Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av FThorsen, torsdag 21. august 2014, klokken 10:29

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: jazzwheel på torsdag 07. august 2014, klokken 13:34
Jeg mener å ha lest at optimalt for dragrace med Tesla er 19" med i underkant av 20psi.
Generelt er stor felg/lite gummi ugunstig for grep ved takeoff. Mer gummi som gir etter vil jevne ut rykk fra drivverk og eventuelle antydninger til slipp. Derfor tror jeg nok at dette kan stemme.

Jeg har selv reagert på videoer hvor man skal dragrace - gjerne side om side med en annen bil - og stiller med 21" som helt sikkert har standard lufttrykk. I tillegg setter man gjerne bilen i "low", noe som ikke hjelper.

Cirion

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. august 2014, klokken 14:57
Sitat fra: janmb på torsdag 07. august 2014, klokken 13:49
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. august 2014, klokken 13:38
Sitat fra: janmb på torsdag 07. august 2014, klokken 12:24
Jeg opplever mine PS2 akkurat slik du beskriver continental.

Slipper mer enn nok til å gå skikkelig rykk og rotasjon i bilen. Nok til å få seg en støkk faktisk om man ikke er forberedt på det.

Hvor høyt lufttrykk har du i bakdekkene?

42-43

Ok. Lurte et øyeblikk på om du kjørte med 50 psi eller noe sånt.
Da vet jeg ikke hva forskjellen består i, en teori er vel at det er noe feil på dekkene dine ;)
Jeg kjører med 50psi
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

janmb

Sitat fra: Muffinman på torsdag 07. august 2014, klokken 15:17
Generelt er stor felg/lite gummi ugunstig for grep ved takeoff. Mer gummi som gir etter vil jevne ut rykk fra drivverk og eventuelle antydninger til slipp. Derfor tror jeg nok at dette kan stemme.

Definitivt.

Det burde være en tankevekker om man ser hvordan man utformer hjul til topfuel dragstere... Det er riktig nok i ekstrem ende av skalaen, men ja, du kan ikke ha betonghjul om du ønsker å få mye kraft i bakken fra takeoff.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

BMW850

Ang. luftrykk må man være oppmerksom på at om man toppet til 42psi når vi hadde over 30 graders varme tilsvarer dette kun sånn ca. 36psi ved 10 grader lavere temp. Merket det sist gang jeg skulle sjekke lufttrykket ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Thor2014


BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Thor2014

Sitat fra: BMW850 på fredag 08. august 2014, klokken 18:35
De fleste har vel ikke N2 tilgjengelig...

Dekkverksted....
Nitrogen molekyler er også større enn oksygen molekyler, så forvent mindre trykktap i tillegg til stabilt trykk under varme/kalde dager.

Muffinman

Jepp, enkelte dekkverksteder og faktisk nettbutikker som leverer dekkpakker fyller N2. Man oppnår en lavere grad av diffusjon gjennom gummien enn med ren luft, og trenger dermed ikke "etterfylle" like ofte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA