Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Liten turrapport Jevnaker-Kristiansand-Bergen-Geilo-Jevnaker

Startet av offpist, søndag 24. august 2014, klokken 21:11

« forrige - neste »

offpist

God tanke.
Men ser ikke hvordan det skulle kunne gjøres i praksis, sånn rent teknisk.


Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

basar

De her har kanskje en løsning, men da må du bygge om det meste av bil og batteribank.

http://www.modularexchange.com/

Elmo

Sitat fra: basar på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 12:03
Har du mulighet til å bygge batteribanken så du får til å ta med noen pakker i elbilen som en range-extender?

Hvis jeg forstår oppbyggingen av Leaf-pakken rett så må du vel ha med deg enten halvparten eller hele ekstra-pakken for at spenningen skal bli rett  (@offpist eller @jkirkebo ??)
. . . og da blir det vel dårlig plass til andre ting.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Olee

Sitat fra: Elmo på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 18:21
Sitat fra: basar på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 12:03
Har du mulighet til å bygge batteribanken så du får til å ta med noen pakker i elbilen som en range-extender?

Hvis jeg forstår oppbyggingen av Leaf-pakken rett så må du vel ha med deg enten halvparten eller hele ekstra-pakken for at spenningen skal bli rett  (@offpist eller @jkirkebo ??)
. . . og da blir det vel dårlig plass til andre ting.
Et Leaf batteri består av 48 moduler, og hver modul er satt sammen som 2s2p. Så skal du ha samme spenning så må du ha like mange moduler, for så og koble parallellt med den originale pakken. Skal du kun bruke halvparten, må du vel åpne hver modul og koble alt i serie. Vet ikke hvor lett det er  :(

Elmo

Sitat fra: Olee på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 19:13
Så skal du ha samme spenning så må du ha like mange moduler, for så og koble parallellt med den originale pakken.
Ja da blir det definitivt vanskelig å få plass i bilen ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Olee

Sitat fra: Elmo på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 22:03
Sitat fra: Olee på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 19:13
Så skal du ha samme spenning så må du ha like mange moduler, for så og koble parallellt med den originale pakken.
Ja da blir det definitivt vanskelig å få plass i bilen ;)
Ja skulle hatt hengerfeste  ;D ;D

Sungrazer

#66
Vet ikke hvor anvendelig disse kan være for som et alternativ til en Leaf batteripakke, men noen slike burde gi brukbart med energilager til en relativt overkommelig pris?

Winston lithium batterie WB-LYP100AHA Typ B, 149 euro:

http://www.solarshop-europe.net/product_info.php?cPath=139_257&products_id=2327

Finnes forøvrig i en rekke forskjellige størrelser. Helt opp i 1000Ah, men da begynner prisen å bli ufin. :)

http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

jkirkebo

Sitat fra: Sungrazer på onsdag 09. desember 2015, klokken 15:36
Vet ikke hvor anvendelig disse kan være for som et alternativ til en Leaf batteripakke, men noen slike burde gi brukbart med energilager til en relativt overkommelig pris?

Winston lithium batterie WB-LYP100AHA Typ B, 149 euro:

http://www.solarshop-europe.net/product_info.php?cPath=139_257&products_id=2327

Finnes forøvrig i en rekke forskjellige størrelser. Helt opp i 1000Ah, men da begynner prisen å bli ufin. :)

http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/

Den er ufin uansett i forhold til Leaf-pakkene. Jeg betalte 30.000 for modulene til min 35kWh pakke på hytta, med disse hadde prisen blitt nesten 5 ganger så høy (ca. 175.000,-).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Sungrazer på onsdag 09. desember 2015, klokken 15:36
Vet ikke hvor anvendelig disse kan være for som et alternativ til en Leaf batteripakke, men noen slike burde gi brukbart med energilager til en relativt overkommelig pris?

Winston lithium batterie WB-LYP100AHA Typ B, 149 euro:

http://www.solarshop-europe.net/product_info.php?cPath=139_257&products_id=2327

Finnes forøvrig i en rekke forskjellige størrelser. Helt opp i 1000Ah, men da begynner prisen å bli ufin. :)

http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/

Den er ufin uansett i forhold til Leaf-pakkene. Jeg betalte 30.000 for modulene til min 35kWh pakke på hytta, med disse hadde prisen blitt nesten 5 ganger så høy (ca. 175.000,-).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sungrazer

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. desember 2015, klokken 16:00
Den er ufin uansett i forhold til Leaf-pakkene. Jeg betalte 30.000 for modulene til min 35kWh pakke på hytta, med disse hadde prisen blitt nesten 5 ganger så høy (ca. 175.000,-).

Ah, ok - visste ikke at prisen på en Leafpakke var såpass prisgunstig. Da utgår Winston batterier med høye kneløft. :P
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

tomrh

Sitat fra: Sungrazer på onsdag 09. desember 2015, klokken 16:09
Ah, ok - visste ikke at prisen på en Leafpakke var såpass prisgunstig. Da utgår Winston batterier med høye kneløft. :P
Må være litt heldig og finne brukte pakker fra kondemnerte biler. Det kommer nok til å bli flere brukte pakker i markedet etterhvert.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA