Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Henholdsvis 267% og 384% flere el-biler i Sør og Nord-Trøndelag siste år.

Startet av turfsurf, onsdag 20. august 2014, klokken 13:21

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: P85TMS på tirsdag 05. august 2014, klokken 20:23
Hvis du syns dette er ett problem, hvorfor poster du da på ett forum istedet for å ringe gutta på Drammen for å spørre?

Jeg er helt enig; det er greiest å ta det direkte med dem som gjør feilen.

Jeg er også helt enig i at Drammen karosseri (eller andre) driter seg ut når de justerer opp ladegrensen uten at det er avtalt med kunden, og spesielt når de fullader bilen. Men de er jo bare en telefon unna.
Samtidig fint at du informerer at de gjør denne blemma her på forumet, så andre kunder kan være obs på slike situasjoner i framtida :)

Et apropos til degradering av batteri pga. 100% SOC: Vår Leaf ble satt på lading til 100% 3-4 kvelder i uka det første året vi hadde den. På ettårsservice etter 12000km ble dette bemerket av Nissan da de gjennomgikk loggen med oss, men de kunne uansett ikke påvise merkbar degradering av batteriet. Vi har uansett tatt i bruk ladegrense på 80% i det daglige, for sikkerhets skyld.

Men jeg har et ganske avslappet forhold til å lade også min TMS til 100% SOC, når behovet er der.
Til daglig har jeg ladegrense på 90%, men bilen har i praksis SOC på 40-80% mesteparten av tida.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

sigurdi

#31
Er vel ganske store bevis i senere års forskning på litium ion celler som har cellespenning over 4.1v øker parasictic reaksjoner i cellene manedoblet sammenlignet med spenning under.
Er helt logisk også siden både anode og katode er veldig reaktive. (Ønsker å bli kvitt etter få ioner)
Så da reagerer dem med elektrolytten i en reaksjon som ikke er reversibel og litt kapasitet er borte i denne cellen.

Men er ikke det det handler om i denne tråden.

At Drammen øker til Range mode, uten å prate med eier vil jeg samnenligne litt med verksted som er snille og kjører bilen gjennom vaskeautomat slik at bilen blir ren og pen til eier plukker den opp.

For noen er kanskje dette greit for andre helt uakseptabelt siden bare håndvask er godt nok for deres bil.

Ion celler er foresten tomme på 3.2-3.5v så er ca 1v mellom 0 og 100%.
Heller ikke 100% linjær, mer effekt lagret på siste topp og spenningen faller kjappt i bunn. :-)

Men viktig å bruke Range ved behov, men samtidig ikke sette den fast på dette med kontakten i og vedlikeholds lader den på det.
Ønsker eier å gjøre det er det helt opp til han, og er nok en av grunnene til at Tesla ikke gir Rest kapasitets garanti.
Du får vel og advarsel også om du lar bilen stå på Range mode over tid.
Sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sigurdi

Tar med sitat fra denne tråden:

Jeff Dahn, FRSC
Professor of Physics and Atmospheric Science
NSERC/3M Canada Industrial Research Chair
Canada Research Chair"
(Forsket på Litium ion batterier siden 2002)

"I think that if you are keeping the cells below 4.0v (no way for you to tell that, however) the battery life will be very impressive. We are testing cells built in 2002 that have 2002 technology (lifetime is better now) that still have 75% of their initial capacity (cylced at 37c the whole time). These cells were charged only to 4.075v. Modern cells like those in tesla charged to 4.0v should last a few decades, i suspect, without any issue (so keep your car from rusting!). Where is 4.0v relative to state of charge? Maybe 75%.

One other thing i would recommend is to avoid high rate charging at temperature below 0c. Especially when the cells are above 75% soc. Tesla electronics may prevent this."


Spørsmål fra 100thMonkey:
In your opinion, do you believe it is worth the effort to keep li-ion batteries at 50% or thereabouts for the bulk of their resting time to extend their long term capacity and if so, do you have any idea how much of a difference this is likely to make over say a 8-15 year time period.

Svar fra Jeff:
Keeping below 4.0v may double or triple life time compared to a full charge every cycle, i suspect.

Spørsmål fra 100thMonkey:
Also, given that Tesla limits power to the motor during extremes, like high and low charge and high and low temperatures, is there really any reason to avoid running the battery low, assuming Tesla doesn't let you discharge the battery all the way anyway and limits discharge rate as the charge level drops. I assume running the battery to zero (of what the manufacturer allows) does little to the overall life as long as it gets recharged soon after. I assume that low and high states of charge are more an issue if exposure is prolonged, is that correct?

Svar fra Jeff:
I think that really deep discharge should be avoided as then the graphite empties of li and the cell potential rises to the point wehre the sei on the graphite side can be damaged. Keep the cells above 3.0v per cell (no way you can tell that) but that would be about 98% discharged. So do not discharge beyond 98%.

Spørsmål fra 100thMonkey:
Any opinion you may have on this subject will be much appreciated in helping me understand what the limits of this technology are and how to best treat the batteries in my cars and consumer products.

Svar fra Jeff:
The technology is really pretty amazing when you think of it

Hentet fra denne posten:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/27109-Why-do-Li-ion-Batteries-die-And-how-to-improve-the-situation/page2?p=572297&viewfull=1#post572297
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

tho

Hva er cellespenningen ved 100%SOC da? Uten å vite det er disse uttalelsene lite relevante til akkurat spørsmålet om lagring i 2 dager på 100%SOC har noen praktisk betydning.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

RaBalder

#34
Sitat fra: tho på onsdag 06. august 2014, klokken 14:39
Hva er cellespenningen ved 100%SOC da? Uten å vite det er disse uttalelsene lite relevante til akkurat spørsmålet om lagring i 2 dager på 100%SOC har noen praktisk betydning.

Uten å vite cellespenningen ved 100% SOC, så kan man vel heller ikke si at det ikke gjør noen skade.

"praktisk betydning" er også en subjektivt enhet. Den vil vi aldri kunne enes om  ;)

sigurdi

#35
Du får se hva spenning du lader med når du kommer opp mot 100% SOC på SC.
Er 96 seriekoblede celler på 85kWh og 84 på 60kWh batteri.
Så trekker du fra litt overspenning som må til for å pushe ladingen i riktig retning.
Eller du kan gå ut fra at samme er brukt som på Roadster.
Er vel ikke noe offesielt men det du finner av info er 4.15 ved 100% og 4.1 ved 90% SOC.
Stemmer da bra med anbefalingene fra Tesla, lading over 4.1v (90%) ved behov. ;-)
4.0v tilsvarer omtrentlig 80% om jeg ikke husker helt feil.
Men så er det store spørsmålet, hvor lenge varer dem ved lading til 100%?
Trenger du doble eller tripple dette?
Fasiten får vi om 8-16 år. He he he

De fleste klarer seg fint med 80% testkapasitet også.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Hyperstress

Sitat fra: tho på onsdag 06. august 2014, klokken 14:39
Hva er cellespenningen ved 100%SOC da? Uten å vite det er disse uttalelsene lite relevante til akkurat spørsmålet om lagring i 2 dager på 100%SOC har noen praktisk betydning.

4.15V i Tesla.

I håndboken til e-Up! står det at bilen ikke bør stå fulladet over flere dager, og den har lavere 100%SOC cellespenning enn Tesla (4.1V).
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

noto

Hvis ikke lading til 100% degraderer batteriene er det vel egentlig ingenting som gjør det og vi kan regne med fortsatt 100% kapasitet etter 10 års bruk?

RaBalder

Sitat fra: noto på onsdag 06. august 2014, klokken 17:34
Hvis ikke lading til 100% degraderer batteriene er det vel egentlig ingenting som gjør det og vi kan regne med fortsatt 100% kapasitet etter 10 års bruk?

Det er mer enn lading til 100% som påvirker batteriets kvalitet etter noen år.

  • Svært lav eller høy temperatur
  • Bruk av batteriet. Dvs. mange oppladinger og utladninger
  • For høy strøm ved oppladning, for store strømtrekk ved bruk
  • Og alder på batteriet har også noe å si

sigurdi

Og kobinasjon av det nevnt over gjør at prosessen går raskere. :-)

Men skal en spå litt fremover kommer nok produsentene til å gjemme endel av batteriet for oss forbrukere slik at 100% for oss blir eks 80% for cellene.

Ser allerede tendensen ved at max lading er cellespenning på 4.1 og 4.15v. :-)

Så 85kWh er et nedgradert 106kWh batteri, som vil leve svært lenge uansett bruk.

Så noe av utviklingen fremover går bort til større buffer (kan en si)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Øyvind.h

Sitat fra: Veggen på tirsdag 05. august 2014, klokken 18:55
Nå må dere ikke få helt ladenoia.
Bilen tåler fint å stå noen timer på 100% uten å ta skade.
Det var sikkert ment som god service.
Hear hear :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Veggen

Sitat fra: RaBalder på onsdag 06. august 2014, klokken 19:53
Sitat fra: noto på onsdag 06. august 2014, klokken 17:34
Hvis ikke lading til 100% degraderer batteriene er det vel egentlig ingenting som gjør det og vi kan regne med fortsatt 100% kapasitet etter 10 års bruk?

Det er mer enn lading til 100% som påvirker batteriets kvalitet etter noen år.

  • Svært lav eller høy temperatur
  • Bruk av batteriet. Dvs. mange oppladinger og utladninger
  • For høy strøm ved oppladning, for store strømtrekk ved bruk
  • Og alder på batteriet har også noe å si

Nettopp!
Det er helt kritisk at man fullstendig unngår 100% lading, temperatur, bruk, strømtrekk, og aldring!
Bortsett fra det kan bilen brukes som en vanlig bil, lykke til!

sigurdi

Sitat fra: Veggen på onsdag 06. august 2014, klokken 22:24
Nettopp!
Det er helt kritisk at man fullstendig unngår 100% lading, temperatur, bruk, strømtrekk, og aldring!
Bortsett fra det kan bilen brukes som en vanlig bil, lykke til!

Bilen tar seg selv av temperatur kontroll, strømtrekk og standard lading til max 90%.

Men aldring får en ikke gjort så mye med, uansett hva bil en kjøper, tidan går og både vi og bilene blir eldre om vi synest det er greit eller ikke.  ;D
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Amoss

Sitat fra: sigurdi på onsdag 06. august 2014, klokken 23:32
Men aldring får en ikke gjort så mye med, uansett hva bil en kjøper, tidan går og både vi og bilene blir eldre om vi synest det er greit eller ikke.  ;D

Hmmm.... Her synes jeg virkelig Tesla må få til noe så man kan få rygget litt i den 4. dimensjon ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Milzit

Dette gjelder også Tesla Skøyen, jeg fikk bilen tilbake en fredag ettermiddag ladet til 100% selv om ladegrense stod til 60% når jeg leverte den inn. Irriterrede da jeg bor 10 min unna og skulle kjøre noen særlig i helgen.

Ved forrige service bad jeg om at de ikke ladet bilen og det gjorde de ikke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA