Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Henholdsvis 267% og 384% flere el-biler i Sør og Nord-Trøndelag siste år.

Startet av turfsurf, onsdag 20. august 2014, klokken 13:21

« forrige - neste »

turfsurf

Har bilen inne til rep hos DK, leverte bilen ladet til drøye 50%, og ladegrense satt til 70% for en uke siden. Sjekket tilfeldigvis med VT i morges, og ser at de har endret limit til 100% og ladet den fullt. Den har nå stått fulladet hele dagen. Synes ikke dette er greit, de burde vite bedre  >:(

Er rimelig irritert akkurat nå....
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

RaBalder

Hvis dem begynner å dille med lading, så gjør dem vel noe som ikke er avtalt.
Og hvis dem lader til 100%, så er det enda verre.

Begynner et verksted å gjøre noe som ikke er avtalt, så mister dem i alle fall min respekt.

Espen Hugaas Andersen

Det har ingen betydning. Det er uansett en liten buffer på topp, så effekten blir tilnærmet umerkbar. Om de lagret den ved 100% i ukesvis ville jeg derimot blitt småirritert.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

noto

Det er ille! Lading til 100% er noe av det verste man gjør med batteriet. Jo lengre desto verre og særlig i høye inne- og sommertemperaturer.

Hvor har du det fra at det er buffer i topp? Aldri hørt om det før.

Veggen

Nå må dere ikke få helt ladenoia.
Bilen tåler fint å stå noen timer på 100% uten å ta skade.
Det var sikkert ment som god service.

noto

Batteriet skades uomtvistelig. Ikke så mye hver gang og vanskelig å måle, men noen hundre wattimer kapasitetstap nå og da akkumulerer til kilowattimer. Man MÅ noen ganger fylle helt opp, men her er det helt unødvendig og ekstra ille siden bilen blir stående sikkert i flere dager og i 20+ temperatur.

Espen Hugaas Andersen

#6
Hvis du har batteriet ladet opp til 100% i ett år så vil nok batteriet skades med noen prosent kapasitetstap. Om en uke utgjør 0,05% kapasitetstap (trolig er det mindre enn dette), man antar batteriet er verdt 150.000 kroner og er verdiløst ved 70% gjenstående kapasitet, så vil en uke ved 100% utgjøre skade for 25 kroner.

Hvorfor bry seg?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bb

Jeg synes ikke dette er greit. De kan godt lade bilen, men bare opp til ladegrensen som er satt av kunden selv. Det er ikke uten grunn at man får opp en advarsel når man setter på range charge. Uansett om det var godt ment av verkstedet så bør de slutte med det.

Det blir som om verkstedet skulle kjøre en fossilbil varm, for deretter å ta den opp til turtallssperren for å brenne bort sot. Sikkert kjekt, men ikke optimalt å gjøre for ofte. Og dette er uansett noe som kunden bør gjøre selv.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

M@Do

Sett på aircondition via App'en, så tapper du batteriet. Problem løst....

Sense

Jeg hadde nok også følt på misnøye hadde det skjedd meg.
Bare vissheten om at dette er skadelig, er nok, selv om vi ikke vet hvor mye skade batteriet tar.
Kanskje du kunne fått avslag på verkstedet, eller goodwill til neste gang.


noto

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 05. august 2014, klokken 19:12
Hvis du har batteriet ladet opp til 100% i ett år så vil nok batteriet skades med noen prosent kapasitetstap. Om en uke utgjør 0,05% kapasitetstap (trolig er det mindre enn dette), man antar batteriet er verdt 150.000 kroner og er verdiløst ved 70% gjenstående kapasitet, så vil en uke ved 100% utgjøre skade for 25 kroner.

Hvorfor bry seg?

Hvor har du det fra at batteriet taper "noen prosent" etter et år på 100%. Neppe noen som har forsøkt, men jeg gjetter at det batteriet ville blitt nokså verdiløst med mindre det sto på et fryselager.

noto


turfsurf

Sitat fra: noto på tirsdag 05. august 2014, klokken 19:42
Sitat fra: M@Do på tirsdag 05. august 2014, klokken 19:25
Sett på aircondition via App'en, så tapper du batteriet. Problem løst....

Bra tips!

Det gjorde jeg rett før jeg skrev denne posten og så at bilen hadde stått fulladet hele dagen. Hadde ikke brydd meg hadde de bare ladet den før testkjøring, eller fordi de skulle ha AC på for oppvarming eller noe.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

RaBalder

Det er jo ikke greit at et verksted begynner å fikle med lading av bilen. Forutsatt at den ikke står så lenge at man begynner å nærme seg tomt batteri.

Eier kan jo ha vært forsiktig med batteriet sitt.

  • Ladet til bare 70% i det daglige
  • På langtur klarer han seg med å lade til 90% og kjører med en gang
  • Lader til 100% bare hvis han må. Og kjører selvfølgelig med en gang
  • Forsøker å holde seg unna tomt batteri
  • Kanskje heller ikke drar på så mye at han får voldsomme strømtrekk av batteriet.
  • Og ikke bruker superlader hvis det ikke er nødvendig.

Det er godt batterihold etter min mening, men skjønner jo at noen er uenig  ???

Også skal all forsiktighet være forgjeves fordi noen som i utgangspunktet ikke skal lade bilen din finner ut at dem skal lade bilen din.

Sørg for "å strekke dem opp" så det ikke skjer igjen med andre  ;)

turfsurf

Sitat fra: bb på tirsdag 05. august 2014, klokken 19:24
De kan godt lade bilen, men bare opp til ladegrensen som er satt av kunden selv.

Akkurat dette er det som irriterer meg og. Å lade den opp er goodwill, men ladegrensen kan de holde fingrene unna, jeg har ikke satt den som den er for morro skyld.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA