Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ELbiler i kollektivfelt og skilting om påbudt sving

Startet av svedman, tirsdag 20. januar 2009, klokken 09:29

« forrige - neste »

svedman

Hvordan er det med Kewet Buddy og EU-kontroll, når den ikke er registrert som bil?

Sjekket på Vegvesen.no når jeg skulle til EU-kontroll, bare for gøy egentlig, og fikk beskjed om at "Dette kjøretøyet er fritatt for EU-kontroll".

Vet ikke om det er fordi det er noen år til jeg eventuelt må inn første gang, eller om det faktisk er fritak for Buddyer?
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

Laban

Buddy er registrert som motorsykkel og de mener jeg ikke har noe krav om EU-kontroll.

Om kontrollen
Biler med tillatt totalvekt 3500 kg eller mindre skal kontrolleres første gang i det fjerde kalenderåret etter 1. gangs registrering og deretter hvert annet år. Biler og tilhengere med tillatt totalvekt over 3500 kg, alle biler som er registrert for 10 personer eller flere samt drosjer og ambulanser, skal kontrolleres første gang i det andre kalenderåret etter 1. gangs registrering og deretter årlig.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

svedman

Ja, det var det jeg antok. Men ville høre om andre Buddy-eiere har måttet møte til EU-kontroll :)
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

Focus

Dersom det er firesifret regnummer og bare nummer bak er den registrert som motorsykkel og det er ikke krav om eu kontroll.
Det er registrert noen av de tidligere modellene som bil, men de har femsifret reg nummer og skilter fremme og. De må vises tror jeg.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

elektrolux

Spart EU kontrol betyr at en kan betale årsavgiften og ha penger til overs til en god flaske vin. ;)

Mange stiller spørsmål til om EU kontrollen har noen virkning på trafikksikkerheten. Utrolig få ulykker er direkte relatert til sviktende teknisk stand på kjøretøyet, og når f.eks motorsykler viser seg å være unntatt fra kravet kan en fundere på om ikke hele EU kontrollen er iscenesatt av verksteder på jakt etter jobb.

Ser likevel nytteverdien av avgasskontrollen EU testen innebærer på fossilbiler. Mange biler ville kjørt rundt og forutrenset enda mer uten krav om en viss standard her.

Syntes Elbiler burde vært fritatt for EU kontrol, da disse ikke har noen målbare avgasser, og sannsynligvis aldri har hatt ulykker grunnet sviktende teknisk stand.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA