Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ikke regn med å få ladet din Renault Zoe!

Startet av Ohm, torsdag 21. august 2014, klokken 20:15

« forrige - neste »

EV - Driver

#150
Sitat fra: anna på torsdag 05. februar 2015, klokken 23:27
Råde og Ohm. Jeg har varmepumpe, ca 3-6 minus grader her. Jeg bruker vanlig stikkkontakt i veggen, og ledningen jeg fikk med bilen. Jeg tror kanskje at strømmen bare er 10 amp. Det høres alså ut som det kan påvirke oppvarmingen. Jeg skal prøve å stille inn forvarming i bilen, og hurtiglading. Takk til dere som tar seg tid til å svare på spørsmål og kommentere innlegg her på forumet!
Du kan ikke stille inn hurtiglader! Det må kjøpes og koster ca 700 000..... De færreste tar seg vel råd til det vil jeg tro. Du kan imidlertid kjøpe en ladeboks som lader med 16 Ampere istedet for kladden som følger med bilen som lar deg lade med maksimalt 10 Ampere. Ettersom 16 er eksakt 60 prosent mer enn 10, vil da ladinga gå akkurat 60 prosent raskere. Du vil da kunne lade batteriet om det er helt tomt på ca 8 timer. Halvtomt batteri på ca fire timer. En ladeboks monteres normalt av elektriker og koster mellom fem og ti tusen pluss montering. Instilling av forhåndsvarming gjør du på skjermen i bilen ref. manualen som ligger i hanskerommet.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

Ohm

Hyggelig å dele erfaringer. kabelen som følger bilen gir 10 amp. Du vil merke stor forskjell med 16 amp ladestrøm. For å få til det, må du enten kjøpe en kabel med 16 amp eller veggboks. Jeg hadde valgt kabel. Er diskutert opp og ned i andre tråder ;D
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

nilskt

Jeg lader med 13A (for ikke å belaste 16A-kurset fullt ut). Har aldri opplevd at ikke bilen er god og varm når jeg har stilt inn forvarming. Men det skal vel sies at bilen er fulladet før varmeren starter. Når jeg i begynnelsen hadde "forsinket lading" på, gikk det utover varmen.

I motsetning til Ohm, vil jeg anbefale en veggboks (jeg har dog montert min i taket for å få den på rett side av bilen :-) )
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

anna

Jeg skjønner at jeg ikke kan hurtiglading hjemme alså... Jeg synes det er rart at det skal være forskjell på oppvarmingen etter som hvordan en lader. Mange har kanskje mest bruk for forvarming dersom man er på tur, uten at en lader. Bilselgeren skrøt veldig av hvor deilig det var å komme til god og varm bil når han var på skitur, m car-net på mobilen.

Råde

Jeg tror nesten det må være forskjell på bilene.

Idag forvarmet jeg uten lading i -9. Ruta var isfri på 5-10 minutter. Etter to runder à 15 min var det helt ok lunk i bilen (men ikke det samme som etter 30 min med veggladeren). Jeg vil tippe 10-15 grader.

Eller så er det stor forskjell på 10A (medfølgende ladekladd) og 16A (vegglader) som flere har vært inne på. Forskjellen blir mellom en 2300W varmeovn og en på 3600W.
e-Golf | X75D

e-Kvaase

Sitat fra: Råde på fredag 06. februar 2015, klokken 08:24
Jeg tror nesten det må være forskjell på bilene.

Idag forvarmet jeg uten lading i -9. Ruta var isfri på 5-10 minutter. Etter to runder à 15 min var det helt ok lunk i bilen (men ikke det samme som etter 30 min med veggladeren). Jeg vil tippe 10-15 grader.

Eller så er det stor forskjell på 10A (medfølgende ladekladd) og 16A (vegglader) som flere har vært inne på. Forskjellen blir mellom en 2300W varmeovn og en på 3600W.

Har diskutert dette temaet før.
Har i dag en bensinbil med Defa kupevarmer på 1300W.
Denne kan stilles inn til å slå inn på auto(ut i fra hvor kaldt det er ute), eller manuelt 1-4 timer før avgang.

Hvis e-Golfen lades rett etter jobb vil den lade ferdig før forvarming setter i gang.
Kan ikke skjønne annet enn at en varming med 10A og 2300W vil holde.
Det er jo 1000W mer enn det Defa vifta leverer i eksisterende bil.

Er det begrensning på hvor lenge man kan forvarme i e-Golfen som er problemet?
Styres dette kun ut i fra avgangstid/ute temp., eller kan man tvinge den til å slå seg på f.eks 2 timer før avgang?

Skjønner at det blir raskere varmt med 16A / 3600...

Råde

Det blir bare gjetting, men defa varmer kun kupe. PTC skal varme opp alt mulig annet også. Slanger,  væske, masse metall, ventilasjonsanlegget og selvfølgelig kupeen. Da tar det nok lenger tid (eller mer strøm), men så slipper du at PTC stjeler rekkevidde når du til sist kjører.
e-Golf | X75D

tallyho

Sitat fra: e-Kvaase på fredag 06. februar 2015, klokken 10:13
Sitat fra: Råde på fredag 06. februar 2015, klokken 08:24
Jeg tror nesten det må være forskjell på bilene.

Idag forvarmet jeg uten lading i -9. Ruta var isfri på 5-10 minutter. Etter to runder à 15 min var det helt ok lunk i bilen (men ikke det samme som etter 30 min med veggladeren). Jeg vil tippe 10-15 grader.

Eller så er det stor forskjell på 10A (medfølgende ladekladd) og 16A (vegglader) som flere har vært inne på. Forskjellen blir mellom en 2300W varmeovn og en på 3600W.

Har diskutert dette temaet før.
Har i dag en bensinbil med Defa kupevarmer på 1300W.
Denne kan stilles inn til å slå inn på auto(ut i fra hvor kaldt det er ute), eller manuelt 1-4 timer før avgang.

Hvis e-Golfen lades rett etter jobb vil den lade ferdig før forvarming setter i gang.
Kan ikke skjønne annet enn at en varming med 10A og 2300W vil holde.
Det er jo 1000W mer enn det Defa vifta leverer i eksisterende bil.

Er det begrensning på hvor lenge man kan forvarme i e-Golfen som er problemet?
Styres dette kun ut i fra avgangstid/ute temp., eller kan man tvinge den til å slå seg på f.eks 2 timer før avgang?

Skjønner at det blir raskere varmt med 16A / 3600...
Jeg gjør som deg. Lader fullt etter jobb, og styrer varmen til varm bil kl 07.30. Jeg har kabel som kan stilles på 6, 10 og 16 A, og bilen er alltid varm uavhengig av hvilken strømstyrke jeg velger. Men så er det ikke akkurat kaldt her omkring. Det kan nok være behov for mer strømstyrke der det er tosifrede kuldegrader ute.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Ohm

Sitat fra: nilskt på fredag 06. februar 2015, klokken 07:14
Jeg lader med 13A (for ikke å belaste 16A-kurset fullt ut). Har aldri opplevd at ikke bilen er god og varm når jeg har stilt inn forvarming. Men det skal vel sies at bilen er fulladet før varmeren starter. Når jeg i begynnelsen hadde "forsinket lading" på, gikk det utover varmen.

I motsetning til Ohm, vil jeg anbefale en veggboks (jeg har dog montert min i taket for å få den på rett side av bilen :-) )
Fordelen med kabel er at du kan lade like fort ute, og den er 7 000 billigere. Fordelen med boks er at den er penere og fast installasjon. Man kan sette industristøpsel på 16 amp kabelen og ha adapter de gangene man trenger det ute. Det aller beste, er veggboks, 16 amp kabel og 10 amp kabel liggende i skuffen i reserve. Når jeg er ute, har jeg alltid behov for kjappest mulig lading.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Sidewinder

Kunne sikekrt søkt opp og ned, men...
Hva koster en kabel som kan lade 16amp?

tallyho

2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Ohm

Sitat fra: Sidewinder på fredag 06. februar 2015, klokken 12:10
Kunne sikekrt søkt opp og ned, men...
Hva koster en kabel som kan lade 16amp?

Google "ladekabel elbil", da finner du mange norske nettbutikker som selger kabler.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011


eivhelle

Er det andre som har hatt problemer med at bremseklossene foran subber inntil skivene og gir kontinuerlig metallisk gnisselyd. Det begynte på vei hjem fra jobben i dag og varte hele turen på 10-15 minutter. Jeg stoppet etter 5 minutter og da var begge skivene foran varme (ca kroppstemperatur) mens skivene bak var helt kalde.

Lyden forandret seg litt etter oppbremsing, men forsvant aldri helt bort.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Ohm

Sitat fra: eivhelle på fredag 06. februar 2015, klokken 16:32
Er det andre som har hatt problemer med at bremseklossene foran subber inntil skivene og gir kontinuerlig metallisk gnisselyd. Det begynte på vei hjem fra jobben i dag og varte hele turen på 10-15 minutter. Jeg stoppet etter 5 minutter og da var begge skivene foran varme (ca kroppstemperatur) mens skivene bak var helt kalde.

Lyden forandret seg litt etter oppbremsing, men forsvant aldri helt bort.
Har hatt det et par ganger. Var stein i bremseskiva. Ga seg etter noen mil, kom og gikk litt. Mulig det er noe annet hos deg. Om bremsene henger på, blir det glovarme etter noen hundre meter.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA