Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Med en ekstra boks, kan du lade din Renault Zoe overalt!

Startet av Ferry, lørdag 23. august 2014, klokken 23:28

« forrige - neste »

Ferry

Fant ingen annen passende tråd, så da oppretter jeg denne. I sommerferien stakk jeg og kona innom en forhandler for å kikke på i3. Det var en varm sommerdag midt i uka, så det var ikke akkurat påtrengende mange kunder der. Selgeren hadde derfor god tid til å vise oss bilen. Vår første reaksjon var hvor stor bilen faktisk er. På bilder ser den uten som en liten knert, antageligvis pga. formen. Til tross for "stor" bil var vi litt skuffet over bagasjeplassen. Sittefølelsen var meget god, litt suv-aktig syntes vi. Sitter litt høyere enn hva vi er vant til fra andre biler. Etter en gjennomgang av bilen fikk vi tilbud om å kjøre oss en tur, noe vi selvfølgelig takka ja til. "Vi stenger om to timer" var begrensningen vi fikk :) Vi er rimelig ferske på elbil, erfaringen vår er kun noen timer i en Renault Twizy. Men i i3 fant vi oss fort tilrette. Vi kjører allerede automat (DSG), så overgangen var ikke veldig stor. Slå på bilen, slå av parkbremsen, velg D, gi gass, og vi siger lydløst ivei. For en flott følelse! Enpedalkjøring virka helt intuitivt fra første sekund. Jeg kan ikke tenke meg å ville ha det annerledes. F.eks ved fartsdumper så var det bare å slippe passe opp på pedalen, så bremsa det opp. Etter en runde rundt kvartalet var vi klar til å prøve oss ut i trafikken. Men først en liten test av gassrespons. Et passelig tungt trykk på pedalen, og WOW! Der var det krefter. Og så kontant respons, ingen turbo som skal spinne opp, ingen girkasse som skal veksle. Vi tusla videre i trange gater. Slapp gassen i en bratt oppoverbakke, og der stod bilen stille helt uten bruk av bremsepedal eller parkbrems. Det var bare å gi gass igjen så gikk det framover. Helt uten rykk og napp av noe slag. Det gjør bilen veldig lettkjørt. Litt varmere i trøya stoppa vi helt opp, deretter flat pedal. Gud bedre for et skyv! Helt lydløst ble vi hivd avgårde, og fra passasjersetet kom det frydefulle hyl. Dette var berg- og dalbanefølelse. Jeg tror BMW solgte en bil i løpet av disse 2-3 sekundene... Nå har jeg riktignok ikke kjørt så veldig spreke biler fra før, men denne gikk voldsomt. Også i 80-sone var det masse krefter å ta av. Alt i alt ble vi meget imponert over bilen, og vi fikk en skikkelig "vil-ha"-følelse. Jeg merker at jeg stadig prøver å finne argumenter for i3 framfor noe annet. Leaf eller Golf er muligens mer fornuftig, men hjertet sier i3. Jeg liker materialvalget, og så vidt jeg kan skjønne er det ingenting her som kan ruste.

Thomas81

Kjenner meg igjen, "skulle bare" prøvekjøre jeg og, bestilte bil dagen etter.
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

Klykken

Samme her. Hadde bare hørt og lest litt om bilen. Diskutert med kompiser om elbil, og om hvor tesla er eneste alternativ for de, om de skulle ta steget. Jeg var på tur til et møte i forbindelse med jobb og hadde litt tid til overs etterpå, så da stakk jeg innom en bmw-forhandler og prøvde. Ble helt forelsket med en gang! Overtalte kvinnfolket om at vi MÅTTE ha en sånn, og tok henne med på prøvetur, og disket opp med regnestykke etter regnestykke etterpå, og at hennes bil fra 94 måtte skiftes ut, og vips var den bestilt. Angrer ikke et sekund. Fikk bilen i slutten av juni og har kjørt snart 3000km. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Jeg har blitt mer og mer overbevist om at elbil er det rette, men min bedre halvdel har vært noe skeptisk. Men etter prøvekjøringa så er hun også veldig positiv. Det er nok ikke lenger et spørsmål om OM vi skal ha elbil, men om NÅR. Dagen etter prøvde vi en e-Golf en liten tur, men det ga ikke like godt inntrykk. Golfen var også veldig bra, bare ikke like bra som i3. Vi kjører ca. 25k i året, så det er en del penger å spare på el. Ca. 20k/år. Det frister mer å legge disse pengene i bil enn i eksos. Vi ser det er en del kompromisser vi må inngå, men vi er villige til å strekke oss ganske langt. Langkjøring på de kaldeste vinterdagene ser vi for oss at vi kanskje må droppe. Evt. leier vi bil noen helger. Vi får mindre bagasjeplass, så vi kan ikke fylle bilen med alt vi er vant med. Ski og sykkel f.eks. Men jeg kan godt kjøpe en ekstra sykkel og et par ski og ha i "andre enden" av turen. Det er forsåvidt småpenger i bilsammenheng. Hvis vi finner gratis parkering på dagtid så sparer vi ca. 3k/mnd på drivstoff og parkering.

Sirka

Jeg prøvekjørte faktisk først etter at jeg hadde bestilt bilen - men kjenner meg godt igjen i beskrivelsen din av den frydefulle opplevelsen av å sitte i bilen for første gang. :) Velkommen som (snart) i3-eier!
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

bromm

Velldig bra tråd for nye medlemmer. Selv mistet jeg haken i gulvet under min prøvekjøring i slutten av November i fjor (var så heldig at jeg fikk ha den et helt døgn fra lørdag til søndag kveld), og det eneste jeg lurte på før jeg tok det endelige valget var vinterføreegenskapene... Men heldigvis så raste det ned snø denne søndagen i Trondheim (cupfinale-helga), og da ble jeg virkelig overbevist - fordi bilen karrer seg frem som en boble på vinterføre - nesten som en beltevogn faktisk, pga. contact patch i lengderetning, trinnløst pådrag, motor bak og 19" hjul ;)

Dagen etter (mandag) ble det skrevet kontrakt med tykt blekk - og i dag 8.500 km etter leveransen 6. Mars, så finnes det ikke et molekyl av anger :D

np

Også veldig positivt overrasket over prøvekjøringen, fossilt ble plutselig akkurat det, fossilt. :P Vanskelig å gå tilbake til gammel teknologi, når en vet hva som er tilgjengelig. Utrolig sprek bil, gøy å kjøre, kul inni. Hvor pen den er utenpå, vel...

Har senere kjørt e-Golf. Ikke samme wow-faktor, men fortsatt gøy. Og en god del rimeligere (med det utstyret jeg vil ha). Så nå er jeg på gjerdet, må tenke og teste litt mer. (Bytter ikke før i April.)
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

Ferry

Var innom forhandler igjen og fikk kikket litt grundigere på opsjoner og priser etc. Fikk et lite hakaslipp av totalen, så her må overstrykningspennen fram ;) Ble tilbudt å låne bil et døgn og testkjøre. Det ser jeg fram til. Valget er egentlig tatt, nå står det bare på hvilke detaljer som skal med. Jeg prøver stadig vekk å finne argumenter for i3 vs "de andre". Sparsomt spekket skiller det kun 50k til Leaf, og det kan jeg leve med. Men med våre ønsker skilte det 100k! Fylte opp en dieselbil i dag, det kostet ca. 50 i3-fyllinger. Og det stinker dinosaurlik av henda ennå.

Ferry

Nå har jeg prøvekjørt Leaf, i tillegg til eGolf og i3. Jeg har en formaning til alle som vurderer Golf eller Leaf; Dere må ikke finne på å prøve i3! Det er en gylden regel som sier at du må aldri prøve noe som er dyrere enn hva du har tenkt å kjøpe. Jeg konstanterer at det i aller høyeste grad også gjelder for elbil. i3 gir deg psykose, og det eneste botemidlet er å kjøpe bilen. Skyvet i i3 kontra Leaf vil jeg beskrive "på øyemål" som minst det dobbelte, kanskje 3 ggr. 125kW/1195kg er vesentlig mer enn 80kW/1525kg.

Trondbrandsen

#9
Sitat fra: nime01 på torsdag 25. september 2014, klokken 21:45
Har prøvd å bestille prøvekjøring av i3 via nettsidene til BMW, men ikke fått noen tilbakemelding ennå.

e-Golf kontrakt beholdes uansett, men vi er allerede på jakt etter elbil nr 2 :D
Blir helelektrisk.

Da kan jeg trøste deg med at jeg gjorde akkurat det samme i slutten av august, og endte opp med null respons. Tok selv direkte kontakt pr. tlf med BMW på Skøyen og endte opp med å bestille bil selvfølgelig  :)
Så er jeg i Alicante på ferie i første uka i september, og får tlf fra en meget ydmyk person fra BMW som beklager veldig tydelig at jeg ikke har hørt noe. I følge ham var grunnen problemer med nettsiden/løsningen. Kunne gi ham tilbakemelding om at bil var bestilt, så da var vi i grunn fornøyd alle mann  8)
BMW i3 Cappariswhite "Stormtrooper edition" bestilt 27/8 2014, med det meste av utstyr. Bil nr 2 e61 BMW 530 xdat M Sport :-)

Vind

Sitat fra: nime01 på torsdag 25. september 2014, klokken 21:45
Har prøvd å bestille prøvekjøring av i3 via nettsidene til BMW, men ikke fått noen tilbakemelding ennå.

e-Golf kontrakt beholdes uansett, men vi er allerede på jakt etter elbil nr 2 :D
Blir helelektrisk.
Da anbefaler jeg en telefon - så får du prøvekjøre i dag. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Klykken

Jeg møtte bare opp på Visborg Bil i Verdal en dag og spurte. "Jaja, bilen står her ute. Vil du prøve?" "JA!". Vips var jeg frelst og jobben med å overtale samboeren var i gang. To uker senere eller noe var bilen bestilt. :D
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Jeg har lenge lurt på hvorfor Fiat ikke selger 500E i Norge.

Kanskje dette er svaret http://www.reuters.com/article/2014/05/21/chrsyelr-ceo-evs-idUSL1N0O71MS20140521,
Fiat Chrysler CEO: Please don't buy Fiat 500e electric car. "I hope you don't buy it because every time I sell one it costs me $14,000," he said to the audience at the Brookings Institution about the 500e. "I'm honest enough to tell you that."
Fiat 500E koster 32650 USD i USA.
Fiat ville rett og slett tapt for mye penger på å selge i Norge, 500e ville faktisk solgt for godt...

Spørsmålet blir om vi ikke gjør tilsvarende "god handel" med f.eks. BMW i3. For BMW er dette et gedigent tapsprosjekt, antagelig brakt på banen for å balansere resten av bilparken med lavutslipp alternativ, p.g.a. myndighetskrav. "Rett pris" på denne bilen er antagelig 40-50% høyere bare for å komme i balanse.
For oss i Norge får vi i bøtter og spann når vi kjøper e-bil, (enn så lenge)

Vind

Sitat fra: moonbuggy på fredag 26. september 2014, klokken 15:19
Jeg har lenge lurt på hvorfor Fiat ikke selger 500E i Norge.

Kanskje dette er svaret http://www.reuters.com/article/2014/05/21/chrsyelr-ceo-evs-idUSL1N0O71MS20140521,
Fiat Chrysler CEO: Please don't buy Fiat 500e electric car. "I hope you don't buy it because every time I sell one it costs me $14,000," he said to the audience at the Brookings Institution about the 500e. "I'm honest enough to tell you that."
Fiat 500E koster 32650 USD i USA.
Fiat ville rett og slett tapt for mye penger på å selge i Norge, 500e ville faktisk solgt for godt...

Spørsmålet blir om vi ikke gjør tilsvarende "god handel" med f.eks. BMW i3. For BMW er dette et gedigent tapsprosjekt, antagelig brakt på banen for å balansere resten av bilparken med lavutslipp alternativ, p.g.a. myndighetskrav. "Rett pris" på denne bilen er antagelig 40-50% høyere bare for å komme i balanse.
For oss i Norge får vi i bøtter og spann når vi kjøper e-bil, (enn så lenge)
Nå er vel dette litt Off topic i forhold til tråd, men BMW påstår at de tjener penger fra første bil solgt på både i3 og i8, så kan man jo diskutere hvordan de kommer frem til det regnestykket.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

jkirkebo

Sitat fra: moonbuggy på fredag 26. september 2014, klokken 15:19
Spørsmålet blir om vi ikke gjør tilsvarende "god handel" med f.eks. BMW i3. For BMW er dette et gedigent tapsprosjekt, antagelig brakt på banen for å balansere resten av bilparken med lavutslipp alternativ, p.g.a. myndighetskrav. "Rett pris" på denne bilen er antagelig 40-50% høyere bare for å komme i balanse.
For oss i Norge får vi i bøtter og spann når vi kjøper e-bil, (enn så lenge)

Det betyr i så fall at en i3 koster BMW like mye å produsere som en S60 koster Tesla å produsere....
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA