbringe tiden. Vi ønsker ikke å måtte stoppe for å lade, men heller lade fordi vi tok pause. 

Løsningen var 22kW midt i sentrum av København. Ladet 50kWh mens vi kikket innom Ripleys believe it or not museum med påfølgende lunsj. Vi brukte altså 0 ekstra tid pga 22kW lading. Lading var noe bilen gjorde mens vi var i sentrum et par timer, og når vi hadde spist ferdig gikk vi direkte til bilen og kjørte videre. For meg er 22kW definitivt bra nok i mange scenarier, også på en tur på 75 mil. Turen tok jo ikke noe lenger tid. Årsaken er at i hvert fall min familie må ta minst en lang pause på en så lang tur. Selv kunne jeg nok kjørt 100 mil uten stans ved behov (som jeg aldri har), men det fungerer ikke med småbarn i bilen....

Hadde jeg hatt enkeltlader ville turen tatt lenger tid, buffer ville vært mindre og hastighet også antakelig lavere. Ingen krise, men da hadde vi kommet frem senere, noe som kan være et hav av forskjell mtp barnas humør i baksetet. Ved Uddevalla var det ikke mye å gå på i baksetet  :D

Sommerens erfaring kommer naturligvis i tillegg til scenariene der en relativt kort pause på 22kW punkt er det som gir rekkevidde til å komme frem/komfortabel buffer (som jeg trenger på en 40 mils tur til slekt i Sverige).

Andre som ikke drar på slike turer eller som ikke ser mulighetene 22kW gir vil naturligvis ikke ønske seg dobbeltlader. Jeg ville derimot ikke hatt bil uten, men forskjellige behov utløser forskjellige kjøp :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Asarin

I all hovedsak regner jeg ikke med å bruke dobbeltladeren, men jeg valgte likevel å ta den med. Nettopp fordi jeg har sett stadig flere som oppdager at Tesla-en holder til mye lengre turer og mer bruk enn det man tenkte når man kjøpte bilen.

Har også familie i Sverige, og har blitt inspirert til å planlegge lange turer - både nordover og sørover - når bilen endelig kommer. Plutselig er nytten der.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

toppi

Ser den Øyvind, poenget mitt er nettopp at det er unødvendig å kjøpe dobbeltlader når en aldri drar på slike turer.
Var på tur selv i sommer vi, og brukte kun saktelading på natta. Flere etapper på 20-30 mil om dagen, og det holder lenge for både voksne og barn hos oss.
Så her gjelder det å se på egne behov, eller være føre var om man er usikker på sine fremtidige behov  :)

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

toppi

Sitat fra: OddB på torsdag 14. august 2014, klokken 11:46
Sitat fra: toppi på torsdag 14. august 2014, klokken 11:36
Ser at dobbeltlader kan være nyttig for de som trenger å kjøre mer en 40 mil om dagen.
For meg er det helt uaktuelt å lade noe annet sted enn SC eller i forbindelse med overnatting, om jeg skal på langtur.
Alt annet er for tregt. Da går ruta et annet sted, eller jeg benytter fly.

Jeg tror også at om noen år så er det så mange SC at det dekker de fleste behov.
Tesla har jo sluppet patentene sine, så jeg tror og håper dette blir standarden om noen år, og SC stasjoner som kan benyttes av mange merker (med eller uten betaling)
Skal elbilen ha noen fremtiden er det jo hit vi må komme.
Da har du tydeligvis ikke tenkt deg på ferie langs nordlandskysten og i Troms og Finnmark noen gang..

Nei det er fullstendig korrekt. Har overhode ikke noen planer om å kjøre bil fra Oslo til Troms/ Finnmark  :o
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA