Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Da var jeg plutselig elbil eier for første gang - trenger hjelp til handleliste

Startet av Kannu14, mandag 25. august 2014, klokken 12:31

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Muffinman på mandag 11. august 2014, klokken 09:59
Skulle tro det var motsatt. Camber forandres litt ved endret bakkeklaring, det er korrekt. Men luftfjæring holder bakkeklaringen konstant, i motsetning til stålfjæring hvor den endres med last. Med mindre man kjører bilen i "low" er med andre ord sannheten det motsatte. De største årsakene til feilslitasje er feil hjulinnstilling og dårlige dekk (Continental). Tesla har akseptert reklamasjoner på begge.

Med 19" får ikke feil hjulstilling like store konsekvenser, og man slipper også å få utlevert Continental - dekkene.
Det kan leses "litt" om det her: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13825-Negative-Camber-in-the-Rear-and-Expensive-Tires

Resultatet var: http://openevse-store.myshopify.com/products/rear-upper-suspension-link-for-tesla-models
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 11. august 2014, klokken 10:04AVSPORING:
Morsomt å se anglosaksisk rettskriving erobre stadig større plass i skriftlig norsk!
Jeg prøver å holde tunga rett i munnen, men noen ganger klarer jeg det ikke. 1.000,00 vs 1,000.00 er en annen ting det hender jeg blander sammen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Sitat fra: Muffinman på mandag 11. august 2014, klokken 09:59
Med 19" får ikke feil hjulstilling like store konsekvenser, og man slipper også å få utlevert Continental - dekkene.
ENIG i dette er teorien.
Men disse 2 typene har faktisk opplevd det motsatte:

Mathew98 | MARCH 6, 2014
Ha ha, you beat out my S60 with 19" tires. Both of my rear 19" tires must be replaced at 8,500 miles. No, it's not missing any digits.

My rear tires are down to 3/32nd thread but the front are still at 8/32nd depth. How do you explain that for a 60?

Eletrek | MARCH 6, 2014
I rotate tires every 6k and got just over 21,000 on original 21" Continental tires on my S85. Numerous factors affect actual tire wear so just about all these messages regarding tire wear (and there are many) don't take into consideration a fraction of the reasons for different rates of tire wear.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Muffinman

Oi, over 30K på Conti. Jeg fikk 8,5.

Men, vi er nok en smule offtopic nå.

Guybrush

Jeg er også en av de som sitter på gjerdet og venter på "2015-modellen".
I hovedsak 2 grunner.
Vil ha en 2015 modell. Enklere å selge i ettertid.
Og så venter jeg på autobrems-funksjon som jeg håper på ser dagens lys i "2015-modellen".

Av andre ting, så har jeg sett på panomrama-tak som en uting blant annet pga mer støy (og eventuell lekkasje), stemmer dette?
Jeg har liksom slått meg til ro med at jeg MÅ ha det pga takstativ, men fungerer disse fix-point festene bra nok?




Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Guybrush på mandag 11. august 2014, klokken 14:56Av andre ting, så har jeg sett på panomrama-tak som en uting blant annet pga mer støy (og eventuell lekkasje), stemmer dette?
Det har vært utfordringer med lekkasjer og mugg, men disse er stort sett utbedret. Noe mer støy er en faktor, samt at panoramataket er en kuldebro på vinteren.
Sitat fra: Guybrush på mandag 11. august 2014, klokken 14:56Jeg har liksom slått meg til ro med at jeg MÅ ha det pga takstativ, men fungerer disse fix-point festene bra nok?
Fix-point funger nok greit. Jeg har ikke erfaringer med det selv. Den største ulempen er nok at man må bolte på permanente monteringspunkter, som så klart påvirker utseende.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Muffinman

Svarene du får avhenger nok av om den som svarer har panotak eller ikke. Vi forsvarer nok  egne valg. Selv valgte jeg vekk pano. Årsakene til det er at jeg forventet mer støy, ikke liker å ha åpent tak og at jeg mistenkte at det isolerte dårligere enn heltak. Videre syntes jeg ikke at det var særlig pent hverken innvendig eller utvendig, og jeg hadde heller ikke bruk for takboks. Og sjansen for enda en ting fra en umoden bilprodusent som kunne gå istykker var også et argument mot.

I ettertid har jeg kjørt biler med og uten. Ekstra støy hører jeg stort sett bare i tunneler (særlig med piggdekk!). Opplevde også et markant kaldras mot hode/skuldre til og med litt over nullpunktet (hadde vel neppe merket dette hvis jeg ikke var vant til bil uten pano først) og måtte skru opp tempen en grad eller to for å opprettholde komforten noenlunde i forhold til egen bil.

I ettertid er det kommet løsninger for takboks uten pano også (Whispbar?) som betinger at man tar hull i taket til festene. Helt ærlig ville jeg vært mindre bekymret for disse små hullene enn det digre (panotaket) som leveres fra fabrikk ;). Festene er vel også ganske diskrete - i verste fall får man heller lakkere/foliere i bilens farge.

Mange argumenterer for at takhøyden bak er bedre med panotak. Min påstand er at det er ikke mye rart. Merkbart når man sitter i midten kanskje, men sitter du på sidene tar hodet borti sideveis der hvor panotaket avsluttes og ikke rett opp uansett. Hipp som happ tenker jeg.

Havebigfun

Luftfjæringen er den uten tvil deilig men de som har stålfjærer er meget fornøyde, de også.
Luftfjæringen holder ikke ut bilens vanlige levetid og reparasjon med originaldeler koster! husker jeg rett var det 17k per hjul. Kjører man lite/ikke med tung last er stål kanskje et godt valg.
Om man har luft kan man konvertere til stål senere også.

Når det gjelder avgiftsnivået kan det plutselig endre seg- i såfall er det bedre å ha en modell registrert uten moms i desember 14 enn en med moms i jan 15- alt rundt momsen er spekulativt- enhver får gjøre seg sine egne tanker.

den fysiske Dab-modulen ligger etter det jeg vet i Techpakken- selv om man ikke kjøper lydpakken kan det antakelig oppgraderes til DAB senere. Vanlig lydanlegg har også bra lyd selv om lydpakken er bedre. Uten lydpakke er det tydelig mere plass til hø i bagasjerommet hvor subwoofern (ikke) sitter ;)- plass til et par ekstra handleposer.


Muffinman

Min oppfatning er at stålfjæringen fungerer veldig bra, men gir litt mer støy som forplantes i chassiset og man kjenner bedre hva hjulene holder på med. Bilen "svever" mer over underlaget med luft, men forskjellen er ikke så stor som mange skal ha det til. Største fordelen med luft er muligheten for å heve slik jeg ser det. For min del er det et must med mange fergerturer med ekstrem flo/fjære i løpet av året, frosne hauger med snø etter brøyting på tvers av oppkjørselen og ekle kneiker jeg skal over noen steder. Det er blitt hevdet at stål har samme bakkeklaring som luft i standard høyde her på forumet, noe jeg fant merkelig da jeg alltid har klart å peke ut stålfjæring basert på bakkeklaringen. Svaret fant jeg i hjulstillingdataene; chassis height er oppgitt 16-17mm høyere med stålfjærer.

Mtp fjæring er mitt råd enkelt; er du på et budsjett og ikke har bruk for å heve bilen til tider, kjøp stål. Men Model S fortjener luftfjæring :)

jazzwheel

Jeg finner ikke de samme dataene, kan du si hvor? 16-17mm er vel ofte større forskjell enn hva det er med og uten feks M-sport på en BMW så dette var interessant. Dessuten er det normalt forskjell på hvor stive fjærer man har på bilmodeller i Europa og USA.

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på mandag 11. august 2014, klokken 18:30
Min oppfatning er at stålfjæringen fungerer veldig bra, ..
Mtp fjæring er mitt råd enkelt; er du på et budsjett og ikke har bruk for å heve bilen til tider, kjøp stål. Men Model S fortjener luftfjæring :)
Bra kommentar-jeg har brukt heve/senkefunksjonen mange ganger !
I tillegg er det antakelig slik at bruktbilkjøpere nærmest forventer luft om man selger bilen mens den er rel ny (eks< 3 år). Når bilen blir eldre (eks >7-8 år) og reparasjon må påregnes er det antakelig lettere å selge bilen med stål- det er altså også avhengig av hvor lenge man vil ha bilen om det er mere hensiktsmessig med luft..

Muffinman

Sitat fra: jazzwheel på mandag 11. august 2014, klokken 19:08
Jeg finner ikke de samme dataene, kan du si hvor? 16-17mm er vel ofte større forskjell enn hva det er med og uten feks M-sport på en BMW så dette var interessant. Dessuten er det normalt forskjell på hvor stive fjærer man har på bilmodeller i Europa og USA.
Se vedlegg.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på mandag 11. august 2014, klokken 18:30
Min oppfatning er at stålfjæringen fungerer veldig bra, men gir litt mer støy som forplantes i chassiset og man kjenner bedre hva hjulene holder på med. Bilen "svever" mer over underlaget med luft, men forskjellen er ikke så stor som mange skal ha det til. Største fordelen med luft er muligheten for å heve slik jeg ser det. For min del er det et must med mange fergerturer med ekstrem flo/fjære i løpet av året, frosne hauger med snø etter brøyting på tvers av oppkjørselen og ekle kneiker jeg skal over noen steder. Det er blitt hevdet at stål har samme bakkeklaring som luft i standard høyde her på forumet, noe jeg fant merkelig da jeg alltid har klart å peke ut stålfjæring basert på bakkeklaringen. Svaret fant jeg i hjulstillingdataene; chassis height er oppgitt 16-17mm høyere med stålfjærer.

Mtp fjæring er mitt råd enkelt; er du på et budsjett og ikke har bruk for å heve bilen til tider, kjøp stål. Men Model S fortjener luftfjæring :)

Enig i anbefalingen din, men jeg ville lagt til at skal man kjøpe stålfjærer bør man holde seg til 19" felger. 21" felger på bil uten luftfjæring tror jeg fort blir en ganske ukomfortabel affære.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

B_Tesla

Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. august 2014, klokken 19:56
Enig i anbefalingen din, men jeg ville lagt til at skal man kjøpe stålfjærer bør man holde seg til 19" felger. 21" felger på bil uten luftfjæring tror jeg fort blir en ganske ukomfortabel affære.

Her er det nok litt hva du er vant til. Har hatt 30 dekk på BMW med sportsunderstell. Tror neppe mine kommende 21" er stivere enn det. Understellet til Tesla er vesentlig mykere slik jeg har kjent det. Men helt klart - blir mykere med både luft  og 19". Min blir levert på 21" og vanlig fjærer.

For å gå tilbake til spørsmål 4, så har du det mest kritiske - rent bortsett fra vinterdekk. Man kan velge å vri og vende på det, men prisen blir ca den samme (20-25 lapper).

Etter min mening er DAB noe du bør tenke gjennom om du føler du trenger. Jeg kom selv frem til at jeg ikke så det som nødvendig. Internett har ca samme dekning hos telenor som det radio har +- litt. Samt internett radio gir vesentlig flere kanaler.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Anew

Sitat fra: B_Tesla på mandag 11. august 2014, klokken 21:35
Internett har ca samme dekning hos telenor som det radio har +- litt. Samt internett radio gir vesentlig flere kanaler.
Jeg var nær ved å tro på dette, men heldigvis insisterte kona på DAB. Når jeg skal til Valdres erfarer jeg at 3G-dekningen i praksis faller ut rett etter Sollihøgda, og er for det meste ubrukelig hele veien til fjells. DAB gir klart best dekning og kvalitet hele veien.

Dette sier nok mer om bilens 3G-mottak enn Telenors dekning på strekningen, men det endrer ikke faktum.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA