Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: varmeapparat, teknisk info?

Startet av BOStrand, tirsdag 19. august 2014, klokken 23:58

« forrige - neste »

LMOR

OK, enig i det, selv om det ikke virker på 16A :-), så hvis vi er enige om "mer enn 16A", så blir dette bra.

Men i de fleste tilfellene så kommer jeg til 100%.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

snakkis

Sitat fra: LMOR på torsdag 27. november 2014, klokken 14:36
Men i de fleste tilfellene så kommer jeg til 100%.
På mandag var det ca -1 grad ute.
Jeg ladet med standardkladden som vanlig.
Klok av skade har jeg satt avreisetidspunkt en halv time før jeg egentlig reiser så bilen skal ha tid til å lade seg opp etter preconditioning.
Likevel reiste jeg avgårde med 92% ifølge appen.

Jeg har ikke oppdatert softwaren og jeg vet ikke om dette  er noe som er justert på, men jeg skulle ønske bilen var klok nok til å skjønne at når man har satt en avreisetid så forventer man at bilen både er forvarmet og fulladet.

LMOR

Du kan ikke stole på appen, men en halvtime før er vel litt mye. Tidspunktet skal være avreisetidspunkt.
Den varmer 15 min etter også, så når det er kaldt så går det nok mer strøm.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

snakkis


Sitat fra: LMOR på torsdag 27. november 2014, klokken 16:03
Du kan ikke stole på appen, men en halvtime før er vel litt mye. Tidspunktet skal være avreisetidspunkt.
Den varmer 15 min etter også, så når det er kaldt så går det nok mer strøm.
Nei, greit nok at appen ikke kan stoles på, men den siste blå streken var langt fra full.

En halv time har vanligvis vært litt i overkant, men ifølge den ustolpåbare appen så har bilen vanligvis brukt 15-20 minutter på å nå 100%.

LMOR

Etter noen tester og observasjoner:

Lading vs oppvarming.
Normalt starter ladingen igjen på ca 98%. Hvis det ikke er for kaldt, klarer jeg på 12A å både lade opp igjen og varme opp bilen på 15min. Nå når det er kaldt, så stjeler oppvarming mer, så etter 10min var jeg nede i 96%. Sikkert derfor du endte på 92%, snakkis. Da er det nok en fordel å ikke varme bilen opp alt for lenge på forhånd.

Stole på App.
MEN etter 5min kjøring sjekket jeg appen igjen, og da sa den at bilen var 100% ladet når jeg kjørte... (altså spratt opp fra 96% til 100%). Selv om appen selv sa, som riktig er, at det kom til å ta ca 30min å lade opp til 100% fra 96%...

Nå når jeg er tilbake, sier bilen igjen 96%, men nå har jeg kjørt 5km, så 96% når jeg satte meg inn i bilen kan ikke ha vært riktig.

Rekkevidde.
Før jeg kjørte, sa bilen 110km på 96%, men nå sier den 98km på 96%. Jeg har lagt merke til det før også, at bilen lærer seg at du varmer den opp før kjøring. Men noe i beregningene må være feil. For etter å ha kjørt 5km, så burde jeg hatt minst like mye å gå på, som rett etter at den var oppvarmet.


Oppsummert så er det fremdeles forbedringspotensial i både rekkeviddeberegningen og i koblingen mellom bil og app. Det må også være en "feil" i visningen i bilen, den blå streken, når du varmer opp bilen. Det jeg beskriver over vil ikke være fysisk mulig, om ikke bilen også undervurderte kapasiteten i batteriet ved oppstart. Den blå streken har heller ikke gått ned etter å ha kjørt 5km.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

oddefanten

I artikkel på Dinside i dag fremkommer det at det har vært sikkerhetssvikt ved ConnectedDrive som har gjort det mulig å hacke nyere BMW'er.

http://www.dinside.no/932736/10-000-bmw-i-norge-aapne-for-hacking

SitatADAC som avslørte problemet, valgte å ikke gå ut med informasjonen offentlig, i frykt for øke risikoen for innbrudd i de gjeldende bilene. Det gjaldt også i Norge.

– ADAC var snill med BMW fordi de øyeblikkelig reagerte med tiltak. Jeg ble informert om saken i desember med beskjed om å ikke si noe før 30.januar i den hensikt å ikke oppmuntre kreative karer til å rappe BMW``er, sier Otter.

Ifølge BMW skal prooblemet nå være rettet opp i, og det uten at eierne har visst at noe var galt i første omgang. Feilen på de 2,2 millioner bilene skal nå være fikset gjennom en kryptering av kommunikasjonen fra bilene.

Spesielt i3 blir trukket frem i artikkelen. Spekulasjon fra min side, men kanskje sikkerhetsoppdateringene som BMW har gjennomført har vært årsak til at flere har opplevd at ConnectedDrive mistet kommunikasjonen i perioder. Bra at dette har blitt tatt tak i umiddelbart og rettet opp i.
BMW i3 (2014) | Volvo V70 (2012)

Kjehorn

Bruker Iphone 4 koblet i USB til daglig. Idag ser jeg "not supported" i tilkoblingsstatus. Flere som har fått dette? På tide med en oppdatering av telefonen?   ::)

chal

Har fått melding om at Connected drive abonnement utløper. Jeg vet egentlig ikke hva connected drive er, men regner med at det er kontakten med bilen via web og app.
Tenker at det trenger man vel egentlig ikke. Er dette noe man bør betale?
Hvor mye koster det ca?
Orker ikke rote rundt med innlogging osv. for å finne ut dette.
Spør dere erfarne karer her istedet.
:)

Klykken

Hvor lenge siden er det du kjøpte bilen?
Litt usikker på hva som forsvinner uten connected drive, men selve appen til bilen (i remote) skal fungere okke som mener jeg.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

TM

Pakken 6AK "Connected Drive Services" skal i følge den norske prislisten inkludere abonnement i 3 år.

Rabiat22

Sitat fra: chal på lørdag 25. april 2015, klokken 19:31
Har fått melding om at Connected drive abonnement utløper. Jeg vet egentlig ikke hva connected drive er, men regner med at det er kontakten med bilen via web og app.
Tenker at det trenger man vel egentlig ikke. Er dette noe man bør betale?
Hvor mye koster det ca?
Orker ikke rote rundt med innlogging osv. for å finne ut dette.
Spør dere erfarne karer her istedet.
:)
Eg og fikk den opp. Fikk greie på at det har med det å gå på nett fra IDrive. Surfe på net som en PC. Har prøvd det et par ganger. Men TLF er enklere å bruke. Har ikke fornyet mitt. Appen funke den.

østfolding

Mitt abonnement har nå utløpt, men jeg finner ikke ut hvor på bmw-connecteddrive.no man fornyer.

BMW widgeten med værmeldingen for de neste tre dagene - som jeg har blitt ganske glad i - har nå sluttet å fungere etter dette. Enig i at man klarer seg uten internettsurfing, men akkurat widgetene er jo litt kjekt å ha.

Er det sånn at at vi kan kreve at abonnementet er gyldig i 3 år, fordi det er det vi har lest utifra prislista?

ali_ben

Sitat fra: østfolding på lørdag 02. mai 2015, klokken 19:44
Mitt abonnement har nå utløpt, men jeg finner ikke ut hvor på bmw-connecteddrive.no man fornyer.

BMW widgeten med værmeldingen for de neste tre dagene - som jeg har blitt ganske glad i - har nå sluttet å fungere etter dette. Enig i at man klarer seg uten internettsurfing, men akkurat widgetene er jo litt kjekt å ha.

Er det sånn at at vi kan kreve at abonnementet er gyldig i 3 år, fordi det er det vi har lest utifra prislista?

Det var vel meningen at Connecteddrive Store skulle komme på lufta slik at man kunne kjøpe og fornye abonnement der, men så langt er den vel bare lansert i Tyskland og USA. Jeg spurte hos forhandleren om de kunne aktivere abonnementene i sine systemer, men det kunne de dessverre ikke. Litt uproft av BMW synes jeg..
BMW i3 levert 2. mai 2014

Aberg88

Alternativet er vel da å flytte bilen over til tysk konto og aktivere det du ønsker for så å flytte den tilbake til den norske portalen. Dette er vel beskrevet i en annen tråd.
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

LMOR

Fikk også email om utløp av avtale i dag.
Men det gjelder bare "Internet". Og den var kun en 1 års kontrakt i motsetning til de mer nyttige funksjonene som var en 3 års kontrakt.
Internet har jeg brukt 2 ganger på 1 år, og kun for å teste, så den skal jeg kunne klare meg uten.
Concierge service har jeg også brukt 2 ganger for gøy på 1 år. Har i hvert fall bidratt til et overskudd i BMW som jeg håper de bruker til å få "ConnectedDrive Store" opp i Norge  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA