Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sakteladende biler på 22 kW Type 2

Startet av HenrikC, tirsdag 19. august 2014, klokken 18:18

« forrige - neste »

Mippen

#165
Sitat fra: Sigurd på torsdag 21. august 2014, klokken 13:14
Sitat fra: Olemann på torsdag 21. august 2014, klokken 12:09
Vi får alle gjøre vårt beste for å oppdra våre "ego-elbil-kolleger", dette handler nok litt både om kunnskap, bevissthet og at vi mennesker ser ut til å fått utdelt ulik grad av evne til "Meg Først" atferd.

Her er mitt bidrag til å "oppdra" andre, tar litt tid, men om mange begynner så kanskje det hjelper.

Se vedlegg.

Ole

Hei,
Jeg synes det blir for "formanende å lekse opp om hva man ikke skal gjøre, så jeg har laget en litt "snillere" variant (se vedlegg). Del gjerne. Bildet stjal jeg fra Ås kommunes nettsider.


Forøvrig synes jeg det er fint at hybrider lader. Bruk mest mulig strøm heller enn å kjøre på bensin. Bensintanken bør kun være en nødtank.

Om en elbilist ikke får ladet fordi det står en hybridbil og lader på den eneste ladeplassen i 100 km omkrets, er det elbilisten som har dummet seg ut/planlagt dårlig. Man må forvente at en OFFENTLIG ladeplass kan være opptatt når man kommer dit. Og er det lov å stå i 24 timer på denne plassen, må man ta høyde for at den som står der blir stående så lenge.

Prøv heller å lobbyere overfor kommunepolitikerne for å få flere ladeplasser enn å klage på at de eksisterende plassene blir brukt, mener nå jeg.

Klart at hybridbiler skal få lade på plasser som er for begge. Det er som nevnt ikke alle plasser som er for ladbare hybrider. Poenget er at hybridbil sjåfører kan vise litt ekstra hensyn siden de faktisk kommer seg avgårde med sin bil uten strøm. Det er derfor dumt hvis hybridbiler lader på plasser med ekstra stort trykk. Man kan naturligvis ikke ta hensyn til at det kan komme en elbil, for det kan jo komme en eller flere elbiler uansett når på døgnet det er. Hadde jeg kjørt en plug-in hybrid hadde jeg lagt en lapp i ruten at det er ok å plugge ut kabelen dersom det er helt krise for å være hyggelig, så lenge kabelen plugges i når de er ferdig.

Når det gjelder dårlig planlegging på langtur så er det bare tull. Mange steder er det få lademuligheter (som du selv påpeker) og for å komme seg videre til neste stopp må man gjerne lade litt på en vanlig ladestasjon dersom det ikke er hurtiglader i nærheten. Er den full så er det ikke noe annet man kan gjøre enn å vente, hvis ikke det er en grei bilist som har skrevet en lapp at det er ok å plugge ut kabelen hans etter så og så lang tid. :)

Men alt dette er tatt opp x antall ganger i denne tråden og man kommer ikke videre. ;)

For å kaste inn en liten brannfakkel så har jeg pratet litt med folk som kjører plug-in hybrid og mange av de kjøper en slik for å spare penger både i fohold til avgifter på ny bil og for å spare penger på bensin til og fra jobb. På fritiden kjører de mest på drivstoff. I følge en nederlandsk undersøkelse kjører ladbare hybridbiler mellom 22 og 24% av tiden på strøm. Ikke akkurat miljøvennlig...

Jeg er ganske sikker på at hvis det hadde blitt betaling for å lade alle steder, så ville enda færre hybrideiere kjøre på strøm med mindre de kan lade hjemme. Elbil sjåførene på sin side hadde måtte lade som før for å komme seg på langtur.

Poenget mitt er at hvis du har en hybridbil som du kjører mest på bensin uansett, hvorfor skal det da være så viktig å lade på en offentlig ladeplass akkurat i den tiden alle med elbiler trenger å lade når de i følge undersøkelsen blir kjørt  over 76% på fossilt drivstoff ellers? De fleste har ikke mer enn et par mil reisevei til jobb og da er det uansett minimalt med bensin man bruker på å kjøre tur/retur uten å lade hybriden.

Naturligvis gjelder ikke dette alle. Noen kjører også hybridbilen som en "elbil". Men da lurer jeg på hvorfor de ikke kjøper en elbil i stedet og leier en bil de få gangene de skal på tur.

Men for å ikke spore helt av så sier jeg ja. Hybrider kan lade, det er bra de kjører mest mulig på strøm. Fint hvis de finner ladeplasser som ikke er overfylt av elbiler og når de lader er det kjempeflott om de viser litt forståelse for elbileiere siden hybrider også kan lade mange plasser. Så får vi jobbe for å få på plass flere ladestasjoner slik at lading ikke blir et problem.
Fremtiden er elektrisk.

Leaf_2014

Mippen, skaff deg en elbil med rekkeviddeforlenger så slipper du slike problemer  ;D Kjør på strøm, men ha backup!
Leaf 2014

Mippen

Sitat fra: Skjervesbu på mandag 25. august 2014, klokken 01:26
Mippen, skaff deg en elbil med rekkeviddeforlenger så slipper du slike problemer  ;D Kjør på strøm, men ha backup!

Ja, egentlig dumt at det ikke er lov med en liten generator på elbilen uten at den skal bli kalt for en "hybrid". Den gir ikke lange rekkevidden, men hadde vært greit som en trygghet hvis man skal langt på tur. Kunne gått på bio-etanol for eksempel.
Fremtiden er elektrisk.

Marius Engel

En dum ting med ladbare hybrider er at de har kort rekkevidde på strøm. Dersom de skal kjøre på strøm betyr det at de må lade uansett pokker hvor de stopper. Da blir det fort fullt på ladeplassene, og de færreste gidder å flytte bilen umiddelbart når den er ferdig ladet..

Elmo

Sitat fra: Marius Engel på torsdag 28. august 2014, klokken 08:36
En dum ting med ladbare hybrider er at de har kort rekkevidde på strøm.

Opel Ampera skal vel gå 8-10 mil på batteri. Det er lenger en mine PSA Classic går.
Men det Toyota driver med syns jeg er tullete å kalle ladbar.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Amoss

Sitat fra: Elmo på torsdag 28. august 2014, klokken 23:08
Opel Ampera skal vel gå 8-10 mil på batteri.

De oppgir 4-8 mil, men oppgir ikke etter hvilken målestandard. Vi må da anta at det er i følge den europeiske standarden som gir Model S 50,2 mils rekkevidde. Søstermodellen Chevrolet Volt - som oppgies med ett 1.1kWh større batteri - oppgies å ha en rekkevidde på 38 miles (6,1 mil).

Hvor realistiske disse tallene er skal jeg ikke uttale meg for sikkert om, men har fått inntrykk av at 4 mil er mye mer realistisk enn 8...  Hadde det vært 10+ realistiske mil så kunne det begynt å smake fugl.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Ebe

Uansett,  4 mil er vel nok for de fleste en vei til jobb. Dermed lade rundt jobb et sted og kjøre strøm tilbake igjen. Ergo kun strømforbruk til daglig :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Mippen

Husk at vi snakker maks rekkevidde under perfekte forhold. En eu leaf har for eksempel nesten 20mil maks rekkevidde. Om vinteren kan den komme ned i 7-8 mil på det tøffeste. Hvor mye rest rekkevidde har en hybrid da? Kan si med en gang at de ikke har bedre batterikapasitet om vinteren enn en elbil. Langt der i fra. Mange som velger hybrid velger de for å kunne kjøre lengre enn en elbil og det gjør de også - med bensin/diesel. Det er naturligvis noen som bare kjører på strøm med hybridbilen, men da lurer jeg på hvorfor de ikke velger en elbil i stedet som har bedre lademuligheter og kan kjøre større strekk på en lading.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Ebe på fredag 29. august 2014, klokken 16:21
Uansett,  4 mil er vel nok for de fleste en vei til jobb. Dermed lade rundt jobb et sted og kjøre strøm tilbake igjen. Ergo kun strømforbruk til daglig :)

Vel, mulig det gjelder "de fleste", men for meg holder det ikke. Selv ikke under optimale forhold. Da rekker strømmen kanskje frem til der køen starter ;)  Har normalt heller ikke adgang til lading der jeg står, så da blir det fossildrift hele veien tilbake også...  Og så kommer elementene som Mippen nevner - når det ikke er optimale forhold.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

toS

I Oslo blir jo elbiler brukt som jobbkjøretøy og skal man ha gratis parkering en hel arbeidsdag må man stå på
Elbil plass. (Jeg gjør ikke det selv) Alle andre steder er det tidsbegrenset 2 eller 3 timer. Så det å kreve at folk skal lade for å stå på elbilplass her er helt på jordet. Det er ikke lading som er mangelvare lenger men gratis parkering, bortsett fra for dem med kort rekkevidde og lang jobbbvei. Det virker som om endel først og fremst er forbannet fordi elbil idyllen fra noen år tilbake er brutt nå som det er blitt trengsel overalt. Skal man få bukt med dette må elbiler få stå lenger på kommunale plasser enn idag, dvs opp mot 8-9 timer eller så må elbilplassene tidsbegrenses til et par tre timer. Spent på hva folk ville synes om det.
Rene ladestasjoner er noe annet da det IKKE er parkeringsplass men rene ladeplasser. Hybrider som lader er tillatt og å drive å hetse dem som gjør det er litt drøyt.

Mippen

Det går an å reservere parkeringsplasser bare for elbiler hvis det er problemet. Da får man ned utslipp i byene og luften blir renere. Men de som har fossilbiler blir nok ikke glad. Det er også et problem med ladeplasser for oss som kjører vanlige elbiler som har kortere rekkevidde. Enkelte plasser er det mer kamp om plassene enn andre. Da er det ikke så kjekt hvis det står flere hybridbiler på lading når det ikke er andre lademuligheter og man må ha strøm for å komme seg videre - noe en hybrid ikke trenger. Det er uansett ikke greit å trekke ut kabelen til noen, men det går an å ta hensyn og ikke lade der det er mest press på ladeplassene, og kanskje skrive en lapp at det er greit å fjerne kabelen dersom den plugges inn inn igjen om det ikke er noe ledig og det er krise.
Fremtiden er elektrisk.

Leaf_2014

Først klager man på at hybrider ikke kjører nok på strøm, så klager man på at de opptar ladeplasser ... 

De fleste som har elbil kommer tur-retur uten lading. Det er nok flere av plugin-hybridene som trenger lading i byen for å komme hjem uten å brenne fossilt.
Leaf 2014

Thomas Parsli

Sitat fra: toS på lørdag 30. august 2014, klokken 14:45
I Oslo blir jo elbiler brukt som jobbkjøretøy og skal man ha gratis parkering en hel arbeidsdag må man stå på
Elbil plass. (Jeg gjør ikke det selv) Alle andre steder er det tidsbegrenset 2 eller 3 timer.

Hvor i Oslo er dette?

Sitat fra: toS på lørdag 30. august 2014, klokken 14:45
Så det å kreve at folk skal lade for å stå på elbilplass her er helt på jordet. Det er ikke lading som er mangelvare lenger men gratis parkering, bortsett fra for dem med kort rekkevidde og lang jobbbvei.

Du mener at de som faktisk trenger å lade skal slutte å kjøre elbil slik at de som ikke trenger å lade kan bruke ladeplassen som parkeringsplass? Troller du?

Slike som deg er forklaringen på hvorfor det må innføres betaling på ladeplasser...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Mippen

#178
Sitat fra: Skjervesbu på mandag 01. september 2014, klokken 23:54
Først klager man på at hybrider ikke kjører nok på strøm, så klager man på at de opptar ladeplasser ... 

De fleste som har elbil kommer tur-retur uten lading. Det er nok flere av plugin-hybridene som trenger lading i byen for å komme hjem uten å brenne fossilt.

Problemet til de eksisterende hybridbilene er at de ikke har god nok rekkevidde på strøm. Noe som er et problem da selv mange elbil-eiere trenger strøm for å komme seg avgårde, og de har mye mer å gå på enn en plug-in hybrid i forhold til strøm. På rekkevidde vinner hybridene da de kan kjøre ubegrenset med hjelp av bensin/diesel, noe elbilen ikke kan.

Slik det er nå har bilprodusentene laget biler som akkurat dekker kravene til utslippsmodellen,  og på den måten framstår som miljøvennlig og gunstig i forhold til avgifter. Men sannheten er at de ikke slipper ut så mye mindre enn en vanlig fossilbil da de ikke har gjort så mye med fossilmotoren for at den skal være mest mulig miljøvennlig nå den ikke går på strøm. Enkelte plug-in modeller lages av bilprodusenter som er kjent for å produsere biler med store motorer. Det er som kjent ikke forenelig med lavt forbruk. Med en liten el-motor ved siden av får de ned forbruket på bilene og på den måten oppfyller de utslippskrav uten å anstrenge seg så mye. Derfor syns jeg at hybrider lett kan bli en sovepute.

Hadde bilene hatt bedre rekkevidde og produsentene faktisk hadde brukt energi på å lage fossilmotoren så utslippsfri som mulig skulle jeg gjerne snakket mer positivt om hybrider. Slik jeg ser de nå så er det en bil med en liten elektrisk motor ved siden av som er flott i kø og til bykjøring, men ikke fungerer så godt på lange turer.

Det er som kjent krav om at alle bilprodusenter skal få ned snitt utslippet sitt og på den måten er hybridbiler en enkel måte å gjør det uten å anstrenge seg. Elbiler er de eneste som ikke slipper ut noe.

Konseptet er bra men innsatsen er ikke god nok. Med mangel på ladeplasser til elbiler blir det ikke mindre problem med ladbare hybrider som trenger å lade oftere for å kunne kjøre på strøm. Der har både politikere og bilprodusenter en jobb å gjøre.
Fremtiden er elektrisk.

toS

#179
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 02. september 2014, klokken 09:04
Sitat fra: toS på lørdag 30. august 2014, klokken 14:45
I Oslo blir jo elbiler brukt som jobbkjøretøy og skal man ha gratis parkering en hel arbeidsdag må man stå på
Elbil plass. (Jeg gjør ikke det selv) Alle andre steder er det tidsbegrenset 2 eller 3 timer.

Hvor i Oslo er dette?

Sitat fra: toS på lørdag 30. august 2014, klokken 14:45
Så det å kreve at folk skal lade for å stå på elbilplass her er helt på jordet. Det er ikke lading som er mangelvare lenger men gratis parkering, bortsett fra for dem med kort rekkevidde og lang jobbbvei.

Du mener at de som faktisk trenger å lade skal slutte å kjøre elbil slik at de som ikke trenger å lade kan bruke ladeplassen som parkeringsplass? Troller du?

Slike som deg er forklaringen på hvorfor det må innføres betaling på ladeplasser...

Thomas
Sånne som meg?? Hva er det du prater om? Jeg tar da vel ikke ladeplassen din? Poenget er at parkeringsplasser i Oslo hvor du kan stå lengre enn 2-3 timer på dagtid gratis med elbil ALLTID er en elbilplass. Disse har også ladestolpe. Det er forbudt å stå lenger enn 2-3 timer på offentlige parkeringsplasser i Oslo sentrum. Alternativet er stort sett parkeringshus. På tide at lademafiaen begynner å forstå at elbilgodene inkluderer gratis parkering og ikke BARE gratis lading. Som eksempel koster det på Tjuvholmen/Aker Brygge ca 250-300 kroner å stå en hel arbeidsdag. På elbilparkeringen (20 plasser?) er det gratis å stå hele dagen, og der står alt fra Buddyer via e-golfer til Teslaer. Noen lader, andre ikke. Her er det førstemann til mølla og fullt lenge før 0800 (selv tar jeg altså bussen). Mener du at folk som har kjøpt seg en Leaf eller e-Golf skal betale 300kr dagen for å kjøre til jobb bare fordi de har nok strøm til å kjøre tur/retur uten å lade? De som kjører Buddy inn til Tjuvholmen og står der hele dagen har en større fordel av selve gratisparkeringen enn ladingen i mange tilfeller, et gode som fort utgjør en besparelse på anslagsvis 50.000 kroner i året hvis alternativet er parkeringshuset ved siden av.
Jeg skjønner godt at "gamle" elbilister er frustrerte over at de såkalte elbilgodene i praksis er forvunnet i Oslo som et resultat av alle de nye bilene som ruller rundt på veiene. Men dersom man skal lage et system for å beskytte elbilplassene mot elbiler som ikke lader må man innføre betaling eller evt tidsbegrensning. Det var mitt poeng
Det er unødvendig å gjøre meg til skyteskive for at det er flere elbiler enn infrastrukturen er bygget ut for.

hilsen en som tar bussen til jobb selv etter at Teslaen kom i hus.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA