Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Henholdsvis 267% og 384% flere el-biler i Sør og Nord-Trøndelag siste år.

Startet av turfsurf, onsdag 20. august 2014, klokken 13:21

« forrige - neste »

teslaz

Sitat fra: sigurdi på torsdag 07. august 2014, klokken 22:41
Men 100% på i3 er vel heller ikke 100% på batteriet mer 80-85%. ;-)

e-Up er 100% 4.1v cellespenning som også er ca 80-85%.

Men andre fordeler med å ikke lade max tilgjengelig kapasitet hele tiden også.
Tilgang til regen ved start av tur, praktisk om en bor på en bakketopp.
Lade bare til passelig SOC slik at en kan lade mer gratis på jobb osv.

Men kommet nok med neste software oppgradering. (I posten på en DVD plate) :-)
Beklager foresten, må vel innom BMW for å oppgradere får ikke kjørt DVD platen selv. :-)
(Kunne ikke la være, snart fredags.
+100  ;D ;D
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

i3_X5_730

Sitat fra: Muffinman på torsdag 07. august 2014, klokken 22:28
Dere må jo det med det minibatteriet der. Med Tesla kan man ta seg råd til et bruksmønster som minimerer slitasjen på batteriet og likevel ha rekkevidde mer enn nok til å komme fram.

Minibatteri? Jo, takk for den. Sier de som kjøper biler fra en hypet produsent som ikke evner å lage biler som kundene enkelt kan lade. Så ofte de vil, så mye de vil. 

sn0le

Ehm. Man kan vel lade så ofte man vil og så mye man vil. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

i3_X5_730

Sitat fra: sn0le på fredag 08. august 2014, klokken 21:37
... og så mye man vil. :)

Javel? Så du lader gjerne TMS'n til 100% hver eneste gang du lader? For det er det som er utgangspunktet for diskusjonen. Oss som har i3, kan lade til 100% tilgjengelig kapasitet, hver eneste gang vi lader. Bilen tar seg av saken. Ett problemfritt ladeliv! Men på en TMS ... ja, der er man livredd for å lade bilen til 100% tilgjengelig kapasitet med alle problemene og diskusjonene som følger.

Og TMS skal liksom være "den tekonlogiske lederen" på EL-bilfronten. Go figure!


jkirkebo

#64
Sitat fra: i3_X5_730 på fredag 08. august 2014, klokken 22:00
Javel? Så du lader gjerne TMS'n til 100% hver eneste gang du lader? For det er det som er utgangspunktet for diskusjonen. Oss som har i3, kan lade til 100% tilgjengelig kapasitet, hver eneste gang vi lader. Bilen tar seg av saken. Ett problemfritt ladeliv! Men på en TMS ... ja, der er man livredd for å lade bilen til 100% tilgjengelig kapasitet med alle problemene og diskusjonene som følger.

Og TMS skal liksom være "den tekonlogiske lederen" på EL-bilfronten. Go figure!

Det er motsatt. Du får ikke ladet en i3 til 100%. Det som er 100% på skjermen er reelt 90% eller deromkring. 100% på en TMS er vel i forhold 97-98% reell SOC. Så Tesla lar deg utnytte mer av batteriet når du trenger det, mens BMW ikke tillater dette.

Vi ser mye av det samme på infoen bilen presenterer. Tesla oppgir antall ampere bilen lader med, ampere på pilotsignalet, spenning, SOC på batteriet osv. En kilde til mye glede for oss som er opptatt av det tekniske. BMW har derimot prøvd å gjemme bort alt slikt slik at bilen skal være "enkel og grei" å bruke for den som ikke har peiling på elbil, strøm eller batterier. Hva man foretrekker er nok ganske individuelt, men jeg vet hva jeg foretrekker ihvertfall. Så var da også SOC-meter det første jeg kjøpte til Leafen slik at jeg fikk ut SOC i prosent samt spenning og strøm inn/ut på batteripakka.

Vil du "emulere" i3-lading i en Tesla så setter du den på 90% og rører den deretter aldri.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

#65
Som standard står ladingen til Tesla på 90% (tilsvarer ca 85 reel batteri kapasitet)
Er bare for bruker å kjøre lade osv uten å tenke på innstillinger osv.
Men skal eier på langtur kan en gå inn i menyen og velge Range charge og få litt ekstra rekevidde.

BMW har valgt å ikke gi denne muligheten til brukeren, så får aldri mulighet å kjøre litt lengre dersom de har behov for det.
Dette er greit nok men synd at de ikke stoler på at funksjonen ikke hadde blitt missbrukt av brukeren.

Men at BMW ikke har mulighet å sette lade grense er dårlig.

Er ikke alle som trenger "topp ladet" bil hver morgen og prioritert mulighet for regen i starten av turen.

Kunne jo vært en funksjon, avanserte bruker innstillinger.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sn0le

Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. august 2014, klokken 22:13
Vil du "emulere" i3-lading i en Tesla så setter du den på 90% og rører den deretter aldri.

Exactly. Og Tesla lar oss lade til en enda høyere SOC hvis vi har behov for det.  :D
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

i3_X5_730

Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. august 2014, klokken 22:13
Det er motsatt. Du får ikke ladet en i3 til 100%.

Hold deg på matta og til temaet, min herre. Vi snakket om 100% tilgjengelig kapasitet.

(Hva BMW har gjort i løsning for å forhindre lading til 100% av virkelig kapasitet er ett sidesprang i denne diskusjonen, men BURDE vert standard hos Tesla ... hverken mer eller mindre.)

Tydligvis er blottlegging av muligheten til å lade til 100% tilgjegelig kapasitet på TMS, roten til mye rare hendelser og det som følger av dette.

jkirkebo

Sitat fra: i3_X5_730 på lørdag 09. august 2014, klokken 10:20
(Hva BMW har gjort i løsning for å forhindre lading til 100% av virkelig kapasitet er ett sidesprang i denne diskusjonen, men BURDE vert standard hos Tesla ... hverken mer eller mindre.)

Tydligvis er blottlegging av muligheten til å lade til 100% tilgjegelig kapasitet på TMS, roten til mye rare hendelser og det som følger av dette.

Du mener altså at Tesla bare burde la oss bruke 74kW av batterikapasiteten (tilsvarende prosentandel som for BMW)? Takk, men jeg vil mye heller ha tilgang til de siste 7kW de gangene jeg har behov for det.

At det har vært mange "rare hendelser" mhp. dette har jeg absolutt ikke registrert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Det synes litt merkelig at noen som har kjøpt en bil som aller mest ser ut som et mislykket forsøk på å genmanipulere en transformer henger på et forum hvor man diskuterer biler med firedobbel rekkevidde tilsynelatende for å forsvare eget valg. Tror kanskje BMW - delen av forumet vil fungere bedre til det formålet.


Amoss

Sitat fra: i3_X5_730 på lørdag 09. august 2014, klokken 10:20
Hold deg på matta og til temaet, min herre. Vi snakket om 100% tilgjengelig kapasitet.

Altså, du må da så gjerne se på "90% SOC" hos Tesla som "100% tilgjengelig kapasitet (til hverdags)", og "100% SOC" som "110% tilgjengelig kapasitet", slik det jo hadde vært på en i3.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Thor2014


i3_X5_730

Sitat fra: Muffinman på lørdag 09. august 2014, klokken 13:42
Det synes litt merkelig at noen som har kjøpt en bil som aller mest ser ut som et mislykket forsøk på å genmanipulere en transformer henger på et forum hvor man diskuterer biler med firedobbel rekkevidde tilsynelatende for å forsvare eget valg. Tror kanskje BMW - delen av forumet vil fungere bedre til det formålet.

Du verden, det var en "grei beskrivelse".
- Skulle den beskrivelsen mene å såre?
- Var det ett forsøk på sarkasme?
- Er dette en holdning representativ for resten av TMS-eierene ovenfor i3'eiere?

Det er trådstarter som faktisk legger listen, for hvordan TMS'eiere reagerer, når man ikke passer på ladingen av TMS.: "Drammen Karosseri lader bilen 100% - WTF???" - med 3 spørsmålstegn. Det er derved rettmessig, uansett hvem, å stille spørsmålet, om hvorfor Tesla ikke har maktet å hindre at dette kan skje, når selv oss som kjører rundt i mislykket forsøk på å genmanipulere en transformer slipper å tenke på det. 

Espen Hugaas Andersen

#73
Sitat fra: i3_X5_730 på lørdag 09. august 2014, klokken 16:22Du verden, det var en "grei beskrivelse".
- Skulle den beskrivelsen mene å såre?
- Var det ett forsøk på sarkasme?
- Er dette en holdning representativ for resten av TMS-eierene ovenfor i3'eiere?
De fleste i verden er vel ganske enig i at i3 er ikke en spesielt pen bil, akkurat som de er enige i at Leaf ikke er spesielt pen. BMW legger jo også litt opp til dette selv ved å lakkere bilen som en klovnebil. I svart ser den faktisk ikke så gal ut - men jeg har aldri sett en i3 med slik lakk i virkeligheten. (Og for å ikke kun single ut i3: Jeg syns også i-MiEV med standard rød/hvit lakk ser helt forferdelig ut. Om mulig, enda verre enn i3.)

Sitat fra: i3_X5_730 på lørdag 09. august 2014, klokken 16:22Det er trådstarter som faktisk legger listen, for hvordan TMS'eiere reagerer, når man ikke passer på ladingen av TMS.: "Drammen Karosseri lader bilen 100% - WTF???" - med 3 spørsmålstegn. Det er derved rettmessig, uansett hvem, å stille spørsmålet, om hvorfor Tesla ikke har maktet å hindre at dette kan skje, når selv oss som kjører rundt i mislykket forsøk på å genmanipulere en transformer slipper å tenke på det.
Du har sett hvordan *en* TMS eier reagerer. Utifra det som sies i tråden så er det ikke mange TMS eiere som ville ha reagert på samme måte.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: i3_X5_730 på lørdag 09. august 2014, klokken 16:22
Det er trådstarter som faktisk legger listen, for hvordan TMS'eiere reagerer, når man ikke passer på ladingen av TMS.:

Nå var det vel ikke om hvorvidt de "passet på" ladingen eller ei som var saken. De overstyrte både brukerens eget valg og anbefalingene fra Tesla inkl. en advarsel fra bilen når de stilte opp ladenivået. Det skulle for deg tilsvare (som jeg var inne på før) at verkstedet gikk inn på en "servicemeny" (utilgjengelig for bilens eier/bruker) og stilte opp ladingen til 100% SOC - altså "110% tilgjengelig for eier".

I hvilken grad dette er noe å bry seg med eller ei ser du i tråden her at eiere av Tesla Model S er tildels svært uenige om. Men ser ikke noen andre enn deg som er uenige i at det er bra at Telsa lar eierne selv bestemme dette.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA