Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: RB: "Think strategi er dårlig"

Startet av Elbil fundamentalist, onsdag 21. januar 2009, klokken 09:08

« forrige - neste »

Elmo

#15
Sitat fra: El rayo på fredag 09. januar 2009, klokken 20:57
Den gang jeg tok lappen var det krav til tidsbryter hvis ryggelyset kunne tennes manuellt (uten at bilen sto i revers).
Sitat fra: cra på fredag 09. januar 2009, klokken 14:58
Har sett eksempler på biler som har ettermontert tåkelys/1000-meter som ryggelys. Vet ikke om det er noen regler for hvor mye ryggelys man har lov til å ha.
Jeg har selv erfaring fra eldre fossilbil at hverken tidsbryter eller 1000-meter godkjennes.
De krevde at bryteren var koblet til reversen og at jeg byttet 1000-meteren med et kurve/tåke-lys. 

Kjøretøyforskriften sier:
Sitat
RYGGELYS
9.   Bil kan ha en eller to lykter som gir hvitt eller gult ryggelys.
9.1   Lyktene skal gi stor spredning og må ikke virke blendende.
9.2   Hver lykt skal være slik konstruert og innstilt at belysningen 25 m foran lykten er mindre enn 1 lux i ethvert punkt som ligger over horisontalplanet gjennom lyktens sentrum.
9.3   Lykten(e) skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 25 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten må være mindre enn 120 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.
9.4   Lykten(e) skal være koplet slik at den (de) bare kan tennes når tennings strømmen er slått på og når enten giret settes i revers, eller bilen beveger seg bakover.
9.5   Lykter for ryggelys som tilfredsstiller direktiv 77/539/EØF anses å oppfylle bestemmelsene foran.
Sitat fra: ilmarw på fredag 09. januar 2009, klokken 14:42
Har man lov til å erstatte en av refleksene med ryggelyset? Se dette bildet.
En helt annen ting er vel om du har lov til å ha på det sykkelstativet uten ekstra skilt ilmar ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

ilmarw

Sitat fra: Elmo på lørdag 10. januar 2009, klokken 14:49
Sitat fra: ilmarw på fredag 09. januar 2009, klokken 14:42
Har man lov til å erstatte en av refleksene med ryggelyset? Se dette bildet.
En helt annen ting er vel om du har lov til å ha på det sykkelstativet uten ekstra skilt ilmar ;D
Tja, du mener siden den stikker ut? Har sett det hos mange, men du mener vel at man burde montere lys på selve stativet? Spesielt gjelder vel dette når du faktisk har en sykkel på.

Forøvrig er det ikke bilde av min Buddy, men bare et bilde jeg fant på sidene til Elbil Norge. Min har dessverre ikke tilhengerfeste, tror jeg skal få ettermontert det snart.

ilmar
Polestar i bestilling

cra

Sitat fra: ilmarw på lørdag 10. januar 2009, klokken 16:25
Sitat fra: Elmo på lørdag 10. januar 2009, klokken 14:49
Sitat fra: ilmarw på fredag 09. januar 2009, klokken 14:42
Har man lov til å erstatte en av refleksene med ryggelyset? Se dette bildet.
En helt annen ting er vel om du har lov til å ha på det sykkelstativet uten ekstra skilt ilmar ;D
Tja, du mener siden den stikker ut?

Det er vel helst fordi det dekker nummerskiltet - som alltid skal være synlig/leselig. Og for så vidt at det dekker lyktene når du henger sykkel på. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: ilmarw på lørdag 10. januar 2009, klokken 16:25
Tja, du mener siden den stikker ut?
Sitat fra: cra på søndag 11. januar 2009, klokken 12:34
Det er vel helst fordi det dekker nummerskiltet - som alltid skal være synlig/leselig. Og for så vidt at det dekker lyktene når du henger sykkel på.

Det var primært at skiltet er delvis uleselig jeg tenkte på.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elbil fundamentalist

ElbilNorge skal ha med ryggelys i neste modell :)  Det blir veldig bra!! Buddyeiere må vente til ny typegodkjenning er klar for at ElbilNorge vil ta "oppgraderingen", mens bastard biler som min (Kewet med Byddy look) som er regisrtert som M1 har ryggelys i typegodkjenningen. Derimot har ikke ElbilNorge ryggelysene i sitt varesortiment enda, og kosnadseffektive som de er gjør dem heller ikke noe med dette innen modellutvalget inkluderer ryggelys.

Torshov bilrekvisita kan levere alt fra Hellanor, så jeg vil bestille der:
Hella partnr:  2zr 009 001-011

Oppdaterer med priser når jeg har fått dem.

Vil derfor forsøke å få dem montert selv... Legger ut en en DIY når det er gjort...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

svedman

Men det er vel ingenting i veien for at Buddyer registrert som firehjuls motorsykkel KAN ettermontere ryggelys uten ny typegodkjenning?
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

ilmarw

Med bastard, mener du da de første Buddymodellene? Min er vel en av de første, EL1340, så den kommer inn under den typegodkjenningen som gjør at dette kan ettermonteres? Ser frem til en DIY.

ilmar
Polestar i bestilling

Elbil fundamentalist

Sitat fra: ilmarw på tirsdag 27. januar 2009, klokken 15:51
Med bastard, mener du da de første Buddymodellene? Min er vel en av de første, EL1340, så den kommer inn under den typegodkjenningen som gjør at dette kan ettermonteres? Ser frem til en DIY.

ilmar

Tror din er registrert som 4hjulsMC iom 4 siffer på nummerskiltet. Bastard bilen min er registrert som bil (M1) og har 5 siffer.  Min har ikke integrert støtfanger i glassfiber, og lyktene er skudd fast på glassfiberdeksler som utfyller de gamle lykteprofilene. Se bildet vedlagt...

Til deg Svedman:
Vil tro det samme som deg at alle buddyeiere kan ettermontere ryggelys, så lenge man erstatter refleksene og setter dem på et egnet lovlig sted. Det blir litt det samme som å montere høyt bremselys, sette på ekstralys etc. Som forbruker har man mulighet til det, men for ElBilnorge blir det litt anderledes, da det er dem som kan bli "grillet" for selv å avvike egen typegodkjenning. Dette påvirker selvsagt hvor villige de er til å ta slike endringsoppdrag ved fabrikken. Men når typegodkjennigen foreligger og ryggelyset er i standard varebeholdning skulle det være fritt frem for ElbilNorge å bistå med utskiftning skule man tro...


2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

ilmar

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 28. januar 2009, klokken 00:27
Tror din er registrert som 4hjulsMC iom 4 siffer på nummerskiltet. Bastard bilen min er registrert som bil (M1) og har 5 siffer.  Min har ikke integrert støtfanger i glassfiber, og lyktene er skudd fast på glassfiberdeksler som utfyller de gamle lykteprofilene. Se bildet vedlagt...
Min ser helt lik ut (se bilde), men er registrert som motorsykkel, så det er nok det som betyr noe i denne sammenheng. Jeg har altså ikke lov til bare å sette på ryggelys, sånn egentlig?

ilmar



PS: Jeg ser ikke vedlegg når jeg er logget inn med min egen konto, derfor denne backupkontoen.

Elbil fundamentalist

Da har jeg vært å hentet ryggelysene på Toshov. De var veldig raske. Bestillte på torsdag ettermiddag og allerede fredag var de klare for avhenting.

HEL 2ZR009001-011 ble prisen er kr.389,-pr.stk. inkl. mva
Leveringstid: 1 dag.

Altså ikke helt billig men, men...

Fikk svar fra Stig på ElbilNorge om hvor ledningen til ryggelyset er, og her kom svaret: <<Den skal befinne seg bak venstre lampe innsatts. Kan være blå eller hvis men merket BK.>>

Vet ikke om dette gjelder alle, men jeg for åpne opp å se på det...

Har ikke sett på erstatningsrefleks enda, men får se og kjøpe det i dag.

Forresten kult skistativ ilmar. Hvor har du kjøpt det? Hvordan funker det?
Blir det merket på taket? Går stoppene gjennom bilen slik at man subber issen på stroppen?
Vet ikke om bilden din er typegodkjent for ryggelys, men antakelig så deler skikket alle MC Buddyene samme typegodkjenning uansett "facelift" eller ikke.  Du kan jo glede deg over at du ikke har nummerskilt foran, med alle de fotoboksene som er overalt.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

svedman

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 02. februar 2009, klokken 13:27
Da har jeg vært å hentet ryggelysene på Toshov. De var veldig raske. Bestillte på torsdag ettermiddag og allerede fredag var de klare for avhenting.

Spennende! Gleder meg til fortsettelsen. Jeg har aldri montert sånt før, så jeg er helt grønn her. Så du kommer til å gjøre dette selv? Trenger du å skjære til eller tilpasse noe, eller er det bare å fjerne refleksene og dytte ryggelysene på plass?

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 02. februar 2009, klokken 13:27
Du kan jo glede deg over at du ikke har nummerskilt foran, med alle de fotoboksene som er overalt.

Hehe, jeg kjører rundt med YOSHI foran, jeg...
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

ilmarw

#26
Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 02. februar 2009, klokken 13:27
Forresten kult skistativ ilmar. Hvor har du kjøpt det? Hvordan funker det?
Blir det merket på taket? Går stoppene gjennom bilen slik at man subber issen på stroppen?
Vet ikke om bilden din er typegodkjent for ryggelys, men antakelig så deler skikket alle MC Buddyene samme typegodkjenning uansett "facelift" eller ikke.  Du kan jo glede deg over at du ikke har nummerskilt foran, med alle de fotoboksene som er overalt.
Mer informasjon: http://www.handirackuk.com/

Kjøpte den hos Srfsnosk8 (http://www.srfsnosk8.no/butikkene/) i Munkedamsveien, Oslo. Kostet 599,- tror jeg. Har vært oppe hos Elbilnorge og vist den fram, de snakket om å selge dem selv eller i hvert fall legge det ut på blog'en de har, men har ikke hørt noe mer.

Stroppene går gjennom bilen, og det fungerer utmerket. Bruker det først og fremst til ski og snowboard, men har også brukt etter å ha vært på Ikea. Og det blir ikke noe merker på taket, men det er viktig å rengjøre det litt før man setter det på.

Edit: mer om skistativ i denne tråden: http://elbil.no/forum/index.php?topic=673.15 Tror vi skal fortsette diskusjonen der dersom det er mer folk lurer på ang. skistativ.

ilmar
Polestar i bestilling

Elbil fundamentalist

#27
Da har jeg fått laget en DIY. Den er ikke helt komplett da ElbilNorge gjorde tilkoblingene under "bagasjerommet" for meg. Jeg kan forhøre meg om hvordan de gjorde dette om det skulle blli sprøsmål om det. Har ett intrykk av at det var en grei og enkel jobb.


Jag har tatt en del bilder av den enkle jobben og lagt ut på Picasawb her:

https://get.google.com/albumarchive/102191347368499538807/album/AF1QipMXTScEfAmexSMKGBiWPVrm8dWwQfxTP71Zg2NE

Jeg er veldig godt fornøyd med de nye ryggelysene  :D
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

svedman

Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

El rayo

Bra jobb! Takk for at du deler med alle!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA