Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Automatisk tenning av lys

Startet av jarand, lørdag 23. august 2014, klokken 18:42

« forrige - neste »

muggost

Sitat fra: goggo på tirsdag 12. august 2014, klokken 09:52
Veldig bra tiltak her @jarand  8)

Så min anbefaling er å ha 1 eller 2 stk 16A Schuko kurser i tillegg til Type2 kontakten, og ta en mye lavere timepris for Schuko lading enn for Type2 lading.  På denne måten holdes også Type2 kontakten åpen for de som kan utnytte denne.

HUgo

Støtter dette innspillet. Hvis ikke kostnadene blir for store, så hadde jeg gått for flere enn 1-2 husholdningskontakter. Klarer du 4 f.eks så har du ladekapasitet for noen år fremover...

jkirkebo

Sitat fra: muggost på tirsdag 12. august 2014, klokken 09:55
Sitat fra: goggo på tirsdag 12. august 2014, klokken 09:52
Veldig bra tiltak her @jarand  8)

Så min anbefaling er å ha 1 eller 2 stk 16A Schuko kurser i tillegg til Type2 kontakten, og ta en mye lavere timepris for Schuko lading enn for Type2 lading.  På denne måten holdes også Type2 kontakten åpen for de som kan utnytte denne.

HUgo

Støtter dette innspillet. Hvis ikke kostnadene blir for store, så hadde jeg gått for flere enn 1-2 husholdningskontakter. Klarer du 4 f.eks så har du ladekapasitet for noen år fremover...

Husk bare at det ikke er lov å sikre schuko på dedikerte ladeplasser med mer enn 10A lengre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. august 2014, klokken 12:05
Husk bare at det ikke er lov å sikre schuko på dedikerte ladeplasser med mer enn 10A lengre.

Motere CEE stikk og låne ut overgangskabel til schuko til de som har behov samtidig som de betaler for ladingen?

goggo

#33
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. august 2014, klokken 12:05
Husk bare at det ikke er lov å sikre schuko på dedikerte ladeplasser med mer enn 10A lengre.

Å søren, det glemte jeg. 16A er viktig for oss "treig ladere" :)

Så det @jarand egentlig burde ha er minst en 16A Type2 kontakt i tillegg til 32A Type2 kontakten.

Jeg har ladet mye 16A på Schuko i sommer, og er ikke glad i dette selv. Jeg har med en rull elktriker-tape og må ofte rette opp støpsel og kontakt med tape for å unngå varmgang. 
Og likevel kjenner jeg ofte på temperaturen på pluggen med jevne mellomrom. Enkelte offentlige ladestolper er veldig dårlige, jeg tror de på Cinderella er de værste jeg har vært borti og her er det nesten umulig å få god kontakt på Schukoen. Dette er ikke bra - lading skal jo være plug and play, og så sikkert som mulig for alle.

Hva er minimum materiellkostnad for en slik 16A type2 kontakt da @jkirkebo, sammenlignet med en Schuko?  Jeg spør deg fordi jeg ser du har mye kunnskap om dette :)

CEE er jeg ikke tilhenger av. Det er jo Type2 som er definert som fremtidig standard, og jeg synes vi elbil eiere snart bør venne oss til å ha med Type2 kabel når vi planlegger å lade.

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

emil

Sitat fra: goggo på tirsdag 12. august 2014, klokken 13:14
Jeg har ladet mye 16A på Schuko i sommer, og er ikke glad i dette selv. Jeg har med en rull elktriker-tape og må ofte rette opp støpsel og kontakt med tape for å unngå varmgang. 
Og likevel kjenner jeg ofte på temperaturen på pluggen med jevne mellomrom. Enkelte offentlige ladestolper er veldig dårlige, jeg tror de på Cinderella er de værste jeg har vært borti og her er det nesten umulig å få god kontakt på Schukoen. Dette er ikke bra - lading skal jo være plug and play, og så sikkert som mulig for alle.

Hadde ingen problemer med 16A på Cinderella i starten av Juli, større problem at det alltid er noen stolper der som er defekte. Ellers har merkelig nok har jeg ladet på 10A begge gangene schukoen min har smeltet.


Sitat
Hva er minimum materiellkostnad for en slik 16A type2 kontakt da @jkirkebo, sammenlignet med en Schuko?  Jeg spør deg fordi jeg ser du har mye kunnskap om dette :)

CEE er jeg ikke tilhenger av. Det er jo Type2 som er definert som fremtidig standard, og jeg synes vi elbil eiere snart bør venne oss til å ha med Type2 kabel når vi planlegger å lade.

Vil tro at man snakker 5-10.000 pr Type2 kontakt mot under 500kr for CEE+adapterkabel. Hvis man blir påtvunget Type2 tror jeg det vil redusere antallet saktelademuligheter enormt.

Electrix

En type2 kontakt er dyrere I innkjøp enn en vanlig shuko, men du slipper problemer med brente kontakter som må byttes ut, og I tillegg så kan du koble den om til 11kW eller 22kw om man finner ut at behovet er der. Hvis man setter opp CEE stikk så må man ha adapter liggende til låns for de som skal lade. Etterhvert vil nok de fleste elbileiere ha den vanlige shukokladden og type2 kabel.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jarand

Vi kommer til å ha 2 utganger type 2 22 kw, 2 vanelig schuko, og en 3 fas, 32 A. 8) ;D

svingen

Veldig bra! :-) betaler du får "effekt" eller per kw? Snakket med noe som hadde en restaurant men ville ikke ha elbil lading da det ble så mange flere kw att det ble alt får dyrt :-(
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Hyperstress

Sitat fra: jarand på tirsdag 12. august 2014, klokken 17:45
Vi kommer til å ha 2 utganger type 2 22 kw, 2 vanelig schuko, og en 3 fas, 32 A. 8) ;D

Veldig smart å gå for dobbel 22kw, det liker vi!

Når punktene er oppe så kan vi Teslaeiere kjøre "snarveien" via Rauland ved å fylle på en time mens vi spiser hos dere :) det skal jeg neste gang. Å kjøre via Rauland er jo mye artigere enn å ligge etter lastebiler på E134 :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

jarand

Helt enig! Vi er allerede godt igang, og nå er det bare for elektrikeren å komme og montere stolpen og sikringer så er vi i box  8)

sn0le

Sitat fra: Philip Marlowe på mandag 11. august 2014, klokken 12:43
Overnattingsgjester vil nok være fornøyde med 7,4 kW type 2-uttak. Selv med ganske tom "tank", blir en Tesla fylt opp over natten med 7,4kW per time.
Hvis Teslaen har dobbeltlader ja.
For de med enkeltlader så vil en Blå 32A CEE-kontakt være å foretrekke.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jarand

Hva er en såkalt dobbeltlader? kobler den seg til to uttak for større effekt ?

B_Tesla

Snakker du om dobbeltlader som tesla har, så er det rett og slett to ladere I bilen. Tenk deg at du har en Laptop, samt ledning med den kladden på. Kladden er faktiske laderen, og gjør AC strøm om til DC. Ved dobbeltlader har man to slike kladder innebygd, og man kan dra dobbelt så mye AC gjennom kabel fra vegg - forutsatt at sikring tåler dette.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Hyperstress

Sitat fra: jarand på fredag 15. august 2014, klokken 12:44
Hva er en såkalt dobbeltlader? kobler den seg til to uttak for større effekt ?

De med dobbeltlader i Tesla kan trekke 22kw fra uttaket du setter opp, mens de med enkeltlader kan trekke 11kw. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

jarand

 ::)Okey ! Men når uttaket er på 22 kW, så vil ikke den trekke det dobbelte av det vel ? I hvor stor grad bør det skiltes om ladestasjonen ? takk for god respons btw !

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA