Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Henholdsvis 267% og 384% flere el-biler i Sør og Nord-Trøndelag siste år.

Startet av turfsurf, onsdag 20. august 2014, klokken 13:21

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 09. august 2014, klokken 16:31
Sitat fra: i3_X5_730 på lørdag 09. august 2014, klokken 16:22Det er trådstarter som faktisk legger listen, for hvordan TMS'eiere reagerer, når man ikke passer på ladingen av TMS.: "Drammen Karosseri lader bilen 100% - WTF???" - med 3 spørsmålstegn. Det er derved rettmessig, uansett hvem, å stille spørsmålet, om hvorfor Tesla ikke har maktet å hindre at dette kan skje, når selv oss som kjører rundt i mislykket forsøk på å genmanipulere en transformer slipper å tenke på det.
Du har sett hvordan *en* TMS eier reagerer. Utifra det som sies i tråden så er det ikke mange TMS eiere som ville ha reagert på samme måte.
Bare for å utdype dette litt.

Man må huske på at man er på ett *entusiastforum* for TMS eiere. Hvis man ser litt tidligere i tråden er det nesten like mange som ville reagere på om servicesentret vasket bilen som at ville reagere på at de ladet opp bilen til 100%. Dette er ting som spesielt interesserte bryr seg om, ikke TMS eiere *generelt*. Folk flest, når de skal hente bilen på servicesentret, vil være super-fornøyde om bilen er nyvasket og fullt ladet opp. Uavhengig av noen swirls i lakken eller marginalt med slitasje på batteriet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 09. august 2014, klokken 16:31
De fleste i verden er vel ganske enig i at i3 er ikke en spesielt pen bil, akkurat som de er enige i at Leaf ikke er spesielt pen.

Leafen er noenlunde nøytral på pen/stygg skalaen synes jeg (der Fiat Multipla nok tar sisteplassen), men i3 synes jeg definitivt er den peneste av de BMW-modellene som selges nå. Men så synes jeg heller ikke f.eks 5-serie har hatt en spesielt heldig designmessig utvikling siden E39-modellen for å si det pent. Eller noen av de andre modellseriene de siste 15 år for den saks skyld.

Men i3 er et friskt pust designmessige, og i8 likeså.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ofn

Sitter og lader på Vinje nå og oppdager at siste ferge over  Hardangerfjorden er umulig å nå. Blir da via hardangerbroen og Voss for å komme meg hjem til Bergen. Veldig glad for å ha muligheten til å lade til mer en 90% nå , det gir meg en buffer siden regnet styrter ned. Tur retur Bergen - Nordstrand, Oslo med noen dekk i dag. Hardangervidden en bortover, Haukeli tilbake.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. august 2014, klokken 20:25
Men i3 er et friskt pust designmessige, og i8 likeså.
i3 og til en viss grad i8 er veldig polariserende, treffer mange som synes de er stygge som juling, og mange som synes de er tøffe. Selv liker jeg de, spesielt eksteriørt. Litt futuristiske, annerledes. Tøffe, om ikke det jeg vil kalle lekre...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Balrog

6 sider med random synsing om alt mulig rart i en tråd om å klage på at DK gir kundene servicen det er å lade opp batteriet gratis for dem...

:o
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

turfsurf

Sitat fra: i3_X5_730 på lørdag 09. august 2014, klokken 16:22
Det er trådstarter som faktisk legger listen, for hvordan TMS'eiere reagerer, når man ikke passer på ladingen av TMS.
Som andre har påpekt, og som har kommet frem flere ganger i tråden, selv om du tydeligvis prøver å ignorere det for å skape ett poeng, verkstedet gikk inn og endret på ting som de ikke hadde noe med å gjøre, dog med gode intensjoner. Det fører til unødvendig slitasje, uansett hvor liten. Samme som om de lar bilen stå med døren åpen med AC på. Jeg liker ikke at noen, og spesielt profesjonelle, gjør noe som sliter på bilen mere enn unødvendig. Ihvertfall ikke ved aktivt å gå inn å endre på innstillinger. Det var hele grunnlaget for tråden.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

Sitat fra: Balrog på søndag 10. august 2014, klokken 12:06
6 sider med random synsing om alt mulig rart i en tråd om å klage på at DK gir kundene servicen det er å lade opp batteriet gratis for dem...

:o

Skal man ikke kunne diskutere meninger og synse? Hvis man får flere innspill så har man ett bredere grunnlag for sine holdninger og avgjørelser. Kanskje man t.o.m lærer noe. Man trenger ikke kun å diskutere rent tekniske ting.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Thor2014


ToWalkOrDrive

Han som overleverte bilen til meg (som også holder mange Tesla-foredrag, og har sikkert litt peil), sa at maksimalt antall ganger en kunne lade til 100% var 6000. Hva han la i det (med tanke på kapasitetstap) spurte jeg ikke nærmere om, ettersom jeg driter i det. Har sjekket at Roadster-eierne, som har hatt Tesla i over 4 år ligger godt an med tanke på kapasitet, så vurderer Tesla-batteriene til å være gode. Føler at jeg eier Teslaen, og vil ikke at Teslaen skal eie meg. Jeg har derfor et litt avslappet forhold til hva som kan skade den, og tenker mer på hvordan den kan skade meg. Jeg nyter den, og driter i om det skulle bli et 0,000002% kapasitetstap en dag. Om mitt verksted hadde ladet 100% tror jeg ikke skaden er mer enn den gratis strømmen var verdt, sammen med tiltaket og putte kontakten i veggen. De som er redde for det kan jo lime på en post-it lapp på skjermen før innlevering.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

RaBalder

Hvis vi tar en liten vri på dette å holder oss unna batteriet.

Er det greit om jeg kommer å riper i lakken på bilen din?

  • Riper bare litt, så du ikke ser det.
  • Og jeg kan ripe mange, mange ganger før det gjør noe.
  • Og bilen virker uansett.

:D  :D  :D


Thomas Parsli

Så lenge du ikke riper mer enn 80% antar jeg det er helt greit?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

#86
Sitat fra: RaBalder på mandag 11. august 2014, klokken 08:42
Hvis vi tar en liten vri på dette å holder oss unna batteriet.

Er det greit om jeg kommer å riper i lakken på bilen din?

  • Riper bare litt, så du ikke ser det.
  • Og jeg kan ripe mange, mange ganger før det gjør noe.
  • Og bilen virker uansett.

:D  :D  :D

Eller en annen situasjon:
Er det OK at de som skifter olje på en fossilbil sliter på tappepluggen i bånnpanna?
Er det OK at verkstedet parkerer bilen utendørs når den er på service?
Er det OK at mekanikeren setter seg i bilens sete og tar på bilens ratt uten å først ha tatt en dusj og skiftet til rene klær?
Er det OK at de kjører bilen inn og ut av verkstedet og sliter på alle komponentene? Eller gir mikroskopiske skader på understellet med løftebukk?

Denne tråden er krisemaksimering, og alt fordi DK ønsket å gi kunden ekstra service og en hyggelig opplevelse. Det viser også at Tesla ikke har gitt nok info om hvilken slitasje bruk av batteriet medfører, når noen opplever det som krise om batteriet er ladet til 100%.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ofn

#87
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. august 2014, klokken 09:00
Denne tråden er krisemaksimering ...
+ 1  :)

- Å lade til 100 % sliter mer enn å lade til 90 %, å lade til 90 % sliter mer enn å lade til 80%, å lade til 80% sliter mer enn ...
- ladesyklus fra 90 % SOC til 10 % SOC sliter mer enn 2 ganger 70 til 30, som sliter mer enn 4 ganger 60 til 40, som sliter mer enn 8 ganger 55 til 45 ...
- SC-lading på tur sliter mer enn Schuko-lading ...
- Krafting akselerasjon sliter mer enn middels akselerasjon som sliter mer enn rolig akselerasjon ...
- Kraftig regen sliter mer enn middels regen som sliter mer enn liten regen ..
- å kjøre bilen mye sliter mer enn å kjøre middels mye som sliter mer enn å kjøre lite som sliter mer enn å la bilen stå i ro ...


Endel TMS eiere er stort sett bekymret før de får bilen, under overlevering av bilen og etter de har fått bilen. Må være et svært slitsomt bilhold :)
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

bb

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. august 2014, klokken 09:00
Denne tråden er krisemaksimering, og alt fordi DK ønsket å gi kunden ekstra service og en hyggelig opplevelse. Det viser også at Tesla ikke har gitt nok info om hvilken slitasje bruk av batteriet medfører, når noen opplever det som krise om batteriet er ladet til 100%.
Det DK burde ha gjort var å lade opp til 90 %. Hadde de gjort det tror jeg denne tråden aldri hadde blitt laget. Jeg tror elbiler er fortsatt ganske nytt. Og mange verksteder vet fortsatt ikke hvordan de skal behandle en. Derfor må man være litt mer tolerant når verkstedene gjør (små) feil.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sigurdi

#89
Denne tråden så er det ikke at de har ladet til 100% som er problemet i seg selv, men et godkjent Tesla verksted gjør instillinger som det står i manualen at ikke er anbefalt uten det er behov.
Samtidig som de må in i menyen og endre ladevalget ned tilhørende advarsel.

Dersom ikke verkstedet skal på svært lang test tur er det bare kunden som vet om han har behov for å lade til over 90%.

Så prinsippet at et verksted utfører noe som merkeleverandør ikke anbefaler uten behov.

Eksempel ikke beste men vanskelig å finne:
Dersom det står i manualen at hjul boltet skal trekkes til med 190Nm, merke verksteder bør da bruke moment nøkkel og ikke muttertrekker som drar fra 150-250Nm eller bare sjekke at moment nøkkel klikker på 190 etter muttertrekker har gjort jobben sin.
Det går helt sikkert fint, første, andre kanskje tredje også men gjøres dette hver gang kan det oppstå skader i bolt og kunde kan ende opp med et hjul som faller av. :-(
(Har opplevd det, strekkskader i bolt, oppdaget det heldigvis før hjulet falt av.)

Poenget mit er at et merkeverksted eller et som samarbeidet skal følge retningslinjene til leverandør og skal de bryte med dette skal eier kontaktes like naturlig som at eier skal kontaktes om det er mer arbeid som blir oppdaget.

Jeg blir ikke fornøyd om jeg får tillegs regning, utenom avtalt pris for ting som verkstedet har vært "snille" og fikset mens de alikevel jobbet på bilen.

Og PS parasictic reactions akselererer når lading paserer 90% (Tesla) (Ikke linjært altså og er tiden som reaksjonene kan kose seg som betyr noe ikke antall ladinger over 90%)

Dette er noe nyere forskning viser og er pga både anode og katode blir svært reaktiv når de nærmer seg full ladet.
Under 4.1v (estimert ca 90% på Tesla 100% BMW, e-Up...) så er det svært lite slike reaksjoner og avtar til omtrent 0 når spenningen blir lavere.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA