Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Henholdsvis 267% og 384% flere el-biler i Sør og Nord-Trøndelag siste år.

Startet av turfsurf, onsdag 20. august 2014, klokken 13:21

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 05. august 2014, klokken 19:48
Eier kan jo ha vært forsiktig med batteriet sitt.

  • Ladet til bare 70% i det daglige
  • På langtur klarer han seg med å lade til 90% og kjører med en gang
  • Lader til 100% bare hvis han må. Og kjører selvfølgelig med en gang
  • Forsøker å holde seg unna tomt batteri
  • Kanskje heller ikke drar på så mye at han får voldsomme strømtrekk av batteriet.
  • Og ikke bruker superlader hvis det ikke er nødvendig.


Med unntak av ett og annet pådrag så beskriver dette ganske nøyaktig hvordan jeg lader bilen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

Sitat fra: P85TMS på tirsdag 05. august 2014, klokken 20:23
Hvis du syns dette er ett problem, hvorfor poster du da på ett forum istedet for å ringe gutta på Drammen for å spørre?
Jeg har sent mail til de, men:

  • tenkte de var greit å informere andre om denne praksisen så de kan ta forbehold, Drammen Karosseri er jo "Tesla verkstedet"
  • jeg ville gjerne høre andres meninger om det
Når det er sagt, hvorfor skulle jeg ikke gjøre det, det virker som om du er knyttet til de? Når jeg ser på responsen så var det tydeligvis ett engasjerende tema, med divergerende meninger.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Thor2014

Jeg lader normalt mellom 40-70%. Holder masse for meg.
Tenk, lade bilen til 100% og så sette bilen i lakkboksen etterfulgt av en god runde i herdeoven ;)

Sense

Vi får ta lærdom av dette og informere verkstedene om at de ikke skal lade, og event. maks lademengde hvis de må.

hma

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. august 2014, klokken 18:01
Har bilen inne til rep hos DK, leverte bilen ladet til drøye 50%, og ladegrense satt til 70% for en uke siden. Sjekket tilfeldigvis med VT i morges, og ser at de har endret limit til 100% og ladet den fullt.
Tipper intensjonen fra DK var god. For å få ned SOC kjapt kan du bare sette på varmeapparatet på maks fra VT / App :)


@All:
(Med moderator-hatten delvis på) Ikke la debatten bli farget av personangrep. Snakk til andre her inne som om du snakker ansikt-til-ansikt. Husk også at det man skriver kan oppfattes ulikt av ulike lesere; misforståelser kan lett oppstå :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

tho

Slapp av. Det var helt sikkert bare godt ment. Batteriene eksploderer ikke hvis den står med høy SOC noen dager. Jeez.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

turfsurf

Sitat fra: P85TMS på tirsdag 05. august 2014, klokken 21:33
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. august 2014, klokken 20:46
Når det er sagt, hvorfor skulle jeg ikke gjøre det, det virker som om du er knyttet til de?
Dette viser holdningene dine ganske bra, og svarer i og for seg på spørsmålet mitt.  ::)

Tolk det som du vil, diskusjonsforum er til for å diskutere ting. Fint om du kan holde deg til temaet, og ikke avspore tråden til en debatt om holdninger  ::) ::) ::) ::)

Innlegget var ikke ment som noe angrep på DK, men kom som en reaksjon på det de gjorde. Jeg tror ganske mange ikke ville forventet det, mtp deres relativt aggressive markedsføring om at de kan Tesla...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

sigurdi

@tho og Espen Hugaas Andersen

Tror dere bør ta dere tid til å se filmen som det er linket til i denne posten og lese tråden i TMC.

Da kan dere lære en god del om litium ion betterier, som forskere finner ut mer og mer av etter som test metoder blir bedre.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15092.0.html

At tesla har en liten buffer i toppen er mulig, men de har satt normal lading til max 90% og du må inn i menyen og endre for å få 100%.

Dette forteller meg at max lading ikke er bra for batteriet, hadde det ikke hatt noen betydning kunne du valgt dette som standard lading. 

Så om 100% i menyen er 95% av batteriet eller 90% er faktisk av svært liten betydning i dette tilfellet.

Et verksted har gått inn og endret i menyen til en ladekapasitet som Tesla ikke anbefaler uten det er behov for dette.

Tesla gir heller ikke garanti på restkapasitet etter 8år, det er svært mange faktorer som kan påvirke batteriet.
Hadde tesla gitt 80% restkapastiet, hadde nok mange ikke brydd seg og satt Range mode som standard lading om det var mulig.

(Har skrevet dette før)
Dersom dere ser på laptopper og deres litium ion batterier så skjer det en endring her.
Tidligere så ladet de alltid til 100% så lenge kontakten sto i, de fleste hadde også batterier uten noe serlig restkapasitet etter 1-2år.
I dag så er det flere og flere merker som setter standard lading til 80% og du må inn i menyen og endre til 100%, men jaggu så varer de mye lengre også. :-)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

tho

Jada sigurdi, jeg er faktisk ikke helt blåst. Jeg vet hvordan mekanismene rundt batteridegradasjon fungerer. Men i praksis har 100% SOC i noen dagen ingen betydning. (Som den presentasjonen du viser til faktisk illustrerer). Det er også en del anekdoter fra USA med biler som har gått mye med 100% SOC som viser at det er minimal degradasjon.  http://insideevs.com/tesla-model-s-gains-range-heavy-use-daily-range-charge-video/

Vil tippe du har sett denne allerede!  :P

Poenget mitt er at reaksjonene her er rimelig ekstreme. Skulle tro disse folka hadde drept noen.  :o De har gjort en tabbe (Tukle med innstillinger de ikke har noe med!), men synes ikke de trenger og korsfestes av den grunn.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Bjoris

Når jeg fikk min levert ny fra Tesla, var den ladet til 100% SOC enda jeg hadde bedt om 75%, irriterte meg litt, men hvis det var så skadelig så tror jeg ikke Tesla hadde ladet fult opp heller så jeg tviler på at det er noe stort problem. Ellers enig i at ingen bør endre limit, antakelig noe som skulle være grei og ikke forstår hvorfor en ikke bør gjøre dette...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

sturle

Sitat fra: bjoris på onsdag 06. august 2014, klokken 08:17
Når jeg fikk min levert ny fra Tesla, var den ladet til 100% SOC
Det same var min.  Sovidt eg veit er 100% i ein Tesla ei cellespenning på konservative 4,15V, mot normalt 4,2V.  Dvs at Tesla-100% tilsvarer godt under 100% i ein laptop, der batteriet i tillegg gjerne sit rett bak eller under ein varm CPU.  Det er høg spenning + varme som tek knekken på batteriet.  Sommarvarmen her i landet er svært moderat samanlikna med California, der bilane vert produsert.  Det toler nok ein del.

Dersom du let bilen stå ute i solsteiken tilkobla straum med ladegrensa sett til 100% medan du sjølv er på ferie i eit par veker (som tilsvarer tilhøva dei fleste laptopar er utsett for det meste av tida, med endå høgare cellespenning), er det ikkje sikkert det er heilt bra.  Lading til 100% av og til i ein dag eller to kan eg ikkje tenkje meg er skadeleg.

Verkstaden bør sjølvsagt ikkje tukle med innstillingane, men eg kan ikkje tenkje meg at dette har vore skadeleg for batteriet.

pwb

Hallo. Gjøken sier ko-ko. Helt utrolig dårlig bil hvis den kan ødelegges ved å lades helt opp. Burde kanskje bytte batteriteknologi eller satt at 100% bare var til 75%. Helt utrolig.

turfsurf

Har nå fått svar fra DK, og vil komplimentere de for god oppfølging. I utgangspunktet så lader de bilen for å sørge for at den ikke blir utladet siden den har stått hos de over en uke. Dette er vel som de fleste (meg inkludert) regnet med, og er jo ikke noe annet enn god service. De har og fått en uttalelse fra Kenneth Lund hos Tesla som følger:

Sitat
Det har ingen påvirkning på batteriet å lade bilen fult opp en gang for så og la den stå.
Dette gjøres også feks når bilen blir stående i ferier etc .

"Ingen påvirking" tar jeg med en klype salt dog. Minimalt med slitasje, ja, men ingen, nei. Uansett, jeg kommer ihvertfall for fremtidige potensielle verkstedbesøk til å være klar på at ladegrensen ikke skal røres.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

sigurdi

Tesla ha noe av den beste addetiver i electrilytten sin som er å oppdrive.
De kan heller ikke gå ut og si at å lade til 100% er skadelig.
Men Leaf sin sak i USA sier ganske bra at ingen bilprodusenter kan si nøyaktig hvor lenge og hva som påvirker battetiene i et 8-16års perspektiv.
27% tap i restkapasitet på et år. Summen av 100% som standard lading, ikke temperatur kontroll og feil kjemi i cellene. (Kjemi som ikke liker høy temp eller høy cellespenning)

8-16 års real life testing, er ikke utført ennå, samt endringer (til bedre) skjer fortløpende.
Tesla er vel på versjon C eller D på batteriene i nye Model S.
De kan estimere levetid i lab forsøk, men fasiten kommer om 8-16 år.

At å si at bilen er dårlig pga batteri teknologien går fremover og pr i dag bør en passe noe på, dersom en skal ha produktet lengst mulig i best mulig tilstand.
(Dårlig bil om du må vaske og polere, er ikke bilen laget for å brukes utendørs i all slags vær)

Begge deler så blir ikke bilen ødelagt, batteriet mister mer kapasitet dersom du lar den stå på 100% i et år og lakken blir stygg om du ikke gidder passe på den. (Restverdi går ned)

Vil tro restkapasitet blir en del av NAF sin bruktbil rapport på elbiler i fremtiden. :-)
Og noe som kjøpere kommer til å be om etter anbefaling fra "exsperter". :-)

Som sakt hadde 100% vært helt ufarlig og tesla 100% sikker at det gav null invirkning på restkapasitet ville dette vært tilgjengelig hele tiden og ikke behov for å velge range charge. ;-)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Espen Hugaas Andersen

#29
Det har så klart en innvirkning, men denne innvirkningen er helt marginal. For det første er jo effekten ikke enorm i Norge, selv om batteriene ble lagret ved 100% i flere år. Det ville utgjøre noen prosent kapasitetstap. Ikke mer. Temperaturen er ikke høy nok.

For det andre lades jo ikke batteriene helt opp til 100%, det er en en liten margin på toppen som aldri brukes.

For det tredje, så selv om man ladet bilen helt opp til 100%, og ikke 95% (eller noe sånt) som Tesla har definert som "100%", så ville jo batteriet ikke være ved 100% lenge. Bilen trekker i området 50W når den står parkert, så etter 24 timer er over 1 kWh forbrukt. Da er SOC i området 98-99%. Det er *lagring* ved 100% SOC som sliter på batteriene.

Tesla har gitt brukerne muligheten til å kun lade til det nivået de ønsker, fordi folk etterspør dette; ikke fordi batteriet blir ødelagt om man lader til 100%. Folk som er helt nazi på ladegrensene kan kanskje klare å oppnå kun 80% kapasitet etter 10 år, mens en som lader til 100% innimellom klarer 79,5% kapasitet etter ti år. Er disse 0,5% virkelig verdt alt styret ved å være nazi på ladegrensene?

Og jeg tenker dette fokuset kan skremme bort potensielle kjøpere helt unødvendig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA