Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Samnanger-Sandnes

Startet av Ona IX, søndag 24. august 2014, klokken 12:55

« forrige - neste »

flux

#15
lithium-ion polymer battery -> LiPo
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_polymer_battery

Det er vel litt vagt hva forskjellen egentlig er, Kia skriver:

"Engineers from Kia have developed the outstanding 27 kWh power pack to feature 192 lithium-ion polimer battery cells in eight modules. The pack incorporates state-of-the-art thermal control technology to maintain individual cells at optimum temperature and structural design to enhance crash worthiness.

Nickel-rich NCM (nickel-cobalt-manganese) cathode material is used in the mass production of the battery cells for Soul EV. Energy density, which is dependent on cathode capabilities, is a core performance factor deciding EV driving range. By exploiting the class-leading cell energy density of its battery, the Soul EV offers a driving range of 'around' 200 km on a single charge.

High performance electrolyte additive and anode materials were also developed to meet various performance requirements (such as safety and lifecycle), while maintaining high energy density."

FredH

Beklager å avbryte batteridebatten, men tilbake til trådens opprinnelige tema  ;)

Det beste med Soul:
- design
- romslig (kupé og bagasje)
- knappene på "rette plass" (greier ikke fransk "vi plasserer knappene der du minst forventer det. Cruise kontroll knappen skal være på rattet, ikke i midtkonsollen!)
- kombinasjon pris / ytelse (rekkevidde)

Dog irriterer det meg, som fersk, uvitende e-bil kjøper, at verken Kia (kan ikke se at det er nevnt i reklamemateriell som er tilgjengelig) eller selger i butikken nevner at for å få ladetid på 5-6 timer forutsetter det en dedikert 32A kurs, annen kabel og en boks, altså en investering på 15 - 20 000 kroner.
_______________________________________

Kia Soul EV Exclusive (blå/hvit) i bestilling.
Forventet levert slutten av september.

Marius Engel


Sitat fra: FredH på onsdag 13. august 2014, klokken 21:51
Beklager å avbryte batteridebatten, men tilbake til trådens opprinnelige tema  ;)

Det beste med Soul:
- design
- romslig (kupé og bagasje)
- knappene på "rette plass" (greier ikke fransk "vi plasserer knappene der du minst forventer det. Cruise kontroll knappen skal være på rattet, ikke i midtkonsollen!)
- kombinasjon pris / ytelse (rekkevidde)

Dog irriterer det meg, som fersk, uvitende e-bil kjøper, at verken Kia (kan ikke se at det er nevnt i reklamemateriell som er tilgjengelig) eller selger i butikken nevner at for å få ladetid på 5-6 timer forutsetter det en dedikert 32A kurs, annen kabel og en boks, altså en investering på 15 - 20 000 kroner.

Er det ikke ganske opplagt at for å kunne lade fortere (mer strøm inn i bilen på kortere tid), så trenger man også en større kurs? :)

nagela

Det er selgeren din som ikke har lest det han har fått tilsendt ifra Kia Norge  ;)

Her er et kort utdrag av den info som er sendt ut om hvordan du får ladet med det som følger bilen, du finner resten også her på forumet.

"På hvilke måter kan man lade bilen, og hvor lang tid tar det?
1. Med ledningen som følger med bilen. Denne passer i en vanlig stikkontakt (Schuko) og plugges inn i bilens Type 1 kontakt. Med denne kontakten lader man med ca. 2 kW med en 10A kurs, og det tar 10-14 timer å lade batteriet fullt."

Ellers mener jeg det beste er som følger:

Utseende: Høy, og ser "tøff" ut. Ikke kjedelig som Golf, eller stygg som Leaf og i3.
God plass for passasjerer, sitter "rett opp og ned" og fint bagasjerom uten skrånende bakluke.
Lyst skinninteriør, ikke de vanlige stygge svarte  ;D
7 års garanti.
Antibakteriellt belegg i interiøret og Aircon, bare positivt.

Negativt var tidligere fargene, men nå med helvitt og svart/rød hjalp det mye.
Noe som ER negativt, hvis Kia ikke fixer det raskt, er at app for styring/kontroll via mobil ser ut til å bare bli levert i Asia/Australia/USA. Ihvertfall til å begynne med.
Savner også sikkerhetsutstyret som nå blir vanlig i Europa, autobrake, lane assist, ACC etc.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Ona IX

Ser flere snakker positivt om plassen til soul. Har dere vært og sett bilen (bensinutgaven)? Fordi jeg prøvde bensinutgaven, og må si jeg var utrolig skuffet over bagasjerommet. Det var knøttlite, mye mindre enn hos Leaf f.eks. Bakseteplassen er jo utrolig bra, men denne er litt mindre i EV siden alt er løftet med noen cm. Jeg personlig ville heller ha ofret noen cm bakseteplass for litt ekstra bagasjerom, eller et par cm lenger bil.

Derimot det jeg liker best:
- Garantien
- Blinklyslyden (sier plopp plopp)
- Full pakke, skinnseter, varme i ratt etc. For en god pris.
- Digitalt dashbord
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

nagela

Jeg har vært å testet bensinutgaven, og synes bagasjerommet er mer enn stort nok (til mitt behov)
Er veldig glad de ikke har valgt å flytte baksetet fremover for å redusere plass for passasjerene.
El-utgaven mister jo kun litt "sko-plass" under framsetene, da det er baksetegulvet som heves 7 cm for å få plass til batteriet.
Bagasjerommet er jo også mye mere "pakkevennlig" enn Leaf, både med seterygg oppe og lagt ned.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Leo

Jeg skal ha barnevogn i bilen. Prøvde ikke i Leafen, men pga skrådd luke tror jeg det er lettere å utnytte plassen i Soulen. Jeg fikk prøvd med barenevogn på bensinutgaven, noe som ikke gikk helt som planlagt.. Men liker bilen så godt så tenker "what the heck"  :P

Ellers liker jeg:
-høy bil, tøft utseende
-utstyr for prisen
-garantien

liker ikke:
-mangler app
-at det MÅ være lyst interiør
-bakenden på bilen er ikke like røff som fronten

K S

Soul er den desidert tøffeste/stiligste elbilen i dag. Den beste er sannsynligvis Golf, mtp utstyr osv, men vi foretrekker å sette oss inn,ikke krype nedi....
Soul har gode seter, ihvertfall bensinutgaven, greit bagasjerom, varme også i baksetene, barna jublet når jeg fortalte det!
Den har også DAB radio, noe som er kostbart tillegsutstyr til Zoe....
Stilig bil som jeg vil ha!

2010 modell Tiquan til salgs! :-)

ionboy

Vi er 99% sikker på at det blir sort/rød for oss! Vi skal prøvekjøre nå på torsdag og ser virkelig frem til dette! Leafen er litt "skummel" da vi må ha to barneseter og plass til vogn bak. Kan bli spennende.

Fet er den uansett:

Kianus

Vi fikk akkurat inn en TFK Barnevogn (3 hjuls) i Soulen. Men det betinger at vi må ta ut innlegget i bagasjerommet for å gjøre det større.
Vifta til batteriet sitter under der, så man må nok være litt forsiktig med det. Jeg ser for meg at man kan lage en platting der slik at vogna ikke kommer i kontakt med vifta.

Men noe spesielt god baggasjeplass på Soulen var det ikke. Det stoppet imidlertid ikke oss i å bestille en :)

EV - Driver

Forhandleren i Trondheim sa det skulle lages ei ny plate for å legge oppe på vifta for å få større plass i bagasjerommet.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

Kianus

Har hørt det bli nevnt jeg også. Er det noe vi må kjøpe i etterkant, tro?

Gnilre

I http://www.slashgear.com/2015-kia-soul-ev-first-drive-a-new-city-car-star-24347741/ står dette:
"That means a more predictable "distance to empty" reading on the dashboard, rather than the wildly-oscillating figures some EVs display."

Jeg opplevde nettopp dette ved å sammenligne Soul EV med e-Golf og Leaf at rekkeviddemåleren er mye riktigere i Soul enn de andre bilenes rekkeviddemåler som noen liker å kalle GOM (Guess-o-meter).

At reell rekkevidde på Soul EV er høyere enn e-Golf og Soul EV, og foreløbig kun slått av Teslaene, er det beste for ved Soul'en synes jeg.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

moonbuggy

Sitat fra: Gnilre på torsdag 25. september 2014, klokken 20:09
I http://www.slashgear.com/2015-kia-soul-ev-first-drive-a-new-city-car-star-24347741/ står dette:
"That means a more predictable "distance to empty" reading on the dashboard, rather than the wildly-oscillating figures some EVs display."

Jeg opplevde nettopp dette ved å sammenligne Soul EV med e-Golf og Leaf at rekkeviddemåleren er mye riktigere i Soul enn de andre bilenes rekkeviddemåler som noen liker å kalle GOM (Guess-o-meter).

<i>At reell rekkevidde på Soul EV er høyere enn e-Golf og Soul EV, og foreløbig kun slått av Teslaene, er det beste for ved Soul'en synes jeg.</i>
Du mener antagelig e-golf og bmw i3.
Personlig er jeg langt fra sikker. Rett nok har Soul EV større batteripakke, men bilen veier over 1500 kg og har temmelig dårlige for luftmotstand. cd 0,36 stor frontflate mot lavere tall for e-golf og i3. Det skal bli spennende å se hvilke rekkevidde og energibruk man oppnår i praksis når bilene ruller rundt i vanlig bruk.

Gnilre

Jeg har bare såvidt prøvd BMWi3. Jeg fikk 152 km ut av eGolf og 169 km ut av Soul på samme runde. Leafen under noe andre forhold lå en god del under dette, så det blir ikke representativt. Mulig Soulen er dårligere enn nevnte biler i 120, men opp til 80 tør jeg påstå at Soul vinner i alle tilfeller og antagelig opp til 100 også. Min test gikk stort sett i 80-100.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA