Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konvertere båt til elektrisk

Startet av muggost, onsdag 20. august 2014, klokken 15:52

« forrige - neste »

muggost

Hei!
Jeg er overbevist om at fremtiden er elektrisk. Helt overbevist. Det betyr at begge våre biler kommer til å være elektriske om noen år. I dag har jeg en Nissan Leaf og jeg planlegger kjøp av Tesla X, hvis økonomien (og kona) tillater det, kanskje i 2016 allerede. Slik situasjonen er i dag, så er det relativt håpløst å basere seg på noe annet enn hjemmelading og muligens litt på jobb. Det er også sånn jeg regner med at hele bransjen kommer til å gradvis dreie mot, men dèt er annen diskusjon!

Uansett så ser jeg at hjemmelading med 10A / 16A vil fungere dårlig med vårt kjøremønster, det tar rett og slett for lang tid. Foreløpig er det vel bare Teslaer og Renault Zoe som kan lade med mer enn 16A hjemmefra. Regner med at det vil bli fler og fler som kan lade med 11/22 kW etter hvert. Og i den sammenheng har jeg tenkt meg en løsning som skissert på bildet under.

Lurer på om jeg har tatt meg vann over hodet, men dette bør vel la seg gjennomføre? Jeg er ikke elektriker, så dere som kan dette bedre enn meg får ta en kvalitetssjekk på konseptet :-)

Jeg ønsker å få lagt opp 400V 3-fas 32A til både høyre og venstre side av garasjen, som angitt med de røde strekene. Disse terminerer i hver sin slimbox (blå boks) som så kan lade hver sin bil. Her kommer utfordring nr 1: Jeg trenger også å kunne lade bilene utenfor garasjen, uten å la kablene ligge under garasjeporten. Er det mulig å montere et type 2 støpsel (f.eks: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Type_2_stikk_til_ladestasjon rett på utvendig vegg, med en skjøt som går gjennom veggen og kan settes i slimboxen? Dersom jeg skal lade inne kan jeg bare ta ut den korte skjøten og sette ledningen fra bilen rett i slimboxen.

Videre ser jeg at det kan bli en utfordring å lade begge bilene på max effekt samtidig. Jeg vet ikke åssen det fungerer med 230V kontra 400V, men burde jeg ikke ha 64A 3-fas for å kunne lade to biler samtidig med 22 KW? Dette blir utfordring nr 2. Hvordan løser jeg dette? Går det an å sette inn i sikring i [grønn boks] slik at det ikke blir mulig å sette begge bilene på maks lading? Eller finnes det noen form for styringssystem som gjør dette for meg?

Jeg tar gjerne imot innspill til andre løsninger også. Målet er å kunne lade to biler samtidig innenfra eller utenfra, uten at ledninger ligger under porten. Alternativt, en anordning som lader èn bil med 32A, og automatisk trapper ned til 2x16A dersom bil nr 2 kobler seg til.

Takk for hjelpa :-)

RaBalder

Jeg ville ha holdt meg unna den skjøten du tenker på for å kunne lade ute. Da er det bedre med en liten luke man strekker Type2-kabelen gjennom for å koble til ladepunktet inne.


Hver slimbox bør sikres bak en 32A sikring. Tror vel også du i tillegg kan koble begge to inn på en felles 32A sikring for å være sikker på at strømtrekket ikke overstiger 32A. Men det kan bli mye resetting av sikringen.

Trenger du å ha dette automatisert på alle kanter  ::)

  • Legg inn 32A 400V 3fase
  • Sett opp to slimbox'er med max trekk 32A
  • Når hver bil settes på lading, still max strømtrekk i bilen til 16A. 11kW vil normalt holde til å lade opp en elbil iløpet av 6-9 timer (tesla husker settingen på max 16A fra gang til gang, så det blir kun justering når man skal endre ladestrømmen)
  • Dersom det er behov for kjappere lading, avtal at bare det ene punktet brukes noen timer. Og lad med 32A.

emil

Uten å se på det praktiske rudt flere kontakter fra samme boks vil jeg tro at om et par år så vil det bli vanlig med bokser som snakker sammen, også etterhvert med strønettet og naboenes ladebokser. Så fordeles effekten der det er behov så bilene er klar til bruk på ønsket ladenivå neste morgen. Alternativt kan man be om mer effekt/kortere ladetid ved behov mot en høyere kostnad.

Så gjør det så enkelt som mulig nå, for når Leafen er byttet ut og Model X er på plass er det en helt annen verden av lademuligheter der ute.

RaBalder

Det finnes allerede idag bokser som snakker sammen. Men de har vært tidstyrte, dvs. ulike ladepunkter får strøm til ulike tider.

Har ikke funnet noe som fordeler strøm til de forbrukere som ønsker strøm på en mer dynamisk måte.

Tenker da på et garasjeanlegg med 20 ladeplasser. Også har man en total begrensning på strømtrekket ved at det ikke kan overstige 5x32A=160A.

  • Hvis alle ladeplassene brukes til lading, så får hver plass 8A
  • Blir 10 biler ferdig ladet og strømtrekket på disse plassene faller til 0A, så får de resterende 10 plassene ibruk 16A tilgjengelig.
  • Er det bare 5 som lader, så får dem 32A hver.
  • Noen plasser kan jo også få prioritet, eller at lading forskyves i tid på noen plasser i tillegg til en dynamisk fordeling.

Har ikke funnet noen kommersiell løsning på dette.

Det generelle problemet er jo et antall ladestasjoner X som til tilsammen ikke skal trekke mer enn Y ampere fra en strømkilde.

nofuelno

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 05. august 2014, klokken 22:01
Det finnes allerede idag bokser som snakker sammen. Men de har vært tidstyrte, dvs. ulike ladepunkter får strøm til ulike tider.

Har ikke funnet noe som fordeler strøm til de forbrukere som ønsker strøm på en mer dynamisk måte.

Tenker da på et garasjeanlegg med 20 ladeplasser. Også har man en total begrensning på strømtrekket ved at det ikke kan overstige 5x32A=160A.

  • Hvis alle ladeplassene brukes til lading, så får hver plass 8A
  • Blir 10 biler ferdig ladet og strømtrekket på disse plassene faller til 0A, så får de resterende 10 plassene ibruk 16A tilgjengelig.
  • Er det bare 5 som lader, så får dem 32A hver.
  • Noen plasser kan jo også få prioritet, eller at lading forskyves i tid på noen plasser i tillegg til en dynamisk fordeling.

Har ikke funnet noen kommersiell løsning på dette.

Det generelle problemet er jo et antall ladestasjoner X som til tilsammen ikke skal trekke mer enn Y ampere fra en strømkilde.

KEBA er vår leverandør av smarte ladeløsninger som kan fordele strøm til ulike ladepunkter på en dynamisk måte.
Les mer her ( s. 10 + 11 ) http://www.keba.com/fileadmin/user_upload/KeContact_Smart-Charging-Solutions_EN_interactive.pdf
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

jkirkebo

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 05. august 2014, klokken 21:42
  • Sett opp to slimbox'er med max trekk 32A
  • Når hver bil settes på lading, still max strømtrekk i bilen til 16A. 11kW vil normalt holde til å lade opp en elbil iløpet av 6-9 timer (tesla husker settingen på max 16A fra gang til gang, så det blir kun justering når man skal endre ladestrømmen)

Men skal andre biler lades kan det bli problemer. Ikke alle kan justere ladestrømmen. Så jeg ville nok evt. gått for en boks der du kan velge mellom f.eks 16A og 32A med en vippebryter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

muggost

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 05. august 2014, klokken 21:42
Jeg ville ha holdt meg unna den skjøten du tenker på for å kunne lade ute. Da er det bedre med en liten luke man strekker Type2-kabelen gjennom for å koble til ladepunktet inne.

Hvorfor ikke det med skjøten? Kan det bli problemer med den?

Jeg har tenkt på det med en luke tidligere, da jeg fikk Leafen, men gikk bort fra det. Det er selvfølgeliv lecamur der gjennomgangen må komme, så det blir en ganske dyp luke å stikke armen gjennom. Jeg har ikke klart å finne noen løsning som blir særlig pen å se på fra oppkjørselen heller, så jeg er interessert i en løsning som gir minst mulig inngrep i fasaden.

Med Leafen endte jeg opp med å bore et hull gjennom dørkarmen på siden av garasjen, slik at ledningen kunne løpe fritt selv når døra er igjen (og låst). Se bilder.

muggost

Sitat fra: nofuelno på tirsdag 05. august 2014, klokken 22:59
KEBA er vår leverandør av smarte ladeløsninger som kan fordele strøm til ulike ladepunkter på en dynamisk måte.
Les mer her ( s. 10 + 11 ) http://www.keba.com/fileadmin/user_upload/KeContact_Smart-Charging-Solutions_EN_interactive.pdf

Ikke dumt! Har du noen idè om hva en slik løsning vil koste "out of the box" eller? Altså uten elektriker og opplegg til strøm, kun boksene og systemet som skissert på side 10 (med to biler)?

fredag

Sitat fra: nofuelno på tirsdag 05. august 2014, klokken 22:59
Sitat fra: RaBalder på tirsdag 05. august 2014, klokken 22:01
Det finnes allerede idag bokser som snakker sammen. Men de har vært tidstyrte, dvs. ulike ladepunkter får strøm til ulike tider.

Har ikke funnet noe som fordeler strøm til de forbrukere som ønsker strøm på en mer dynamisk måte.

Tenker da på et garasjeanlegg med 20 ladeplasser. Også har man en total begrensning på strømtrekket ved at det ikke kan overstige 5x32A=160A.

  • Hvis alle ladeplassene brukes til lading, så får hver plass 8A
  • Blir 10 biler ferdig ladet og strømtrekket på disse plassene faller til 0A, så får de resterende 10 plassene ibruk 16A tilgjengelig.
  • Er det bare 5 som lader, så får dem 32A hver.
  • Noen plasser kan jo også få prioritet, eller at lading forskyves i tid på noen plasser i tillegg til en dynamisk fordeling.

Har ikke funnet noen kommersiell løsning på dette.

Det generelle problemet er jo et antall ladestasjoner X som til tilsammen ikke skal trekke mer enn Y ampere fra en strømkilde.

KEBA er vår leverandør av smarte ladeløsninger som kan fordele strøm til ulike ladepunkter på en dynamisk måte.

Evbox og Allego leverer også ladestasjoner som snakker sammen, kan dele en kurs og fordele effekten dynamisk mellom uttakene. Men dette er vanligvis litt overkill for en privat garasje.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

muggost

Sitat fra: fredag på onsdag 06. august 2014, klokken 10:19
Evbox og Allego leverer også ladestasjoner som snakker sammen, kan dele en kurs og fordele effekten dynamisk mellom uttakene. Men dette er vanligvis litt overkill for en privat garasje.

Har du noen linker og mer detaljert info om disse to produktene? Hvem er leverandør i Norge?

fredag

Sitat fra: muggost på tirsdag 05. august 2014, klokken 21:05
Foreløpig er det vel bare Teslaer og Renault Zoe som kan lade med mer enn 16A hjemmefra.

Pluss BMW i3 (ekstrautstyr), Ford Focus, Kia Soul, Nissan Leaf II (ekstrautstyr), Smart fortwo og Volvo C30...

http://enmira.no/Ladeguiden.html
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: muggost på onsdag 06. august 2014, klokken 10:12
Sitat fra: RaBalder på tirsdag 05. august 2014, klokken 21:42
Jeg ville ha holdt meg unna den skjøten du tenker på for å kunne lade ute. Da er det bedre med en liten luke man strekker Type2-kabelen gjennom for å koble til ladepunktet inne.

Hvorfor ikke det med skjøten? Kan det bli problemer med den?

Hvorfor ikke bare installere ladestasjonen på 32A 400V på den siden du vil bruke den mest, deretter sette opp en rød 16A kontakt på andre siden for bruk med UMC? Jeg tror dette blir enkleste mulige løsning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

muggost

Sitat fra: nofuelno
KEBA er vår leverandør av smarte ladeløsninger som kan fordele strøm til ulike ladepunkter på en dynamisk måte.
Les mer her ( s. 10 + 11 ) http://www.keba.com/fileadmin/user_upload/KeContact_Smart-Charging-Solutions_EN_interactive.pdf

Har i dag fått tilbud av elektriker på opplegg av 32A 400V kurs til garasjen. Jeg kan kjøre noen mil før jeg har tjent inn den kostnaden!

@nofuel.no: kan du si noe om hvordan de keba-boksene fungerer i forhold til avlesning av forbruk og evt smart funksjonalitet (kobling til pc, mobil-app, osv)? I tilbudet fra elektrikeren inngår også en digital slave måler, noe som fordyrer opplegget en del. Hadde vært kjekt å få dette integrert i ladestasjonen hvis mulig...

Er det også mulig å koble disse til rød industrikontakt, eller må det være fast installasjon.


KjellG

På sikt vil en også trenge klokke som lader når strømmen er billigst.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA