Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor i all verden er det stoff-bunn i center console?

Startet av VigdisA, søndag 24. august 2014, klokken 14:24

« forrige - neste »

tomrh

Om de er miljøvennlige i ord og ikke handling, så blir de ihvertfall målt og avkledd om ikke vedtatte politiske mål for utslippsreduksjon blir nådd. Det er jo kjent at det er elbilparken som i hovedsak drar ned CO2-utslipp innen samferdsel, hvordan skal de ellers nå sine utslippsmål om de struper elbilsalget?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kjellan

Sitat fra: Amoss på mandag 11. august 2014, klokken 20:56
Sitat fra: arthur på mandag 11. august 2014, klokken 17:21
En analyse av politikkens realiteter som jeg støtter fullt ut. Har ingen tro på vesentlige endringer i beskatning og fordeler for el-bilene i denne stortingsperioden.

Selve beskattingen er jeg enig i, men er ikke fullt så sikker på de øvrige fordelene. Kollektivfeltet er en slik "utsatt" fordel. Rett nok er vist ikke den en del av selve forliket, og kan fjernes uten å bryte dette. Dessuten ligger det alt inne i reglene at dette kan styres lokalt basert på lokale forhold. Så her kan kommunestyrene fjerne fordelen i en etter en kommune uten at regjeringen behøver å ta den belastningen.

Fri parkering er en annen. Kjenner ikke her til detaljene i reglene, om dette kan "tilpasses lokale forhold" eller ei... Men ser ikke bort i fra at det vil skje noe her også. F.eks. kan ett kompromiss tilsi "halv avgift for elbiler" (noe som i praksis betyr at de kan stå dobbelt så lenge som "lappen" tilsier).

Fergene er også under press. Noen fylkesferger har alt gått bort i fra gratis for elbiler (men disse skulle vist egentlig ikke hatt det i utgangspunktet :p ). Også her kan man kanskje håpe på ett kompromiss med redusert betaling for elbiler på riksveifergene?

Og til slutt rosinen i pølsa - BOMPENGER!  Også her er det stort press på å endre reglene. Spesielt på en del vestlandskommuner med nye bompengefinansierte tunnelprosjekter :p  Her er jeg svært usikker på hva som skjer. Er ikke dette egentlig med i forliket? I så fall kan det være vanskelig å røre, men neppe helt umulig dersom regjeringen klarer å argumentere godt nok...  Kanskje vi her også kan se for oss halv betaling for elbiler?  Eller skille mellom bommer som er gratis og de som ikke er det?

Tror også at regjeringen kommer til å prøve å finne en måte å endre beskatningen på elbiler i denne perioden. Men de har vel godt nok gangsyn til at de neppe prøver å bare ta det bort. Antar at de - i forbindelse med den pågående "totale gjennomgangen av alle bilavgifter" vil finne en måte å vri det til på slik at Tesla blir beskattet, mens alle andre går fri "Se, vi holder forliket, du kan fortsatt kjøpe deg en elbil helt uten avgifter! Det er bare luksussportsbilen Tesla som blir skadelidene, og det var jo aldri meningen at man skulle kunne få seg slike biler uten avgift!".

Akkurat hvordan de vil gjøre dette vet jeg ikke. Gå på pris?  Avgiftsfritak opp til en maks-sum? Som andre har nevnt, ta bort fritaket men returnere ett fast beløp pr. elbil?  Dette vil kunne gjøre de billige bilene enda billigere, mens de dyre blir dyrere. Gi fritaket kun for "basis utgaven", men legge på mva på tilleggsutstyr (evnt. med unntak for større batterier)?  Håper og tror at Venstre (+KrF) klarer å se godt og langt nok til å stoppe dette i så fall.

Enig med innlegget over. Det vil også forbause meg stort om Frp plutstelig blir eit parti for økning av skatter og avgifter.

Frp vart ikkje invitert til å delta i Klimaforliket. Dagens samferdselsminister Solvik Olsen Frp har uttalt støtte til klimaforliket i eit debattprogram på TV tidligare før regjeringsskiftet.

Saken er om ein skal fortsette ein politikk som virker - faktisk gir reduserte utslepp av CO2 og mindre luftplager i våre byeri tillegg til meir effektiv bruk av energi. Svaret er Ja.

Alternativet er auka avgifter på fossilbiler for oppnå EU sitt krav om redusert CO2 utslepp frå bilparken i 2020.

I hehold til Klimaforliket skal vi i Norge redusere utsleppet av CO2 med 30 % sammenligna med 1990.

Når det gjeld andre goder, som faktisk betyr minst, for valg av el-bil må nok forvente at desse blir redusert pga misunnelse, og forskjellsbehandling.

At politikken virker betyr at den må fortsette !
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

arthur

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 12. august 2014, klokken 19:48
Sitat fra: hma på tirsdag 12. august 2014, klokken 19:14
Ingen blir mer melket ved at flere elbiler ruller på veiene.


Dersom frp hadde flertall alene, ville onkel skrue bingen ha tatt støyten.
Men kommer ikke på tale så lenge resten av partifloraen fanatisk dyrker og tilber avguden handlingsregelen.

FrP, sågar med sin egen finansminister, følger handlingsregelen med god margin! Nå har jo dessuten Siv garantert for el-bilens ve og vel i god tid før valget så dette går nok bra får vi tro.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/fremskrittspartiet-vil-gi-elbil-garanti/a/10073180/
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

timingbeltkiller

Sitat fra: tomrh på tirsdag 12. august 2014, klokken 20:35
Om de er miljøvennlige i ord og ikke handling, så blir de ihvertfall målt og avkledd om ikke vedtatte politiske mål for utslippsreduksjon blir nådd. Det er jo kjent at det er elbilparken som i hovedsak drar ned CO2-utslipp innen samferdsel, hvordan skal de ellers nå sine utslippsmål om de struper elbilsalget?
De kommer helt enkelt ikke til å nå utslippsmålene.
Helt enkelt fordi politiker- og velgerflertallet ikke godtar de nødvendige ulempene.

En miljøpolitikk som monner, er bare mulig i Norge dersom trekløveret A Frp H bytter velgeroppslutning
med trekløveret MPG SV V. Og sjangsene for det er mindre enn for en snøball i helvete.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#49
Sitat fra: arthur på onsdag 13. august 2014, klokken 03:29
Nå har jo dessuten Siv garantert for el-bilens ve og vel i god tid før valget så dette går nok bra får vi tro.
Madre Mia!
Når hadde garanti fra en politiker større verdi enn løfter fra selgere av slankepulver som får kiloene til å renne av?

Lærerne er smertelig klar over samtlige politiske partier sitter på Stortinget og lover gull og grønne skoger samtidig som de sitter ute i kommunene og forverrer lønns- og arbeidsvilkårene kontinuerlig. Vesentlig fordi stortingspolitikerne struper kommunene økonomisk og med det umuliggjør sine egne løfter.

Pleietrengende eldre, syke, skoleelever, studenter og fossilbilistene har for lengst oppdaget det samme.
Er elbilistene siste gruppen som tar politikerløfter alvorlig?

BTW:
Elbilantallet overstiger 50K våren 2015.
Elbilforliket er derfor ikke i veien for å kutte ut elbilfordelene helt eller delvis i neste budsjett.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: tomrh på tirsdag 12. august 2014, klokken 20:35
Om de er miljøvennlige i ord og ikke handling, så blir de ihvertfall målt og avkledd om ikke vedtatte politiske mål for utslippsreduksjon blir nådd.
Målt og avkledd av de 5-10% miljøfrelste i landet har ingen negative følger for stemmetallet
de tre største miljøforbryterne A Frp og H oppnår i valgene.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

E_S

Uten å trekke inn partipolitikk for mye her - håper mikropartiet SV som har utopiske ideer og stort sett består av hardbarkede sosialister/kommunister havner under sperregrensen ved neste valg. Dessverre er det alt for mange som stemmer AP av gammel (u)vane også. SV vil helst ha all transport over til sykkel (i deres hode er det jo ingen som bor og/eller jobber utenfor de store byene) mens AP og SP ikke innser at folk faktisk må flytte på seg for å komme seg til og fra jobb..

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

sigurdi

Politisk er norge flinkest i hele klassen, med å følge direktiver og pålegg fra EU.
Du ser jo hvor de norske politikerene ønsker å jobbe når de er ferdig med sine perioder på Stortinget.
Følge EU sine mål, er god butikk for en jobb kariere nedover i Europa ;-)

Å bli uthengt som miljø svin i hele verden prøver de nok å ungå, beste måten å få fokus bort fra prøveborring på f.eks Novia Semja og heller på en fungerende elbilpolitik.
(Miljøvennlige norge er bedre en alternativet.)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

arthur

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 13. august 2014, klokken 19:51
Sitat fra: arthur på onsdag 13. august 2014, klokken 03:29
Nå har jo dessuten Siv garantert for el-bilens ve og vel i god tid før valget så dette går nok bra får vi tro.
Madre Mia!
Når hadde garanti fra en politiker større verdi enn løfter fra selgere av slankepulver som får kiloene til å renne av?

Pleietrengende eldre, syke, ......

Nå mener jeg ikke å gjøre dette til en politisk tråd, men etter å ha sett den pleie min mor fikk de siste par årene hun bodde hjemme og den siste måneden hun levde og bodde på et sykehjem så er jeg mildt sagt meget imponert over de ressursene som ble satt inn og kan ikke få fullrost det hele nok!
Kjenner også godt til skolen/e i mitt område og i tillegg til at de er nye, nesten nye eller modernisert så har vi en lærertetthet som alle andre land bare kan misunne oss.

Selgere av slankepulver derimot.......................!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)


19quiz76

Sakset:

"- På tall om avgifter; elbilistene frykter kutt i fordelene?

- Vi la til grunn i klimaforliket at fordelene vil bestå frem til 2017 eller til vi har passert 50.000 biler. Det har vi ikke gjort ennå.

- Det ligger an til å bli flere enn 50.000 neste år?

- Det er mulig, men ikke i år, så de har vi ikke planer om å gjøre noe med i det kommende statsbudsjettet. Men så kan det hende at vi vil justere noe ned etterhvert, men jeg kan love bilistene at det i mange år vil være avgiftsfordeler ved å kjøre elbil."

Det siste tror jeg nok stemmer, men kan også være en halvsannhet. Hun sier ikke at dagens regime vil opprettholdes, men at det "[...] vil være avgiftsfordeler ved å kjøre elbil."
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

E_S

Nå snakker jeg bare for meg selv - men det definitivt viktigste for min del er bompengefritaket. Deretter kommer årsavgiften. Kollektivfeltet spiller ingen rolle og gratis parkering er ikke veldig viktig, da dette er ting jeg ytterst sjelden benytter meg av. Blir det moms på elbil blir de dyrere i innkjøp, men vil også ha høyere gjensalgsverdi, så dette vil ikke være en reelt sett like stor utgift som noe av det andre.

Men - bompengefritaket er særdeles viktig for veldig mange og jeg håper dette er det absolutt siste av eventuelle goder som blir "inndratt".
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

bull


tomrh

Venstre vil helt klart at fossilbilistene skal betale avgifts-"tapet":
http://frifagbevegelse.no/politikk/venstre_varsler_klimakamp_281135.html

Bare rett og rimelig at forurenser skal betale. Og en rett venstre i fjeset for fossilhuene som hyler om statens høye "tap" på elbiler. ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA