Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Automatisk tenning av lys

Startet av jarand, lørdag 23. august 2014, klokken 18:42

« forrige - neste »

Mons

Sånn ser det ut med bil koblet til. :) Kan anbefale Nutheim, med hyggelig atmosfære og god mat.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

jarand

hei dere. eg lurte på om det går ann for en leaf, og kjøpe en ladekabel som har type 2 uttak fra kontakten, og cha-demo adapter inn til bilen? så kan vi kjøpe et sett med ladekabler slik at alle biler kan lade? 8)

emil

Sitat fra: jarand på torsdag 25. september 2014, klokken 19:01
hei dere. eg lurte på om det går ann for en leaf, og kjøpe en ladekabel som har type 2 uttak fra kontakten, og cha-demo adapter inn til bilen? så kan vi kjøpe et sett med ladekabler slik at alle biler kan lade? 8)

Nei, Type2 er AC og CHAdeMO er DC. Da må man til med en "portabel" semihurtiglader til et sted mellom 50.000 og 150.000kr.

Med Type2-Type1 kabel kan du lade med 3.3kW, alternativt 6.6kW hvis du har bil med "dobbeltlader".

jarand

Så skal jeg kjøpe en overgang slik at vi har det, eller er det sånnt folk har sjølv ?

hgs

Sitat fra: jarand på søndag 28. september 2014, klokken 17:53
Så skal jeg kjøpe en overgang slik at vi har det, eller er det sånnt folk har sjølv ?

Det varierer vel litt, men siden det er Type 2 som er vedtatt som standard for "treglading" i EU og de fleste nye offentlige ladepunkt bygges ut som Type 2 er det fornuftig av alle Leaf-eiere og andre med Type 1 å skaffe seg en slik.

Det er veldig god service om dere gjør det, men siden jeg antar at stadig flere skaffer dette selv hadde jeg henvist de som ikke har til en vanlig stikkontakt.   
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

jarand

#65
Går den ann å kjøpe en lader som går fra AC. til CCS combolader? Sån med en ekstra del nedunder. ???

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Skal du ha CCS/Combo eller CHAdeMO lader snakker vi noe rundt 100.000kr for de billigste alternativene som er å oppdrive i dag og gjerne rundt 300-500.000 for de som man ser rundtomrking. De BMW utvikledene laderene skal vel primært selges med intern støtte til BMW forhandlere og de er vel fortsatt litt unna levering.

Er jo CSS/Combo og CHAdeMO på Notodden, og de bilene som bruker det bør klare tur/retur på en lading derifra, men videre vestover er det veldig dårlig med lademuligheter så dere ligger jo passende til for plassering av en sånn. Neste lademulighet vestover blir de kommende laderene i Røldal ca 15-16 mil unna.

jarand

synest det er trist at  det er så mange forskjellige ladetyper. hvorfor kunne ikke alle elbiler ha samme ladning? men vis jeg ønsker å dekke et hurtigladebehov til en vw egolf, må jeg punge ut med flere 100 tusner? finnest det ikke en annen løsning som bruker den allerede opsatte 400 v 22kw ac stasjonen???

emil

Sitat fra: jarand på søndag 05. oktober 2014, klokken 19:28
synest det er trist at  det er så mange forskjellige ladetyper. hvorfor kunne ikke alle elbiler ha samme ladning?

Først kom de Japanske bilene med sin Type1 (som kun støtter enfase lading) og CHAdeMO hurtigladekontakt. I Europa er 400V trefase det vanligste og der var de smarte nok til å lage en elbilkontakt (Type2) som tok høyde for at man kunne lade med trefase. Da lagde de seg en egen hurtigladekontakt som ble en kombinasjon med Type2 kontakten og ikke en separat ladekontakt som CHAdeMO. I USA kjører de med andre alternativer igjen.

Sitat
men vis jeg ønsker å dekke et hurtigladebehov til en vw egolf, må jeg punge ut med flere 100 tusner? finnest det ikke en annen løsning som bruker den allerede opsatte 400 v 22kw ac stasjonen???

Høyeffekt AC er det idag bare Tesla og Renault Zoe som kan utnytte og på generell basis sees nok elbiler på kun som bil til bynær lokalkjøring. Er omtrent bare i Norge vi vil kjøre elbil over hele landet. En eGolf vil i dag kun kunne utnytte 230V 16A fra den 22kW stolpen, og da kunne de like gjerne benyttet en schuko/cee kontakt. Vil tro at de fleste elbiler som selges i Europa om 3-5 år uten problemer kan lade fra og utnytte en 22kW AC kontakt, men vi er ikke helt der enda og frem til det er det nok solgt 50.000 elbiler med CHAdeMO eller Combo kontakter man ikke kan ignorere

Du kan søke om støtte fra Transnova til utbygging av ladestasjoner. Det trengs nok en 3-4 ladestasjoner til langs E134 så det er nok ikke umulig å få støtte i neste tildeling, alternativt tilby plass til en av de andre operatørene som bygger ut og drifter.

svingen

Ikke så lett å få støtte transnova Ga eller penger til e 18 og ishaveien enn grønn kontakt og seljord :-(
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Flips

Sitat fra: nime01 på søndag 05. oktober 2014, klokken 22:13
Er det ikke en hel del rimeligere med 22kW semihurtiglader kontra 50kW hurtiglader? (med CHAdeMO og CCS/Combo) Synes jeg leste en plass her at det kostet rundt 100k?
I følge salto.no koster det ca. 10.000,- med 22 kW Type 2 hvis man har 400V og ca. 40.000,- hvis man har 230V. Pris på 50kW DC-hurtiglader vet jeg ikke. Noen sier ca. 150.000,-, noen sier 400.000,- og noen sier så mye som 1.200.000,-. Det er uansett ingen tvil om at det er billigere med AC. :)

Rio

I følge denne så koster en Bosch CCS 25 kW hurtiglader ca 40000 kr (!) - langt billigere enn tidligere:

http://www.digitaltrends.com/cars/bmws-evs-fast-chargers

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

svingen

ABB sa til meg i MAi att det kommer på ca 150 tusen får en ren Chademo de "kombi" boksene er fort 300 tusen tror jeg.
Tror nøkkelen til success her er dialog med kommunen og grønn kontakt og spleise lag.
Grønn kontakt er jo interessert i og få opp lade punkter i regionen siden dem har søkt og kommunen må jo komme på bannen og støtte opp det her,seljord kan jo ikke være dårligere enn Notodden ;)

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jarand

Da har jeg iverfall skaffet en type 1 til type 2 for de som kunne trenge den ! Men fytti, den var jo kjemedyr !!! Hele 3000 kr

:) ;) >:(

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA