Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Liten turrapport Jevnaker-Kristiansand-Bergen-Geilo-Jevnaker

Startet av offpist, søndag 24. august 2014, klokken 21:11

« forrige - neste »

offpist

BMS er montert og testet.
Ser ut til å fungere utmerket.

Displayet ser litt groggy ut tatt med mobilkamera.

Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

offpist

Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

offpist

Nå er den også oppkoblet på nett, så da har jeg full kontroll. Også når jeg er på jobb ;)

Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

offpist

Har fått låne meg en 48V->230V, 5000W inverter.
Så nå dumper jeg 2000W inn i varmtvann tanken.
Har stått og gått en times tid nå, og SOC har bare gått ned 7%.

Nå kan jeg kjøre noen sykluser på batteriet og se hvor mye kapasitet jeg får ut i praksis, og eventuelt luke ut noen dårlige celler. Men så langt ser det bra ut.

-39,8A @ 55.56V.


Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

muggost

intet mindre enn kult :-) blir interessant å se hvordan langtidsbruken blir. Hvordan tenker du å vedlikeholde batteriene på vinteren når det er lite output fra solcellene?

offpist

Inverteren har allerede en "seasonal" innstilling i den forstand at den ikke tapper ut eller lader opp så mye om vinteren. Den bruker rett og slett en mindre del av batteri kapasiteten.
La oss si den holder seg innenfor 30-70% SOC.

Oppsettet virker kanskje litt ambisiøst men dette er faktisk en helt "ferdig pakke løsning".

Det eneste jeg har gjort er å bygge batteripakken selv.
Nå venter jeg bare på inverteren.

Har cyclet pakken fra mellom 30% COC og 100% SOC et par ganger, og alt virker stabilt og fint.

Slenger med et bilde til.
Har satt på noen plastikk skinner for å beskytte de åpne kontaktflatene.
Har også montert en vifte over BMS``n.
Mulig den ikke trengs, men var noe overskuddmateriell jeg hadde liggende.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

offpist

Å stable batteripakkene i høyden følte jeg var smart for å spare plass.
Men jeg ser en ting jeg ikke tenkte på før, og det er at det nederste batteriet alltid er 2,5 grader kaldere enn det øverste. Det spiller liten rolle om det er varmt eller kaldt ute.. Differansen er lik.

Sånn som nå har det vært kaldt om natten og batteripakkene temp er som følger:
Nedenfra og opp 16``C - 16,5``C - 18``C - 18,5``C.
(Har ladet med med ca 1,4KW et par timer, men det utgjør lite).

Har det vært en varm dag med 20``C ute så er gjerne temperaturen slik på ettermiddagen:
23``C -  23,5``C - 25``C - 25,5``C.

Derfor er jeg litt bekymret for at de øvre pakkene aldres raskere enn de nedre.
Trolig er det liten effekt, men på 5-6 år kan det utgjøre noe.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

JLafton

Hei. Fått inverteren levert enda å koblet mot batteriene ?
2019 Tesla Model 3 LR AWD

offpist

Nei, ikke enda.
Fått bekreftet at den gikk fra Tyskland sist onsdag, så litt rart den ikke er kommet enda.
Er nok ikke langt unna ;)
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

JLafton

Ok. Sikkert litt stopp i tollen før den går videre til deg. Er den en sunny island eller ? Spennende prosjekt, så håper på mange oppdateringer fremover  ;D
2019 Tesla Model 3 LR AWD

offpist

Ja det er den nye sunny island si 6.0h-11
Er i full gang med å totalrenovere badet også, så nok å holde på med her.
Men skal nok finne tid i helgen å montere den opp om den dukker opp.

Gleder meg bare ikke til å være beistet på 63 kg opp trappene her.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

JLafton

Det blir bra. Det skjønner jeg.
Vurderer å montere solcelle anlegg selv. Har du noen tips om hvor jeg burde kjøpe panel og utstyr til festing på tak samt invertere. Gjerne noen nettbutikker. Skjønt at det er mye billigere å handle fra utlandet.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

offpist

Nå kan jeg endelig komme med en oppdatering her.
Og, det virker!!

Batteripakken har drevet hele huset i natt, og nå lader den fra overskudd strømmen fra solcelle panelene.
Ikke en eneste KWH kjøpt så langt. Og alt fungerer automatisk.

Skal ta noen flere screenshots og bilder senere i dag.

Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

offpist

#43
Litt mer bilder.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Olee

Dette ser veldig bra ut! :D
Hvor mange kWh bruker du ca på en gjennomsnittsdag på sommeren? Vil batteripakken og solcellene holde huset gående gjennom sommeren hvis det ikke kommer alt for mange dager med dårlig vær på rad? :) Evnt hvor stor kapasitet kan du tenke deg?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA