Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: lese feilkoder

Startet av Mippen, torsdag 21. august 2014, klokken 14:29

« forrige - neste »

gbzdoc


Sitat fra: Amoss på onsdag 13. august 2014, klokken 23:18
Sitat fra: gbzdoc på onsdag 13. august 2014, klokken 22:54
PPS! Når kan jeg bytte ut skjærgårdsjeepen med en elektrisk utgave? Er jo allerede "ladeuttak" på båtplassen! :D

Ser for meg ut som om du kan kjøre det i dag:
http://www.greenwave.nu/
http://www.polarboat.no/

:)

Funker så dårlig til å dra Wakeboard med... ;)

Men det er jo håp om at flere får opp øynene for at EL også kan brukes på sjøen. Turene våre er som regel så korte at EL drift neppe hadde vært noe problem, på tross av høyt forbruk på sjøen.

Beklager OT. ;)

Mippen

Sitat fra: Panduck på onsdag 13. august 2014, klokken 15:58
Sitat fra: Mippen på onsdag 06. august 2014, klokken 22:07
Av alle som har svart på undersøkelsen her inne så har de fleste en fossilbil ved siden av elbilen. Er dette noe man kjenner seg igjen i? Hvorfor har du eventuelt en fossilbil ved siden av?

http://www.tv2.no/a/5859576

Har ingen fossilbil ved siden av. Trenger kun en bil, Toyota'en ble innbyttebil når LEAF'en ble kjøpt. Jeg er fullt klar over at det kommer til å bli ett par turer med leiebil i året, men det lønner seg fremfor å ha en ekstra bil, og fremfor å ha kun bensinbil. Jeg tror vi snart kommer til å få fler og fler som har elbil som eneste bil. (eventuelt flere).


Det er hva jeg har lyst til, å ha flere elbiler. Eneste er at samboeren min ikke er så imponert over ladetilgangen, så hun ymter vel at hun har mest lyst på en fossilbil. Har lyst å beholde leafen min en stund til, bestille meg en TMS og bruke den til langturer, og leafen kan hun bruke til og fra jobb og til handling. Får se hva vi ender opp med. :) Blir uansett en elbil, enten å beholde leafen eller en TMS. Eventuelt begge to.
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Om husholdningen utvides med en bil til står elbil øverst på ønskelisten. Det sitter veldig langt inne å kjøpe noe fossildrevet. Diesel er i hvert fall uaktuelt etter at jeg satt meg inn i sammenhengen mellom dieseleksos og kreft/luftveissykdommer.
Bunnsjikt Leaf eller en middels trilling er det jeg egentlig vil ha som bil nr 2. Leaf pga 5 seter, trilling pga størrelsen (genial i P-hus og byen!)

Men så er det nå engang slik at to tenåringer kanskje snart vil ha lappen, og da trengs en en manuelt giret bil til øvelseskjøring. Kanskje en liten bensin-Polo? Ser an behovet, for prinsipielt vil jeg egentlig ikke ha fossilbil igjen. Synd Tesla Roadster ikke lenger har girkasse  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elektrolux

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. august 2014, klokken 09:25

Men så er det nå engang slik at to tenåringer kanskje snart vil ha lappen, og da trengs en en manuelt giret bil til øvelseskjøring. Kanskje en liten bensin-Polo? Ser an behovene

Fikk et interessant tips av en kjøreskole: Ta opplæring og oppkjøring på automatisk bil. Senere trenges kun ny oppkjøring for å oppgradere til manuelt gir.

Sparer en for flere kjøretimer, og det er ikke engang sikkert en noengang vil trenge å kjøre manuelt giret bil. Det er tiår siden vi hadde en slik.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: elektrolux på torsdag 14. august 2014, klokken 10:33
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. august 2014, klokken 09:25

Men så er det nå engang slik at to tenåringer kanskje snart vil ha lappen, og da trengs en en manuelt giret bil til øvelseskjøring. Kanskje en liten bensin-Polo? Ser an behovene

Fikk et interessant tips av en kjøreskole: Ta opplæring og oppkjøring på automatisk bil. Senere trenges kun ny oppkjøring for å oppgradere til manuelt gir.

Sparer en for flere kjøretimer, og det er ikke engang sikkert en noengang vil trenge å kjøre manuelt giret bil. Det er tiår siden vi hadde en slik.

Hvis man har fått nok opplæring hjemme på manuellt gir ser jeg ingen grunn til at man skulle ha behov for flere kjøretimer enn automat hvis ikke regelverket sier noe spesifikt om det.

elektrolux

Jo, for problemet er ikke at en ikke bare skal kunne gire og klutche; problemet er at en skal gjøre dette på en etter kjøreskolens og sensorens oppfattning miljømessig rett måte.

Gjerne med å dra bilen ut på 1 giret og gire rett til 3 gir eller noe slikt, og andre "lure" metoder. Alt dette slipper en med Automat girt bil. Og senere når en likevel har lappen er det visst ikke så nøye bare kjøringen foregår på en kontrollert måte. 

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: elektrolux på søndag 17. august 2014, klokken 17:37
Jo, for problemet er ikke at en ikke bare skal kunne gire og klutche; problemet er at en skal gjøre dette på en etter kjøreskolens og sensorens oppfattning miljømessig rett måte.

Gjerne med å dra bilen ut på 1 giret og gire rett til 3 gir eller noe slikt, og andre "lure" metoder.

Say what?

Glad jeg tok lappen før man begynnte å snakke om miljø. Husker kjørelæreren min sa at jeg gjerne skulle ha et lavere gir enn strengt tatt nødvendig for da var det lettere å overholde fartsgrensene (30/40/50 i Oslo sentrum). Nå sier de vel kanskje at du skal opp i 5/6 gir i det du kjører ut av porten?

svingen

#52
Tok lappen får 1 år siden,sto noe om det i boka men kjøreskole sa ikke noe om det her så tror det er nok ikke så ille :-)
Men liker ikke å gire så mye så når  jeg kjøre bensin  noe  jeg Gjør sjelden blir det ofte  5 gir :-) og det er vel beste med  tanke på den dyre bensinen dvs bruke minst  mulig bensin :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

timingbeltkiller

#53
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. august 2014, klokken 09:25
Diesel er i hvert fall uaktuelt etter at jeg satt meg inn i sammenhengen mellom dieseleksos og kreft/luftveissykdommer.
Det er riktig at de aller minste og mest farlige partiklene går tvers gjennom filteret på dieselbilene.
Men det gjør de også i bensinbilene. Enkelte hevder sågar i større mengder.

Disse nano/pico partiklene klarer ikke lungene å kvitte seg med.
Derfor er de langt farligere enn de større som partikkelfiltrene stopper.

Filtrene virker derfor analogt med en hypotetisk trafikkregel:
- 60 kmt strengt forbudt i 50 sone
- 160 helt OK

Egentlig kan det diskuteres om det økede forbruket du får med filter,
skader mer eller mindre enn kjøring uten filter.
Med andre ord om filteret skåner helsa di eller bare belaster lommeboka.



Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mippen

En ting er filteret, men mange moderene fossilbiler har små mer energieffektive motorer enn de hadde før. For eksempel har flere produsenter fått små bensinmotorer med turbo for å få mer ytelse i liten pakke. Det gjør at forbruket går ned og utslippet reduseres likeledes.
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: Mippen på søndag 17. august 2014, klokken 21:49
En ting er filteret, men mange moderene fossilbiler har små mer energieffektive motorer enn de hadde før. For eksempel har flere produsenter fått små bensinmotorer med turbo for å få mer ytelse i liten pakke. Det gjør at forbruket går ned og utslippet reduseres likeledes.

Kanskje vanskelig å si nå, men hvordan vil holdbarheten på en sånn motor være? Vil den takle 10-15 år, og 200.000km uten verkstedskostnader som overgår batteribytte på elbil?

arnkl

Sitat fra: Mippen på søndag 17. august 2014, klokken 21:49
En ting er filteret, men mange moderene fossilbiler har små mer energieffektive motorer enn de hadde før. For eksempel har flere produsenter fått små bensinmotorer med turbo for å få mer ytelse i liten pakke. Det gjør at forbruket går ned og utslippet reduseres likeledes.

Men partikkelutslippet til dei moderne bensinmotorane er vist svært ille.

http://www.dinside.no/925544/bensin-eller-diesel
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Mippen

Sitat fra: arnkl på søndag 17. august 2014, klokken 22:17
Sitat fra: Mippen på søndag 17. august 2014, klokken 21:49
En ting er filteret, men mange moderene fossilbiler har små mer energieffektive motorer enn de hadde før. For eksempel har flere produsenter fått små bensinmotorer med turbo for å få mer ytelse i liten pakke. Det gjør at forbruket går ned og utslippet reduseres likeledes.

Men partikkelutslippet til dei moderne bensinmotorane er vist svært ille.

http://www.dinside.no/925544/bensin-eller-diesel

Det kan naturligvis være sant, men det står ikke noe spesifikk hvilken motorer det gjelder. Står bare motorer med direkte innsprøytning. I terorien i det minste gir en liten motor med lite forbruk mindre utslipp enn en større motor. Så hvis man tar en liten motor med turbo og gir den tilsvarende ytelse som en større motor vil jeg tro det er bedre enn en moderne større motor med samme ytelsen pga forbruket. Men skal ikke være skråsikker her altså.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA