Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor i all verden er det stoff-bunn i center console?

Startet av VigdisA, søndag 24. august 2014, klokken 14:24

« forrige - neste »

VigdisA

Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

Mippen

Nå må de gi seg. Står også om dette i de fleste aviser i dag. Det er ikke så kjekt å være elbilist når man hele tiden har slike ting som henger over seg.

http://www.tk.no/motornytt/article7521000.ece

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2014/08/10/0928/naf-frykter-kte-elbilavgifter


Fremtiden er elektrisk.

VigdisA

Skulle kanskje forlangt at alle andre artikler forklarer på bunnen hvor lite/mye et selskap får i offentlig støtte sammenlignet med konkurrentene sine -
Journalisten legger i ap- artikkelen opp til at alle fossilbilister skal bli sure ved å gni inn hvor mye penger staten "taper"
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

Mippen

Ja. Hvor mye taper staten på å gi for eksempel fordeler til bønder. Eller hvor mye taper ikke staten på å ha frikort for eksempel til medisiner og legebesøk. Poenget er at det går ikke an å regne alt som et tap. Mye er investeringer i andre ting som man igjen kan høste fortjeneste på andre måter. Elbiler er investering i miljø og bedre helse. Alle er vel godt tjent av at kronisk syke ikke må på behandling på grunn av ekstra luftforurensing. At det blir mindre vedlikehold av bygg og annet som følge av renere luft. Som kjent gir eksos store skader på bygg og annet. Bare for å nevne noe...
Fremtiden er elektrisk.

timingbeltkiller

Tydelig en pressemelding fra NAF som er gjengitt ukritisk etter klippe-lime metoden i diverse publikasjoner!

Det er uansett en opplagt grense for mye ferge- og bomveiselskapene kan tåle av reduserte inntekter.
Det samme gjelder statens inntekter av bilsektoren.

Således er elbilens suksess uten tvil elbilens akilleshæl som billigbil.

OG
miljøargumentet synes litt hult når det er bare et forsvinnende mindretall som er villig
til å stemme på elbilen med egen (og ikke statens) lommebok.
Særlig siden elbilen er ikke miljømessig blendavasket hvit og fossilbilen skorsteinsdratt sort.
Sannheten er tvertom ulike grader av grått. Med størrelse og ytelsesevne som tellende faktorer.

Og det er neppe klokt å se bort fra Tesla (= elbilens svar på Hummer) gir ekstra vann på mølla
til subsidiekritikerne de ikke ville ha hatt med Leaf og eGolf som max i elbilsegmentet.

ET FORSØK
på risikosporten å spå om framtida:
Budsjettutkastet 2015 legger opp til en viss innstramming i fordelene til elbilen.
Krf + V forhandler fram en blomst i knapphullet:
Enten mindre innstramming.
Eller utsettelse + komite til å se på nødvendige justeringer til budsjettrevisjonen våren 2015.

Begge alternativene betyr innstrammingene vedtatt i prinsippet.
Og det er det som teller for regjeringen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Mippen på søndag 10. august 2014, klokken 19:56
Når får man vite resultatet av dette?

I November....

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 10. august 2014, klokken 19:22
ET FORSØK
på risikosporten å spå om framtida:
Budsjettutkastet 2015 legger opp til en viss innstramming i fordelene til elbilen.
Krf + V forhandler fram en blomst i knapphullet:
Enten mindre innstramming.
Eller utsettelse + komite til å se på nødvendige justeringer til budsjettrevisjonen våren 2015.

Som sagt er dette en risikosport ;)
Budsjettutkastet 2015 legger opp til en viss innstramming i fordelene til elbilen.

Enig. Men frykter at det kommer mer enn bare "en viss" innstramming....

Krf + V forhandler fram en blomst i knapphullet:

Dersom i alle fall Venstre overhode skal ha noen troverdighet igjen må de sette seg helt på bakbeina her. Altså, snakker da ikke om ting som bompengefritaket eller kollektivfelt, men avgiftene på kjøp av bil. Dersom regjeringen vedtar å røre på disse avgiftene og får Venstres støtte til dette, så er Venstre en gang for alle ett dødt parti. Deres største og beste politiske kort i dag er miljøet, og svikter de i en så viktig sak så har "driti på draget" som man så pent sier det...

Særlig siden elbilen er ikke miljømessig blendavasket hvit og fossilbilen skorsteinsdratt sort.

Ingen ting (nær sagt) er "blendavasket hvit" eller "Omo Color vasket sort", det fleste ting er en gråtone inne i mellom ytterpunktene. Men elbiler, spesielt her i Norge, er i det minste snøhvite ;)  (Så er det bare synd at snøen har tatt farge av all eksosen :p )
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

arthur

Personlig tror jeg at Tesla er den største trusselen mot fordelene med el-bil her i landet. At soltak på en Tesla skal være fritatt for avgifter møter liten forståelse i et sosialdemokratisk Norge og i så måte er det store flertallet nordmenn sosialdemokrater.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Mippen

Sitat fra: arthur på søndag 10. august 2014, klokken 20:38
Personlig tror jeg at Tesla er den største trusselen mot fordelene med el-bil her i landet. At soltak på en Tesla skal være fritatt for avgifter møter liten forståelse i et sosialdemokratisk Norge og i så måte er det store flertallet nordmenn sosialdemokrater.

Det er klart at "ekstrautstyr" skal være avgiftsfritt hvis bilen ikke er det. Når man kjøper en bil så er det ofte ribbet for utstyr og da kan man velge om man vil kjøre en ribbet bil eller ta med litt ekstra ting. Det blir uansett en del av bilen. Hadde man fått tingene ettermontert så hadde det være noe annet. Her er det snakk om en bil som blir bygget ny på fabrikken.  Hvis det blir avgifter på ekstrautstyr så må bare bilforhandleren velge for kunden i stedet slik at du kjøper en ferdig bil med mest mulig utstyr og ikke trenger å velge. Men det er jo bare for dumt.
Fremtiden er elektrisk.

Kent

Avtagbart utstyr regner vel også som ekstrautstyr? Kanskje bestille en 65tommer 4k tv "Montert" i baksetet?  8)
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

timingbeltkiller

Eller diamantbesatt ratt med slangeskinn og gullknapper?

Men det er jo bare for dumt.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mippen

De som har råd til slikt ekstrautstyr er det ikke så mange av så dett ville ha begrenset seg selv. Det som er teit er at man skal betale ekstra for noe som er en del av bilen fordi man velger å ha det med. Man kan uansett omgå dette hvis forhandler selger bilen med full pakke og man i stedet kan velge hva man ikke vil ha med. Da selges bilen standard med full utrustning om man tar i stedet bort ting for å kjøpe den billigere.

Fremtiden er elektrisk.

arthur

Sitat fra: Mippen på søndag 10. august 2014, klokken 20:47
Sitat fra: arthur på søndag 10. august 2014, klokken 20:38
Personlig tror jeg at Tesla er den største trusselen mot fordelene med el-bil her i landet. At soltak på en Tesla skal være fritatt for avgifter møter liten forståelse i et sosialdemokratisk Norge og i så måte er det store flertallet nordmenn sosialdemokrater.

Det er klart at "ekstrautstyr" skal være avgiftsfritt hvis bilen ikke er det. Når man kjøper en bil så er det ofte ribbet for utstyr og da kan man velge om man vil kjøre en ribbet bil eller ta med litt ekstra ting. Det blir uansett en del av bilen. Hadde man fått tingene ettermontert så hadde det være noe annet. Her er det snakk om en bil som blir bygget ny på fabrikken.  Hvis det blir avgifter på ekstrautstyr så må bare bilforhandleren velge for kunden i stedet slik at du kjøper en ferdig bil med mest mulig utstyr og ikke trenger å velge. Men det er jo bare for dumt.

Jeg reagerte faktisk på at også vinterdekkene er avgiftsfrie hvis kjøpt/bestilt samtidig med bilen, ellers ikke. Valgte uansett å ikke bestille vinterdekkene for til tross for avgifts fordelen så kjøper jeg (vi alle?) dekkene/felgene billigere hos andre med moms enn hos forhandler av bilen uten moms!

Ikke uenig med ditt innlegg forøvrig, men mitt poeng var hvordan folk reagerer på dette og hva det igjen betyr for hva politikerne mener siden det er folket som velger politikerne i vårt land, ikke omvendt, heldigvis!

Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Terjer

For de som kun tenker kroner og ører:

Nordisk råd anslår at så mange som 9 000 personer årlig lider en for tidlig død som konsekvens av dårlig luftkvalitet i de nordiske landene. http://www.naaf.no/no/uteluft/kort-om-uteluft/

Luftforurensninger innendørs og utendørs har helsemessig stor betydning. Ca. 300 000 for tidlige dødsfall årlig i Europa tilskrives luftforurensninge.

WHO. The world health report. 2002, tilgjengelig på: http://www.who.int/whr/2002/en/
VW e-up! - Aurskog-Høland

Terjer

Sitat fra: nime01 på mandag 11. august 2014, klokken 08:51
Bør vi la være å bestille elbil (e-Golf) med forventet levering i mars 2015 pga denne usikkerheten?

Hva ville dere andre gjort?

I kjøpekontrakten til e-uppen jeg kjøpte stod prisen, jeg signerte og bilen ble bestilt og utlevert 9 uker senere til den prisen som stod i kontrakten. Hvorfor skulle ikke det gå om levering er i 2015? Står det noe med liten skrift i kontrakten om at VW kan endre prisen før levering? Jeg har ikke kontrakten her så jeg får ikke sjekket hva som står i min.
VW e-up! - Aurskog-Høland

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA