Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor ofte kjører du elbilen din i kollektivfeltet?

Startet av Tesla2702, torsdag 21. august 2014, klokken 13:10

« forrige - neste »

tonl

SitatI en lånebil blir nok situasjonen en helt annen, der gir folk som regel katta.
;D

Vinterpakken ser jeg ikke behov for egentlig. For jo spylevæsker som tåler -20 til -15C. Man har jo muligheten til å "forvarme" bilen via app, før man skal sette seg i bilen. Da er behov for varmesete bak ikke tilstedet.

cra

Hvorvidt det var et bohov kan nok diskuteres, men bajskokerne bake var hendige når ungene ville sove i bilen og syntes det var for kaldt, mens vi viksne syntes det var for varmt. :)  Er forøvrig enig i at vinterpakke kan stå langt nede på lista når man skal vurdere; det er mest luksus.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Tesla2702

Er det mange som hat brukt de ekstra setene?er det verd det?noen som har kjørt uten og med luft fjæring?mye forskjell?verd prisen?

Øyvind.h

#18
Sitat fra: tonl på torsdag 07. august 2014, klokken 14:53
SitatI en lånebil blir nok situasjonen en helt annen, der gir folk som regel katta.
;D

Vinterpakken ser jeg ikke behov for egentlig. For jo spylevæsker som tåler -20 til -15C. Man har jo muligheten til å "forvarme" bilen via app, før man skal sette seg i bilen. Da er behov for varmesete bak ikke tilstedet.
Varme dyser er bare tull, og i min bil har jeg i hovedsak bare opplevd at snø/is pakker seg nedenfor der viskervarmerne ville sittet (har ikke pakken). Men baksetevarme kan alene være verd pengene.

Skal ellers ikke si mye om utstyrsvalg annet enn at jeg er veldig fornøyd med mine valg. Anbefaler grå, sort skinn og matt abachi. Spesielt matt abachi er jeg utrolig fornøyd med, og ikke mindre når jeg i etterkant har sett de andre alternativene "live".
Men det er selvfølgelig smak og behag :)

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tesla2702

Kjenner noen til hvilke type felger mann får med vinterdekkene?hører ikke mye på radio så har ikke tenkt mye på lydpakken,men bør det revurderes?:)

iCar

Sitat fra: Tesla2702 på torsdag 07. august 2014, klokken 22:54
Kjenner noen til hvilke type felger mann får med vinterdekkene?hører ikke mye på radio så har ikke tenkt mye på lydpakken,men bør det revurderes?:)

Standard 19' felger
Model S 75D Pearl White - Levert 16.06.17
Model ≡ LR Midnight Silver - Levert 23.02.19
Mercedes-Benz EQ C - Reservert 13.09.17
Kjører 100% elektrisk

tonl

Sitat fra: Tesla2702 på torsdag 07. august 2014, klokken 19:50
Er det mange som hat brukt de ekstra setene?er det verd det?noen som har kjørt uten og med luft fjæring?mye forskjell?verd prisen?

De 2 barnesetene bak må du nesten vurderer selv hvor ofte tror du du kommer til å ha behov de. De setene kan kun brukes til barna er viss alder/vekt/høyde.

JEg har prøvekjørt begge fjæringer både med 19" og 21" felger. Du merker forskjellen mest når du har 21" med luft og standard fjæring. Standard fjæring syntes jeg var bedre enn på A6 (mod 2012) som jeg har. Du vil nok ikke angre om du går for standard fjæringen. Hvis du syns du har behov for å senke/heve bilen på vinterstid eller har adkomst veier som krever å ha bilen høyt eller vurderer å ha større felger f.eks 21" så bør du gå for luftfjæring.  21" felger med standard fjæring syns jeg bilen var veldig stiv og du merker støy, vibrasjon og ujevnheten på veien bedre.

Lydpakken: standard lydpakken er bra nok den.

Luft fjæring og 2xtra barnesete vil jeg nok si utstyrer som er kjekt å ha. Vurder behovene dine.
Lydpakken kan egentlig utelates.

OleT

Med gamlebilen hendte det at jeg måtte stoppe for å fjerne snø/is/sludd som hadde frosset fast i viskerbladene. Detfor tok jeg vinterpakken, men fikk naturligvis en usedvanlig snøfattig vinter og har så vidt brukt "viskervarmeren" en gang. Den virker, men drar UTROLIG mye strøm.

Luftfjæringen har jeg mye nytte av, innkjørselen til garasjen min er i en bratt bakke og jeg kommer rett og slett ikke over kanten i "normal". Samme med veien fra huset til "hovedveien" (garasjen ligger på andre siden av hovedveien), uten bilen i "extra high" er det utelukket å svinge til venstre og bort mot garasjen etter å ha lastet av tung last ved huset.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Tesla2702

jeg har hørt at hvis man skal ha 19`` dekk så bør man ha stål, hvis 21`` så luft fjæring. stemmer dette?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tesla2702 på mandag 11. august 2014, klokken 22:01
jeg har hørt at hvis man skal ha 19`` dekk så bør man ha stål, hvis 21`` så luft fjæring. stemmer dette?
Ikke kategorisk, nei.

Luftfjæring trenger man om man vil ha muligheten til å heve bilen for brøytekanter, o.l. Luftfjæring fører til litt lengre rekkevidde ved langkjøring fordi man kan senke bilen, noe som reduserer luftmotstanden. Andre fordeler er at bilen har samme bakkeklaring uavhengig av last, og er mykere over humper. På den annen side fører luftfjæring til noe økt dekkslitasje, da negativ camber økes. Og trolig økt vedlikeholdskostnader på sikt, da luftfjæring er mindre robust.

Man må vurdere disse tingene opp mot hverandre. Med 21" er dekkene allerede utsatt for stor dekkslitasje, om man da ikke vil bytte dekk ofte kan man da gå for standard fjæring. Men dette vil helt klart føles litt hardere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

NilsG

Anbefaler at dere setter dere ned og ser på hvilket kjøremønster dere har i dag og om dere virkelig vil få bruk for dobbeltlader. Vår erfaring etter nesten 8000km på 2 måneder er at vi ikke har hatt bruk for det en eneste gang. Vil dere dekkes greit av planlagte superladere? Disse popper jo bokstavelig talt opp som paddehatter...  ;) De som i sommer har kjørt langt utenfor "Superchargerland" har nok opplevd et annet behov, men husk at denne dekningen blir stadig bedre!

Interiør. Vi kjørte helt standard og har ingen ting å klage på hverken det svarte dash-bordet eller stoffsetene. Setene oppleves i mine øyne som gode å sitte i. Fruen sier at hun ikke blir sliten i kroppen på samme måte som i andre biler.

Ellers er jo alt med farger på bil og interiør smak og behag. Dersom dere har muligheten så stikk innom Tesla for å se dette i "levende live". Tenk også på renhold. Enkelte farger krever mere renhold/vask enn andre, selv er jeg veldig fornøyd med den mørke grå som enda ikke er vasket en eneste gang...  ::)


Lykke til med valgene!
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

MartinP

Har selv valgt etter mine "behov". Da ble det 19" Cyclone og luftfjæring for maks komfort. Parkeringsensor fordi det er en stor bil som jeg ikke vil skrape opp. Ultra hi-fi fordi jeg liker musikk og er lydfreak. Vinterpakke fordi mine passasjerer skal reise komfortabelt når det er kalt. Og techno-pakke ser jeg som et must i en premiumbil. Og så det som jeg ikke trengte men som jeg skriver på kontoen "min første og siste macho bil" og da ble det P85 og pano. Og for å fravike det praktiske enda mer så ble den ikke grå men heller Multi coat red, med performance seter ( med sin matchende røde rand) og carbon. Tog også med dobbeltlader da jeg regner med å reise rundt i Sverige en del og det ikke er like tett med super chargers der som i Norge. Leverans er ikke før i slutten av oktober så etter det vet jeg om valgene var optimale.

RunarBT

Her blei det full pakke minus p+ og dobbeltlader.

Har hatt bilen et år no og kjørt 30.000 km.
Dbl lader har eg ikkje enda hatt behov for.

Barnestene bak er veldig populær og gull verdt når jenta vår på fem skal ha gjester med heim. Tech pakke er et must.

Tøysetene er veldig pene, tok skinn men hadde nok klart oss med stoff.
Ellers er vinterpakken fin vinterstid med gjester bak.  Eg er glad i luftfjærene og.  Godt når det er snø, glatt og litt bratt innkjørsel f.eks.

Tesla2702

Vi ønsker veldig gjerne å ha bilen under 650' kr, hva bør man da ha av utstyr!

arnkl

Sitat fra: Tesla2702 på lørdag 30. august 2014, klokken 03:26
Vi ønsker veldig gjerne å ha bilen under 650' kr, hva bør man da ha av utstyr!

Velg ein S85 så kan du ta med det meste og likevel kome under 650k. Performance er ikkje verdt ekstrakostnaden etter mi meining.

"Må ha"-utstyr er tech-pakke og parkeringsassistent. Det har eg nytte av kvar dag. Viss du skal køyre ein del utanfor superchargernettet er også dobbeltladar svært kjekt å ha. Så kan du plusse på mykje unødvendig "pynt" og likevel kome under 650 000 kr.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA