Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varmetråder i bakrute!

Startet av cra, onsdag 20. august 2014, klokken 08:28

« forrige - neste »

cra

I sommer var vi på langtur, og vi passerte Oslo. Jeg stakk innom Tesla på Skøyen en lørdag for å kjøpe meg et par nye viskerblader, da de som kom med bilen for et par måneder forlengst hadde takket for seg. Der fikk jeg vite at de ikke kunne selge meg et skarve viskerblad, så jeg ble noe muggen (for å si det litt mildt) og ikke minst forbauset over at de ikke hadde forbruksvarer liggende.

(Skøyen (og sikkert andre lokasjoner) har visstnok ikke noe "lager"; det er serviceavdelinga som styrer med dette, og det har vært episoder tidligere der det har blitt tull fordi salg/demo har "forsynt seg" hos service og lagt igjen en gull lapp som har blitt borte. Derfor har de totalforbud mot å bare ta.)

Etter å ha fått luftet frustrasjonen over dette tok han som var der (husker ikke navnet hans) telefonen fatt og ringte til Drammen for å høre om kanskje de hadde noe liggende. Jeg gjorde oppmerksom på at vi skulle i stikk motsatt retning, og at det ikke var aktuelt med noe mer omtur (vi hadde allerede kjørt en omvei for å komme hit). Han ringte litt mer, og kunne etter litt fortelle at om jeg klunne vente noen minutter skulle det komme en tekniker innom. Ti minutter senere kom det en amerikaner (Tim, tror jeg han het?) som på kort tid hadde skumma frontruta, sjekka "viskermønsteret" og byttet begge bladene. Da jeg spurte hva det kostet sa han at det var selvsagt garanti, og at de selvsagt bytta dem for meg. (Hva kan vel glede en Sunnmøring mer enn det!)  ;D

Han ba også om å få se UMC'en, og bytta Shucko-adapteret for meg til den nye "pigtail"-varianten. Jeg hadde tenkt å spørre om dette, men ble så satt ut av at de ikke hadde slitedeler som lagervare at jeg glemte å spørre om det.

Men alt i alt synes jeg de gjorde det veldig bra; jeg har nå viskere som gjør at jeg ser bedre ved å starte dem i regnvær (før ble det bare verre), en UMC-adapter som kan brukes i de fleste ladestolper, og en historie jeg gjerne forteller til andre. Den står sånn sett i sterk kontrast til historia om spylerdysene på Leaf'en (som til slutt ble fiksa den også, men langt ifra så raskt som dette!)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Muffinman

Biltema har også viskere som passer og som er bedre enn de som ble levert på ihvertfall min bil. Koster under 200 til sammen.

Har også opplevd at bilforhandlere hadde stengt delelager på lørdag, og kunne ikke selge meg deler jeg hadde kjørt et stykke for å skaffe, og som var synlig i hylla. Så dette var nok ikke helt unikt, men fint at det ordnet seg.

Cato76

Jeg skal levere inn bilen min i Drammen i ettermiddag, får håpe at jeg også kan skryte etter mitt besøk. Forrige gang (Mai) hadde jeg bilen inne i Oslo - jeg hadde hørt mye skryt fra andre om at bilene ble rengjort etter servicebesøk, men min var bare blitt mer skitten etter besøket (ble parkert under et tre som drysset MYE pollen etter bilen var ferdig på verksted)... >:(

Fikk du beholde den gamle UMC'en? Jeg kan godt bruke gammel UMC i garasjen hjemme og den nye ved offentlige ladestasjoner.

Noe andre som har fått good-will (annet enn viskere, UMC eller keyfob)etter endt besøk? ???
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

cra

Sitat fra: Cato76 på tirsdag 05. august 2014, klokken 13:40
Fikk du beholde den gamle UMC'en? Jeg kan godt bruke gammel UMC i garasjen hjemme og den nye ved offentlige ladestasjoner.

Det var bare Shucko-adapteret (den avtagbare delen på enden) som ble byttet. Jeg beholdt selve UMC'en (som jeg aldri har hatt noen problemer med; den har fungert alle plasser jeg har brukt den, og åpner ladeluka hver gang). :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Cato76

Sitat fra: cra på tirsdag 05. august 2014, klokken 14:14
Sitat fra: Cato76 på tirsdag 05. august 2014, klokken 13:40
Fikk du beholde den gamle UMC'en? Jeg kan godt bruke gammel UMC i garasjen hjemme og den nye ved offentlige ladestasjoner.

Det var bare Shucko-adapteret (den avtagbare delen på enden) som ble byttet. Jeg beholdt selve UMC'en (som jeg aldri har hatt noen problemer med; den har fungert alle plasser jeg har brukt den, og åpner ladeluka hver gang). :)

Det var egentlig den jeg mente... Fikk du beholde den gamle schuko-adapteret?
Ønsker selv å beholde den vinklede, da stikkontakten i garasjen er satt opp slik at ledningen på UMC henger rett ned når den er koplet på. Dersom jeg bytter til den nye adapteren så vil det bli en ekstra vektbelastning på selve kontakten på veggen...

Dette ble veldig OT, men skal inn til Drammen i dag så fint å få dette avklart.
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

cra

Sitat fra: Cato76 på tirsdag 05. august 2014, klokken 14:40
Sitat fra: cra på tirsdag 05. august 2014, klokken 14:14
Det var bare Shucko-adapteret (den avtagbare delen på enden) som ble byttet.
Det var egentlig den jeg mente... Fikk du beholde den gamle schuko-adapteret?

Ah.... Nei, den tok han med seg. Jeg tenkte ikke over det, da jeg ikke ser noen situasjoner (av egen erfaring) hvor den gamle kan brukes men ikke den nye. Motsatt har jeg sett mange eksempler på. Men dersom du ønsker å ha den gamle til hjemmebruk er det vel bare å spørre om du får beholde den? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Cato76

:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

frekri

Var dette skryt? Tesla fremstår jo som fullstendig håpløse før de reddet seg inn igjen! :)
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

afitch80

Sitat fra: frekri på tirsdag 05. august 2014, klokken 22:39
Var dette skryt? Tesla fremstår jo som fullstendig håpløse før de reddet seg inn igjen! :)
Enig. Delelager burde jo være åpnet når salg er åpent. Av det jeg husker etter å ha hatt VW, Mitsubishi, Ford, Mini og BMW de siste årene så har nå alltid delelageret vært åpent når resten av sjappene var åpne.

Selv om jeg ikke har fått min TMS enda har jeg flere ganger opplevd at man må stå på for å få noe som ligner på  kundeservice. Utenom før man bestiller bilen da..

Sitat fra: cra på tirsdag 05. august 2014, klokken 13:25
Da jeg spurte hva det kostet sa han at det var selvsagt garanti, og at de selvsagt bytta dem for meg.
Skulle bare mangle at det var en garantisak med mindre du har kjørt MYE i regnvær siden du fikk bilen. Med 20-30K i året bytter jeg vanligvis en gang i året og da er jeg kresen på viskere.
Før amerikansk, nå tysk.

Muffinman

#9
Sitat fra: afitch80 på tirsdag 05. august 2014, klokken 22:58
Enig. Delelager burde jo være åpnet når salg er åpent. Av det jeg husker etter å ha hatt VW, Mitsubishi, Ford, Mini og BMW de siste årene så har nå alltid delelageret vært åpent når resten av sjappene var åpne.
Oooog enig. Men Slatlem i Kristiansund nektet å selge meg et oljefilter på lørdag for en tid tilbake da serviceavdelingen kun var åpen mandag til fredag. Bomtur som kostet meg fire mil kjøring og en god hundrings i bompenger. De forhandler så vidt jeg vet BMW, Hyundai, Mazda, Opel og Skoda.

Jeg har ikke kjøpt noe der siden, inkludert flere nybiler.

Muffinman

Sitat fra: frekri på tirsdag 05. august 2014, klokken 22:39
Var dette skryt? Tesla fremstår jo som fullstendig håpløse før de reddet seg inn igjen! :)

Trådstarter skriver det jo selv; han er sunnmøring og blir happy når han får noe gratis  ;D

Kunne ikke dy meg, er jo nordmøring  ;)

satheesh.net

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 05. august 2014, klokken 13:39
Biltema har også viskere som passer og som er bedre enn de som ble levert på ihvertfall min bil. Koster under 200 til sammen.

Varenummer? Kjekt å ha et par liggende, just in case ... ;)

cairnz

#12
Sitat fra: satheesh.net på onsdag 06. august 2014, klokken 08:23
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 05. august 2014, klokken 13:39
Biltema har også viskere som passer og som er bedre enn de som ble levert på ihvertfall min bil. Koster under 200 til sammen.

Varenummer? Kjekt å ha et par liggende, just in case ... ;)
58241
58249

Elbilist

Veggen

Brukte disse biltemaviskerne selv i vinter. Har mykere gummi og fungerte mye bedre enn originalviskerne i norsk slafseføre.
Ulempen er at festeklumpen er mye større slik at de stikker noe opp over panseret og dermed ser litt jalla ut.
Fikk nye fra Tesla som har fungert ok i sommer, men biltema ryker nok på til vinteren igjen.

Tuxedo

P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA