Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla i norske medier

Startet av vilHAel, mandag 25. august 2014, klokken 10:53

« forrige - neste »

vilHAel

Kjære deg som kjører i kollektiv feltet på E18 mellom Asker og Oslo. Hvorfor bruker du kollektivfeltet som forbikjøringsfelt når det er sent på kveld og minimalt med trafikk? Er det så "stas" og få lov og kjøre i kollektiv feltet at du må bryte loven og gi elbilmotstanderne vann på mølla.

Gliderman

Godt spørsmål. Har ofte fundert på det samme. Unødvendig kjøring i kollektivfelt er bare egnet til å irritere andre trafikanter.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Philip Marlowe

Jeg bruker alltid kollektivfeltet når jeg har drukket  :P
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Trustno1

Det mest praktiske med kollektivfeltet når det ikke er tett trafikk er at man kan sette cruisecontrollen til en hastighet og ikke måtte regulere hele tiden :)

Malawi

Jeg kjører drosje, og folk som ligger i kolektivfeltet i akkurat samme hastighet som bilen i nabofeltet - gjerne med noen hundre meter fri vei forran, kommer veldig høyt oppe på min "hat-liste" ::)

Er det litt luker er det jo bare å smette forbi, og da tenker jeg igrunnen bare at de som kjører der synes det er veldig stas å få lov til å bruke feltet, og bedriver heller litt mild og mental himling med øynene.

Er det mere trafikk i venstrefeltet og bilisten i kolektivfeltet holder fartsgrensen, tenker jeg ikke stort på det.

emil

Tror det er samme type mennesker som parkerer på elbilladeplass uten å lade selv om det er 500 ledige vanlige parkeringsplasser rett ved siden av.

rene

Sitat fra: Malawi på onsdag 13. august 2014, klokken 01:36Jeg kjører drosje, og folk som ligger i kolektivfeltet i akkurat samme hastighet som bilen i nabofeltet - gjerne med noen hundre meter fri vei forran, kommer veldig høyt oppe på min "hat-liste" ::)
Hvorfor det? Skal du bruke feltet som forbikjøringsfelt, eller holder begge bilene i eksempelet veldig lav fart kontra fartsgrensen på stedet?

Øyvind.h

Har brukt kollektivfeltet svært lite, men en håndfull ganger er det blitt. Kjører jeg tilfeldigvis i rushen og det er kø i venstrefeltet bruker jeg kollektivfeltet (Mosseveien). Totalt sett vil jeg tro det gir bedre trafikkavvikling en om jeg hadde ligget i venstrefeltet, da jeg skal vesentlig kortere enn de fleste andre i køen.

Dersom trafikken flyter på/rett over fartsgrensen bruker jeg ikke kollektivfeltet. Kollektivfeltet er ikke et sted for racekjøring for elbil/drosje/buss. Dvs. er fartsgrensen 60 og trafikken flyter i 60-65 så blir jeg liggende. Ingen vits i å provosere medtrafikanter ved å kjøre forbi i kollektivfeltet godt over fartsgrensen.
Sikk-sakk kjøring er i hvert fall helt uaktuelt, og elbil-sjåfører som driver med det for å hoppe seg fremover i trafikken er en sterkt medvirkende årsak til den økende misunnelsen/misnøyen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Malawi

Sitat fra: rene på onsdag 13. august 2014, klokken 13:03
Sitat fra: Malawi på onsdag 13. august 2014, klokken 01:36Jeg kjører drosje, og folk som ligger i kolektivfeltet i akkurat samme hastighet som bilen i nabofeltet - gjerne med noen hundre meter fri vei forran, kommer veldig høyt oppe på min "hat-liste" ::)
Hvorfor det? Skal du bruke feltet som forbikjøringsfelt, eller holder begge bilene i eksempelet veldig lav fart kontra fartsgrensen på stedet?

Typisk ligger de like på eller i underkant fartsgrensen ifølge speedometeret(som viser for høy fart). Dersom en av dem kjørte veldig sakte eller veldig fort ville jo ikke situasjonen oppstå.

arthur

Ja, huffda, folk som ligger på eller like under fartsgrensen, den høyeste fart man har lov til å holde, er klart et irritasjonsmoment for enkelte, men om det er forenlig med å inneha de rette kvalifikasjonene til å bedrive offentlig transport er et spørsmål man bør stille seg!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Thomas Parsli

Jeg opplever sjelden at kollektivfeltet brukes til forbikjøring, men ganske ofte at det brukes som krabbefelt.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA