Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor ofte kjører du elbilen din i kollektivfeltet?

Startet av Tesla2702, torsdag 21. august 2014, klokken 13:10

« forrige - neste »

Tesla2702

Hei.vi vurderer å kjøpe tesla model s.men vi er usikker på farge og utstyr.har lyst på sort,hvit eller blå.hva anbefaler dere?hvilke utstår bør man kjøpe til bilen?

hma

Hei og velkommen til Elbilforum!

Her vil du møte en haug med mennesker som har ulik erfaring med elbiler (og ulik smak...).

Vil anbefale deg å se innom Tesla-seksjonen hvor det finnes mange gode tråder for utstyr. Bruk søkefunksjonen så finner du raskere det du leter etter.

Jeg skal gi deg to kjappe råd med tanke på utstyr til Tesla Model S:
1) Planlegger du noen gang å bruke lastestativ (det er ikke alltid at en sykkel eller ski går inni bilen) du velge soltak.
2) Om du ønsker et maksimalt fleksibelt ladesystem kan du velge dobbeltlader. Velg dette dersom du skal ferdes en del utenfor dekning av Tesla sine superladere, eller ønsker å ha best mulig ladehastiget.

Model S er en fantastisk bil uansett hvilket tilleggsutstyr du måtte velge. Lykke til!

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Tesla2702

Takk for svaret.har ikke tenkt å ha noe stativ på taket så blir nok "åpen tak".er ganske ny her så tenkte kanskje fått litt svar under mitt spørsmål her...noen formening om 7 seters eller ikke?dab+?vinterdekk?fjeringer?

cra

Hvis du trenger 7 seter selv kan det være nyttig til ungene vokser ut av dem (kan ikke ha normalt store voksna baki), hvis ikke dropper du det. Det er vel 70-80 liter lasterom eller så der setene klappes ned; det kom godt med for vår del på årets ferietur.

Ang. farge så synes jeg blå og svart er veldig like, untatt når det er godt lys. Om det er flere enn du som skal ha et ord med i laget og farge ikke er viktig for deg så er mitt tips å la "de andre" (hvem det nå enn er; hos meg var det fruen og jentene) bestemme fargen, så føler de at de har hatt et ord med i laget. ;)

Jeg har enkeltlader, og så langt har jeg ikke vært i nærheten av å ha bruk for det, men hvem vet hva framtiden bringer. Hvis du har stramt budsjett er ikke dette noe du "må" ha sånn sett, men det kommer jo litt an på eget kjøremønster, hvor du ferdes samt hvilke lademuligheter du har der. Jeg har så langt klart meg med hjemmelading på 13A kurs, komfyradapter og superchargere på langturer.

Har glasstak og er godt fornøyd med det; har så langt ikke hatt på takstativ, men vi får se når skisesongen nærmer seg. :)

Tok lydpakka, men det var mest pga at jeg "visste" at den kom til å øke 10.000 i pris om ikke lenge da jeg bestilte. Har ikke samenlignet med lyd i bil uten lydpakke, men jeg tror at om du som meg bruker lyd mest som "bakgrunnstøy" når du kjører, evt. hører på radioprating så er det kroner du fint kan spare.

S85 ville jeg definitivt valgt, selv om man fint klarer seg med S60. Jeg liker å ha plenty å gå på på rekkevidde, og så slipper man å betale ekstra for SuperCharger-option.

Tech-pakke anser jeg som et "must" pga navi og en del andre funksjoner, men den koster nesten 25k pr i dag. Helt sikkert fullt mulig å klare seg uten.

Luftfjæring er kjekt å ha, men kan nok fint unnværes for de aller fleste.

Parksensorene har jeg hatt god nytte av, så de ville jeg bestilt på nytt.

Tåkelys har jeg aldri følr at jeg har hatt bruk for (tåkelys bak er med uansett; det er visstnok et krav i vår krok av verden), så det hadde jeg definitivt ikke betalt ekstra for. Noen synes det ser bedre ut med, og har kjøpt pga det. Helt greit, om budsjettet er romslig.

Performance hadde jeg heller ikke giddet å betale ekstra for. Den ekstra ytelsen har jeg ikke bruk for, så jeg synes det koster svært mye mer enn det smaker. Men igjen; om penger ikke er et tema..... :)

Det beste rådet er nok å gå gjennom hva du selv synes du må ha, bør ha og bare har lyst poå, og starte på toppen av den lista når du krysser av for bestilling. Så er det jo bare å legge på kryss til prisen når det kritiske punkt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hma

Jeg mener det er to veier å gå ved anskaffelse av en Tesla:
1) minimums-utgave, om utgangsprisen er i overkant av ditt budsjett
2) maksimumsutgave. hvor man legger til litt mer utstyr enn man strengt trengt tatt har behov for. Forskjellen i pris er rundt 80'000,-

3. seterad kan ikke ettermonteres, så om du har praktisk behov for 7 seter må det legges til bestillingen. De bakerste setene kan enkelt demonteres slik at man får tilgjengelig bagasjeplass. Noen spekulerer i at det kan lønne seg å kjøpe 7 seter for å få mer igjen ved et senere salg.

Luftfjæring la jeg til etter mye frem og tilbake, tenkte til slutt at det var kjekt å ha. Det kommer helt an på hvor du kjører, f.eks om du kjører på dårlige veier, veier med dyp snø, kjører ofte på ferger eller over fortauskanter, etc. Da kommer hevefunksjonen til luftfjæringene til sin rett.
Les mer her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12330.0.html

Lydpakke bestilte jeg primært for å få DAB+ men har erfart at DAB-dekningen (spesielt i Nord-Norge / Lofoten) er elendig. Har i stedet hørt vanlig radio (alt av NRK, etc) via internettradio (TuneIn).
Du kan lese om DAB+ her
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8239.0.html

Vinterdekk har jeg ennå ikke anskaffet meg, men du kan lese denne meget gode tråden som er klistret:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12415.0.html

Igjen; bruk søkefunksjonen og sett av mange kvelder med lesing av de ulike trådene.

Min erfaring er at det finnes så mange ulike meninger om disse spørsmålene at man slett ikke trenger å bli klokere - spesielt når det kommer til estetiske valg. Følg din egen magefølelse og smak og bygg din drømmebil :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Tesla2702

takk for noen flotte innspill her...både jeg og fruen har vært frem og tilbake mellom hvit, sort og blått...det vi har valgt til nå er følgende:
19" hjul
85 kWt Model S
Bakovervendte seter
Blått Lade Adapter
Brune nappaskinnseter
Dobbeltlader
Hattehylle
Hvit solid lakk
Panoramatak i helglass
Parkeringsassistent
Pianosvart innredning
Rødt Lade Adapter
Smart Luftfjæring
Superlading inkludert
Tech-pakke
Type 2 offentlig ladestøpsel

hva tror dere?

Tesla2702

da har vikke tatt med vinterdekkene..men er de med felger?og hvilke type felger?finnes vel rimeligere andre plasser?

cra

Vinterhjul er inkl. felger, ja. Standard felger, helt greie. Mulig du får noe rimeligere fra tredjepart. Jeg rakk ikke å sjekke så mye før jeg skulle hente min, og det var i slutten av mars og derfor litt usikkert hva slags føre det ble så jeg fikk min levert på vinterdekk just in case. Viste seg at jeg kunen ha henta på sommerdekk, men uka før snødde det tett.

Spec'en din synes jeg ser grei ut, og det er som kjent du som sitter med fasit, for det er din bil og dine behov. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Tesla2702

er det noen som har erfaring med lyd og lys pakken?

hma

Konfigurasjonen ser veldig fin ut. Jeg valgte i tillegg vinterpakken, i hovedsak for at barna skulle ha mulighet for setevarme (2. seterad).

Har også lydpakken (valgte den pga DAB), men har ikke fått sammenlignet med bil uten lydpakken. Tror nok standard stereoanlegget holder for de fleste.

Lyspakken (innvendig) har jeg ikke. Personlig ser jeg ikke noe nytte i den, men kanskje den kommer mer til sin rett når høstmørket faller på?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Tesla2702

ja,vårt barn sitter jo i barnesete, så har ikke sett på vinterpakken. ser heller ikke noe særlig behov for lyspakken.

tonl

#11
Et lite tips. Ikke velg pianosort interiør. Grunnet er noe gjennskinn fra solen, fettflekk synes veldig godt og viktigst av alt, det blir lett riper på og du ser ripene veldig godt. Prøvekjørte en demobil med pianosort interør, der var det full av riper som syntes. Og jeg gjorde en test med neglen hvor jeg strøk lett over pianosort panelen, da kom det riper med en gang. Så har du unger som liker å ta/skrape på ting, bør du helst gå for noe annet. Jeg valgte karbonfiberinteriør.

Espen Hugaas Andersen

Konfigurasjonen ser fin ut, den. Noen kommentarer:

- Personlig vil jeg nok velge bort panoramatak. Dette er hovedsaklig kun noe man får nytte av i baksetet (litt mer takhøyde, mer åpen følelse), der jeg sjeldent sitter, mens det fører til kulderas på vinteren, øker menden støy og koster mer. Min personlige regel: Trenger man å kunne montere takboks, gå for panoramatak. Ellers ikke.
- Vinterhjulene man kjøper hos Tesla er momsfrie og inkluderer dekktrykkssensorer. Det er ikke en veldig dårlig deal. Jeg kommer nok til å kjøpe vinterhjulene hos Tesla.
- Enig i at man ikke bør gå for glossy interiør. Veldig upraktisk. Jeg vil gå for matt Abechi.
- Jeg syns hvit, svart og blå er de fineste fargene. Men hvit bør man holde ren, ellers så ser det forferdelig ut. Hvis man har tenkt til å vaske bilen regelmessig, så er hvit supert. De solide fargene er også lettere å reparere i etterkant, så det aspektet er praktisk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

B_Tesla

Jeg har endt opp på relativt lik config som deg. Men valgte bort 7-seter samt luft. Gikk til slutt for 21" på sommer, da de er relativt billig sammenliknet med brukt/ny kjøp senere. Lurt å ta med vinterdekk. Disse kan stort sett endres fra pigg/piggfritt senere, men man bør huske på utgiften, og at mange felger ikke er beregnet for så stor vekt.

Selv gikk jeg for sort fremfor blå - da jeg synes sort var penere sammen med fronten som er sort. Dette er en smakssak. Jeg tok turen innom Tesla når de hadde fått inn en god bunke biler, så da fikk jeg sett litt diverse. Ser man dem side om side er det lettere.

Småjusteringer har latt seg gjøre etter bekreftelse. Som mine 21". Har sikker noe med at de koster 28k ekstra ;D 
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

hma

#14
Sitat fra: Tesla2702 på onsdag 06. august 2014, klokken 23:22
ja,vårt barn sitter jo i barnesete, så har ikke sett på vinterpakken.
Mine to minste sitter i hvert sitt barnesete (2. seterad), så det tar nok noen år før jeg får valuta for vinterpakken ;D

Sitat fra: tonl på onsdag 06. august 2014, klokken 23:48
Et lite tips. Ikke velg pianosort interiør. Grunnet er noe gjennskinn fra solen, fettflekk synes veldig godt og viktigst av alt, det blir lett riper på og du ser ripene veldig godt.
Jeg var litt "rask på labben" og bestilte pianosort interiør. Tenkte mens jeg ventet på bilen at det ville bli ripete, problemer med refleksjoner, etc, men har erfart at det går helt fint.
Lakken er langt sterkere enn vanlig "plastimitasjon" jeg har sett på andre biler. Bruker pussekluten til skjermen og drar forsiktig over dashboardet, samt rundt midtarmlenet/koppholderen og alt er skinnende blankt. Ikke en ripe hos meg.
Om det er det "vakreste" interiøralternativet skal jeg ikke kommentere, men jeg mener så langt at det er tilstrekkelig robust for normal slitasje. I en lånebil blir nok situasjonen en helt annen, der gir folk som regel katta.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA