Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Service på LEAF: hvorfor du bør bytte kupèfilter jevnlig...

Startet av VanillaBean, onsdag 20. august 2014, klokken 15:20

« forrige - neste »

VanillaBean

Jeg ser at det skal være avanserte problemstillinger her, men dere som er mere avanserte enn meg når det kommer til det tekniske, har kanskje svaret på dette:

Er hurtiglading virkelig skadelig for batteriene? Eller er dette en myte?

(Jeg er interessert, da jeg i perioder hurtiglader ganske ofte....)
iMiev siden september 2013.

sigurdi

Du må definere hurtiglading.
Batteri type og kapasitat SOC og temperatur har betydning på hvor grensen går.
Høy temperatur ikke bra, hurtiglading under 0 grader er direkte skadelig.
(Derfor Tesla varmer batteriet før det begynner å lade ved lav temperatur)

Men generelt, så er lading over 1C (1C tilsvarer full lading på en time) noe en bør unngå.
Du kan kjør høyere på lav SOC, men må kanskje ned på 0.5C når kapasiteten øker.

Selv har jeg batterier som tåler helt fint 10C og andre som ikke bør lades med mer en 0.5C.

Men hurtiglading tilpasset bilen så tar nok elektronikken seg av det meste, greit å bruke av og til og på tur, men ikke hver dag.

Det er mer skadelig å la bilen stå over tid på 100% en å hurtiglade for å komme seg fra A til B.

Se filmen i denne posten, i spørsmål i slutten tar han opp lading også.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15092.0.html

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Rav4_EV

SitatHøy temperatur ikke bra, hurtiglading under 0 grader er direkte skadelig.
(Derfor Tesla varmer batteriet før det begynner å lade ved lav temperatur)
Grunnen til at man varmer batteriene ved lav temperatur er at de da tar imot raskere ladning.
Hurtiglading går ut på å levere så mye strøm som mulig uten at cellespenningen går utover nivået som er det samme som fulladet. For eksempel 4,10 volt.

Det er med andre ord ingen hurtiglading som er skadelig om battery managment systemet får kontrollere dette.
Derimot er høye temperaturer skadelig. Batterier har en indre motstand som utvikler varme under utlading og oppladning.
Både store effekter inn og ut av batteriet kan være alvorlig dersom batteriet ikke har aktiv kjøling.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

VanillaBean

Jeg kjører en iMiev. Har den aktiv kjøling? (Raskere å spørre her enn å løpe it til bilen for å lese manualen
iMiev siden september 2013.

VanillaBean

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 05. august 2014, klokken 22:50

Høy temperatur ikke bra, hurtiglading under 0 grader er direkte skadelig.
(Derfor Tesla varmer batteriet før det begynner å lade ved lav temperatur)


Se filmen i denne posten, i spørsmål i slutten tar han opp lading også.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15092.0.html


Så man bør ikke hurtiglade når det er minusgrader? Det har jeg gjort mange ganger
iMiev siden september 2013.

sigurdi

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 05. august 2014, klokken 23:05
Grunnen til at man varmer batteriene ved lav temperatur er at de da tar imot raskere ladning.
Hurtiglading går ut på å levere så mye strøm som mulig uten at cellespenningen går utover nivået som er det samme som fulladet. For eksempel 4,10 volt.


Når det gjelder litium ion så er det direkte skadelig å lade, spesielt hurtiglade under 0 grader batteri tempertur.
Er bare å søke i literaturen, tok med et eksempel her:
http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_at_high_and_low_temperatures

Så varming av batteriet opp til 10 grader skjer, før lading starter i det hele tatt på Tesla.

Dersom jeg ikke husker feil så oppdaget bb dette i vinter. :-)

sigurdi

Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

emil

Nå var ikke sist vinter veldig kald her på sørlandet, men jeg tror ikke batteriet i Leafen gikk under 5 grader og holdt seg på 4 streker på måleren. I den perioden ladet jeg hver natt.

Rav4_EV

Det er snart 10 år siden jeg var prosjektleder for implementering av lithium ion batterier i Buddy.
Elbilbatterier er konstruert for å kunne operere i lave temperaturer, også under høye ytelser.
Du kan ikke bare lese noen linjer på ett nettsted og påstå at hurtiglading på elbiler er skadelig.
Batteriuniversity forholder seg generelt til batterier i mindre applikasjoner.
Hadde du lest litt lenger ned på siden ser du at de nevner at batteriverktøy har batteri som er utviklet for lading ned til -10 grader.

Tror du virkelig noen bilfabrikant ville gi 5-8 års garanti på batteriene uten å sperre for hurtiglading når det ble litt kjølig?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

sigurdi

i-MiEV og Minicab MiEV fikk lithium titanate batterier i 2011 som skiller seg ganske mye fra andre litium-ion.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_i-MiEV#Battery

Men her er det snakk om hurtiglading ved batteritemperaturer under 0 grader.

Vil tro de aller fleste elbiler, så tar elektronikken seg av dette selv, altså enten varmer batterien først eller lader ved lav strømstyrke (ikke hurtiglader) til temperturen er i området der det er helt greit å hurtiglade og da skrur opp strømstyrken.

Har du vært ute og kjørt så er batteripakken allerede varm siden det produseres varme ved både strøm uttak og lading.

Lading i garasjen med 230v og 10A er ikke hurtig lading, så lenge det ikke er elsykkel en prater om. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sigurdi

@Rav4_EV
Tar med sitat fra Jeff Dahn, FRSC
Professor of Physics and Atmospheric Science
NSERC/3M Canada Industrial Research Chair
Canada Research Chair"

"I think that if you are keeping the cells below 4.0v (no way for you to tell that, however) the battery life will be very impressive. We are testing cells built in 2002 that have 2002 technology (lifetime is better now) that still have 75% of their initial capacity (cylced at 37c the whole time). These cells were charged only to 4.075v. Modern cells like those in tesla charged to 4.0v should last a few decades, i suspect, without any issue (so keep your car from rusting!). Where is 4.0v relative to state of charge? Maybe 75%.

One other thing i would recommend is to avoid high rate charging at temperature below 0c. Especially when the cells are above 75% soc. Tesla electronics may prevent this."


Hentet fra denne posten:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/27109-Why-do-Li-ion-Batteries-die-And-how-to-improve-the-situation/page2?p=572297&viewfull=1#post572297
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Rav4_EV

Hurtiglading over 75% Soc med store strømmer er ikke mulig uten at cellespenningen flyr i taket. Det stopper seg selv om du har satt et maksnivå cellespenning. At spenningen flyr i taket er et tegn på at batteriet ikke klarer å omsette all strømmen.
Kjører du spenningsregulering i ladeprosessen er det mye som skal til før det går galt.

Mye av det som skrives om livsforkortende effekter på lithium ion er knyttet til dårlig batteriovervåking. Gjerne i applikasjoner der betalingsviljen til overvåkingselektronikk er laber.

Ofte er også kunnskapen som finnes utdatert.
Den gang jeg jobbet på Buddy ble en bok kalt "Batteriskolen" brukt som bibel.

Når jeg la frem nyvunnen kunnskap om batterier "trumfet" alltid innholdet i boka.

En vakker dag ble forfatteren invitert til møte fordi jeg aldri ga meg.
Han takket høflig nei til møte og argumenterte for at hans 15 år gamle bok nok var utdatert. Han hadde selv registrert mye ny kunnskap og tilsetningsstoffer som gjorde boken mer eller mindre ubrukelig.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

sigurdi

Legger ved link til Tesla sin patent "Patent application title: LOW TEMPERATURE FAST CHARGE"

Så aktuelt er det fremdeles med dagens litium ion celler i bruk, ellers hadde nok ikke vært nødvendig med patent søknad på løsningen for å få dette til. ;-)

Står videre i søknaden:
Low temperature as used herein means less than twenty-five degrees Celsius, and more specifically less than ten degrees Celsius.

Fare for Lithium-plating er nok like aktuelt nå som for 10 år siden.

http://www.faqs.org/patents/app/20130234648#ixzz2rYeXLfUj

Løsningen skjematisk.

http://www.faqs.org/patents/imgfull/20130234648_04

Men som sakt før i moderne biler blir dette tatt hand om av elektronikken, så for brukeren er det ikke noe å tenke på.

Eneste er at det er greit å vite om, slik at en slipper å  ringe support midtvinters  i -25 blå, for å klage på lade hastigheten, når en plugger kald bil til hurtiglader for å få nok strøm til hjemturen. ;-)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Rav4_EV

Lithium ion batteri fra forskjellige leverandører har forskjellig egenskaper.
Noen har høy energitettet, noen lav vekt og noen ekstreme kuldeegenskaper.

Du kan sjelden få det beste egenskapene uten at du må prioritere noe.
Tesla har nok prioritert tett energi og lav vekt. Da har nok lavtemperaturegenskapene tapt noen som løses med batterivarme.

Leaf har batterivarme som slår inn ved -18. Dersom batteriene ville skades allerede fra null grader blir det meningsløst.

Når en elbilbruker spør meg om bilen kan hurtiglader året rundt i Norge så sier jeg ja. Dette fordi ingen bilprodusent sier at dette ikke går, og har heller ikke lagt inn noen sperrer for dette.
Når bilfabrikanten sier det går er det fordi der fremkommer av batterileverandørens datablad samt egne tester.
Jeg forlanger at elbilen fungerer hele året, også med hurtiglading.
Når jeg verken blir opplyst ved kjøp eller via brukermanual at bilen ikke kan lades kjapt under null grader så skal vi forvente at de faktisk kan det.

For 15 år siden hadde vi en hel haug av franske elbiler på veien.
I manualen fremkommer det at man skal være forsiktig med å bruke kapasitet under 20% og unngå oppladning før man passerte 50%.
Når såkalte "batterieksperter" med "solid" dokumentasjon fra hele internettet kunne vise at Nicad batterier på satellitter hadde minnefunksjon heiv nærmest alle elbilentusiaster på. Tomkjøring ble en folkesport. Den eneste som tjente penger var batteriprodusenten i Frankrike. Så selv gråtende kunder hos Sigmund i Drammen som hadde tatt liv av batteripakken sin . Stikk i strid med produsentens anbefalinger . Hva hjelper det det mot "eksperter"?
Leste nettopp om en på Teslatråden der noen i vanvare hadde ladet bilen hans til 100% på bilverkstedet. Etter et par timer kunne har se batteriene koke bort inni sitt hode. Hørtes ut som om bilen hadde gått tapt.
Mine tanker går til kona hans om han har det.

Kjære ebileier.

Så lenge du følger de begrensninger som følger av brukermanual og eventuelt salgskontrakt skal du kunne bruke bilen din året rundt. Også hurtiglading dersom det er behov.
En batteripakke koster bilprodusenten mye penger om den må byttes. I tillegg til dårlig omtale.
De har derfor brukt millioner av kroner for å sikre seg mot at en vanlig bileier skulle kunne skade batteriet. Varsellamper og sperrede funksjoner vil opptre dersom du skulle gjøre noe galt.

Du kan sikkert forlenge levetiden på batteriet ved å lade i 25 grader, oppbevare bilen på 4 grader og bare bruke den til kirken på søndager dersom det er oppholdsvær.

La elbilen erstatte så mye som mulig av kjøring med fossilbil.

God tur!


Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

sigurdi

#14
At Tesla har prioritert lang levetid og høy energi tetthet, men må ha mer kontroll på pakkene, sine sier at det faktisk vet hva de driver med og ikke bare kjøper et produkt fra en underleverandør. :-)

Som jeg skrev og har skrevet i de fleste postene.

Begrensningene tar elektronikken seg av i nye elbiler.

Lagring er lav temperatur bra

At alle bil produsenter har 100% kontroll på batteriene som står i bilene deres er vel heller lite sansynlig.

Dette er ikke deres felt og de fleste kjøper et produkt fra en leverandør og forholder seg til oppgitt data fra leverandør.
Ulike leverandører, ulike resurser og ulik kunnskap, slik er det i alle marked.

Det skjer så mye på batteri fronten og tar svært lang tid å teste ut så 100% sikker på tilstanden etter 8 år har de ikke.

Det viser problemene til Nissan i Nevada og et par andre varme stater. 27% batteri reduksjon på et år.
Hva tror du er grunnen til at de har konmet med ny batteripakke og selger den til "kostpris" i rammede områder.
Ja de har endret til ny kjemi blanding som tåler varme bedre.

Samtidig så er hurtiglading lading over 1C (full ladet på 1time).

Dersom du kobler en kald leaf til en Chademo lader, får du lav effekt en stund før den trapper opp, du får teste i vinter. :-)

Når det gjelder at at bilverkstedet har gått in i menyen på bilen og endret til Range charge (noe Tesla anbefaler å bruke når du har behov for det, men ikke la den stå. Du får advarsel om du ikke stiller den ned iløpet av viss tid)

Dette betyr ikke så mye for enkelt tilfelle, men er en svært dårlig praksis, blir litt det samme som at de kjører bilen gjennom en vaskeautomat for at den skal se ren og pen ut. For noen kunder er dette tabu siden kun håndvask er godt nok.

Men å vente med å kjøpe elbil pga nyere og bedre batterier kommer på markedet om noen år, blir det samme som å vente på den nyeste prosessoren, du kan vente hele livet.

Men for kildehenvisninger så viste jeg til foredraget fra Jeff Dahn, der han forklarer forsknings resultatene på Leaf sine batterier og hvorfor de har hatt så stort tap i Navada og et par andre stater.   
Dette foredraget er fra 30.Juli 2013.

Du får selv sjekke ut hvem han er:
http://www.dal.ca/diff/dahn/people/jeff_dahn.html

og hva universitetet forsker på:
http://www.dal.ca/diff/dahn/about.html
http://www.dal.ca/diff/dahn/research.html

Svært mye god og ny informasjon, dette er kunskap som ikke var her for 10 år siden. ;-)

Det bærer laptopp, elsykkel og annen industri som bruker litium ion batterier preg av.
(Lading til 100% all the time og levetid deretter, hvem har ikke opplevd at laptoppen sitt batteri dør etter 1 år, at elsykkelen sitt batteri er "brukt opp" på under et år?

Nå først begynner en å se at leverandører (Lenovo...), har ulike settinger på opplading, 50% (desktop modus), 80% og 100% (batteri bruk)

Dette er en industri som har brukt litium ion i svært mange år, har nok fulgt batteri leverandørene sine anbefalinger, hva er det som gjør at dette pluttselig har endret seg nå når batteriene skal brukes i biler?
(Er mange av de samme batteri leverandørene som leverer til EV som til laptopper)


Konklusjon på emnet:

Hurtiglading ved lav temperatur skader ikke batteriet i moderne elbiler. (Elektronikken tar seg av dette.)

Løp og kjøp blir ikke skuffet, allerede mye bra å velge blandt og pass på den så godt som du gjør med bilen du har i dag.

Noen vasker for hånd og følger alle servicer, passer bedre på den an kona, andre bruker børstevask og bruker bilen til den blir byttet ut. (Helst gjøre minst mulig)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA