Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Henholdsvis 267% og 384% flere el-biler i Sør og Nord-Trøndelag siste år.

Startet av turfsurf, onsdag 20. august 2014, klokken 13:21

« forrige - neste »

RaBalder


bb

Sitat fra: sigurdi på mandag 11. august 2014, klokken 10:45
Denne tråden så er det ikke at de har ladet til 100% som er problemet i seg selv, men et godkjent Tesla verksted gjør instillinger som det står i manualen at ikke er anbefalt uten det er behov.
Samtidig som de må in i menyen og endre ladevalget ned tilhørende advarsel.
Advarselen vises kun når man endrer til range charge i mobilappen. I bilen kommer ingen advarsel opp. Men jeg er enig i at et verksted som jobber med mange Teslaer burde vite bedre.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. august 2014, klokken 09:00
Eller en annen situasjon:
Er det OK at de som skifter olje på en fossilbil sliter på tappepluggen i bånnpanna?
Er det OK at verkstedet parkerer bilen utendørs når den er på service?
Er det OK at mekanikeren setter seg i bilens sete og tar på bilens ratt uten å først ha tatt en dusj og skiftet til rene klær?
Er det OK at de kjører bilen inn og ut av verkstedet og sliter på alle komponentene? Eller gir mikroskopiske skader på understellet med løftebukk?


Krisemaksimering my ass, det er ingen som har kalt dette krise. Men det er interessant å diskutere. Punktene du lister opp er ting som må gjøres for at verkstedet skal få gjort jobben sin. Som er noe ganske annet enn ting som de ikke trenger å røre i det hele tatt, og ting som jeg forventer av ett verksted. F.eks har jeg to ganger returnert til Tesla fordi de har griset til bilen under service, og fått de til å vaske vekk fingermerker i taket. Jeg sjekker og tar bilde av km stand på bilen før jeg leverer den inn, og krever forklart hvorfor den evt er kjørt mere enn noen få meter, hvis ikke annet er avtalt. Simpelten fordi det ikke skal være sånn.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

cairnz

Sitat fra: bb på mandag 11. august 2014, klokken 12:54
Advarselen vises kun når man endrer til range charge i mobilappen. I bilen kommer ingen advarsel opp. Men jeg er enig i at et verksted som jobber med mange Teslaer burde vite bedre.

Den kommer i bilen også, etter en dag eller to med frekvente ladinger mens bilen står innstilt til 100%, selv om du ikke lader helt opp - dette burde jo du ha merket etter en milliard kilometre ;)
Elbilist

Bjoris

Vår stod på 100% mesteparten av nordnorge turen, fikk ingen advarsel... Ladet vel bare tre ganger helt opp...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Muffinman

Fikk advarsel tidligere, men når jeg tenker meg om har jeg ikke sett den på evigheter annet enn i appen. Noe som er endret i software muligens?

bb

Sitat fra: cairnz på mandag 11. august 2014, klokken 21:00
Sitat fra: bb på mandag 11. august 2014, klokken 12:54
Advarselen vises kun når man endrer til range charge i mobilappen. I bilen kommer ingen advarsel opp. Men jeg er enig i at et verksted som jobber med mange Teslaer burde vite bedre.

Den kommer i bilen også, etter en dag eller to med frekvente ladinger mens bilen står innstilt til 100%, selv om du ikke lader helt opp - dette burde jo du ha merket etter en milliard kilometre ;)
Jeg har aldri sett advarselen i min bil. Men så har jeg kun ladet til 100 % for så å bruke 90 % eller lavere. Ja, det begynner snart å nærme seg en milliard km :P
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

async3phase

Tidlig i sommer ble min Model S rygget på av en lastebil. Jeg kontaktet Drammen Karosseri for å få bilen fikset. Måten jeg ble mottatt på, fulgt opp på, og servicen jeg ble gitt er i en annen dimensjon i forhold til tidligere verksteder jeg har hatt kontakt med.

Mitt inntrykk er at de virkelig gjør det de kan for at kunden skal være fornøyd, og jeg er sikker på at å lade bilen til 100% er gjort i beste mening.

Litt som om de skulle fylt en fossil tank under verkstedoppholdet, det ville vel blitt sett positivt på av de fleste.

Og jeg er sikker på at Drammen Karosseri, etter å ha lest denne tråden, neppe kommer til å lade noen bil til 100% igjen.

For ordens skyld: Også arbeidet som ble gjort på min bil var "outstanding", jeg er ikke i stand til å se at bilen er lakkert i det hele tatt, fremdeles som ny.

cairnz

Sitat fra: bb på mandag 11. august 2014, klokken 23:18
Sitat fra: cairnz på mandag 11. august 2014, klokken 21:00
Sitat fra: bb på mandag 11. august 2014, klokken 12:54
Advarselen vises kun når man endrer til range charge i mobilappen. I bilen kommer ingen advarsel opp. Men jeg er enig i at et verksted som jobber med mange Teslaer burde vite bedre.

Den kommer i bilen også, etter en dag eller to med frekvente ladinger mens bilen står innstilt til 100%, selv om du ikke lader helt opp - dette burde jo du ha merket etter en milliard kilometre ;)
Jeg har aldri sett advarselen i min bil. Men så har jeg kun ladet til 100 % for så å bruke 90 % eller lavere. Ja, det begynner snart å nærme seg en milliard km :P
Når jeg kjørte fra Fredrikstad til Narvik, stod bilen på 100% ved avgang. Ladet på Lillehammer SC, Dombås SC og deretter Føllingstua Camping. Jeg mener denne advarselen kom da enten  ved neste lading på Mo i Rana, eller ved Fauske, så etter ca. 24 timer med bil stilt på 100%.

Hvem melder seg frivillig til å verifisere, sjekke? ;)
Elbilist

jkirkebo

Sitat fra: cairnz på tirsdag 12. august 2014, klokken 09:59
Når jeg kjørte fra Fredrikstad til Narvik, stod bilen på 100% ved avgang. Ladet på Lillehammer SC, Dombås SC og deretter Føllingstua Camping. Jeg mener denne advarselen kom da enten  ved neste lading på Mo i Rana, eller ved Fauske, så etter ca. 24 timer med bil stilt på 100%.

Hvem melder seg frivillig til å verifisere, sjekke? ;)

Min bil sto stilt inn på 100% mer eller mindre hele bilferien, 25 dager i strekk. Så aldri noen advarsel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. august 2014, klokken 12:06
Sitat fra: cairnz på tirsdag 12. august 2014, klokken 09:59
Når jeg kjørte fra Fredrikstad til Narvik, stod bilen på 100% ved avgang. Ladet på Lillehammer SC, Dombås SC og deretter Føllingstua Camping. Jeg mener denne advarselen kom da enten  ved neste lading på Mo i Rana, eller ved Fauske, så etter ca. 24 timer med bil stilt på 100%.

Hvem melder seg frivillig til å verifisere, sjekke? ;)

Min bil sto stilt inn på 100% mer eller mindre hele bilferien, 25 dager i strekk. Så aldri noen advarsel.

Kanksje endret seg i SW versjoner. Fikk denne advarselen tidlig etter jeg fikk bilen, og ladet 100% for noen lengre ettapper. Men det var vel på 5.6 eller noe.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Nuvolari

Mener jeg leste et innlegg her på forumet hvor en av ingeniørene til Tesla ble sitert hvor han anbefalte og lade til 100% en gang iblant slik at battericellene balanseres.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Amoss

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 12. august 2014, klokken 17:43
Mener jeg leste et innlegg her på forumet hvor en av ingeniørene til Tesla ble sitert hvor han anbefalte og lade til 100% en gang iblant slik at battericellene balanseres.

... og jeg mener jeg leste ett eller annet om at Tesla tilbakeviste dette og sa dette ikke var anbefalt... :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Muffinman

Det er vel bra for få bilen til å vise rekkevidden den skal, men ikke bra for cellene. Neppe noe å tenke på.

sigurdi

Var ved tidligere software versjoner så skulle en la bilen stå 30min ved lav SOC, lade til 100% helt ferdig og la den stå der 30min etter at kontakten var tatt ut.
Dette for å kalibrerer elektronikken til å treffe bedre på estimert batterikapasitet osv, tror ikke det var nevnt fra Tesla sin side noe om balansering av cellene, det tror jeg forum brukere la til selv. :-)

Dette er unødvendig i nyere software da Tesla har lagt inn mye mer avanserte utregninger av celle kapasitet og den skal fungere mye bedre uten at en trenger å lade ut og opp for at den skal "rette" seg.   
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA