Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leiebil

Startet av Aldrimer, mandag 25. august 2014, klokken 09:49

« forrige - neste »

Aldrimer

I mars i år måtte jeg kjøpe ny bil som følge av ny jobb. Prisen måtte passe en subsidiering gitt av jobben. Resultatet ble en Citroën C-zero. Selgers fullmektig var en hyggelig mann som sa at dette var en morsom bil å kjøre.

I begynnelsen gledet jeg meg over å legge meg ut i kollektivfeltet og kunne kjøre forbi andre pendlere som stod i kø. Det var også en fornøyelse å kjøre forbi bomstasjonen uten å betale noe for passeringen.

Så kom det en kald periode der jeg så at jeg mistet 20-40% av batterikapasiteten, både pga kuldepåvirkning på batteriet og at varmeapparatet stod på. Jaja tenkte jeg, dette er vel slik det er å kjøre elbil.

Påska kom og jeg tenkte jeg skulle kjøre til svenskegrensen for å besøke venner og familie. Det var flere hurtigladere på strekningen, men ingen virket. En kjøretur som tar normalt 1,5 timer tok nå 4,5 timer. Hatet begynte å komme og irritasjonen kom som følge av valget mitt. Skjønte jo at returen ville være like ille, prøvde derfor en annen vei med andre hurtigladere i håp om at disse virket. Kjøreturen tok meg 5,5 timer isteden. 

Så kom det en periode med masse regn, der jeg skjønte at landeveissykkelen min hadde bedre veigrep enn bilen. ESP'en slo inn i flere rundkjøringer og flere svinger. Vannplaning skjer omtrent i hver rundkjøring hvis det er fuktig. Jeg begynte rett og slett å bli redd for kjøre bilen hvis det hadde kommet så mye som et par regndråper.

Prøvde meg på en ny kjøretur til grensa og den var like j....., ingen av hurtigladerne virket denne gangen heller.  Jeg hatet nå elbilen for det det var verdt.

I forbindelse med Grenserittet forrige uke, leide jeg meg en BMW 316 stasjonsvogn for å få plass til alt nødvendig utstyr den helgen. Skuffelsen var enorm da jeg satt meg i elbilen igjen. Den kvelden skrev jeg flere facebookoppdateringer: "vil ikke at helgen skal ta slutt for det betyr at jeg må tilbake til bilen min" som ble fulgt opp av noen kommentarer og en ny oppdatering fra meg: "ny bil er bestilt! I november får jeg en bensindrevet bil!!!!

Uken etter var elbilen solgt.

Jeg har aldri hatet en gjenstand så mye som jeg hatet den bilen. Jeg var miserabel hver gang jeg brukte den, noe alle venner og kolleger har fått med seg.  Jeg håpet den skulle brenne opp hvis den stod parkert i byen over helgen, og hadde ikke grått en tåre om den hadde blitt kondemnert.

Jeg må si jeg er virkelig imponert over dere som klarer å bruke elbil uten å komme med den klagingen jeg har kommet med. 
Dette innlegget er kun min personlige oppfatning og jeg mener ikke å tråkke noen på føttene.

VanillaBean

#1
Ha ha! Har hatt liknende følelser i løpet av ferien, etter å ha forsøkt flere turer over lengre avstander. Kom så langt at jeg tittet på hybridbilder på Finn.no

Nå biter jeg likevel tennene sammen ettersom "hverdagen" kommer tilbake. Jeg sparer mye penger på å bruke elbilen til/fra den daglige kjøringen, så det er en formildende omstendighet. (Minner meg selv på dette stadig ;-)

Ang kjørekomfort, så er iMiev helt super, synes jeg. Det er bare styret med lading og begrenset rekkevidde som frustrerer meg......

Nyt din nye bil
iMiev siden september 2013.

bkv

Mitsubishi i-Miev 2012.

Øyvind.h

Trist at du "hater elbilen" fordi du kjøpte en elbil som ikke passer ditt bruk. Blir som å si at du hater kjørekomforten fordi du kjøpte en Toyota HiAce.

På hurtiglader-fronten har du rett - der fungerer IKKE ting som de skal, men ellers virker det som du selv har kjøpt feil elbil og deretter konkluderer med at elbilen ikke er god nok. Trist at venner og kjente av deg villedes av slik informasjon, når situasjonen kunne vært annerledes med reparerte hurtigladere og andre dekk. Evt. en annen elbil.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

edyrli

Jeg kan også understreke min frustrasjon over hurtigladere. I løpet av mine 9 måneder med Peugeot iOn har jeg hatt behov for hurtiglader en gang. Denne ene ganger virket ikke hurtigladeren jeg hadde planlagt å bruke. Dette resulterte i jeg måtte dra innom en kamerat og låne en diesel bil. Og dette tok fort et par timer ekstra med henting og levering av dieselbil.

For øvrig er jeg super fornøyd og synes trilling er en genial bil.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

tomrh

Hos oss har det bare gått andre veien. Først en liten i-MiEV. Så gav det mersmak, nå også en Leaf i stallen. At originaldekka ikke holder mål har vi gjort noe med, gode dekk kan kjøpes selv for trillinger. Klart vi irriterer oss over at hurtigladerne noen ganger ikke virker, men så krever det litt ekstra forberedelser da - sjekke driftsstatus på hurtigladerne, tenke ut alternative lademuligheter. Eller rett og slett stå over og lufte fossilen istedet for på død og liv å skulle gjennomføre elektrisk dersom tidsskjemaet er stramt. Hurtigladenettverket er i en startfase, alt kommer til å bli bedre etterhvert.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA