Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av Flips, mandag 25. august 2014, klokken 10:29

« forrige - neste »

refreol

Takk for update!

Fint å vite at vi har Viking i bakhånd da - og at de er villig til å prøve en ladestasjon i stedet for "by default" kjøre bilen til merkeverksted....

Kan det være noe med "stømmen" i Sverige? Er det andre på forumet som har erfaring fra lading i nabolandet?

Kos deg med Harryprodukter!

Renault ZoE Intense Easy Charge levert 22. Januar 2015 - det franske flygende teppet....

Reidar Fredrik Olsen - 934 28 520

hdh

Bilen skal på verksted 5. desember så da får vi se hva dommen blir.

Har lest litt rundt på diverse utenlandske EV-forum, og jeg er definitivt ikke den første til å oppleve dette. Noen har tilsynelatende blitt kvitt problemet ved å bytte Cameleon-laderen, mens andre har opplevd at problemet kommer tilbake til tross for bytte. En teori som går igjen der ute er at Renault har vært for kresne med toleranseverdier ifm jording og motstand, noe som tydeligvis kan føre til at laderen blir "underkjent" av bilen og ladingen blir avbrutt.

En ting er i hvertfall sikkert, jeg gir meg ikke før dette er fikset.
Sort '14 Renault Zoe Intens

moonbuggy

#47
Zoe er kjent for å være svært følsom og generer fort feil under lading.

Residual current protection activation: Zoe escapes about 30mA toward
ground, they are enough to trigger many 30mA type AC RCD external protections.
This problem can only be solved substituting the RCD with a 30mA type A that is
stronger


Vanlige jordfeilbrytere slår ut på 30mA. Så dersom ZOE ligger der konstant, så skal det jo svært lite til før ladingen kutter rett og slett p.g.a. jordfeil. Litt fuktighet i tillegg kan kanskje være nok.

hdh

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 22. november 2014, klokken 22:52
Zoe er kjent for å være svært følsom og generer fort feil under lading.

Residual current protection activation: Zoe escapes about 30mA toward
ground, they are enough to trigger many 30mA type AC RCD external protections.
This problem can only be solved substituting the RCD with a 30mA type A that is
stronger


Vanlige jordfeilbrytere slår ut på 30mA. Så dersom ZOE ligger der konstant, så skal det jo svært lite til før ladingen kutter rett og slett p.g.a. jordfeil. Litt fuktighet i tillegg kan kanskje være nok.

Håper dette er noe som er mulig å korrigere fra Renault sin side, for det er tydelig at det ikke er særlig optimalt ute i den virkelige verden.
Sort '14 Renault Zoe Intens

elektrolux

At Zoe skal initiere jordfeil i størrelsesorden 30 mA ved lading er ulogisk. Må være en feil med vedkommendes sin bil.

Zoe foretar målinger av impedans mellom N leder og PE leder før og under lading, og er nivået for høyt vil lading ikke starte eller opphøre etter kort tid.

Å bytte ut jordvernet til Type A er direkte uheldig, da type A kan låse seg om den ser DC pulser, og miste funksjon.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

SitatSitat fra: moonbuggy på Lørdag 22. November 2014, klokken 22:52
Zoe er kjent for å være svært følsom og generer fort feil under lading.

Residual current protection activation: Zoe escapes about 30mA toward
ground, they are enough to trigger many 30mA type AC RCD external protections.
This problem can only be solved substituting the RCD with a 30mA type A that is
stronger

Vanlige jordfeilbrytere slår ut på 30mA. Så dersom ZOE ligger der konstant, så skal det jo svært lite til før ladingen kutter rett og slett p.g.a. jordfeil. Litt fuktighet i tillegg kan kanskje være nok.

Håper dette er noe som er mulig å korrigere fra Renault sin side, for det er tydelig at det ikke er særlig optimalt ute i den virkelige verden.

Ser at dette er sakset fra elpa.it sin bruksanvisning.
Den er ikke z.e. ready 1.2 sertifisert.
Mulig at feilen ligger i dette produktet. Anbefaling fra produsent indikerer liten kompetanse på området.

Forøvrig krever Z.e. Ready 1.2 et type B vern.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

qwertyasdf

Ny Zoe. Forsøkte å hurtiglade på Kiwi (44KW AC, Fortum tror jeg). Satte i laderen og fikk opp "Charging impossible" på dashen. Prøvde et par gange til, men ingen endring. Da jeg kjørte hjem lyste skiftenøkkel + varsel, og det sto noe om "sjekk regulator".

Hjemmelader virket ikke da jeg kom hjem (Podpoint 3.6KW) med samme feilmelding. Etter 30 min fungerte den igjen, og bilen står nå å lader.

Ukult. Når jeg ikke har hyttelader må jeg kunne stole på at bilen klarer å lade på type2 laderne langs ruta. Hva gjør jeg?

hdh

Sitat fra: qwertyasdf på onsdag 26. november 2014, klokken 19:54
Ny Zoe. Forsøkte å hurtiglade på Kiwi (44KW AC, Fortum tror jeg). Satte i laderen og fikk opp "Charging impossible" på dashen. Prøvde et par gange til, men ingen endring. Da jeg kjørte hjem lyste skiftenøkkel + varsel, og det sto noe om "sjekk regulator".

Hjemmelader virket ikke da jeg kom hjem (Podpoint 3.6KW) med samme feilmelding. Etter 30 min fungerte den igjen, og bilen står nå å lader.

Ukult. Når jeg ikke har hyttelader må jeg kunne stole på at bilen klarer å lade på type2 laderne langs ruta. Hva gjør jeg?

Gjør som meg. Ta en telefon til forhandler, forklar problemet og få deg en verkstedstime. Det kan virke som du har samme problem som meg, min vil heller ikke lade på hurtigladere (43kw).
Sort '14 Renault Zoe Intens

zbk

På kjørecomputeren viser det ene skjermvalget "Learning tyre pressure". Såvidt jeg kan se av brukerhåndboka er dette korrekt nok, selv om det får meg til å lure på om bilen faktisk har fått kontakt med dekktrykksensorene.

Mangelen (etter min mening) er altså at det hadde vært mer logisk å vise et display med det registrerte dekktrykket i stedet for denne fullstendig unyttige teksten om kommunikasjonen med sensorene faktisk er i orden?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ZOE

Skal vist være sånn ja, super teit at man ikke kan se trykket noe sted

qwertyasdf

Sitat fra: hdh på torsdag 27. november 2014, klokken 02:37
Gjør som meg. Ta en telefon til forhandler, forklar problemet og få deg en verkstedstime. Det kan virke som du har samme problem som meg, min vil heller ikke lade på hurtigladere (43kw).

Lader den ikke på noen 43KW ladere? Har du fått fikset det? Jeg ringte Forum, og de fortalte meg at det var en feil på denne typen ladestolper som gjorde at de ikke fungerte på Zoe, og at det ikke var noe feil med bilen min. Jeg er forsåvidt ikke helt enig i at det ikke er noe feil med bilen dersom andre biler kan lade der.

Visstnok skulle det komme en fransk tekniker på Norgesbesøk om ikke lenge for å løse problemene.

emil

Fransk ladestolpe som ikke vil lade en fransk bil? Trodde det var problemfritt med høyeffekt AC lading på Zoe imotsetning til DC som alltid feiler hos de andre.

hdh

Sitat fra: qwertyasdf på torsdag 27. november 2014, klokken 18:04
Sitat fra: hdh på torsdag 27. november 2014, klokken 02:37
Gjør som meg. Ta en telefon til forhandler, forklar problemet og få deg en verkstedstime. Det kan virke som du har samme problem som meg, min vil heller ikke lade på hurtigladere (43kw).

Lader den ikke på noen 43KW ladere? Har du fått fikset det? Jeg ringte Forum, og de fortalte meg at det var en feil på denne typen ladestolper som gjorde at de ikke fungerte på Zoe, og at det ikke var noe feil med bilen min. Jeg er forsåvidt ikke helt enig i at det ikke er noe feil med bilen dersom andre biler kan lade der.

Visstnok skulle det komme en fransk tekniker på Norgesbesøk om ikke lenge for å løse problemene.

Bilen skal på verksted 5/12. Jeg har så langt bare prøvd to typer 43kw-stolper. Ishavsveien sin v. Marché Rygge (konket ut etter 10 min.) og de nye hurtigladerene på Tanum Shoppingsenter i Sverige (konket ut etter ca. 2 min.). Ikke sikker på hvem som har satt opp disse, men "teknikerene" som kom og tittet på de når jeg stod der imponerte ikke. De rikslet litt i kabelen, trykket på noen knapper på displayet og ikke stort mer. Virker ikke som svenskene er helt ovenpå dette med elbil og lading enda.
Sort '14 Renault Zoe Intens

hdh

Samboeren fikk denne på dashbordet etter å ha prøvd å lade på ladestolpene på baksiden på Høgskolen i Vestfold i dag.
Sort '14 Renault Zoe Intens

zbk

Sitat fra: nime01 på lørdag 06. desember 2014, klokken 10:46
Sitat fra: hdh på torsdag 04. desember 2014, klokken 10:40
Samboeren fikk denne på dashbordet etter å ha prøvd å lade på ladestolpene på baksiden på Høgskolen i Vestfold i dag.
Lader den fint på andre ladestolper? Antar at det kan ha vært noe med jording eller dårlig kontakt på stolpene som forårsaket feilen. Det er vel en feil som går bort så fort du prøver en annen stolpe som 'godkjennes' av bilen.

IT-nett, kanskje?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA