Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nybakt leaf-eier. Har et par spørsmål

Startet av Geirr, onsdag 20. august 2014, klokken 09:07

« forrige - neste »

Geirr

Sikkert et dumt spørsmål, men jeg fant ikke svar på det noe sted: med et 85 kWt batteri, hvor mange kWt er tilgjengelig for faktisk kjøring (antar noe blir holdt tilbake for kontrollert "nød-shutdown" etc)?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

cairnz

Elbilist

Asarin

Dette er ikke offisielle tall, men folk tipper dette er rimelig nøyaktig:



Hentet fra teslamotorsclub.com.


Edit: cairnz var litt raskere ute. :D
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Muffinman

Oppsummert: fullader du har du teoretisk brukt 81.1 kWh når bilen stopper.

bb

Mine målinger viser at jeg har 73 kWh fra nesten full til 'charge now' vises. Å kjøre på 'zero mile protection' er ikke noe jeg anbefaler noen å gjøre.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Sjøhyene

67,4kWh tallet for "normal driving" tilsvarer det 90% lading?
Og 75,9kWh tilsvarer 100% lading?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

tho

#7
Et veldig noob sørsmål. Men hva er egentlig Typical Range basert på? Jeg trodde det var 200Wh/km men jeg får ikke det til å stemme. 190Wh/km stemmer bedre men.

En annet ting hvor mye har en på tanken med 60kWh batteriet?
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Muffinman

#8
Tidligere var typical range korrekt ved 100% lading, og beregnet ut fra 206wh/km. Så "bygger" bilen opp en reserve på ca 5kwh som "skjules" under 0 etterhvert som batteriet tappes, slik at om du faktisk bruker 206 minker det litt mer enn du tilbakelegger. Men bilen vil fremdeles nå så langt den viste når den var fulladet forutsatt forbruk på 206, men noe av kjøringen må gjøres etter at range viser 0. Mulig 190 er punktet hvor range minker like fort som man tilbakelegger avstand, men i så fall "tjener" man jo inn reserven under 0.

Mulig noe er endret i senere firmware. EDIT: Rettet skrivefeil.

tho

Kunne tenke meg svaret ikke var så enkelt! Det virker heller ikke helt lineært. Virker på meg som Typical går tregere ned ved lavere SOC. Mulig det er psykologisk?
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

tho

Tok en range charge for første gang etter at jeg var inne hos tesla for 18kW->22kW fiks. Nå har Ideal Range gått fra 404km til 390km på 100% SOC. Jeg er litt usikker på hvilken versjon jeg hadde før oppgraderingen men nå har jeg v5.11 (1.59.56) Noen som har sett det samme?

Jeg kjørte også ned til 50% SOC (195km Ideal) fra 100% SOC (390km Ideal) i dag, forbruket var på 36.2kWh på tripptelleren dvs. 72.4kWh er 0% SOC(?). Noen som har sett det samme?
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

OddB

Jo nærmere forbruket ligger 190Wh/km jo nærmere blir summen av kjørte km og stipulert rekkevidde den opprinnelige stipulerte rekkevidden. Dette er så langt jeg har klart å se en linjær funksjon. De gangene jeg har havnet akkurat på 190 Wh/km stemmer summen helt på kilometeren.

(Eksempel : Du lader opp til 300 km Typical. Når du har kjørt 100 km og triptelleren viser 190 Wh/km i gjennomsnittsforbruk siden siste lading, skal det stå 200 km igjen midt i speedometeret.)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Anew

Sitat fra: tho på fredag 08. august 2014, klokken 21:01
Jeg kjørte også ned til 50% SOC (195km Ideal) fra 100% SOC (390km Ideal) i dag, forbruket var på 36.2kWh på tripptelleren dvs. 72.4kWh er 0% SOC(?). Noen som har sett det samme?
Hva sier Visible Tesla om SoC? De få gangene jeg har brukt rundt 50kWh av mitt 60kWh-batteri, så har nemlig resterende rekkevidde vært konsistent med ca. 60kWh tilgjengelig.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

tho

Fikk dessverre ikke logga denne turen i Visible Tesla så det er nok ikke helt nøyaktige tall nei.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

tho

Forbruket til AC er med på tripptelleren vel? Jeg hadde den på når jeg kjørte i dag!
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA