Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når kommer den

Startet av Milzit, mandag 25. august 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Milzit

Vi har kjøpt en C-Zero i dag og vi trenger uansett elektriker for å få lagt opp et opplegg for lading utendørs. Med bilen fulgte kun med Schuko-lader.

Jeg vil gjerne montere noe mer holdbart enn Schuko, hvilken muligheter har man? Er det mulig å sette opp en Type 2 boks med kabel med overgang? Da vil også vår Tesla kunne bruke denne, selv om den lader mest i garasjen.

TB

Sitat fra: Milzit på søndag 10. august 2014, klokken 21:20
Vi har kjøpt en C-Zero i dag og vi trenger uansett elektriker for å få lagt opp et opplegg for lading utendørs. Med bilen fulgte kun med Schuko-lader.

Jeg vil gjerne montere noe mer holdbart enn Schuko, hvilken muligheter har man? Er det mulig å sette opp en Type 2 boks med kabel med overgang? Da vil også vår Tesla kunne bruke denne, selv om den lader mest i garasjen.

Det mest praktiske er nok type 2 boks/kontakt. Dermed kan du bruke kabel type 2 til type 1 til C-Zero - og type 2 til type 2 til Tesla S.

Ulempen med dette er at type 2 kabel må kjøpes, og plugges inn. Du kan la den normalt stå i boksen, om du ikkje normalt lader på type 2 andre stader?

Andre alternativ er fastmontert boks, med type 1 kabel. Ulempen er at denne har Tesla S ingen nytte av.

Om du ikkje er avhengig og lade C-Zero rakst opp, så kan ein løysing med fastmontert "schuko lader" vere ein metode. Dvs, heng opp den tunge "kladden" slik at den ikkje belaster schuko kontakten. Har lagt ved eit bilde av min eigen, lader aldri på meir enn 8A - kjenner på kontakten, den blir ikkje varm, men hadde valgt fast lader om eg hadde muligheit for det.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

edyrli

Jeg har montert opp en sånn:
http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/greenup-220v-kontakt-#product

Da får du ladet på 14A med medfølgende kabel. I tillegg er boksen vanntett og mer solid enn en vanlig schuko.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Milzit

Takk for tips. Bilen kommer ikke til å gå mye, vi får se hvor ofte vi må lade først. Till uvant og ikke kunne stille inn hvor mye batteriet skal lades, Tesla står på 60% og settes på lading hver dag. Pga av dette blir det vel til at vi ikke lader så ofte på denne bilen.

TB

Sitat fra: Milzit på mandag 11. august 2014, klokken 22:50
Takk for tips. Bilen kommer ikke til å gå mye, vi får se hvor ofte vi må lade først. Till uvant og ikke kunne stille inn hvor mye batteriet skal lades, Tesla står på 60% og settes på lading hver dag. Pga av dette blir det vel til at vi ikke lader så ofte på denne bilen.
Mitsubishi har nok tenkt at det skulle vere enkelt - og i følge informasjon rundt cellespenning lades ikkje batteri like høgt som i andre elbilar - det er eit større buffer. Så lenge som denne informasjon er korrekt skal trilling godt tole 100% lading uten ekstra slitasje på batteriet. Men, det er klart - om bilen ikkje skal bli brukt ein periode er det nok ikkje dumt og la den stå med 60-80%.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

pwb

Sitat fra: Milzit på mandag 11. august 2014, klokken 22:50
Takk for tips. Bilen kommer ikke til å gå mye, vi får se hvor ofte vi må lade først. Till uvant og ikke kunne stille inn hvor mye batteriet skal lades, Tesla står på 60% og settes på lading hver dag. Pga av dette blir det vel til at vi ikke lader så ofte på denne bilen.
Kan ikke sammenligne Tesla og tvillingene, husk at tvillingene er lagd for å brukes på en enkel måte, her slipper du 3 ukers kurs på å lukke igjen panseret også ;-)

Øyvind.h

Sitat fra: TB på tirsdag 12. august 2014, klokken 00:05
Sitat fra: Milzit på mandag 11. august 2014, klokken 22:50
Takk for tips. Bilen kommer ikke til å gå mye, vi får se hvor ofte vi må lade først. Till uvant og ikke kunne stille inn hvor mye batteriet skal lades, Tesla står på 60% og settes på lading hver dag. Pga av dette blir det vel til at vi ikke lader så ofte på denne bilen.
Mitsubishi har nok tenkt at det skulle vere enkelt - og i følge informasjon rundt cellespenning lades ikkje batteri like høgt som i andre elbilar - det er eit større buffer. Så lenge som denne informasjon er korrekt skal trilling godt tole 100% lading uten ekstra slitasje på batteriet. Men, det er klart - om bilen ikkje skal bli brukt ein periode er det nok ikkje dumt og la den stå med 60-80%.
Men en trilling ladet til 60%, da snakker vi ikke mye fleksibilitet (rekkevidde)? Med to biler har man riktignok sikkert ofte anledning til å ta den bilen som dekker behovet, men det er jo ikke alle behov som kan planlegges lang tid i forveien.

90% i en trilling er et bedre kompromiss ift. levetid og fleksibilitet. I Teslaen er 50-60% tilstrekkelig, for 50% er jo fortsatt 20 mil +....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Milzit

Sitat fra: pwb på tirsdag 12. august 2014, klokken 03:51
Sitat fra: Milzit på mandag 11. august 2014, klokken 22:50
Takk for tips. Bilen kommer ikke til å gå mye, vi får se hvor ofte vi må lade først. Till uvant og ikke kunne stille inn hvor mye batteriet skal lades, Tesla står på 60% og settes på lading hver dag. Pga av dette blir det vel til at vi ikke lader så ofte på denne bilen.
Kan ikke sammenligne Tesla og tvillingene, husk at tvillingene er lagd for å brukes på en enkel måte, her slipper du 3 ukers kurs på å lukke igjen panseret også ;-)
:)
Men her er jo ikke noe panser å åpne heller...

Milzit

Sitat fra: TB på tirsdag 12. august 2014, klokken 00:05
Sitat fra: Milzit på mandag 11. august 2014, klokken 22:50
Takk for tips. Bilen kommer ikke til å gå mye, vi får se hvor ofte vi må lade først. Till uvant og ikke kunne stille inn hvor mye batteriet skal lades, Tesla står på 60% og settes på lading hver dag. Pga av dette blir det vel til at vi ikke lader så ofte på denne bilen.
Mitsubishi har nok tenkt at det skulle vere enkelt - og i følge informasjon rundt cellespenning lades ikkje batteri like høgt som i andre elbilar - det er eit større buffer. Så lenge som denne informasjon er korrekt skal trilling godt tole 100% lading uten ekstra slitasje på batteriet. Men, det er klart - om bilen ikkje skal bli brukt ein periode er det nok ikkje dumt og la den stå med 60-80%.
Ja, jeg forstod det var samme med i3 at man har ikke så stor kontroll på ladingen, og at batterispenningen  ikke er så høy ved 100% at den fint kan stå slik.

Har satt den på lading for første gang nå. Like mer bråk enn Tesla, men en pumpe som starter med jevne mellomrom. Er dette noe kjøling av batteriene?

emil

Vil tippe pumpen går for å kjøle ned laderen. Batteriene genererer ikke veldig mye varme ved vanlig lading.

TB

Sitat fra: Milzit på tirsdag 12. august 2014, klokken 21:40
Har satt den på lading for første gang nå. Like mer bråk enn Tesla, men en pumpe som starter med jevne mellomrom. Er dette noe kjøling av batteriene?
Det er normalt med ei vifte som starter opp ei kort stund - det er nok ein test - om vifta virker. Greit og legge merke til denne lyden - om det ikkje er lyd står ikkje lader korrekt i..

Pumpe som starter regelmessig er kjøling av lader, eg har sett via OVMS at det blir lite varme i batteriet under lading på trilling - maks lading er 14A - ca 3,2 kW - det utvikler ikkje mykje varme.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Milzit

Vi har 230IT nett hjemme og har i dag en 32A 3-fase kurs vi bruker for lading av Tesla.

Hvis vi setter opp en Salto Type 2 boks og bruker Type 2 -> Type 1 kabel for lading av Zero, hvor raskt vil dette gå i forhold til 10A laderen vi bruker i dag?


svingen

Sitat fra: Milzit på lørdag 20. september 2014, klokken 20:14
Vi har 230IT nett hjemme og har i dag en 32A 3-fase kurs vi bruker for lading av Tesla.

Hvis vi setter opp en Salto Type 2 boks og bruker Type 2 -> Type 1 kabel for lading av Zero, hvor raskt vil dette gå i forhold til 10A laderen vi bruker i dag?

på 10a=2200 KW på 16a eller 14.4 som jeg mener er maks den klarer og trekke utgjør kanskje 3200KW så det  blir jo en del raskere :) (batteriet er vel på 16KW så kan man jo regne litt på det her selv)

nå er jo dere så heldig og ha 2 elbiler så vet ikke helt hvordan bruken er på dem,selv er vi helt avhenig av og lade så raskt som mulig da bilen ofte står parkert 1 times tid og så skal ut og kjøre igjen, men trenger dere ikke det spørs det hvor nødvendig det er.

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

emil

Sitat fra: svingen på lørdag 20. september 2014, klokken 20:38
på 10a=2200 KW på 16a eller 14.4 som jeg mener er maks den klarer og trekke utgjør kanskje 3200KW så det  blir jo en del raskere :) (batteriet er vel på 16KW så kan man jo regne litt på det her selv)

Jeg vil også ha bil som kan lade på 2200kW  :P

Er den tilkoblet 10A ladestasjon/kladd så vil det jo ikke gå 2300W inn på batteriet. Det er tap i laderen i tillegg til systemene rundt som f.eks kjøling. Tror du kan regne rundt 30% raskere lading, men alt over 14A vil ikke gi noe ekstra for bilens del.


Milzit


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA