Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: RB: "Think strategi er dårlig"

Startet av Elbil fundamentalist, onsdag 21. januar 2009, klokken 09:08

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

Hei,

Jeg bruker min Kewet buddy til jobb hver dag, og parkerer alltid på tvers. Men i tett trafikk og noen utolmodige bilister, er det ikke alltid de bak meg forstår min "rygge-bakenden-inn-på-tvers" manøveren. Tror det hadde vært enklere å kommunisert til medtrafiikanter om det hadde vært ryggelys på kewet'en.

Jeg har ringt og snakket med Elbilnorge om det, og de kan bekrefte at det er mulighet for å få utgang for ryggelys (ryggebryteren i dashbordet lyser jo). Har enda ikke montert noe montering selv, men tenkte å lufte ideen litt med dere andre på forumet her.  -Er det noen av dere som kunne tenke dere å motere ryggelys selv, eller allerede har gjort det?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

mohpet

Men det er da ryggelys bak? Jeg har en 2003 Kewet (firkantete lys bak) som har dette. Mulig ryggelyset forsvant da man gikk over til runde lys? Det var jo isåfall et tap  :(

Mvh Peter
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

svedman

Jeg tror ryggelyset forsvant da Buddy gikk fra "bil" til "motorsykkel med 4 hjul".

Jeg savner også ryggelyset, det er svært tungvint å signalisere til medtrafikanter om sin hensikt om å rygge uten.
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

cra

å montere et manbuelt ryggelys skulle være den minste sak - bare husk å ha en kraftig indikasjonslampe i bilen også slik at man ikke glemmer å skru den av. ;)  Kan også med hell brukes når folk ligger for tett på. Hadde en bil der ryggelyset slo inn før selve gearkassen gikk i revers, slik at jeg kunne "late som" jeg satte bilen i revers. Utrolig effektivt mot "tilhengere". ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

svedman

Kunne man ikke benytte retningsvelgeren som bryter for ryggelyset?

sveander

Bruker man blinklys så burde de forstå, evt kan man jo sette på nødblinken

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

ilmarw

Sitat fra: svedman på fredag 09. januar 2009, klokken 12:13
Kunne man ikke benytte retningsvelgeren som bryter for ryggelyset?
Du mener ryggeknappen? Jo, det hadde jo vært det beste slik foreslått i første post, og skulle ikke være veldig vanskelig å få til. Men å lage noe manuelt er jo ennå enklere, f. eks. med en egen bryter. Men skal man først gjøre det så bør man jo gjøre det ordentlig. Spørsmålet er hvor selve lampa skal plasseres fysisk bak på bilen. Har man lov til å erstatte en av refleksene med ryggelyset? Se dette bildet.

ilmar
Polestar i bestilling

svedman

Sitat fra: sveander på fredag 09. januar 2009, klokken 14:01
Bruker man blinklys så burde de forstå, evt kan man jo sette på nødblinken

Vel, for et par uker siden opplevde jeg at en bil kom ryggende mot meg på en trang vei, og jeg var dermed nødt til å begynne å rygge selv - problemet var at bak meg igjen kom det en bil til, og den skjønte jo ikke hva som skjedde og ble stående, mens bilen foran meg ble utålmodig og begynte å true seg nærmere og nærmere meg for at jeg skulle rygge videre. Jeg hadde satt på varsellys uten at det hjalp noen ;)

svedman

Sitat fra: ilmarw på fredag 09. januar 2009, klokken 14:42
Spørsmålet er hvor selve lampa skal plasseres fysisk bak på bilen. Har man lov til å erstatte en av refleksene med ryggelyset?

Tja, det er kanskje i strid med en eller annen forskrift, som antagelig krever at det er en refleks på hver side.

Jeg deler ditt spørsmål på hvor ryggelyset kunne plasseres... Kanskje under "støtfangeren"?

ilmarw

Tror ikke det blir pent, jeg vil i hvert fall ikke ha det der. Dessuten burde man vel ha et på hver side. Det spørs om ikke baklysene også har en form for refleks innebygget, slik at man erstatte de rene refleksene.

ilmar
Polestar i bestilling

cra

Et par små tåkelys burde gjøre susen. Kanskje noen som kan felles inn i støtfanger e.l? (Jeg er ikke kjent med anatomien til Buddy, så jeg kan egentlig ikke uttale meg om den spå veldig konkret.)

Har sett eksempler på biler som har ettermontert tåkelys/1000-meter som ryggelys. Blir mye mer lys til å se enn et vanlig "hvitt baklys", så jeg har vurdert å montere noe slikt på mine egne biler også. Vet ikke om det er noen regler for hvor mye ryggelys man har lov til å ha. Vinkle evt. lyset litt nedover for å ikke blende andre biler bak deg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

svedman

Enig i at å bytte ut begge refleksene med ryggelys hadde vært det peneste.

El rayo

Den gang jeg tok lappen var det krav til tidsbryter hvis ryggelyset kunne tennes manuellt (uten at bilen sto i revers).

Det aller enkleste og uten å gjøre noen inngrep i Buddy er vel en håndholdt lyskaster som kan lades fra lighterpluggen.
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=59115346
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elbil fundamentalist

Sitat fra: ilmarw på fredag 09. januar 2009, klokken 14:55
Tror ikke det blir pent, jeg vil i hvert fall ikke ha det der. Dessuten burde man vel ha et på hver side. Det spørs om ikke baklysene også har en form for refleks innebygget, slik at man erstatte de rene refleksene.

ilmar

Mange gode forslag her  :D

Jeg ringte Hellanor i dag, da de er dem som er leverandør til Elbilnorge på de nye Buddy baklyktene. Det var en veldig hyggelig kar jeg snakket med der det fantes ryggelys i samme serieog. Det finnes og han fant frem artikkel nr, bilde og alt mulig . Jeg lurte da på om de kunne sende meg et par stykker, men de har ikke noe salg til privatpersoner. Snakket da med Elbilnorge og de kunne bekrefte at ryggelysledning allerede finnes.

Jeg kommer til å bestille ryggelysene gjennom Elbilnorge og da kan de ta monteringen også. Enkelt og komme til så det skal ikke ta lang tid. Refleksene erstatter jeg med  noen firkantede reflekser som jeg monterer på støtfangeren. Da er vel den saken løst for min del ihverfall.

Følger opp med priser og bilder...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

svedman

Helt fantastisk! Jeg gleder meg til din neste oppdatering.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA