Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor i all verden er det stoff-bunn i center console?

Startet av VigdisA, søndag 24. august 2014, klokken 14:24

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Det står garantert noe om hvilke avgifter som er inkludert, og om det skulle komme yttligere avgifter så vil dette måtte dekkes av kjøper. Man har trolig også rett til å ikke godta levering av bilen om den er blitt betydelig dyrere.

Man bør lese litt i kontrakten om dette er noe man bekymrer seg for.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

VigdisA


Sitat fra: Terjer på mandag 11. august 2014, klokken 08:53
For de som kun tenker kroner og ører:

Nordisk råd anslår at så mange som 9 000 personer årlig lider en for tidlig død som konsekvens av dårlig luftkvalitet i de nordiske landene. http://www.naaf.no/no/uteluft/kort-om-uteluft/

Luftforurensninger innendørs og utendørs har helsemessig stor betydning. Ca. 300 000 for tidlige dødsfall årlig i Europa tilskrives luftforurensninge.

WHO. The world health report. 2002, tilgjengelig på: http://www.who.int/whr/2002/en/
Godt poeng, og om noen (som Spetalen) kommer med et regnestykke som viser at de % med elbiler som nå finnes gjør verden bare litt renere, er det jo bare å slå tilbake og si at man derfor bør ha flere elbiler.
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

tomrh

Sitat fra: nime01 på mandag 11. august 2014, klokken 08:51
Bør vi la være å bestille elbil (e-Golf) med forventet levering i mars 2015 pga denne usikkerheten?

Hva ville dere andre gjort?
Det er dokumentert at to elbilgoder er helt avgjørende, uten fritak for moms og engangsavgift kollapser elbilpolitikken. Disse vil trolig ikke bli rørt. Tror det er andre ting som ryker først, inkl. lav årsavgift, gratis parkering, gratis ferge samt bruk av kollektivfelt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

toS

Hvis regjeringen får panikk og torpederer elbilfordelene allerede nå er det bare for dumt. Som Tesla eier er det ikke det helt store problemet da jeg personlig ikke har kjøpt elbil for å kjøre i kollektivfeltet. Og momsen får vel heller ikke tilbakevirkende kraft... Men markedet for kort-rekkevidde elbiler vil kollapse over natten. Og man kan bare glemme å puste liv i det igjen på et senere tidspunkt. Merkelig hvis regjeringen velger å hisse på seg folk ved å torpedere sak som på mange måter er en suksess allerede.

Griffel

Sitat fra: arthur på søndag 10. august 2014, klokken 20:38
Personlig tror jeg at Tesla er den største trusselen mot fordelene med el-bil her i landet. At soltak på en Tesla skal være fritatt for avgifter møter liten forståelse i et sosialdemokratisk Norge og i så måte er det store flertallet nordmenn sosialdemokrater.
Nettopp slike ting er grunnen til at jeg tror at MVA fritaket blir erstattet av et fast beløp. Altså + MVA 25% - nnnkr.
og at dette beløpet omtrent tilsvarer MVA på en Leaf eller e-Golf. Problemstillingen rundt ekstrautstyr forsvinner, fordelen for de fleste opprettsholdes, "de rike" må betale litt mer og dette vil være spislig for sosilademokrater, KrF og Venstre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

toS

Sitat fra: Griffel på mandag 11. august 2014, klokken 10:59
Sitat fra: arthur på søndag 10. august 2014, klokken 20:38
Personlig tror jeg at Tesla er den største trusselen mot fordelene med el-bil her i landet. At soltak på en Tesla skal være fritatt for avgifter møter liten forståelse i et sosialdemokratisk Norge og i så måte er det store flertallet nordmenn sosialdemokrater.
Nettopp slike ting er grunnen til at jeg tror at MVA fritaket blir erstattet av et fast beløp. Altså + MVA 25% - nnnkr.
og at dette beløpet omtrent tilsvarer MVA på en Leaf eller e-Golf. Problemstillingen rundt ekstrautstyr forsvinner, fordelen for de fleste opprettsholdes, "de rike" må betale litt mer og dette vil være spislig for sosilademokrater, KrF og Venstre.
Samtidig er rentefradraget likt på store og små lån til bolig slik at de som kjøper luksus-boliger får store fradrag. "Hvorfor skal jeg betale for svømmebassenget til naboen?"
Kan godt hende du får rett, men hvis de begynner med slike ting så får det masse uheldige konsekvenser vi ikke ser ennå. At noen får momsfritt soltak kan faktisk samfunnet leve med, enten det er i en tesla eller en Golf. Poenget er å vri bilkjøperne over til elbil, og det har Tesla og VW nå klart med hjelp av norske myndigheter. Synd å skyte seg i foten da..

sigurdi

Det er vel og bra med små pendlerbiler.
Erstatter ofte små bensin pendlerbiler ned små utslipp.
Og S har erstattet både små biler og store biler.

Men når X kommer i 2015 og kanskje XC90 elektrisk litt senere er dette biler som uten noen tvil erstatter store forurensere biler.
Hver X som blir solgt erstatter en tilsvarende bil som har 250+++ g CO2 utslipp.
Folk som kjøper SUV kjøper det, som oftes for behovet de har eller tror de har.
Så Tesla sin strategi om å erstatte eneste bilen i husstanden, burde bli belønnet.

Burde satt opp en nettside hvor elbileiere kunne rapportert kjørte km i 2013/2014 hva bil som er erstattet og siden hadde regnet ut hvor mye CO2/NOX norge er blitt spart for i 2013-2014 basert på merke, hva biler som er erstattet osv.
Elbilforeningen burde vist dette frem for finansministeren for å vise at det faktisk har effekt og akselererende, utviklingen må fortsette for at Norge skal nå sine 2020 mål.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Electrix

Som jeg har nevnt I en annen tråd tidligere:
Etter hva jeg kan finne av informasjon er avgiftene på diesel over en krone mindre pr liter enn bensin. Hvis man sammenligner med elbilavgiftsdebatten så vil vel dette si at staten subsidierer dieselkjøretøyene med over en krone literen som takk for at de forurenser mer i lokalmiljøet. Hvis det er riktig som VG skriver at det selges 2,8 milliarder liter diesel I året så er dette ca 3 milliarder kroner I dieselsubsidier, hvorfor er det ingen som klager over dette?

Tallene er hentet fra denne artikkelen: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/kan-ha-tjent-400-millioner-kroner-paa-oekt-drivstoffavgift/a/10130910/
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Espen Hugaas Andersen

Tallene blir enda verre om man regner avgiftene per kWh i stedet for per liter. En liter diesel har 11,6 kWh mens en liter bensin har 9,1 kWh. Altså om bensin har en krone i avgifter per liter bør diesel ha 1 krone og 27 øre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sigurdi

#24
Diesel er billigere å produsere en bensin, avgiftene er % av pris så med lavere kostpris blir det mindre i krone og øre.

Samme som at en dyrere elbil gir mer besparelse i kroner og øre når det gjelder mva besparelse.
Eller strøm om sommeren er billigere og lavere avgifter i rene penger.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

muggost

Dagens brannfakkel: Man tar igjen "tapet" på elbilsalget ved å legge på avgiftene til fossilbilene  8)

Klykken

Det rammer mange med elbiler også det, da brorparten har en med fossilt drivstoff i tillegg (meg inkludert). :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Electrix

Sitat fra: sigurdi på mandag 11. august 2014, klokken 13:35
Diesel er billigere å produsere en bensin, avgiftene er % av pris så med lavere kostpris blir det mindre i krone og øre.
Det er ikke billigere å produsere bensin, forskjellene i utsalgspris er pga at diesel blir ilagt lavere avgifter, ca 1,30 kr/liter avhengig av prisen.
https://www.naf.no/tips-og-rad/okonomi-og-avgifter/avgifter/fakta-om-drivstoffavgifter/
http://www.side3.no/motor/staten-tar-60-prosent-av-drivstoffprisen/8466656.html
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Zero-talent

Ingen bombe at denne diskusjonen kommer etter den senere tids skiblerier i mediene og aggressive tone i kommentarfeltet. Det blir nok fort slutt på veksten i elbilsalget hvis det kommer mange slike saker i mediene utover høsten. At Venstre skulle gå med på kutt i elbilfordeler nå ser jeg som veldig merkelig, da mister de all troverdighet som klima- og miljøparti, med tanke på at de tidligere gikk høyt ut og fredet fordelene til minst 2017.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

arthur

Sitat fra: nime01 på mandag 11. august 2014, klokken 08:51
Bør vi la være å bestille elbil (e-Golf) med forventet levering i mars 2015 pga denne usikkerheten?

Hva ville dere andre gjort?

Jeg hadde kjøpt en av de som ligger til salgs på finn.no i dag med omgående levering og dermed fjernet denne usikkerheten!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA