Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av FThorsen, torsdag 21. august 2014, klokken 10:29

« forrige - neste »

FThorsen

Tidlig i sommer prøvde jeg å måle hva 0-100 tiden var på min P85+. Problemet var at traction controllen ville bremse øvelsene. Med traction controllen skrudd på så spant alltid dekkene på tørt underlag i 30+ grader. Så fikk jeg oppdatert ledningsnettet for å kunne lade på 16A og samtidig fikk 5.12 firmwaren. Etter dette så spinner aldri bakhjulene i rett linje fra stillestående.
Har noen andre opplevd noe tilsvarende? Kan Tesla ha gjort om på akselereringen for å minske slitasjen på motor/drive unit?
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

satheesh.net

Hva sier tiden da, er vel dette som er viktigst? ::)

hma

Jeg gjorde en stoppeklokketest med min S85 fra 50% SOC, etter at jeg fikk installert FW 5.12 og nytt ledningsnett.
Passerte 100km/t på 6,2 sekunder, 6/10 bak annonsert akselerasjon (5,6sek).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

bb

Sitat fra: hma på onsdag 06. august 2014, klokken 18:37
Jeg gjorde en stoppeklokketest med min S85 fra 50% SOC, etter at jeg fikk installert FW 5.12 og nytt ledningsnett.
Passerte 100km/t på 6,2 sekunder, 6/10 bak annonsert akselerasjon (5,6sek).
Det er stor forskjell på 50 % og >90 % SOC da. For at testen skal være riktig må man teste på >90 %. Kanskje du til og med klarer raskere enn 5,6 sek?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

jkirkebo

Sitat fra: fthorsen på onsdag 06. august 2014, klokken 17:44
Tidlig i sommer prøvde jeg å måle hva 0-100 tiden var på min P85+. Problemet var at traction controllen ville bremse øvelsene. Med traction controllen skrudd på så spant alltid dekkene på tørt underlag i 30+ grader. Så fikk jeg oppdatert ledningsnettet for å kunne lade på 16A og samtidig fikk 5.12 firmwaren. Etter dette så spinner aldri bakhjulene i rett linje fra stillestående.
Har noen andre opplevd noe tilsvarende? Kan Tesla ha gjort om på akselereringen for å minske slitasjen på motor/drive unit?

Ikke jeg. Min P85+ har aldri spunnet bakdekkene på tørr asfalt i 20+ grader, og den er snart ett år gammel...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cirion

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. august 2014, klokken 19:11
Sitat fra: fthorsen på onsdag 06. august 2014, klokken 17:44
Tidlig i sommer prøvde jeg å måle hva 0-100 tiden var på min P85+. Problemet var at traction controllen ville bremse øvelsene. Med traction controllen skrudd på så spant alltid dekkene på tørt underlag i 30+ grader. Så fikk jeg oppdatert ledningsnettet for å kunne lade på 16A og samtidig fikk 5.12 firmwaren. Etter dette så spinner aldri bakhjulene i rett linje fra stillestående.
Har noen andre opplevd noe tilsvarende? Kan Tesla ha gjort om på akselereringen for å minske slitasjen på motor/drive unit?

Ikke jeg. Min P85+ har aldri spunnet bakdekkene på tørr asfalt i 20+ grader, og den er snart ett år gammel...
Tror det kommer av dekkforskjellen på P85+ og de andre... PS2 dekkene spinner ikke på tørr asfalt. Det må være grus, sand, vann eller annet i veien for at de skal gjøre det.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Muffinman

Det ser da vitterlig ut som trådstarter også har P+ ?

Cirion

Sitat fra: Muffinman på onsdag 06. august 2014, klokken 19:33
Det ser da vitterlig ut som trådstarter også har P+ ?
Ja ser sånn ut. Uansett, har 5.12 og har hatt bilen siden August... Kan ikke si det er noen endring på min P85+.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Muffinman

Uansett, jeg har bare "vanlig" P, og kan ikke huske å ha gitt flatt jern fra stillestående. Men Continental - dekkene slapp brått ved akselerasjon fra lav fart, og lenge før pedalen var i bunn. Har PS2 nå etter gode to måneder på Conti, og de slipper ikke under samme forhold.

Thor2014

Å ta tiden med stoppeklokke på en så rask bil er bare tull.
Film speedometer å se på filmen i ett program som angir tidslinjen i ti eller hundredeler.

Min S85 brukte 5,2 med 90%

hma

#10
Brukte ordet "stoppeklokketest" for å signalisere at det ikke var en spesielt eksakt test :)

Det er forøvrig også det eneste forsøket jeg har gjort på 0-100 på Model S'n. Er ikke spesielt bekymret for tidelene, men det var jo litt moro å konstantere at den er vesentlig raskere enn alt annet jeg har eid og prøvd :)

Har endel erfaring fra utprøving av ulike motorstyringsprogrammer på Th!nk. Der er koden skrevet slik at ulike inkrement av hastigheten tillater ulike maksimalverdier av batteristrøm. Hvert inkrement kan settes manuelt (i koden).
Da jeg testet Teslaen la jeg merke til at den "dabbet" av ved oppnådde 70km/t. Jeg tenkte at det kunne ha to årsaker:
1) Spenningsfall i hovedbatteriet som følge av den kontinuerlige belastningen og som funksjon av SOC.
2) Motorstyringsprogrammet regulerer ned strøm som følge av ulike oppfylte kriterier (SOC, spenning, strøm, temperatur, etc).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Muffinman

Du oppnår vel makseffekt ved ca. 78 km/t, deretter kompenserer økt turtall for fallende moment slik at effekten er forholdsvis flat. Ved et punkt klarer ikke turtallet å kompensere lenger siden momentet faller for raskt, og effekten avtar. Dette skjer vel rundt 140 eller deromkring.

Tipper at avdabbingen du kjenner ikke er en avdabbing, men at effekten slutter å øke.

elnino

Du får en stiplet linje i effektmeteret når bilen begrenser deg grunnet temperatur (typisk mot slutten av 0-alt for mye). Så det vil du se om det skjer.

Muffinman

Du får ikke stiplet linje på 0-100. Da må du holde pedalen litt lenger ;)

janmb

#14
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. august 2014, klokken 19:11
Ikke jeg. Min P85+ har aldri spunnet bakdekkene på tørr asfalt i 20+ grader, og den er snart ett år gammel...

Jøss. Hva slags daff bil er det du har fått?

Har da null problem med å få min til å spinne på tørr asfalt, selv med godt oppvarmede dekk, riktig trykk, og godt oppover fartsskalaen. (Har P85+ med middels slitte PS2)


Sitat fra: Cirion på onsdag 06. august 2014, klokken 19:25
Tror det kommer av dekkforskjellen på P85+ og de andre... PS2 dekkene spinner ikke på tørr asfalt. Det må være grus, sand, vann eller annet i veien for at de skal gjøre det.

Jeg kan definitivt bekrefte at det IKKE stemmer. Har fint fått mine til å spinne om jeg vil siden dag 1 frem til nå. Selv på helt tørr og ren asfalt i grei temperatur slipper de fint opp til rundt 50-70 km/t et eller annet sted (usikker på akkurat hvor grensa går der jeg ikke lenger får noen som helst løsrivning)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA