Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor i all verden er det stoff-bunn i center console?

Startet av VigdisA, søndag 24. august 2014, klokken 14:24

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Sitat fra: Zero-talent på mandag 11. august 2014, klokken 15:32At Venstre skulle gå med på kutt i elbilfordeler nå ser jeg som veldig merkelig

Ikke bare merkelig, snarere utenkelig.
Det er selvsagt mulig at regjeringen taktisk vil foreslå en nedtrapping av elbilsatsingen, for å gi Venstre (og KrF) en kalkulert seier i forhandlingene om statsbudsjettet.
Samtidig vil FrP få markert sin manglende entusiasme overfor klimaforliket.

Men samtidig sitter ikke FrP alene i regjering, de sitter sammen med Høyre som både er et parti med større oppslutning, og som har vært med på tidligere klimaforlik. Ettersom Ap har markert klar støtte til dagens elbilpolitikk, kan det derfor være uklokt av Høyre å støte fra seg miljøbevisste velgere som vipper mellom de to største partiene, ved å gjøre seg sårbare for beskyldninger om at Høyre "ofrer astmasyke småbarn i byene for å drive FrP-politikk" o.l.

arthur

En analyse av politikkens realiteter som jeg støtter fullt ut. Har ingen tro på vesentlige endringer i beskatning og fordeler for el-bilene i denne stortingsperioden.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

NegativeElectrode

Elbilene er subsidiert gjennom avgiftsfritak fordi man må få skiftet ut den petroleumsdrevne delen av bilparken raskere enn man lar kun markedet bestemme. Hvor raskt det skal skje bestemmes av vilkårene man gir forbrukere og næringen.

De som ser rødt når de ser en Tesla burde lese om subsidiering av petroleumsindustrien. Elbilene får bare peanutter i forhold.
http://energiogklima.no/rapporter/imf-fjern-subsidier-av-kull-olje-gass-og-el/
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Mippen

Hvis man skal straffe de som kjøper seg en tesla så er det mange som ville ha kjøpt seg en fossilbil i stedet. Det er ikke alle som klarer seg med en vanlig elbil når de har så begrenset rekkevidde. Selv om ladenettverket bygges ut så er det svært upraktisk å måtte bruke flere timer ekstra på en langtur. Har selv kjørt en del på langtur og det kreves mye planlegging. Syns det er gøy når man har god tid men ikke alltid det passer.
Fremtiden er elektrisk.

nofuelno

Sitat fra: arthur på mandag 11. august 2014, klokken 17:21
En analyse av politikkens realiteter som jeg støtter fullt ut. Har ingen tro på vesentlige endringer i beskatning og fordeler for el-bilene i denne stortingsperioden.
Støtter opp under den konklusjonen.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Amoss

Sitat fra: arthur på mandag 11. august 2014, klokken 17:21
En analyse av politikkens realiteter som jeg støtter fullt ut. Har ingen tro på vesentlige endringer i beskatning og fordeler for el-bilene i denne stortingsperioden.

Selve beskattingen er jeg enig i, men er ikke fullt så sikker på de øvrige fordelene. Kollektivfeltet er en slik "utsatt" fordel. Rett nok er vist ikke den en del av selve forliket, og kan fjernes uten å bryte dette. Dessuten ligger det alt inne i reglene at dette kan styres lokalt basert på lokale forhold. Så her kan kommunestyrene fjerne fordelen i en etter en kommune uten at regjeringen behøver å ta den belastningen.

Fri parkering er en annen. Kjenner ikke her til detaljene i reglene, om dette kan "tilpasses lokale forhold" eller ei... Men ser ikke bort i fra at det vil skje noe her også. F.eks. kan ett kompromiss tilsi "halv avgift for elbiler" (noe som i praksis betyr at de kan stå dobbelt så lenge som "lappen" tilsier).

Fergene er også under press. Noen fylkesferger har alt gått bort i fra gratis for elbiler (men disse skulle vist egentlig ikke hatt det i utgangspunktet :p ). Også her kan man kanskje håpe på ett kompromiss med redusert betaling for elbiler på riksveifergene?

Og til slutt rosinen i pølsa - BOMPENGER!  Også her er det stort press på å endre reglene. Spesielt på en del vestlandskommuner med nye bompengefinansierte tunnelprosjekter :p  Her er jeg svært usikker på hva som skjer. Er ikke dette egentlig med i forliket? I så fall kan det være vanskelig å røre, men neppe helt umulig dersom regjeringen klarer å argumentere godt nok...  Kanskje vi her også kan se for oss halv betaling for elbiler?  Eller skille mellom bommer som er gratis og de som ikke er det?

Tror også at regjeringen kommer til å prøve å finne en måte å endre beskatningen på elbiler i denne perioden. Men de har vel godt nok gangsyn til at de neppe prøver å bare ta det bort. Antar at de - i forbindelse med den pågående "totale gjennomgangen av alle bilavgifter" vil finne en måte å vri det til på slik at Tesla blir beskattet, mens alle andre går fri "Se, vi holder forliket, du kan fortsatt kjøpe deg en elbil helt uten avgifter! Det er bare luksussportsbilen Tesla som blir skadelidene, og det var jo aldri meningen at man skulle kunne få seg slike biler uten avgift!".

Akkurat hvordan de vil gjøre dette vet jeg ikke. Gå på pris?  Avgiftsfritak opp til en maks-sum? Som andre har nevnt, ta bort fritaket men returnere ett fast beløp pr. elbil?  Dette vil kunne gjøre de billige bilene enda billigere, mens de dyre blir dyrere. Gi fritaket kun for "basis utgaven", men legge på mva på tilleggsutstyr (evnt. med unntak for større batterier)?  Håper og tror at Venstre (+KrF) klarer å se godt og langt nok til å stoppe dette i så fall.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Gordon Retriever

Sitat fra: Amoss på mandag 11. august 2014, klokken 20:56
Fergene er også under press. Noen fylkesferger har alt gått bort i fra gratis for elbiler (men disse skulle vist egentlig ikke hatt det i utgangspunktet :p ). Også her kan man kanskje håpe på ett kompromiss med redusert betaling for elbiler på riksveifergene?

Og til slutt rosinen i pølsa - BOMPENGER!  Også her er det stort press på å endre reglene. Spesielt på en del vestlandskommuner med nye bompengefinansierte tunnelprosjekter :p  Her er jeg svært usikker på hva som skjer. Er ikke dette egentlig med i forliket? I så fall kan det være vanskelig å røre, men neppe helt umulig dersom regjeringen klarer å argumentere godt nok...  Kanskje vi her også kan se for oss halv betaling for elbiler?  Eller skille mellom bommer som er gratis og de som ikke er det?

Problemet  med bompenger for elbiler er at det vil være det endelige beviset for at FrP har gitt opp kampen mot bompenger, og ser for seg bompenger som et hovedverktøy i finansieringen av vegprosjekter. Partiet vil rett og slett ha solgt sjelen sin.

Når det gjelder fergetrafikk, subsidieres denne allerede med rundt 2 milliarder pr. år, og det er fristende å minne om hva daværende  nestleder i transportkomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud uttalte i 2010:

SitatMen det vi derimot bør kunne få til er det de gjør i Sverige, der fergene på hovedveinettet er gratis, sier Hoksrud til Nettavisen.

Ifølge Veidirektoratet vil gratis ferger koste 1,3 til 1,4 milliarder kroner ekstra i året.

- Bilistene betaler allerede mer enn nok. Staten tar inn rundt 60 milliarder kroner i året på bilrelaterte avgifter, og rundt 22 milliarder går tilbake til veiformål. Det betyr at en allerede for lengst har betalt for disse ferjene, sier Hoksrud.

- Vi ser selvsagt at det er en del penger, men en bør jobbe med å få ned prisen med det målet om at det skal være gratis. Dette klarer en å få til i andre land.

Den samme Hoksrud er i dag som kjent statssekretær i Samferdselsdepartementet.

sigurdi

#37
Må bare henvise til denne artikkelen i VG fra 2012. :-)
(Hentet TOCN facbook gruppen)

Fremskrittspartiet vil gi elbil-garanti - vg - 21.04.2012

Overskrift:
Sittende i Teslas råskinn av en elbil gir Siv Jensen garanti for avgiftsfritak til 2020 - minst.

Hentet fra teksten:

Sitat fra: Siv Jensen og Kenenth Svendsen- Den teknologiske utviklingen går svært raskt. For noen få år siden fantes det ikke familiebiler som gikk på strøm. Nå er disse på vei inn i det norske markedet. Da må vi sikre forutsigbarhet når det gjelder avgifter og andre fordeler, sier Siv Jensen og partiets stortingsrepresentant Kenneth Svendsen.

Sitat fra: Kenneth Svensen- Det bør ikke være usikkerhet om avgiftsregimet. Dessverre har vi tidligere sett at regjeringen, etter å ha hyllet en bestemt teknologi som miljøvennlig, har innført avgifter når den aktuelle teknologien er blitt populær blant folk. Det tydeligste eksempelet er biodieselsaken fra 2009, sier Kenneth Svendsen.

Store spørsmålet til Siv Jensen: skal du holde lovnaden før valget?
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Gordon Retriever

Miljøminister Tine Sundtoft og Venstres Ola Elvestuen kommenterer en rapport fra Kirkens Nødhjelp som konkluderer med at Norge må øke sin klimainnsats, både nasjonalt og internasjonalt:

Sitat– Vi kom ikke akkurat til dekket bord, sier Sundtoft om arven fra den rødgrønne regjeringen.

Hun sikter til gapet mellom målsettingen for utslipp i 2020 og de ventede utslippene i Norge som ligger på om lag 8 millioner tonn CO2.

– Statsbudsjettet blir en test
Sundtoft mener imidlertid at politikken regjeringen går inn for vil føre til kutt i Co2-utslippene.

– Konkrete tiltak er at det bevilges mer penger til klimateknologifondet slik at det er mer penger tilgjengelig for norsk næringsliv til å være med på endringen. 2014 er det høyeste jernbanebudsjettet noensinne, og sammen med Venstre økte vi mineralavgiften. Konvensjoner for norsk elbilpolitikk er et eksempel på en politikk som det har vært bred enighet om, sier Sundtoft.

[...]

– Det er klart at det er store endringer som kreves. Det handler om å gjennomføre handlingene. I fjor var kun en god start. Vi må bruke skatter og avgifter mye mer aktivt, systematisk satsing på jernbane, vi må bli mindre bilavhengig, vi må ha fornybar energi, som ikke produseres i Norge i dag, og vi må elektrifisere offshore, sier Elvestuen.

Om regjeringen tar klimautfordringene på alvor er Elvestuen spent på.

– Det blir en test for regjeringen om hva de gjør i budsjettet til høsten. Dette kommer til å bli et av hovedspørsmålene til høsten, sier Elvestuen.

Gordon Retriever

Foreløpig virker fortsatt satsing på elbil som er enkel måte å få ned CO2-utslippene fra den norske bilparken.  En kraftig skjerping av avgiftene på biler som slipper ut mer enn f.eks. 129 gram CO2/km vil nok være mindre populært.

timingbeltkiller

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 11. august 2014, klokken 17:19
Ettersom Ap har markert klar støtte til dagens elbilpolitikk, kan det derfor være uklokt av Høyre å støte fra seg miljøbevisste velgere som vipper mellom de to største partiene, ved å gjøre seg sårbare for beskyldninger om at Høyre "ofrer astmasyke småbarn i byene for å drive FrP-politikk" o.l.
Det er mulig A og H må kjempe om stemmer fra velgere som vil beholde fordelene de har som elbileiere.
Men å kalle dette miljøbevisste velgere, rimer dårlig.
For det store flertallet av de stemmer på elbilen med statens lommebok, ikke med sin egen.

Miljøbevisste velgere stemmer tradisjonelt på SV og V. Nå på MDG.
Totalantallet beviser mangelen på ekte miljøbevisshet blant velgere flest.
Det samme gjør salgstatistikken for elbiler i land uten subsidiering av denne biltypen.

For å ærlig fortjene hedersbetegnelsen miljøbevisst
må du velge en eGolf til NOK 500K framfor en fossil Golf til 250.
Og overhodet ikke tenke på store og hurtige biler. Det være seg el eller fossil.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

hma

Man må ikke glemme det langsiktige perspektivet når man diskuterer elbil.
Elbilen har kommet for å bli og er løsningen for biltrafikk med fornybar energi.
Hvilke motiver folk legger bak sine valg er revnende likegyldig, i den sammenheng er alle like mye/lite miljøvennlig.

I stedet for å diskutere antall elbiler som utløser avgifter, bør vi snu det:

Hva om elbilavgifter innføres først når antall fossilbiler er redusert til et angitt antall/andel. F.eks ved oppnådde X% fossilbiler kommer avgiftstrinn1 for elbiler. Andelen i de største byene må vektes høyere, dvs her kreves et større antall fossilfrie biler.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

timingbeltkiller

Sitat fra: hma på tirsdag 12. august 2014, klokken 15:04
I stedet for å diskutere antall elbiler som utløser avgifter, bør vi snu det:
Hva om elbilavgifter innføres først når antall fossilbiler er redusert til et angitt antall/andel.
Gjerne det.
Men siden det er usannsynlig med politisk flertall for å flytte melking av bilistene over på skattyterne eller på andre forbrukerområder,
vil resultatet i kroner og øre måtte bli likt uansett.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

hma

Prinsippet om at forrurenseren skal betale er anerkjent og godt innarbeidet. Ingen blir mer melket ved at flere elbiler ruller på veiene.

Vi trenger tydelige, målrettede og forutsigbare incentiver for at folk skal bli mindre petroleumstørste.

Veien til biltrafikk basert på fornybar energi er lang og broket, men vi har fått en knallgod start. Nå må vi følge opp den gode jobben og sørge for en sikker og stø kurs videre. Vi kan ikke tillate vingling.

Som en parallell til mitt "forslag" så har politikere tidligere vist at de evner å legge effektive føringer for hvordan vi skal redusere uønsket bruk av piggdekk. Prinsippet burde dermed ikke være fremmed når det kommer til eksosutslipp i by.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

timingbeltkiller

#44
Sitat fra: hma på tirsdag 12. august 2014, klokken 19:14
Ingen blir mer melket ved at flere elbiler ruller på veiene.
Ferre blir melket jo flere som skifter fra fossil til el.
Det betyr mindre melk fra bilparken totalt.
Som det neppe er politisk flertall for å utligne på skattyterne eller på annet konsum.

Dersom frp hadde flertall alene, ville onkel skrue bingen ha tatt støyten.
Men kommer ikke på tale så lenge resten av partifloraen fanatisk dyrker og tilber avguden handlingsregelen.

Signalene som kommer fra Finansdeptet. Både politisk ledelse og Yes,Minister -mafiaen tyder på
nåværende avgiftsminking på 3-4 milliarder nærmer seg grensen for det budsjettmessig akseptable.

Ikke glem politiker- og velgerflertallet er miljøvennlige i ord. Men alt annet i sine handlinger.
Tar du ordene deres for god fisk, har du lett for å glemme det ønskelige er sjeldent det sannsynlige.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA