Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sakteladende biler på 22 kW Type 2

Startet av HenrikC, tirsdag 19. august 2014, klokken 18:18

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: Rio på mandag 11. august 2014, klokken 01:22
Jeg tror ikke på hydrogen til personbiler, av mange årsaker, men hvorfor ikke til lastebiler i langdistanseruter. Da trenger man kun noen få hydrogenfyllestasjoner.

Ja, det kan jo være en mulighet :)
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Apropos debatten om elektriske/hybride langdistanse lastebiler/semitrailere....
TransPower ser ut til å levere elektriske semi's, men fikk ikke helt med meg hvor lang rekkevidde disse hadde (har ikke finlest hele siden).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

Sitat fra: Amoss på tirsdag 12. august 2014, klokken 18:07
Apropos debatten om elektriske/hybride langdistanse lastebiler/semitrailere....
TransPower ser ut til å levere elektriske semi's, men fikk ikke helt med meg hvor lang rekkevidde disse hadde (har ikke finlest hele siden).

SitatTransPower's ElecTruck electric drive system is designed to meet the operating requirements of the largest trucks operating on the road today.  The system is ideally suited to the needs of locally-driven trucks with relatively short daily operating range requirements, such as the types of vehicles pictured below.
Fremtiden er elektrisk.

Elmo

Nå har denne diskusjonen gått fullstendig OT i forhold til tittelen og innledningen for lenge siden, men jeg tar den inn igjen litt.

Sitat fra: Elmo på tirsdag 05. august 2014, klokken 20:25
Unnskyld uttrykket, men nå er du på bærtur Mippen. 
Her er reglene som gjelder i Oslo, og jeg mener de er avskrift av generelle regler.
Sitat fra: http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/elbilparkering/
Normalt kan hybridbiler kun parkere på plasser skiltet for Ladbar motorvogn, men frem til alle plasser blir omskiltet kan de også parkere på plasser for El-motorvogn.
Ladbare hybridbiler må alltid lades, slik at våre trafikkbetjenter ser at kjøretøy er ladbart. På kommunale avgiftsplasser må ladbare hybridbiler betale parkeringsavgift. Dersom det er skiltet Ladbar hybrid mot avgift må du betale på nærmeste automat.

Som du ser kan ladebare hybrider benytte alle elbil(lade)plasser, men de på være plugget inn. Årsaken til at de må lade (være plugget inn) er kun for at parkeringsvaktene skal se at de er ladbare.

Jeg er ingen prinsipiell forskjell i at en ladebar hybrid eller en Tesla LADER på elbilplass enn at du med din Leaf gjør det.

Ser ut som jeg tok feil. Ikke alle kommuner er som Oslo. Ikke lenger unna enn Bærum er det helt anderledes:
Sitat fra: Budstikka
Ladestrasjoner i Sandvika får ikke så kalte plugin-hybrider benytte seg av.
Hos Bærum kommune forklarer de regelen med veitrafikkloven.
– I henhold til skiltreglementene kan vi ikke tillate plugin-hybrider å lade på ladepunktene. Vi kan ikke oppheve den regelen, da bryter vi veitrafikkloven, sier Morten Estensmo, leder for parkeringsavdelingen i kommunen

http://www.budstikka.no/nyheter/kjorer-pa-strom-far-likevel-ikke-lade-1.8544464
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Cowboystrekk

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 07. august 2014, klokken 14:42
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 07. august 2014, klokken 14:30
http://www.clasohlson.com/no/Grenkabel-3-veis,-IP44/Pr365493000 Jeg bruker alltid en sånn :) Noen ganger har jeg opplevd at andre elbileiere kobler seg på sammen med meg, har jo tross alt 3 støpsel på den og ennå ikke opplevd at noen har tatt ut min kabel :)

Bruker du en slik, får ingen ladet. Da går sikringen og du er ikke bare like langt, men enda kortere. Hvis sikringen ikke har gått er det noe feil med annlegget.

Lars
Har brukt den flere ganger uten problemer :) Det er aldri mer enn en som kobler seg på, jeg har stort sett amps på 5-6 så det er null problemer :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

Sitat fra: Mippen på torsdag 07. august 2014, klokken 15:25
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 07. august 2014, klokken 14:30
http://www.clasohlson.com/no/Grenkabel-3-veis,-IP44/Pr365493000 Jeg bruker alltid en sånn :) Noen ganger har jeg opplevd at andre elbileiere kobler seg på sammen med meg, har jo tross alt 3 støpsel på den og ennå ikke opplevd at noen har tatt ut min kabel :)

Dent var ikke dumt :) Blir ikke det varmt? Hva gjør du når du kommer og andre har koblet seg på?
Ikke opplevd at den blir varm. Når jeg skal dra setter jeg bare i stikkontakten deres et annet sted (er god plass på ladestolpen jeg bruker mest :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

Sitat fra: pottle på torsdag 07. august 2014, klokken 15:29
Sitat fra: Mippen på torsdag 07. august 2014, klokken 15:25
Dent var ikke dumt :) Blir ikke det varmt? Hva gjør du når du kommer og andre har koblet seg på?

Du får ikke ladet - sikringen går! Skjøteledningen blir varm og kan smelte fast osv. Hva som skjer har ingen fasit - heldigvis går sikringen.

Sikringen på kurser med denne typen støpsel er maksimalt 16A og ladekablene er normalt satt til minst 10A. Har du to ladekabler så kan dette tilsammen bli 20A eller høyere (<32A). Dette vil ikke gå i lengden.
Pga lengde til ladestasjonen er det bare biler med lading foran som får plass. Når jeg bruker 5-6 amps som omtrent alltid holder for meg så er det uproblematisk med en Leaf som trekker 10A :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Marius Engel


Sitat fra: HenrikC på tirsdag 05. august 2014, klokken 01:02
Har nylig kjøpt meg en Porsche Panamera S E-Hybrid. Altså en ladbar hybrid bil. Jeg er kjempe fornøyd med bilen, men det er et problem. For at jeg skal få kjørt den på batteridrift, må den lades. Det virker det ikke som det er alle elbileiere som er enig i. Har hatt bilen i fire uker og prøver å lade den så ofte jeg kan.

Det er da problemet oppstår. Noen trekker ut min lader og plugger inn sin egen. Har opplevd det på to forskjellige ladestasjoner i nærområdet mitt, og langt unna. Så det er ikke samme personen som gjør det hver gang. Har nå opplevd det til sammen 7 ganger.

I går toppet det hele seg med at en person med hemmelig nummer ringte meg og ba meg flytte bilen min! Han var sint, og rett og slett  kjeftet på meg for å lade bilen min på en offentlig ladeplass som jeg har lov til å bruke. Med den tonen han brukte, sa jeg selvfølgelig at det  kom jeg ikke til å gjøre. Da sa han at han kom til å ta ut min lader og lade der selv. Da ble jeg litt irritert, og sa at skulle han ikke prøve seg på en gang. Sa også at jeg var rett i nærheten, og kom ut nå for å snakke med han. Når jeg kom til  bilen var han borte.

Har også fått flere kommentarer fra elbileiere som mener at de trenger ladeplassene mer enn det jeg gjør, og at jeg ikke bør lade der. En oppførte seg også på en måte jeg nesten oppfattet som truende.

Så mitt spørsmål er: Mener brorparten av elbileiere at vi som eier ladbare hybrider ikke skal bruke offentlige ladestasjoner? Er det jeg som gjør noe jeg ikke "burde" gjøre, eller er det bare noen få elbileiere som ikke respekterer at ladbare hybrider også må lades?   

Og er det noen andre ladbare hybrid eierer her som har lignende opplevelser?

Jeg mener at LADE plasser bør være forbeholdt de som TRENGER å lade på farten, ikke bare fordi det er gratis. De andre kan lade hjemme.

Amoss

Sitat fra: Marius Engel på onsdag 20. august 2014, klokken 11:59

Jeg mener at LADE plasser bør være forbeholdt de som TRENGER å lade på farten, ikke bare fordi det er gratis. De andre kan lade hjemme.

Du glemte ett alternativ her - hva med de som ikke MÅ lade, men som "bare" vil gjøre det for å være miljøvennlig (noe som vel bør ha vært årsaken til at man valgte hybrid i utgangspunktet) uavhengig av om det er gratis?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Marius Engel


Sitat fra: Amoss på onsdag 20. august 2014, klokken 13:47
Sitat fra: Marius Engel på onsdag 20. august 2014, klokken 11:59

Jeg mener at LADE plasser bør være forbeholdt de som TRENGER å lade på farten, ikke bare fordi det er gratis. De andre kan lade hjemme.

Du glemte ett alternativ her - hva med de som ikke MÅ lade, men som "bare" vil gjøre det for å være miljøvennlig (noe som vel bør ha vært årsaken til at man valgte hybrid i utgangspunktet) uavhengig av om det er gratis?

Såklart! Er det ledige plasser, så gjerne for meg.
Men det er veldig dumt hvis alle ladepunktene på kjøpesenteret er okkupert av plug-in hybrider, når du eller flere elbiler MÅ lade for å komme deg hjem. Hybridene kan kjøre uavhengig av strøm.

Ladeplassene er i utgangspunktet "reservert" for de som TRENGER å lade.

Tror ikke mange plugin hybrider ville ladet hjemmefra dersom det kostet penger på ladepunktene.

Amoss

Sitat fra: Marius Engel på onsdag 20. august 2014, klokken 15:14
Såklart! Er det ledige plasser, så gjerne for meg.
Men det er veldig dumt hvis alle ladepunktene på kjøpesenteret er okkupert av plug-in hybrider, når du eller flere elbiler MÅ lade for å komme deg hjem. Hybridene kan kjøre uavhengig av strøm.

Ladeplassene er i utgangspunktet "reservert" for de som TRENGER å lade.

Tror ikke mange plugin hybrider ville ladet hjemmefra dersom det kostet penger på ladepunktene.

Nå skal jeg jo ikke uttale meg på vegne av andre, og selv har jeg ikke noen plugin hybrid. Men om jeg hadde kjøpt meg en slik, så ville målet mitt ha vært å kjøre så mye som mulig på elektrisk drift, og helst bare bruke fossildelen i nødsfall. Å ha mulighet for å kjøre elektrisk hadde jo for meg vært selve årsaken til å kjøpe en slik bil. Så jeg ville nok hatt ladet når det var praktisk mulig, selv om det skulle kostet penger (så lenge det ikke hadde blitt dyrere enn å fylle fossiler på tanken, og jeg ikke rekker hjem på el alene).

Klart, om det var ett reelt valg så ville jeg nok heller valgt en gratis ladeplass enn en betal-ladeplass, akkurat som jeg heller hadde fylt med gratis/billig bensin enn dyr bensin...

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

leafster

Selvsagt må hybrider få lade. Hva er poenget med kontakten hvis man ikkje får lov til å bruke den?
Man kan ikke laste hybridbilistene for at en elbilist har feilberegnet rekkevidden og ikke kommer seg hjem.

Ønsker meg forøvrig ladeplikt for alle. Også elbiler...

Marius Engel


Sitat fra: leafster på onsdag 20. august 2014, klokken 16:15
Selvsagt må hybrider få lade. Hva er poenget med kontakten hvis man ikkje får lov til å bruke den?
Man kan ikke laste hybridbilistene for at en elbilist har feilberegnet rekkevidden og ikke kommer seg hjem.

Ønsker meg forøvrig ladeplikt for alle. Også elbiler...

Så om man har eks. kjøpesenteret 100 km unna, og trenger 2 timer med lading der for å nå hjem, så har man feilberegnet dersom man må benytte ladingen der?!? Hva er da poenget med ladingen? Er ladingen til for å spare folk noen kroner i strøm eller? Og er man da så vanskelig at man kommer med hybriden og tar siste ladeplassen slik at elbilen som MÅ lade ikke får gjort dette?
Men sånn er vel nordmenn ganske ofte, desverre...

Poenget med lading er at man skal kunne utvide bruksområdet til elbilen. Ellers kan man likesågodt gå tilbake til fossil. Meningen er at de som trenger å lade for å komme seg dit man vil med elbil skal ha mulighet til dette. Det blir tullete om kontakter skal misbrukes fordi det er gratis. Men ola nordmann er så gjerrig av og til at jeg blir helt kvalm...

Tror ikke livsløpsanalyse for en hybrid er stort bedre enn for en fossilbil mtp. miljø. Man legger til 500kg, og forventer ay dette ikke skal bruke mer energi?..

leafster

Det du tenker er at alle ladeplasser skal stå ubrukt i tilfelle det kommer en bilist som virkelig trenger den?

Jeg hadde blitt smått irritert om jeg hadde lagt ut på langtur utenfor komfortabel rekkevidde med leafen og ikke fått ladet pga elbilister som okkuperer ladeplasser uten å lade. En hybrid som står plugget i? Not so much!

Rio

Denne diskusjonen blir jo litt "merkelig", all den tid den baserer seg på at man "burde" vise hensyn, og man "burde" bare bruke ladeplasser til lading. Selv om det var ladeplikt (altså, man må plugge inn), så tar det noen få sekunder, og alle kan gjøre det selv om SOC = 100%.

Det som skal til, og det som er nødvendig, er en massiv utbygging av normalladestasjoner. Enkelt og greit. Dersom alle elbilister hadde betalt en "årsavgift" som gikk til normalladestasjoner (basert på hvilken kommune man bodde/jobbet i) så ville problemstillingen blitt løst meget raskt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA